Gå til innhold

Hvis du er gift og har både ditt og mannes etternavn, ville du da fjernet mannens etternavn hvis dere ble skilt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror det kommer an på hvor lenge vi har vært gift. Hvis mamma hadde fjernet etternavnet hun tok etter pappa hadde jeg syns det hadde vært veldig rart. Hun har hatt det i over 40 år. Men jeg har kun vært gift i 10 og tror jeg hadde fjernet det hvis jeg ble skilt nå. 

Anonymkode: 20486...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det når vi skilte oss. Ikke sikkert jeg hadde gjort det hvis vi hadde hatt felles barn.

Anonymkode: 0baee...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ville jeg, men jeg har forståelse for at andre velger å beholde. 

Anonymkode: 4f3de...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det da vi skilte oss etter 13 år. Litt trist at barna ikke har mitt etternavn (i tillegg til farens) men det står jeg i. 

Anonymkode: 51356...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skiftet tilbake til mitt etternavn mens vi fremdeles var gift, klarte aldri å bli komfortabel med det. Mine barn har begges etternavn, så vi har uansett noe felles.

Anonymkode: d4cbb...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok tilbake pikenavnet mitt. Det var helt klart en stor del av min identitet 🙂 Men jeg har venninner som har beholdt sitt, og det syns jeg også er helt greit 🙂

Anonymkode: 5a96e...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde beholdt det. Har hatt det etternavnet i 19 år. Hele mitt voksne liv. Det er blitt min identitet nå.

Hadde vært annerledes om det hadde vært kun få år.

Anonymkode: f7a92...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært gift i over 20 år, hadde de første årene bare hans etternavn, men tok tilbake pikenavnet mitt i mellom for noen år siden. Ved skilsmisse tar jeg definitivt tilbake pikenavnet mitt. I dag hadde jeg aldri tatt hans etternavn. 

Anonymkode: 3731b...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt. Men heldigvis har jeg aldri vært så blind og dum at jeg satte meg i den situasjon.

Anonymkode: d4248...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Definitivt. Men heldigvis har jeg aldri vært så blind og dum at jeg satte meg i den situasjon.

Anonymkode: d4248...3f3

Aldri så blind og dum at du tok hans etternavn? Eller ble skilt? 

Anonymkode: 15cd0...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi giftet oss, valgte jeg å kun ta mannens etternavn. Jeg hadde en farfar som ikke var helt snill med meg, og jeg hatet det navnet som barn. Det var rett og slett en lettelse å bli kvitt det navnet. Jeg hadde ikke tatt det navnet tilbake under noen omstendigheter.

Anonymkode: d1bbe...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg angret på at jeg byttet etternavn i utgangspunktet, men byttet ikke tilbake før vi gikk fra hverandre. Kommer aldri til å bytte igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aldri så blind og dum at du tok hans etternavn? Eller ble skilt? 

Anonymkode: 15cd0...e97

Tok hans navn.

Anonymkode: d4248...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg har beholdt mitt pikenavn men tok i tillegg hans da vi gifta oss. Det er like mye mitt navn nå, så det beholder jeg uansett. Barna har begge etternavnene og jeg vil hete det samme som dem.

Anonymkode: b0bfa...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både vi voksne og barna heter «mitt etternavn hans etternavn». 
Jeg er usikker på om jeg ville ha byttet tilbake til bare mitt eget. Jeg vil jo helst hete det samme som barna mine, også om det skulle bli slutt med mannen. 

Anonymkode: da8f1...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kathrine. skrev:

Beholder hans etternavn dersom eg skilled. Vil ha samme etternavn som barna mine.

Samme her.

Anonymkode: c52a3...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Definitivt. Men heldigvis har jeg aldri vært så blind og dum at jeg satte meg i den situasjon.

Anonymkode: d4248...3f3

Hvorfor mener du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Hvorfor mener du det?

Det er tåpelig å bytte etternavn til det den man gifter seg med har. Gammeldags og tullete! 

Anonymkode: b8c59...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, føler det feil å beholde. Har vært gift og tok hans navn, men klarte ikke å beholde det da jeg forlot ham fordi jeg måtte løsrive meg 100%.

Anonymkode: 3bd69...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er tåpelig å bytte etternavn til det den man gifter seg med har. Gammeldags og tullete! 

Anonymkode: b8c59...92d

Det er jo en smak-sak. Personlig synes jeg det er koselig at hele familien har samme etternavn. Men mitt inntrykk er at dette også er en "mote-sak". For et par generasjoner siden var det slik at damen skulle ta mannens etternavn. Så, på 90-tallet, begynte det å bli mer og mer vanlig at damen beholdt sitt navn samtidig som hun tok mannens etternavn i tillegg. Nå er det mye forskjellig. Mange beholder sitt eget etternavn, mannen tar kvinnes etternavn, noen har begge. Alt er lov 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Det er jo en smak-sak. Personlig synes jeg det er koselig at hele familien har samme etternavn. Men mitt inntrykk er at dette også er en "mote-sak". For et par generasjoner siden var det slik at damen skulle ta mannens etternavn. Så, på 90-tallet, begynte det å bli mer og mer vanlig at damen beholdt sitt navn samtidig som hun tok mannens etternavn i tillegg. Nå er det mye forskjellig. Mange beholder sitt eget etternavn, mannen tar kvinnes etternavn, noen har begge. Alt er lov 🙂

Jeg giftet meg i 91, og da tok jeg pikenavnet+mannens etternavn. Noe annet var uvanlig på den tiden.

Datteren min som giftet seg i fjor, beholdt sitt etternavn. Mens min kommende svigerdatter har et anstrengt forhold til sitt etternavn, så hun kommer til å bytte til vårt, noe vi selvfølgelig synes er veldig hyggelig. 🙂 Så det er litt forskjellig for de enkelte parene nå i 2020.

Edit: Jeg hadde ikke byttet navn ved en evnt skilsmisse. Etter 29 år med dette navnet, er det mitt.

Endret av HvittHus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ei som var gift i to år, ingen barn. Hun beholdt mannens etternavn. DET synes jeg er litt rart! Er nå over 20 år siden hun var gift, heter fortsatt det samme som ex-mannen.  (Hører også til historien at de giftet seg ganske fort også, så hun hadde ikke mange år i familien på forhånd heller) 

Anonymkode: 4b0cc...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...