Gå til innhold

Flytting - pakking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal flytte alt vi eier og har til andre siden av landet. Et byrå skal gjøre selve flyttingen for oss, men vi skal pakke selv. Hvordan er det lurt å gjøre det? Alt i kasser? Klær og sko i kasser eller sekker? Må jeg foliere alt som ikke får plass i kasser, som treningsmatten, osv.? Gi meg dine beste tips  😅

Anonymkode: 154fc...13c

Skrevet

Kanskje flyttebyrå har tips?

Jeg syns det høres mest praktisk ut med alt av klær og dyner osv i sekker, og pynteting og kjøkkenting i esker. 

Anonymkode: 1ffc0...7e3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje flyttebyrå har tips?

Jeg syns det høres mest praktisk ut med alt av klær og dyner osv i sekker, og pynteting og kjøkkenting i esker. 

Anonymkode: 1ffc0...7e3

Ja, jeg får ringe og høre hvordan de vil ha det i morgen. Det høres logisk ut for meg også å ha klær og dyner i sekker, men jeg har aldri flyttet på denne måten før. 
hi

Anonymkode: 154fc...13c

Skrevet

Flyttebyråer har ofte "regler" for hvordan de vil ha tingene pakket. Både ift å sikre mot skader og ift vekt. Har dere ikke fått noe info om det? Er det et seriøst byrå? 

Anonymkode: d82ce...521

Skrevet

Klær, dyner o.l. kan du pakke i tykke plastsekker, putte støvsugeren oppi og komprimere innholdet. 

Ellers er flytteesker i papp ok. Plastkasser med lokk til det dere vil være ekstra forsiktige med. 
Husk at man like godt kan legge klær, håndklær og annet tøy mellom det som kan knuse. Trenger ikke bobleplast og avispapir. 

Anonymkode: a5f77...b8a

Skrevet

Du trenger: (minst)

Pappesker.

Søppelsekker.

Sprittusj.

Hyssing og tau.

Sølvteip (husker ikke hva den heter, sånn som tåler mye!). Ikke kjøp den billigste, kjøp den av god kvalitet (limer langt bedre!).

En skrivebok.

Ev. noe pakkepapp eller bobleplast, om nødvendig.

Merk absolutt ALLE esker, søppelsekker og større ting med hvilket rom de skal settes i i det nye hjemmet. Eks. "kjøkken", "bad", "stue", "soverom 1", "barnerom Per", "barnerom Trine", "bod", "spisestue" osv. osv. Dette sparer dere for mye bæring, for flyttefolkene ser med det samme hvor ting skal, og bærer ting dit, og det blir oversiktlig for dere når dere skal pakke ut.

Jeg har alltid en liste for esker, deler arket opp i kolonner: "eske nr.", "rom", "innhold". Da merker jeg f.eks. den første esken jeg pakker som nr. 1, skriver på hvilket rom den skal til. På listen står det da f.eks. "Eske nr. 1, kjøkken, kjøkkenmaskin, grytekluter, plastbokser". "Eske nr. 2, soverom 1, vinterklær Petter". "Eske nr. 3, kjøkken, stekespader, boksåpner, vinåpner, bestikk, fryseposer, matpapir", "Eske nr. 4, kjellerstue, treningsutstyr, treningsmatte, vekter, ball, strikk", osv. På selve eskene skriver jeg nr. og rom oppå og på siden, skriver med sprittusj.

På en annen liste har jeg oversikt over søppelsekker. Samme der, kolonner på listen: "sekk nr.", "rom", "innhold". I sekker pakker jeg klær, dyner, puter, pynteputer, pledd, kosedyr, sofaputer, puter til hagemøbler, gardiner - alt mykt. Men også f.eks. ryer eller sammenrullede tepper. Skal jeg flytte langt, som dere skal, da pakker jeg i dobbel søppelsekk, for det da er det mindre sjanse for at det går hull og ting faller ut eller blir skitne. Sekkene knyttes igjen og så setter jeg på en sånn lapp med sølvteip på sekken, godt synlig. På teipbiten skriver jeg nr. og hvilket rom den skal settes i.

På en tredje liste er det samme typer kolonner, men da over "Løsøre". Setter en teipbit under stoler, bord, senger, sofa osv. og på den står det hvilket rom det skal plasseres i. Praktisk også med f.eks. skiutstyr og vinterutstyr som da bæres rett til bod/garansje, og dere slipper å forholde dere til det før dere har fått annet i orden. Og riktige senger, skrivepulter, kommoder osv. kommer direkte til riktig rom, soverom osv. Husk også å merke hvitevarer, så får dere disse også direkte til riktig rom, så slipper dere å slite med disse etterpå.

Jeg pakker alltid knuselige kjøkkenting inn i håndklær, kjøkkenhåndklær, vaskekluter, og ev. sengetøy. Kjøkkenting, håndklær og sengetøy trenger man med det samme, samme med kjøkkenting. Når du da pakker opp får du begge deler, og du trenger ikke bruke annen emballasje (aviser, papp, bobleplast). I tillegg vet du at kjøkkentingene da er pakket i rene håndklær og de kan settes rett inn i skapene.

Ting dere er redd for å få riper eller skittmerker på (flyttebiler er aldri helt rene!), pakk inn f.eks. bordben, bordplater osv. med gladpack, papp eller annet for å beskytte.

Esker du vet blir tyngre - pass på at du har sterke nok esker! Og dobbelsikre dem under med søvteip. Flyttefolka blir gjerne takknemlige om dere merker tunge esker med "TUNGT!" ;) Og har dere mye bøker, ikke pakk dem i for store esker.

Alle esker som inneholder knuselige ting eller mer ømfintlige ting merkes også med "FORSIKTIG!"

Esker som ikke kan ha andre esker oppå seg merkes også tydelig med det "KAN IKKE HA NOE OPPÅ SEG - FORSIKTIG"

I kofferter pakker jeg gjerne finere klær/tøy, men merker da kofferten også med en teipbit, nr. hvilket rom den skal settes på, og på listen skriver jeg i tillegg innhold.

Sko, som du spurte om, pakker jeg i esker. Vet flere pakker dem i sekker, men min erfaring er at ikke alle sko tåler dette, blir litt skakke og slappe. Så det er verdt å pakke dem i esker, etter min mening.

Husk å ha noen store/høye esker til planter, om dere har en del av dette.

Husk å transportsikre ting som skal transportsikres, f.eks. vaskemaskin, visse treningsutstyr osv. Og husk også å fjerne transportsikringen når dere kommer frem, så dere ikke får skade på vaskemaskinen f.eks. ved å sette den igang med sikring på plass. Litt pes med de transportsikringene, men verdt det.

Når du skal pakke opp kan du bare gå rett til listene og se hva som er i hvilken eske eller sekk, og da finner du den, sparer tid på å lete i flere ekser/sekker, slipper å flytte ting rundt hele tiden, slipper en masse halvåpne esker, enklere å få tak i det viktigste først.

Hvis dere kommer til å ha mat i fryseren når dere flytter, spør flyttebyrået om de har strøm til fryseren. Langt fra alle har det, og hvis ikke bør fryser settes sent inn i bilen og tas fort ut når den kommer frem (om det er mange timer å kjøre og ev. varmt vær). Pass på at de gjerne da "pakker inn" fryseren med det de har ekstra av flyttetepper på bilen, og også at sekker med tøy kan "pakkes" rundt og oppå fryseren. Da vil tepper og klær isolere, så dere får flere timer ekstra. Jeg har flyttet langt med mat i fryser slik, og det har gått helt fint. Er dere i tvil, legg noen isbiter øverst i fryseren, da ser dere med det samme om disse har begynt å tine når dere er kommet frem. Husk å sette den på strøm med det samme dere kommer frem.

Ellers lurt å vatre kjøleskapet med det samme, for det skal stå noen timer i ro før dere setter i kontakten.

Ah... noe sier meg at jeg har flyttet altfor mange ganger... ;) Men jeg er blitt veldig erfaren, da ;) Har alltid fått veldig gode tilbakemeldinger fra flyttebyrå, at de aldri har vært borti noen som har hatt så godt system på alt, og at det har vært enkelt å flytte for meg av den grunn. De har også gitt tilbakemelding på at det sparer dem for mye tid når de bærer ting på plass, at esker osv. er merket hvor de skal, for da slipper de at ting hoper seg opp mer kaotisk i leilighet/hus, alle vet hvor de skal gå. Flytter dere til et større hus eller har mange soverom, merk gjerne dørene der med det samme med "Soverom 1", "Soverom Per", "Soverom Trine", "Gjesterom" - da får dere senger, møbler, kommoder, klær, bøker, leker osv. rett til riktig rom med det samme og de bruker ikke tid på å huske hvilket rom som tilhørte hvem.

Har fått høre at jeg er en drøm å flytte for ;) Så stålkontroll på merking er verdt den lille ekstrajobben det er. Du kommer fort inn i systemet, bare vær konsekvent med å merke hver eneste eske og sekk med det samme den er pakket.

Lykke til med nytt bosted :)

Anonymkode: 92391...141

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...