Gå til innhold

Jeg kan aldri nyte ett eneste måltid UTE på resturant - røykere!🚬


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

De kan fint gå utenfor å røyke og så komme og sette seg igjen. Det er helseskadelig for mange og det utelukker mange fra å bruke tilbud om uteservering. De som røyker utelukkes ikke fra servering selv om de ev. nektes å røyke på uterestaurant.

Det er pr. i dag 9 % av befolkningen som røyker daglig og like mange som røyker en gang iblant. Ingen vits at over 80 % skal plages fordi disse skal ses på som stakkarslige om de ikke får røyke der de får servering. Samme diskusjon gikk da det ble ulovlig med røyking innendørs. Restauranter og utesteder kom til å gå konkurs, tape omsetning osv. osv. Det skjedde ikke, og restauranter og utesteder har ikke færre besøkende det meste av året når uteservering ikke er åpent i Norge pga. vær. Så å holde på retten til å røyke der det er uteservering er utdatert. Røykerne kan fint gå utenfor og ta seg en røyk og så komme og sette seg igjen. Ikke har de vondt av det heller.

Før røykeforbudet kom i 2004 røyket 26 % av befolkningen daglig og 11 % av og til. Å kutte muligheten til å røyke på uteserveringssteder vil ikke skade noen, heller tvert imot...

Anonymkode: 91dcd...ea8

Hvor langt utenfor skal de gå da? Du vet at vindretningen også har sitt å si, sant? Og hvem passer på plassen og sakene mens de røyker langt nok borte, sånn rundt hjørnet? Eller tenker du at de skal ta med all mat, drikke, vesker o.l også? 

Ærlig talt. De blir jo sett på som spedalske av flere her. Dere vet det er mennesker som dessverre har en vane som er veldig vanskelig å bli kvitt? Eller er de bare utøy for dere? 

Er det innafor å si at tykke mennesker som spiser sjenerer meg? For da vil jeg gjerne at de går rundt hjørnet og spiser. Kan jeg si at funksjonshemmede som må mates sjenerer meg? Kan jeg si at barn som gråter sjenerer meg? Hvor skal grensa gå, siden sjenanse er individuelt?

Anonymkode: 155b3...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor langt utenfor skal de gå da? Du vet at vindretningen også har sitt å si, sant? Og hvem passer på plassen og sakene mens de røyker langt nok borte, sånn rundt hjørnet? Eller tenker du at de skal ta med all mat, drikke, vesker o.l også? 

Ærlig talt. De blir jo sett på som spedalske av flere her. Dere vet det er mennesker som dessverre har en vane som er veldig vanskelig å bli kvitt? Eller er de bare utøy for dere? 

Er det innafor å si at tykke mennesker som spiser sjenerer meg? For da vil jeg gjerne at de går rundt hjørnet og spiser. Kan jeg si at funksjonshemmede som må mates sjenerer meg? Kan jeg si at barn som gråter sjenerer meg? Hvor skal grensa gå, siden sjenanse er individuelt?

Anonymkode: 155b3...7ab

De trenger ikke bedrive sin uvane rundt normale mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sug lut skrev:

De trenger ikke bedrive sin uvane rundt normale mennesker.

Joda, det kan de fint gjøre uten at snerpefruer skal blande nesa si oppi det

Anonymkode: 43a93...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er dette egentlig er problem, jeg var på Olivia i Hegdehaugsveien i går og tror jeg så en røyker på hele den store uteserveringen

Anonymkode: 22048...ed1

Jeg var ute og spiste pizza med ungene mine i går og da vi satte oss ved bordet sa yngstemann "Åh, her lukter det røyk 'host host'"

Jeg svarte at det må man regne med når man spiser på en uterestaurant for der er det lov å røyke, men dama på nabobordet som var ferdig å spise stumpet røyken ;) 

Anonymkode: 871a7...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor langt utenfor skal de gå da? Du vet at vindretningen også har sitt å si, sant? Og hvem passer på plassen og sakene mens de røyker langt nok borte, sånn rundt hjørnet? Eller tenker du at de skal ta med all mat, drikke, vesker o.l også? 

Ærlig talt. De blir jo sett på som spedalske av flere her. Dere vet det er mennesker som dessverre har en vane som er veldig vanskelig å bli kvitt? Eller er de bare utøy for dere? 

Er det innafor å si at tykke mennesker som spiser sjenerer meg? For da vil jeg gjerne at de går rundt hjørnet og spiser. Kan jeg si at funksjonshemmede som må mates sjenerer meg? Kan jeg si at barn som gråter sjenerer meg? Hvor skal grensa gå, siden sjenanse er individuelt?

Anonymkode: 155b3...7ab

Jeg har for vane å daske personer som røyker i ansiktet. Det er veldig vanskelig for meg å kvitte meg med den vanen, så det må de bare godta...

Anonymkode: ecec4...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor langt utenfor skal de gå da? Du vet at vindretningen også har sitt å si, sant? Og hvem passer på plassen og sakene mens de røyker langt nok borte, sånn rundt hjørnet? Eller tenker du at de skal ta med all mat, drikke, vesker o.l også? 

Ærlig talt. De blir jo sett på som spedalske av flere her. Dere vet det er mennesker som dessverre har en vane som er veldig vanskelig å bli kvitt? Eller er de bare utøy for dere? 

Er det innafor å si at tykke mennesker som spiser sjenerer meg? For da vil jeg gjerne at de går rundt hjørnet og spiser. Kan jeg si at funksjonshemmede som må mates sjenerer meg? Kan jeg si at barn som gråter sjenerer meg? Hvor skal grensa gå, siden sjenanse er individuelt?

Anonymkode: 155b3...7ab

Nå sitter ikke de fleste som er på restaurant å spiser/drikker i 4-5t. De fleste sitter ett par timer, ofte i selskap med andre. Klarer man ikke spise opp ett måltid uten å røyke i mellomtiden er det noe alvorlig galt. Derfor er det heller ikke nødvendig å ta med seg maten om man må røyke ett annet sted. Står det drikke på bordet så gi beskjed til de ansatte at dere tar dere en røykepause, ingen gjester begynner å rydde og vaske bord. På den måten mister de ikke plassen. Å ja, er du redd for posene dine tar du de med. Dette på lik linje hvis du må på toalettet når du sitter på resturant. Eller så kan man spørre om de man ofte spiser sammen med kan passe på tingene. Problem løst.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så kjedelig å lukte på den røyk lukten når man akkurat begynner å spise lunsj eller middag 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å røyke oppi folk som prøver å nyte et godt måltid er rett og slett respektløst. Helt utrolig at de ikke skjønner at det er ubehagelig for de rundt seg. Tror som andre har nevnt at de røyker ekstra mye «fordi de kan». Veldig ofte «nirøykes» det og den ene sigaretten tenner den andre. Det er null respekt for menneskene rundt. Håper det blir forbudt!

Endret av Hengebukksvinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater det! Hater også å måtte gå gjennom store røykskyer for å komme inn på kjøpesenter, hater det når folk blir gående to meter foran meg å røyke og jeg får alt rett i trynet. JEG har valgt å ikke røyke, så hvorfor skal jeg utsettes for andre sin tragiske uvane! Hadde foreldre som røkte hjemme, i bilen og hatet det! Når det er sagt, så er det sjelden jeg trenger å irritere meg over det lenger, da største delen av befolkningen har tatt til vett og sluttet. Håper resten følger etter 😊

Anonymkode: 973f4...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en stor forskjell på å klippe tånegler og ta seg en røyk. Det står ikke akkurat neglesaks og fotfil fremme på bordene. 
Folk må gjerne ta en blås for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har for vane å daske personer som røyker i ansiktet. Det er veldig vanskelig for meg å kvitte meg med den vanen, så det må de bare godta...

Anonymkode: ecec4...003

Så din vane er voldelig og straffbar? Da håper jeg du dasker "riktig" person en dag, så du kan få tilbud om behandling. 

Anonymkode: 155b3...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, FrkKværner skrev:

Nå sitter ikke de fleste som er på restaurant å spiser/drikker i 4-5t. De fleste sitter ett par timer, ofte i selskap med andre. Klarer man ikke spise opp ett måltid uten å røyke i mellomtiden er det noe alvorlig galt. Derfor er det heller ikke nødvendig å ta med seg maten om man må røyke ett annet sted. Står det drikke på bordet så gi beskjed til de ansatte at dere tar dere en røykepause, ingen gjester begynner å rydde og vaske bord. På den måten mister de ikke plassen. Å ja, er du redd for posene dine tar du de med. Dette på lik linje hvis du må på toalettet når du sitter på resturant. Eller så kan man spørre om de man ofte spiser sammen med kan passe på tingene. Problem løst.

 

 

Absolutt ikke uvanlig å sitte i 4 timer. Tiden flyr i godt selskap. Man spiser maten, tar en røyk også er det kaffe og dessert. Eller et par øl. Og en røyk til. (jeg røyker ikke selv forresten, men har både familie og venner som røyker). 

Men hvis du sitter i kun 2 timer, burde det ikke være noe problem at noen røyker i nærheten. Du skal jo allikevel gå snart. 

Jeg kjenner for øvrig røyklukt inn i bilen om det røykes i bil 1,2 eller 3 foran meg. Burde det da forbys røyking i bil? 

Anonymkode: 155b3...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sug lut skrev:

Jeg skjønner heller ikke det, egentlig. Det er jo ingen som røyker lenger.

Enig med dere her. Det som plager meg mer er tafatte foreldre med rabiate barn. Klarer ikke man som foreldre å ha en viss kontroll på avkommet så bør de heller finne seg en barnevennlig plass der barna kan turne som apekatter, og ikke bruke uteserveringen med dertil andre gjester som hinderløype. 

Anonymkode: ac823...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt ikke uvanlig å sitte i 4 timer. Tiden flyr i godt selskap. Man spiser maten, tar en røyk også er det kaffe og dessert. Eller et par øl. Og en røyk til. (jeg røyker ikke selv forresten, men har både familie og venner som røyker). 

Men hvis du sitter i kun 2 timer, burde det ikke være noe problem at noen røyker i nærheten. Du skal jo allikevel gå snart. 

Jeg kjenner for øvrig røyklukt inn i bilen om det røykes i bil 1,2 eller 3 foran meg. Burde det da forbys røyking i bil? 

Anonymkode: 155b3...7ab

Nei det er ikke uvanlig å sitte i flere timer, men personen jeg siterte lurte på om vi tenkte at de var nødt til å ta med seg maten for å røyke. De fleste sitter ikke å spiser sammenhengende i 4t, isåfall har de ett stort svelgeproblem noe som er en annen problemstilling. At man sitter å drikker i flere timer er en ting, men drikke kan man fint gå ifra uten at det påvirker smak eller temperaturen i drikken nevneverdig. Man må ikke sitte å nirøyke i flere timer for å plage andre. Skal røykere ta seg en røyk hver halvtime fordi de kan, blir det raskt en plage for oss som ikke røyker eller ikke vil bli eksponert for drittlukta. 2t ute i drittlukt er altfor mye! Det sitter aldri kun en røyker ute på restaurant, det sitter altfor mange noe som resulterer i at det konstant stinker røyk der ute. Vi som ikke røyker bør vel også kunne nyte en kald drink ute i sola uten å plages? Vi bør vel også kunne få 20min til å spise opp en middag uten å inhalere røyken til andre? Det skjer aldri de få gangene jeg sitter ute. Jeg får lett hodepine av røyk, derfor er det uaktuelt for min del å sitte ute å «frivillig» dra på meg hodepine veldig ofte, det er riktignok mitt problem at jeg blir dårlig av det. Uansett er røyking på uteservering unødvendig og det kan ikke forsvares som verken nyttig eller nødvendig.

 

Bilen er privat eiendom så det bør være uproblematisk. Lukk igjen vinduet ditt, kjør fordi røykerne eller legg deg lengre bak. Jeg sitter i minst 2t i rushtrafikk fem dager i uken å dette har aldri vært ett problem for meg med røyknese😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, FrkKværner skrev:

Nei det er ikke uvanlig å sitte i flere timer, men personen jeg siterte lurte på om vi tenkte at de var nødt til å ta med seg maten for å røyke. De fleste sitter ikke å spiser sammenhengende i 4t, isåfall har de ett stort svelgeproblem noe som er en annen problemstilling. At man sitter å drikker i flere timer er en ting, men drikke kan man fint gå ifra uten at det påvirker smak eller temperaturen i drikken nevneverdig. Man må ikke sitte å nirøyke i flere timer for å plage andre. Skal røykere ta seg en røyk hver halvtime fordi de kan, blir det raskt en plage for oss som ikke røyker eller ikke vil bli eksponert for drittlukta. 2t ute i drittlukt er altfor mye! Det sitter aldri kun en røyker ute på restaurant, det sitter altfor mange noe som resulterer i at det konstant stinker røyk der ute. Vi som ikke røyker bør vel også kunne nyte en kald drink ute i sola uten å plages? Vi bør vel også kunne få 20min til å spise opp en middag uten å inhalere røyken til andre? Det skjer aldri de få gangene jeg sitter ute. Jeg får lett hodepine av røyk, derfor er det uaktuelt for min del å sitte ute å «frivillig» dra på meg hodepine veldig ofte, det er riktignok mitt problem at jeg blir dårlig av det. Uansett er røyking på uteservering unødvendig og det kan ikke forsvares som verken nyttig eller nødvendig.

 

Bilen er privat eiendom så det bør være uproblematisk. Lukk igjen vinduet ditt, kjør fordi røykerne eller legg deg lengre bak. Jeg sitter i minst 2t i rushtrafikk fem dager i uken å dette har aldri vært ett problem for meg med røyknese😉

 

Og jeg får migrene av folk som bruker parfyme, men det kunne aldri falle meg inn å tenke at da burde alle slutte å bruke det

Anonymkode: 43a93...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker, ikke mye, men noe. Og spesielt hvis jeg er ute i solen med venner, og øl, men her viser jeg hensyn til andre mennesker. Hvis jeg skal røyke, og sitter ved en uteservering, så går jeg vekk fra steder, og ut på gaten. Dette fordi jeg vet det trolig irriterer folk, og jeg vil vise hensyn. Det koster meg ikke noe å gå de meterne for å røyke, hvis jeg absolutt må ha en røyk. Jeg kan faktisk irritere meg over andre røykere som sitter oppå andre og røyker. Men det er meg, da.. 😅🤦

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at røyking på uterestauranter ikke blir ulovlig. Folk klarer å sitte inne og spise om vinteren uten å røyke, så de burde klare å spise om sommeren også uten å røyke. Hurra for land og steder som har forbud på røyking på uterestauranter og andre steder hvor folk flest ferdes. 

Anonymkode: 0dfa9...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Stakkars... 

Litt røyking utendørs har aldri drept noen, altså. Sånn bortsett fra røykerne, eventuelt. 

Anonymkode: 32fcf...9f7

Jeg tåler ikke røyk, og får kraftig astma anfall. Kommer jeg meg ikke vekk, så kunne jeg ha dødd jo. Og noen røykere er store idioter. Jeg har hatt røyker som har forfulgt meg, da han forsto at jeg prøvde å komme meg unna. Eller alle de som må stå inni busskuret å røyke, når det er pøsende regn.

Livet mitt er faktisk ganske hemmet av allergi. 

Anonymkode: 6931c...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tåler ikke røyk, og får kraftig astma anfall. Kommer jeg meg ikke vekk, så kunne jeg ha dødd jo. Og noen røykere er store idioter. Jeg har hatt røyker som har forfulgt meg, da han forsto at jeg prøvde å komme meg unna. Eller alle de som må stå inni busskuret å røyke, når det er pøsende regn.

Livet mitt er faktisk ganske hemmet av allergi. 

Anonymkode: 6931c...739

Da har du sikkert flere allergier vil jeg tro. Er du like sint på andre  som gjør ting som kan utløse astmanfall hos deg, enn røykere?

Anonymkode: 43a93...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt dette voldsomme hatet mot de stakkars røykerne. Det er helt legitimt å mobbe røykere ser det ut som, men jeg klarer ikke helt å forstå at det er greit.

Noen over sier at det er ni prosent av befolkningen som røyker til daglig. Jeg skjønner ikke at ni prosent kan utgjøre et så stort problem for så mange i denne tråden.

La de stakkars røykerne som fremdeles tør å tenne seg en røyk i friluft få lov til det, så kan man prise seg lykkelig i sitt stille sinn over at man ikke selv er en av dem. De er en utdøende gruppe. Så vidt jeg har forstått er det skikkelig taperaktig blant de unge å røyke, og de fleste av dem begynner jo ikke med det, så problemet med røykere i friluft vil langsomt forsvinne av seg selv. Antagelig i takt med økningen av fullstendig uoppdragne barn som freser rundt beina dine i samme uterestaurant, mens de hyler og bærer seg og sparker folk på skinnleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke 80% som plage. Ta med alle de som ikke har råd til å spise ute. Kanskje 20% av befolkningen? De som ikke plages, kanskje 40% av befolkningen. Så er det da 20% som røyker og 20% som plages av at de røyker? 
Det er trist at folk skal bli sett på som samfunnstapere kun fordi de har en uvane som er vanskelig å bli kvitt.

Anonymkode: 578a2...4d0

Tallene jeg kom med kommer fra SSB. Hvor har du dine tall fra?

Anonymkode: 91dcd...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor langt utenfor skal de gå da? Du vet at vindretningen også har sitt å si, sant? Og hvem passer på plassen og sakene mens de røyker langt nok borte, sånn rundt hjørnet? Eller tenker du at de skal ta med all mat, drikke, vesker o.l også? 

Ærlig talt. De blir jo sett på som spedalske av flere her. Dere vet det er mennesker som dessverre har en vane som er veldig vanskelig å bli kvitt? Eller er de bare utøy for dere? 

Er det innafor å si at tykke mennesker som spiser sjenerer meg? For da vil jeg gjerne at de går rundt hjørnet og spiser. Kan jeg si at funksjonshemmede som må mates sjenerer meg? Kan jeg si at barn som gråter sjenerer meg? Hvor skal grensa gå, siden sjenanse er individuelt?

Anonymkode: 155b3...7ab

De kan gjøre det samme som de gjør når de går ut og spiser eller drikker på vinteren.

Regner med at de har greid å løse "problemet" med mat, drikke, vesker o.l. når de går på do også, så ergo er dette ikke et argument heller.

Mennesker er mennesker, men man har ingen automatisk rett til å utsette andre for helseskadelig røyk bare fordi man selv har en uvane. Og i hvert fall ikke når de fint kan ta hensyn til andre med små grep.

De siste fire spørsmålene dine sier mer om deg som menneske enn de er relevante for saken.

Anonymkode: 91dcd...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor langt utenfor skal de gå da? Du vet at vindretningen også har sitt å si, sant? Og hvem passer på plassen og sakene mens de røyker langt nok borte, sånn rundt hjørnet? Eller tenker du at de skal ta med all mat, drikke, vesker o.l også? 

Ærlig talt. De blir jo sett på som spedalske av flere her. Dere vet det er mennesker som dessverre har en vane som er veldig vanskelig å bli kvitt? Eller er de bare utøy for dere? 

Er det innafor å si at tykke mennesker som spiser sjenerer meg? For da vil jeg gjerne at de går rundt hjørnet og spiser. Kan jeg si at funksjonshemmede som må mates sjenerer meg? Kan jeg si at barn som gråter sjenerer meg? Hvor skal grensa gå, siden sjenanse er individuelt?

Anonymkode: 155b3...7ab

De siste eksemplene dine er jo helt på jordet. Sammenligne funksjonhemmede med folk som frivillig røyker og utsetter selv og andre for noe som kan være skadelig...klarer rett og slett ikke å ta deg seriøst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...