Gå til innhold

Matvareprisene har skutt i været! Grensestengingen er økonomisk motivert....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sist jeg kjøpte gulost i Norge betalte jeg 79 kr/kilo, det er ca 10 kr billigere enn i Sverige. En del grønnsaker er også billigere her.

Ved å planlegge mathandlingen i Norge, f.eks ved å sette opp neste ukes middager før handleturen kan man leve svært godt og sunt på et lavt matbudsjett.

Det jeg har sett av norskehandel på grensen er alltid det samme: overfylte handlevogner med brus, potetgull, godteri, importert kjøtt proppet med antibiotika osv.

Umulig at det kan være sunt, verken for kropp eller lommebok! 

Anonymkode: c80bb...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 6/20/2020 at 8:15 AM, Anonym bruker said:

Har dere merket hvor alvorlig dyrt det har blitt å handle mat? Vi ruineres av de få butikkjedene her i Norge, som for det første ikke har en reell konkurransesituasjonen seg imellom, men som i tillegg nå vet at ingen nordmenn kan dra til Sverige og handle engang om prisene her blir for høye!

Jeg sier ikke at grensestengingen er feil mtp smittevern, men enten er politikerne kjøpt og betalt av handelsnæringen og utnytter situasjonen maksimalt, eller i det minste har handelsnæringen utnyttet denne situasjonen til sin fordel og bare hevet prisene fordi de vet vi nordmenn ikke har noe valg og aldri klager på priser uansett. 

Vi er slaver i et lukket økonomisk system nå. Vær obs og hold øynene åpne - dette er lukrativt for sterke krefter, og de ønsker nok at dette skal vare lengst mulig...

Anonymkode: 3cc48...45d

Det har jeg sagt en stund nå.. Kjenner flere som ikke nesten har mat, kjøpe litt mat og slik til 2 venninner idag, de får ikke nødhjelp av nav heller så lenge de har sparepenger

Anonymkode: 64666...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg sagt en stund nå.. Kjenner flere som ikke nesten har mat, kjøpe litt mat og slik til 2 venninner idag, de får ikke nødhjelp av nav heller så lenge de har sparepenger

Anonymkode: 64666...03b

Og du mener de BURDE få nødhjelp for ikke å måtte bruke sparepengene sine? Du kødder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Og du mener de BURDE få nødhjelp for ikke å måtte bruke sparepengene sine? Du kødder?

Selvfølgelig.Jeg har 70.000 på sparekonto som jeg skal blåse på norgesferie så jeg får nødhjelp i august. 

Anonymkode: cb16c...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, søren altså! Surt å måtte droppe den vekentlege harryhandleturen min... Fordelen er at eg sparer inn ca 10 timar køyring. Får heller betale blodpris på Coop vest...!

 

Anonymkode: 44c56...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, sug lut said:

Og du mener de BURDE få nødhjelp for ikke å måtte bruke sparepengene sine? Du kødder?

ikke riktig at de skal bruke sparepengene sine på det, så ja det syns jeg er helt feil

Anonymkode: 64666...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Anonym bruker said:

Ja, søren altså! Surt å måtte droppe den vekentlege harryhandleturen min... Fordelen er at eg sparer inn ca 10 timar køyring. Får heller betale blodpris på Coop vest...!

 

Anonymkode: 44c56...3ec

du har tydeligvis ikke dårlig råd, så da kan du jo si det

Anonymkode: 64666...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

ikke riktig at de skal bruke sparepengene sine på det, så ja det syns jeg er helt feil

Anonymkode: 64666...03b

Hva skal man bruke sparepenger på om ikke noe så nyttig som mat? Man sparer jo gjerne og lager seg en buffer for å ha noe å bruke hvis økonomien nlir dårligere en periode.

Anonymkode: 33715...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en norsk! blomkål koster 30 kroner har det ingenting med eurokurs eller transport å gjøre, da er en økning på 10 kroner ikke annet enn økt fortjeneste til grossisten. Norge har delt opp dagligvarehandel mellom 3 aktører og et slik lite oligopol koster forbrukeren dyrt.

Men ikke klag. Europas største kjede (noen som husker Lidl?) ble valgt bort av Nordmenn grunnet dårlig mediabilde. For noe tull. Gå til en Lidl-butikk i Danmark, Tyskland eller Kroatia, der har de ferskbaket brød og rundstykker, stort utvalg av fersk grønt til rimelige priser m.m. Bedre enn hvilken som helst Rema eller Kiwi som også er lavpriskjeder. Og de ansatte går ikke rundt med mensbånd, herregud for noe tull det var.

Anonymkode: 47ee3...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når en norsk! blomkål koster 30 kroner har det ingenting med eurokurs eller transport å gjøre, da er en økning på 10 kroner ikke annet enn økt fortjeneste til grossisten. Norge har delt opp dagligvarehandel mellom 3 aktører og et slik lite oligopol koster forbrukeren dyrt.

Men ikke klag. Europas største kjede (noen som husker Lidl?) ble valgt bort av Nordmenn grunnet dårlig mediabilde. For noe tull. Gå til en Lidl-butikk i Danmark, Tyskland eller Kroatia, der har de ferskbaket brød og rundstykker, stort utvalg av fersk grønt til rimelige priser m.m. Bedre enn hvilken som helst Rema eller Kiwi som også er lavpriskjeder. Og de ansatte går ikke rundt med mensbånd, herregud for noe tull det var.

Anonymkode: 47ee3...5df

Jeg vet ikke akkurat hva prisen er nå, men for et par uner siden var importprisen på blomkål 24 kr, til grosist. Mva og utgiftene til omsetning i Norge kommer i tillegg. Den norske blomkålen var billigere enn importen.

Anonymkode: 33715...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2020 den 9.31, Anonym bruker skrev:

Jeg spurte på kiwi hvorfor det plutselig kosta 40 kr kg for epler, typ 25 kr før lock down.., Enkelt å greit kronekurs, leverandørene og transport har blitt dyrere. 
 

Noe som er naturlig konsekvens. 

Anonymkode: af6fc...2e4

 

På 20.6.2020 den 9.42, Anonym bruker skrev:

Det forsvarer ikke en prisøkning på 60% altså.. så ille er ikke kronekursen, og heller ikke transportprisene. Dessuten har kronekursen styrket seg betraktelig mot hvor ille det var i den verste perioden. Men lett å putte på litt ekstra når man kan vet du.

Anonymkode: 250d2...f66

Om du tar med hele regnestykket så kan prisøkningen fint forklares. Krona tapte seg 30% mot USD og Euro, dette har helt klart innvirkning på varer som produseres utenfor Norges grenser. Kronekursen har heldigvis styrket seg etter det men det vi ser av priser i butikkene er jo en konsekvens som er litt lengre tilbake i tid. Selv om eplene er i butikken nå så blir de bestillt for mange uker (eller mnd) siden, før de i det hele tatt ble plukket.

Epleprodusenter fra feks. Syd-Triol i Nord-Italia har vært lammet av Korona, noe som gir færre antall epler går ut til distributørene. Bama må feks. betale mye høyere pris for det de kjøper inn pga. kronekurs men også fordi mindre varer gir mindre forhandlingsrom og derav høyere priser. De får ellers store kvantumsrabatter men det utegår jo når det er manko på den aktuelle varen. Når de igjen skal selge ut til butikkene så må de også legge på det eventuelle tapet de sitter med ved å ha mindre av produktet, de sitter jo med de samme kostnadene (lager, lønn, reklame osv.) som må tas igjen for å holde hjulene i gang hos bedriften. 

Så har du frakt, den har gått i taket etter Korona startet, i tillegg så tar det mye lengre tid enn det normalt sett ville gjort. Ferskvarer har også en ulempe med at det må komme kjappest mulig til distributør for så å gå ut til butikkene, ellers kommer det mye svinn. Her vet jeg det er mere svinn enn normalt pga. uforutsigbarhet under forsendingene.

Varer med små marginer (ferskvarer som frukt og grønt) er serdeles utsatt i globale kriser som Korona. Det er også derfor vi kan se en såpass høy prisøkning på enkelte varer. 

Du har sikkert hørt at det er markedet som rår, det er jo nettopp det vi nå ser utfallet av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

ikke riktig at de skal bruke sparepengene sine på det, så ja det syns jeg er helt feil

Anonymkode: 64666...03b

Så om jeg setter lønna rett inn på sparekonto hver måned, så bør NAV betale mat, strøm og forsikring. 
Du også skjønner at dette ville blitt spekulert vilt i. Har man penger på bok, har man faktisk penger til å fø seg selv. Må si du er bra naiv som kjøper mat til dem. Får håpe se gjengjelder den tjenesten en dag.

Anonymkode: b388d...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

du har tydeligvis ikke dårlig råd, så da kan du jo si det

Anonymkode: 64666...03b

Er ikkje alle i dette landet som berre kan stikke over grensa og handle. Det var mitt poeng!

Anonymkode: 44c56...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2020 den 8.15, Anonym bruker skrev:

Vi er slaver i et lukket økonomisk system nå. Vær obs og hold øynene åpne - dette er lukrativt for sterke krefter, og de ønsker nok at dette skal vare lengst mulig...

Og som eneste land i verden må vi feriere i nærområdene. Vi skal betale regningen tilbake.

Anonymkode: f160d...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At importvarer blir dyrere, det skjønner man. Men at norsk mat blir dyrere er litt rart. Bonden får (ink tilskudd) nesten ikke mer utbetalt pr.kg kjøtt, korn, melk, frukt og grønt enn hva han gjorde på 80-90 tallet! Det er snakk om småkroner. Mens prisen på innsatsvarer (veterinær, gjødsel, økonomisk bistand som regnskap og rådgivning, kraftfor, såvarer, sprøytemidler osv) har økt i takt med prisnivået generelt. Og når da prisen ut i butikk kan ganges med både 3 og fire om man sammenlikner med samme årstall så er det jo ikke noe tvil om at NOEN har økt sine marginer litt mer enn produsenten.

I det siste har også norske produkt blitt dyrere. At osten kostet 79 kr, er fordi det var tilbud, vanlig kg.pris tine kvitost er 119 kr/kg. Ikke lenge siden det var 99 kr/kg. Melka har gått opp ei krone eller to, det samme har brusen. Ikke mye hver vare, men om hver vare øker 2-4 kroner i snitt på norske vare og importvarer øker opp til 10-15 kr stk så vil det merkes godt! Og hvem regner på om prisøkning akkurat dekker opp økte kostnader,- eller dekker den opp dette PLUSS litt til...Har litt troa på det siste.....  

Og når det er sagt,- ja vi er et at landene som bruker MINST av inntekt på mat,- i snitt. Men andelen er økende (fant ikke igjen denne rapporten/artikkelen), selv om "alle" kjeder "slåss om å være billigst"....... Og uansett om det skyldes at vi får flere fattige så snittlønner går ned,- eller det er reel oppgang i matvarepriser, så er begge deler statsstyrt og bør kunne gjøres noe med for å unngå eskalerer for mye.

Anonymkode: 670b4...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

ikke riktig at de skal bruke sparepengene sine på det, så ja det syns jeg er helt feil

Anonymkode: 64666...03b

Ikke riktig? Nå tuller du? Du tenker at folk skal få nødhjelp fra NAV til mat, samtidig som man skal kunne Sitte med utallige tusener på sparing? Det er stor forskjell på å ikke ha råd til mat som du skriver, og ikke ville bruke penger på mat. Venninna di velger å ha tomt kjøleskap fordi hun ikke vil bruke sparepengene. 

Anonymkode: f4f13...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...