Gå til innhold

Når begynte du å gi barnet ditt smaksprøve? Babytiden


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man kan begynne med fast føde mellom 4 og 6 måneder. Ikke før 4 måneder pga de ikke er klare, og ikke senere enn 6 måneder pga de trenger næringsstoffer de ikke kan få fra melken. 

Vi begynte da de var litt over 5 måneder alder med begge barna. Jeg synes ikke det er noe stas å begynne å gi fast føde, så jeg begynte ikke før de viste litt interesse. Til gjengjeld var de da faktisk klare og spyttet sjelden ut maten. 

Vi brukte mye klemmeposer og ferdig kjøpte middag på glass, samt vår egen mat som vi moste opp. Grøt blandet vi ut med fruktmos, siden ingen av dem likte den blandet med vann eller melk. 

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte da hen var 5 mnd i håp om mindre oppvåkninger om natten. Gav grøt, vann, sviskemos, potetmos, melon, agurk, nektarin, banan, mais- og hirsesnacks osv.

Anonymkode: d5e48...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine har fått smake noe før de krysset 6 måneder. Puppen har vært nok og jeg syns det har vært så enkelt og behagelig.. Har forøvrig ingen veldig kresne eller allergiske unger, i tilfelle det skulle være argumentet for å starte tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fikk flaske fra fødsel av da jeg aldri fikk nok melk. Fikk derfor smake mat fra fylte 4 mnd. Grøt,Potet,gulrot og avokado var vel det første vi begynte med.

Anonymkode: 86e92...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste som var flaskebarn (pga sykdom hos meg) begynte å få grøt når han var drøye 4 mnd, han måtte ha mer mat enn morsmelkerstatning og vi begynte med ting som most banan og sinlac grøt.

De andre ble ammet så da begynte vi ikke med smaksprøver før de var nærmere 6 mnd gamle, begynte med de samme tingene, most banan og sinlac grøt.

Anonymkode: a5051...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte såvidt med små smaksprøver da han var 4 måneder, det var fordi jeg visste det kunne ta tid før han klarte å spise fulle porsjoner med grøt og jeg skulle tilbake på jobb da han var 8 måneder. Hvis ikke hadde jeg fullammet lenger. Jeg begynte med grøt, gulrotmos og avocadomos.

 

Anonymkode: 6c840...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/1/2020 at 11:11 PM, Anonym bruker said:

Hva ga du? 

Hvorfor begynte du den tiden? 

Anonymkode: 5bc87...8e7

han var 3 og halv måned, da fikk han moset gulerot og søtpotet og fra 4mnd spise han grøtmåltid morgen og kveld, fikk selvsagt klarsignal av helsesøster, ting ble mye bedre etterpå, ungen sov bedre og var fornøyd, flaske var ikke nok for han

Anonymkode: 96a94...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte ved 6 mnd med første jenta og ved 5 mnd med nr 2. Startet med små smaksprøver av moset frukt, grønnsaker og babygrøt. Moset banan og moset avocado er veldig enkelt. Dampet harde frukter og grønnsaker som eple, pære, gulrot og moset til pure med stavmikser. Eller dampet dem bare littegrann og puttet biter i fruktnett som babyen kan sutte og smake på. Bittesmå brødbiter med f.eks leverpostei på fra 6-7 mnd, økte størrelsen etterhvert. De fikk ellers smake på litt forskjellig av det vi spiste ved at vi dyppet en finger og lot dem smake på, f.eks yoghurt, kjøttkakesaus. 

 

Anonymkode: d8917...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk litt grøtpulver i melka på kvelden fra ca 2,5 mnd (pumpemelk). Avokado var den første smaken av mat, fra ca 4 mnd. Lagde middager selv og ga fra ca 5 mnd. 

Anonymkode: f29a4...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...