Gå til innhold

Jeg er møkk lei ferie, vil bare tilbake på jobb!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Denne ferien ble ikke som planlagt, det har jeg full forståelse for. Jeg takler ikke helt å gå hjemme i pøsregn, ikke har vi økonomi til å finne på noe i Norge heller. Alt jeg vil, er å begynne på jobb igjen. Orker ikke mer sur og tverr mann, er rett og slett møkk lei.

I-landsproblem, jeg vet. Men det er akkurat sånn det er...

Anonymkode: feab8...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff da. Kan dere prøve å finne i alle fall en hyggelig ting dere har lyst til? Kjedelig å ha det slik i ferien. Og hvis mannen din er sur og tverr tror jeg at jeg hadde funnet på noe selv. Har du en venninne du kan besøke? Dra på biblioteket eller kafé alene og les bok? 

Håper det tar seg opp!

Anonymkode: 8cfe8...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Denne ferien ble ikke som planlagt, det har jeg full forståelse for. Jeg takler ikke helt å gå hjemme i pøsregn, ikke har vi økonomi til å finne på noe i Norge heller. Alt jeg vil, er å begynne på jobb igjen. Orker ikke mer sur og tverr mann, er rett og slett møkk lei.

I-landsproblem, jeg vet. Men det er akkurat sånn det er...

Anonymkode: feab8...891

Har dere barn? Bil? 

Mye man kan finne på uten å bruke mye penger .

Turer i skog og mark( ja dette kan gjøres i regn også) kjøre til nærmeste by og spise lunsj (kan taes med selv eller kjøpe der. Trenger ikke restaurant.) Lage piknik inne,filmkveld, spillkveld.

Anonymkode: 27b7d...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du hadde hatt råd til å gjøre masse i utlandet? I Norge kan man jo gjøre MASSE gratis! 

Hvor bor dere? Sett opp telt i hagen og dra på campingtur med ungene. Hvis dere bor i nærheten av Oslo, kan dere for eksempel ta båten til en av øyene og sette opp telt der. Dra på norsk folkemuseum eller Deichmanske. Hvis du ikke bor i Oslo kan du finne tilsvarende i området du bor. 

Plukk blomster med ungene og lag "parfyme". Kjøp et lerret på søstrene grene og lag kunst ved å ta maling på bena eller ved å kaste malingen på lerretet. Lag skattekart og dra på jakt i hagen. Driv med stolpejakt. Ta på gode sko og dra på tur i skog og mark. 

Det er bare fantasien som setter grenser. 

Anonymkode: b5115...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det  være at du ser mulighetene som finnes i Norge i lys av den planlagte ferien som ikke ble noe av?

Da er det i så fall der man må begynne - å svelge skuffelsen 

Anonymkode: 4bd2a...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke først og fremst at vi MÅ til utlandet. Problemet er at vi har ca 40.000kr utestående fra reiseforsikring. Sannsynligvis blir det utbetalt til høsten... 

Mannen min har psykiske utfordringer, noe som vanligvis ikke er et problem. Når ting er uforutsette og rammene rundt ikke er «trygge», så blir han stresset. Ja, han er som et stort barn. Jeg elsker han, men kan bli så sykt irritert på han også. Han takler ikke helt koronasituasjonen, for å si det slik. Det jeg savner er det vanlige hverdagslivet. Ikke slik det er nå, der vi trør oppi hverandre. Jeg vil tilbake til jobb, noe som ikke er mulig. 
 

Det er ikke synd på meg, det vet jeg. Hadde bare et behov for å rase fra meg, og da er BIM helt fantastisk! Nå skal det telles ned til juli er over..!

Anonymkode: feab8...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med dere har barn? Hvor gamle er de?

Dere kan jo ikke trå oppå hverandre hjemme og være irritable om dere har barn, da må dere rett og slett gjøre ferien litt hyggelig for dem.

Vi skal en helg på hotell, en natt i Stavanger og en i Bergen, men ellers skal vi være hjemme. I natt har ungene sovet i telt på hverandaen. Forrige dagen når det var overskyet reiste vi på stranden og plukket skjell og glatte steiner, som de når vi kom hjem lagde malerier av. De hatt en papplate som de limte et ark på også limte, tegnet og malte de på det arket. Ble flotte kunsverk altså, og mine er 11 og 13 så ikke helt små heller ;) Regner med det er minst like gøy med enda yngre barn.

Vi har også vært på selvplukk av jordbær, og rørt syltetøy når vi kom hjem. Kjempefornøyde unger kunne dele litt syltetøy med besteforeldre.

Det skal ikke alltid så mye til, men bryt hverdagstralten og gjør noe nytt.

Anonymkode: dcac3...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Denne ferien ble ikke som planlagt, det har jeg full forståelse for. Jeg takler ikke helt å gå hjemme i pøsregn, ikke har vi økonomi til å finne på noe i Norge heller. Alt jeg vil, er å begynne på jobb igjen. Orker ikke mer sur og tverr mann, er rett og slett møkk lei.

I-landsproblem, jeg vet. Men det er akkurat sånn det er...

Anonymkode: feab8...891

Oj da... Noen ganger er faktisk hverdagen best. Her jobber vi mer enn noen gang nå og gleder oss til ferien. Siste uken før ferien skal mannen være på jobb full uke og i tillegg ha 24/7 vakt. Det blir ikke noen helt vanlig sommer det her. Vi skal som sagt jobbe mye og i tillegg til noe ferie så tar vi fri i høstferien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg så godt. Jobbet fullt de tre ukene vi hadde "sommervær" og her jeg bor ser det ikke ut til at sommeren kommer tilbake. Ikke i løpet av Juli i hvert fall. (har ei arbeidsuke igjen)Tre ulike langtidsvarsler melder omtrent akkurat på millimeteren samme mengde regn og temperaturer helt til de 5 første dager av august, som regel bruker det være litt variasjon,- og dermed litt håp,- for å si det sånn.

 Når vi er på ferie så "tar alle sin del" av husarbeid;- man bor gjerne på et mindre område og man må rydde bort ting etter hvert for å ha mulighet til å gjøre andre,- trivelige ting. Så ting går "av seg selv"...Hjemme så ser ingen rotet og støvet som samler seg og jeg klarer ikke koble ut oppvasken som venter, hybelkaninene som samler seg og grusen som blir dratt inn av katt og barn. Jeg maser på om hjelp,- men så blir så utrivelig stemning at det er bedre om bare jeg går sur og grinete og gjør alt selv enn at alle går sur og grinete....Har jeg funnet ut.

Drar vi på ferie i nærmiljøet som vi har prøvd flere ganger, (ikke alltid vi har råd til "sydentur") så er det jeg som må finne på ting vi kan gjøre da de andre ikke evner å tenke på ting som alle kan like, de kommer med forslag på ting de selv elsker men som ikke resten nødvendigvis ikke har noe glede av, så jeg må finne "den gylne middelvei" og lete opp ting som passer alle uansett kjønn og alder... Man kan ikke bestemme at den og den dagen av ferien gjør vi det og det. Man må vente til man våkner opp og ha alternativ klare for all slags mulige værforhold og ta det som passer best. Om jeg ikke gjør det endre vi opp med å sitte inne i hytta, vogna eller leiligheten ved "Innevær":...  Når barna var mindre så var ting enklere, da var tid med mamma og pappa viktigere. Nå er de tenåringer, med dertilhørende hormoner og "henger ikke med oss" for moro skyld,  vi må gjør ting sammen de finner ok/trivelig... Kortspill og andre spill er vi glad i,- og det går noen kvelder til det hele året gjennom,- men ikke hver dag, hele dagen i mange dager.

Nei, dette blir ferien man vil glemme så fort som mulig og krysse fingre for at man får refundert ferien man har betalt så man kan dra på ferie NESTE år.....Men med den åpning som allerede er gjort har ført til at fly ikke blir kansellert,- og om regjering, FHI og UDI blir enig om FULL åpning (ikke lenger karantenekrav ved hjemreise) mot EU så får vi heller ikke tilbake penger ved egen kanselering på forsikring. Og vi var jo sikre på at vi skal ikke dra,- helt siden april,-så har jo ikke sjekket pass,- og HELFO-kortene jeg var sikker på var gyldig til vinteren 2021,- var IKKE det.......Og det kan ta tid å motta nye og pass blir komplett umulig å skaffe innen avreisedato. Time for nytt var tidliges 3 arbeidsdager før avreise. Så vi er nok stucked i Norge, med alle feriepenger tapt, så ny ferie neste år henger i en tynn, tynn tråd opp det hele. I tillegg til tenåringshormoner og en sommer som er "ferdig" værmessig for i år........ 

 

Sånn, da har jeg også sytet ferdig,- kanskje finner du trøst i at flere føler som deg HI? At du ikke er unromal, utakknemlig eller egoistisk fordi om du føler på dette? Kan være hjelp i å tenke på at det nok er mer normalt enn man tror. Jeg tror at for de fleste av oss er det ikke "tapet av sydenferie" som utløser denne negative feriefølelsen,- jeg tror det er hele situasjonen man er i og et håp og ønske om en normal hverdag! Som du sier,- du lengter tilbake til jobb. Jeg har ikke sluttet enda,- men jeg forstår deg godt allikevel.. En "Normal ferie" hadde i det minste gitt oss noen dager avbrekk fra hverdagen som er blitt annerledes,- tid til å puste ut og samle krefter. Nå blir det ikke som planene, vi kommer til å bli påminnet mer enn noen gang at livet ER ikke som før og kommer ikke bli det på lenge og det er nok mer der "depresjonen ligger",- IKKE at man drømmer til syden og ikke klarer se noe positivt med hjemmeferie på grunn av "sydenbriller". Det er tror jeg bare er en følge av alt.. Personlig så har vi som sagt hatt norgesferie før, grunnet økonomi,- og det har ikke vært noe "savn etter syden" da,- ikke savn i det hele tatt, derfor mener jeg at det nok ikke er årsaken i år heller!!! 

Det verste er at vi vet jo at vi tross alt er kjempeheldige som er født og oppvokst i Norge sånn generelt,- og nå spesielt under Corona må vi vel bare innrømme at man bør være ekstra takknemlig for at ting har gått så fantastisk bra mtp smittede og døde! Men akkruat den viten om at vi har det så bra gjør at følelse av  håpløshet og tristhet føles så inderlig "ulovlig og egoistisk"... Men da må vi huske at det er jo ikke slik at man kan styre sine følelser, eller bare bestemme seg for å tenke positivt,- da hadde man jo valgt å gå rundt glad og fornøyd absolutt HELE tiden. Nei,-vi må la oss selv være triste for ting som ikke ble som ønsker,- vi må få sørge over en hverdag som ikke er som før,- og at ferien heller ikke vil bli som før, forsterker bare dette. Men vi må prøve å ikke la det ta overhånd og ødelegge oss helt. Så er det bare krysse fingre og tær for at positive ting kommer i ens vei og at man klarer å se alt det positive som tross alt skjer nå og kommer til å skje i fremtiden. Kanskje kommer man ut på den andre siden av ferien med nytt mot og giv :) Selv om jeg akkurat nå, her i dag ikke tror at det er mulig,- så er jeg åpen for at det KAN skje!!! Håper jeg du også er HI. Lykke til, og god ferie!

Anonymkode: 9497f...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler virkelig med deg! Litt ironisk at det oppfordres til norgesferie når folk ikke har fått igjen penger for andre ferier man har betalt. Mulig dere kan søke banken om avdragfrihet for noen måned for å få litt mer akkurat nå, eventuelt om dere har studielån så kan man utsette betalinger på det. 

Selv er jeg heldig og får jobbet det meste av ferien, skal ha en uke nå også tar jeg resten til høsten. 

Ferie for meg er som følgende: slippe å lage mat, slippe å vaske opp, slippe å rydde og vaske klær, kunne bade, få nok sol kunne gå til frisør og gå å få massasje.....ganske langt fra skogsturer hvor det er mygg, flått, mangler toalett osv. 

Jeg respekterer  de som elsker slike turer og tenker at da må de kunne respektere at det ikke er for alle. 

Kan ikke annet enn å gi det en virtuell sympati klem HI. 

Anonymkode: be6b4...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ordnet meg en ekstra jobb de 4 ukene jeg har ferie fra jobben 

Anonymkode: 0cb3e...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som satser på å jobbe på i ferien.. hva gjør barna deres?
 

Det høres utrolig stusselig ut.

Det å være sammen og å gjøre ting i nærmiljøet er jo godt nok i den situasjonen vi er i nå.. For barna så er jo det å ha tid sammen ofte det viktigste.. 

Anonymkode: 4bd2a...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dere som satser på å jobbe på i ferien.. hva gjør barna deres?
 

Det høres utrolig stusselig ut.

Det å være sammen og å gjøre ting i nærmiljøet er jo godt nok i den situasjonen vi er i nå.. For barna så er jo det å ha tid sammen ofte det viktigste.. 

Anonymkode: 4bd2a...acf

For vår del så har jeg og far 4 uker hver med ungene og vi har begge ekstra mye å gjøre denne sommeren. Vi tar kun ut ferie i 3 uker begge to. Sånn sett blitt ungene hjemme alene mens vi er på jobb 2 uker i ferien. De synes det er helt topp. Sover lenge, døgner med kompiser og henger på stranden. Nå er mine 12 og 13 så de klarer seg fint 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Oj da... Noen ganger er faktisk hverdagen best. Her jobber vi mer enn noen gang nå og gleder oss til ferien. Siste uken før ferien skal mannen være på jobb full uke og i tillegg ha 24/7 vakt. Det blir ikke noen helt vanlig sommer det her. Vi skal som sagt jobbe mye og i tillegg til noe ferie så tar vi fri i høstferien. 

Åja. Det hjelper sikkert hi kjempemye å vite dette. 

Anonymkode: 51598...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åja. Det hjelper sikkert hi kjempemye å vite dette. 

Anonymkode: 51598...58a

Skal du bestemme hvordan jeg svarer i en tråd? Vil du ha utkast først for godkjenning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

For vår del så har jeg og far 4 uker hver med ungene og vi har begge ekstra mye å gjøre denne sommeren. Vi tar kun ut ferie i 3 uker begge to. Sånn sett blitt ungene hjemme alene mens vi er på jobb 2 uker i ferien. De synes det er helt topp. Sover lenge, døgner med kompiser og henger på stranden. Nå er mine 12 og 13 så de klarer seg fint 

Men da er dere jo sammen med barna i ferien. Det høres ut som om noen tenker å prioritere jobb for fullt. Ikke bare i denne tråden, men i flere liknende.. 

Anonymkode: 4bd2a...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da er dere jo sammen med barna i ferien. Det høres ut som om noen tenker å prioritere jobb for fullt. Ikke bare i denne tråden, men i flere liknende.. 

Anonymkode: 4bd2a...acf

Sånn sett ja. For meg virker det i grunn mest som om at folk tar mindre ferie og ikke at de overhodet ikke tar ut ferie. Jeg kjenner for eksempel mange som skal jobbe hjemmefra og sånn sett er til stede i stedet for å ta ut ferie når de likevel blir hjemme. Flere venner skal i stedet reise bort i høstferien og juleferien med familien 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Skal du bestemme hvordan jeg svarer i en tråd? Vil du ha utkast først for godkjenning? 

Neida? Skal du bestemme hva jeg skiver i tråden? Vil du ha et utkast først for godkjenning? 

Jeg kommenterer på at din kommentar knapt hadde relevans for hi. Det får du tåle. 

Anonymkode: 51598...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida? Skal du bestemme hva jeg skiver i tråden? Vil du ha et utkast først for godkjenning? 

Jeg kommenterer på at din kommentar knapt hadde relevans for hi. Det får du tåle. 

Anonymkode: 51598...58a

Flotters 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere som satser på å jobbe på i ferien.. hva gjør barna deres?
 

Det høres utrolig stusselig ut.

Det å være sammen og å gjøre ting i nærmiljøet er jo godt nok i den situasjonen vi er i nå.. For barna så er jo det å ha tid sammen ofte det viktigste.. 

Anonymkode: 4bd2a...acf

Sønnen min er 18 år....... 

Anonymkode: be6b4...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...