Gå til innhold

Greit å henge ut overgrepsdømte?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Som mange vet, er Mannegruppa Ottar på norgesturné. De kaller aksjonen «Nabovarsel», og de legger ut om overgrepsdømte på Snapchat.

Jeg synes dette er et vanskelig spørsmål. Etter min mening fortjener gjerningsmennene å bli hengt ut, og det er greit å vite hvem man skal holde seg unna. Men, jeg synes synd på barna deres. Koner og samboere, som ikke er sammen med dem lenger men som blir dratt ned i søla likevel.

Hva mener dere?

Anonymkode: f9fbe...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en rettsstat, kan ikke holde på som i enkelte land eller IS.

Anonymkode: f0769...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en rettsstat, kan ikke holde på som i enkelte land eller IS.

Anonymkode: f0769...71b

Hvorfor forsvarer du pedofile?

Anonymkode: 2a710...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor forsvarer du pedofile?

Anonymkode: 2a710...943

Ta å rull inn! 

Anonymkode: cf612...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ganske så fristende å henge ut ulike typer kjeltringer, men siden vi gudskjelov lever i en rettsstat, så gjøres det heldigvis ikke i stor grad. 

Anonymkode: be20e...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor forsvarer du pedofile?

Anonymkode: 2a710...943

Og vips var dette blitt en helt uinteressant tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg synes ikke det er greit.

Det er ikke sånn vi vil ting skal fungere i Norge, vi skal liksom være et moderne land med oppegående mennesker.

 

Anonymkode: f20c7...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor forsvarer du pedofile?

Anonymkode: 2a710...943

Jeg mener at rettsstaten skal ta hånd om dem. Ikke at man skal drive gapestokk og uthenging og selvjustis i sosiale medier osv

Anonymkode: f0769...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg er nok i grunnen enig med dere. Men vil dere ikke gjerne vite om det hvis faren til din datters venninne, eller fyren du begynner å date har gjort noe slikt?

Hi

Anonymkode: f9fbe...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor forsvarer du pedofile?

Anonymkode: 2a710...943

Du må rett og slett bli litt flinkere til å provosere. Provokasjon er en kunst.

Anonymkode: 48d9d...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg er nok i grunnen enig med dere. Men vil dere ikke gjerne vite om det hvis faren til din datters venninne, eller fyren du begynner å date har gjort noe slikt?

Hi

Anonymkode: f9fbe...3a2

I prinsippet nei. For her i Norge har vi et rettsprinsipp som dreier seg om rehabilitering, ikke ren straff. Tanken er at folk blir motivert til å leve livet på den smale sti. Jeg ønsker derfor ikke å vite om noen som kanskje forsøker å snu livet, jeg tenker jo at alle fortjener en ny sjans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Optatium skrev:

I prinsippet nei. For her i Norge har vi et rettsprinsipp som dreier seg om rehabilitering, ikke ren straff. Tanken er at folk blir motivert til å leve livet på den smale sti. Jeg ønsker derfor ikke å vite om noen som kanskje forsøker å snu livet, jeg tenker jo at alle fortjener en ny sjans. 

Jeg tror faktisk jeg er uenig med deg i at akkurat overgrepsdømte fortjener en ny sjanse. Svindel, tyveri, vold etc. mot voksne er selvsagt ille det og, men det er noe helt utilgivelig med å begå seksuelle overgrep mot barn. Ofrene er uskyldige og forsvarsløse, og blir gjerne preget for resten av livet. Overgriperen vet godt hva han driver med der han skremmer og manipulerer, og ofte foregår det over flere år. 

Hi 

Anonymkode: f9fbe...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror faktisk jeg er uenig med deg i at akkurat overgrepsdømte fortjener en ny sjanse. Svindel, tyveri, vold etc. mot voksne er selvsagt ille det og, men det er noe helt utilgivelig med å begå seksuelle overgrep mot barn. Ofrene er uskyldige og forsvarsløse, og blir gjerne preget for resten av livet. Overgriperen vet godt hva han driver med der han skremmer og manipulerer, og ofte foregår det over flere år. 

Hi 

Anonymkode: f9fbe...3a2

Det er ikke tilgivelig selv om de får en ny sjanse. Jeg er helt enig med deg i at handlingen er helt forferdelig og uakseptabel, men har man sonet straffen så har man gjort opp for seg i forhold til loven ogskal slippe ytterligere gapestokk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt barn var utsatt for overgrep, og det var en stor sak i media. Vi var livredde for at noen skulle avsløre identiteten på mannen, slik at barnet vårt også skulle eksponeres. Vi har jobbet hardt for å beskytte barnet vårt i denne situasjonen, og jeg hadde blitt grenseløst forbanna om noen identifiserte overgriperen. Rettsvesenet tok seg av han. Barnet mitt kan gå videre i livet, uten at Gud og hver mann vet at h*n er overgrepsoffer.

Tenk dere om!!!!

Anonymkode: 8191c...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mitt barn var utsatt for overgrep, og det var en stor sak i media. Vi var livredde for at noen skulle avsløre identiteten på mannen, slik at barnet vårt også skulle eksponeres. Vi har jobbet hardt for å beskytte barnet vårt i denne situasjonen, og jeg hadde blitt grenseløst forbanna om noen identifiserte overgriperen. Rettsvesenet tok seg av han. Barnet mitt kan gå videre i livet, uten at Gud og hver mann vet at h*n er overgrepsoffer.

Tenk dere om!!!!

Anonymkode: 8191c...7f8

Det handler om å forsvare andre barn også, så ikke flere trenger å få sine liv ødelagte før de en gang er begynt.

Anonymkode: 2a710...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om folk som er dømt, regner jeg med. Hvis ikke, er det i alle fall krise å henge ut på mistanke. Rettsvesenet dømmer og straffer, ikke internett-aktivister. Vær så snill og respekter det.

Anonymkode: 8191c...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi snakker om folk som er dømt, regner jeg med. Hvis ikke, er det i alle fall krise å henge ut på mistanke. Rettsvesenet dømmer og straffer, ikke internett-aktivister. Vær så snill og respekter det.

Anonymkode: 8191c...7f8

Det var svar til deg over.

Anonymkode: 8191c...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det overhodet ikke greit så lenge de har sonet straffen sin. Viktig prinsipp i en rettsstat.

Og likevel, jeg må innrømme at jeg gjerne skulle visst hvis jeg hadde små barn og en pedofil flyttet inn i nabolaget. Da kunne vi tatt små forholdsregler for å beskytte barna.

Jeg synes det er vanskelig. Offentlig uthenging synes jeg uansett ikke er ok.

Anonymkode: c2b14...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg er nok i grunnen enig med dere. Men vil dere ikke gjerne vite om det hvis faren til din datters venninne, eller fyren du begynner å date har gjort noe slikt?

Hi

Anonymkode: f9fbe...3a2

Du kan selv sjekke Lovdata.no. Det er ikke hemmelig info Ottar sitter på.

Og for øvrig er alle de som blir hengt ut ferdig med soningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Pashla skrev:

Du kan selv sjekke Lovdata.no. Det er ikke hemmelig info Ottar sitter på.

Og for øvrig er alle de som blir hengt ut ferdig med soningen.

Er ikke dommene der anonymiserte? Samme som på domstol.no?

Hi

Anonymkode: f9fbe...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I utgangspunktet er det overhodet ikke greit så lenge de har sonet straffen sin. Viktig prinsipp i en rettsstat.

Og likevel, jeg må innrømme at jeg gjerne skulle visst hvis jeg hadde små barn og en pedofil flyttet inn i nabolaget. Da kunne vi tatt små forholdsregler for å beskytte barna.

Jeg synes det er vanskelig. Offentlig uthenging synes jeg uansett ikke er ok.

Anonymkode: c2b14...1ed

Nabolaget ditt kan jo være fullt av overgripere uten at de har blitt tatt og uten at noen vet om dem. Å henge ut den lille delen som blir tatt og dømt, hjelper svært lite. 

Anonymkode: 30be1...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er ikke dommene der anonymiserte? Samme som på domstol.no?

Hi

Anonymkode: f9fbe...3a2

Rettskraftige dommer kan man finne navn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt utsatt for overgrep. Så ja. Jeg har selv en datter og en sønn. Jeg unner de et liv der slike ting ikke skjer. Om alle blir uthengt så må det jo stoppe! 

Tror jeg. Så ja. 

Anonymkode: f17d2...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...