Gå til innhold

Hvilke yrkesgrupper synes du har utmerket seg positivt i løpet av koronatiden?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle jeg ha behov for å ro? Det er nok ikke du som bestemmer når jeg skal slutte å snakke, haha. 

Hi 

Anonymkode: 08f8c...bca

Det er nettopp det. Du burde klare p stå for det du sier, men i stedet ror du. Hvorfor du har behov for det må du nesten vite svaret på selv. 
 

Hvorfor mener fu folk bidrar mindre eller gjør en mindre viktig jobb på hjemmekontor under pandemien bare fordi de har hatt muligheten til å gjøre det mye også før pandemien? 
 

og ikke minst; hvorfor har du, og dere andre her for den saks skyld, et behov å rangere folks innsats under pandemien? Hvor edelt må det være for deg for at du skal anerkjenne folks innsats under pandemien? Åpenbart gjør ikke regnskapsførere en edel nok jobb, når de sitter hjemme og hjelper bedrifter i pandemi-krise. Om det er jobben de gjør som ikke er edel nok eller om det er det at de ofte har hatt mulighet Tii å jobbe på hjemmekontor er ikke åpenbart for meg. 
DET er det jeg mener med at du er i ferd med å ro deg langt til sjøs, eller male deg inn i et hjørne om fu vil. 

Anonymkode: d50af...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil slenge på sykehusleger også. En gruppe som aldri klager, som har arbeidsforhold mange ikke ville funnet seg i, og rettigheter langt under de andre ansatte på sykehus. Og alle i geriartien fortjener en stor takk (og lønnsøkning).

Anonymkode: 1dbfb...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ambulansearbeidere!!! De blir glemt i så mange situasjoner. Husk at de ofte er første kontakt med helsevesenet. Sykepleierne jobber stort sett inne på ett sykehus hvor de er forberedt og har annet personell raskt tilstede om det er nødvendig. Ambulansearbeideren står der stort sett alene og må ta alle vurderingene selv. 
Jeg har en god venninne som er ambulansearbeider og paramedic, jeg er imponert over alt hun kan og mestrer alene, uten en lege som kommer løpende etter 2 minutter. 

Anonymkode: d11f2...3c5

Sykepleierne jobber stort sett inne på et sykehus hvor de er forberedt? Hvilken planet lever du på?

Anonymkode: 5aed0...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nettopp det. Du burde klare p stå for det du sier, men i stedet ror du. Hvorfor du har behov for det må du nesten vite svaret på selv. 
 

Hvorfor mener fu folk bidrar mindre eller gjør en mindre viktig jobb på hjemmekontor under pandemien bare fordi de har hatt muligheten til å gjøre det mye også før pandemien? 
 

og ikke minst; hvorfor har du, og dere andre her for den saks skyld, et behov å rangere folks innsats under pandemien? Hvor edelt må det være for deg for at du skal anerkjenne folks innsats under pandemien? Åpenbart gjør ikke regnskapsførere en edel nok jobb, når de sitter hjemme og hjelper bedrifter i pandemi-krise. Om det er jobben de gjør som ikke er edel nok eller om det er det at de ofte har hatt mulighet Tii å jobbe på hjemmekontor er ikke åpenbart for meg. 
DET er det jeg mener med at du er i ferd med å ro deg langt til sjøs, eller male deg inn i et hjørne om fu vil. 

Anonymkode: d50af...e10

Litt det som var poenget mitt i de innlegget hvor jeg dro frem de som faktisk prøver å gjøre det de kan gjøre for å redde næringslivet ved å få fakturaer betalt, opprettholde planlagte innkjøp slik at leverandører tjener penger og overlever.
De som jobber for på den måten redde arbeidsplasser. Det gir mulighet for en bedre fremtid enn dersom ingen gjorde det.

Og ja, mye av det gjøres fra hjemmekontor, men den jobben er også viktig, den gjør at økonomien i Norge ikke går helt til helvete. Greit man utsette seg selv kanskje ikke for smitte, men den jobben er faktisk også veldig viktig i disse dager

Anonymkode: 06783...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk flest har bidratt med sist, men helsepersonell har virkelig utmerket seg, der de jobber time etter time i fullt smittevern utstyr.

Anonymkode: a449c...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er nettopp det. Du burde klare p stå for det du sier, men i stedet ror du. Hvorfor du har behov for det må du nesten vite svaret på selv. 
 

Hvorfor mener fu folk bidrar mindre eller gjør en mindre viktig jobb på hjemmekontor under pandemien bare fordi de har hatt muligheten til å gjøre det mye også før pandemien? 
 

og ikke minst; hvorfor har du, og dere andre her for den saks skyld, et behov å rangere folks innsats under pandemien? Hvor edelt må det være for deg for at du skal anerkjenne folks innsats under pandemien? Åpenbart gjør ikke regnskapsførere en edel nok jobb, når de sitter hjemme og hjelper bedrifter i pandemi-krise. Om det er jobben de gjør som ikke er edel nok eller om det er det at de ofte har hatt mulighet Tii å jobbe på hjemmekontor er ikke åpenbart for meg. 
DET er det jeg mener med at du er i ferd med å ro deg langt til sjøs, eller male deg inn i et hjørne om fu vil. 

Anonymkode: d50af...e10

Jeg står jo for det jeg sier, du må kanskje lese ordentlig. 

Aldri sagt «bidrar mindre». Tråden handler om hvem som har utmerket seg, og etter min mening har Liv (58) utmerket seg da hun måtte begynne med digital undervisning for tre klasser over natta. Siri (23) som var vant til å jobbe hjemmefra og kunne fortsette med business as usual har sikkert gjort en super jobb, men har ikke utmerket seg i like stor grad. 

Rangerer ikke, gir kred til folk som vanligvis kanskje ikke får så mye honnør. Synes det er greit å bli gjort oppmerksom på yrkesgrupper jeg ellers ikke har tenkt på i denne sammenheng, som feks da meglere ble nevnt lenger opp. 

Hi

Anonymkode: 08f8c...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleiere, leger, ambulansearbeidere, bioingeniører, renholdere, ansatte i dagligvarebutikker, lærere, ansatte i Bhg. Transport yrket har stått på å levert varer til både butikker og privat. Alle disse har virkelig stått på.

Anonymkode: 9818f...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de nevnte, og jeg synes også at IT-avdelingen på jobben min har gjort en formidabel jobb med å få alle hjemmekontorene til å fungere. Også internet-selskapene, jeg var nok ikke den eneste som bestilte større båndbredde, men de fikset det, greit og enkelt.

Anonymkode: bc9fc...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bussjåfører og andre førere i kollektivtrafikken.

Anonymkode: b0722...b93

Godt at vi konduktører blir fullstendig glemt i alle sammenhenger. Med null smitteverns utstyr og tett på alle de reisende hver dag for å sikre at dere for en trygg reise. 

Anonymkode: 3dbac...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Meglerne har tatt store risikoer under korona ved å komme i fare for å bli smittet selv. Men i og med at det er en vital og viktig funksjon er det mange som har stilt opp for samfunnet likevel. Jeg kjenner mange modige meglere som har utført en fantastisk god jobb under denne krisen. Derfor er meglere en yrkesgruppe som har utmerket seg positivt.

Anonymkode: 01116...cef

Rompa mi ler høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nja. Det er jeg ikke enig i. Jeg tenker ikke at feks telefonselgere har utmerket seg i denne tiden, heller ikke alle som tar hjemmekontor rett som det er og like gjerne jobber hjemmefra som på kontoret. Det er jo noe ekstra med de som har holdt viktige samfunnsfunksjoner i gang selv om det har vært skremmende eller fryktelig slitsomt. 

Hi 

Anonymkode: 08f8c...bca

Når de tar hjemmekontor sammen med unger i hjemmeskole og hjemmebarnehage, da syns jeg de er flinke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Pashla skrev:

Når de tar hjemmekontor sammen med unger i hjemmeskole og hjemmebarnehage, da syns jeg de er flinke! 

Bare de som faktisk får gjort jobben sin. Vi har noen som gjør en kjempeinsats og andre som ikke gjorde nesten noe. Det er mange, spessielt i det offentlige, som bare jobbet litt innimellom fordi de konsentrerte seg om egne barn.

Anonymkode: f5f78...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Rompa mi ler høyt.

De som ikke har økonomi til å trenge en meglers tjenester skjønner heller ikke hvor viktig jobb meglere utfører.

Anonymkode: 01116...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare de som faktisk får gjort jobben sin. Vi har noen som gjør en kjempeinsats og andre som ikke gjorde nesten noe. Det er mange, spessielt i det offentlige, som bare jobbet litt innimellom fordi de konsentrerte seg om egne barn.

Anonymkode: f5f78...c16

Jeg jobber i det offentlige og det inntrykket jeg har er at folk satt på jobb til langt ute på kvelden den tiden barnehage og skole var stengt for å klare å få jobbet de timene de skulle å få gjort de oppgavene de var pålagt.

Hvori alle dager har du det fra at de som jobber i de offentlige er late og snylter unna?

Anonymkode: 06783...f2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som ikke har økonomi til å trenge en meglers tjenester skjønner heller ikke hvor viktig jobb meglere utfører.

Anonymkode: 01116...cef

Bare - jøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Det er mange, spessielt i det offentlige, som bare jobbet litt innimellom fordi de konsentrerte seg om egne barn.

Anonymkode: f5f78...c16

Har du tall og statistikker på dette, eller bare strør du om deg med personlige meninger som du fremlegger som fakta? Hvor mange er «mange», og hvor har du tallene fra?  
På NAV-avdelingen hvor venninna mi jobber økte de produktiviteten med 30% etter at de gikk over til hjemmekontor. Er Nav med i «statistikken» din?

Anonymkode: 94b66...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du tall og statistikker på dette, eller bare strør du om deg med personlige meninger som du fremlegger som fakta? Hvor mange er «mange», og hvor har du tallene fra?  
På NAV-avdelingen hvor venninna mi jobber økte de produktiviteten med 30% etter at de gikk over til hjemmekontor. Er Nav med i «statistikken» din?

Anonymkode: 94b66...132

Jeg har en jobb der jeg er avhengi av kontakt med mange i det offentlige. Det var påfallende vanskelig å få tak i folk.

I tillegg ser jeg på barnas lærere. Noen gjorde en kjempejobb. Andre bare "forsvant".  De sendte ut en oppgave hver mandag og det var det.

Anonymkode: f5f78...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en jobb der jeg er avhengi av kontakt med mange i det offentlige. Det var påfallende vanskelig å få tak i folk.

I tillegg ser jeg på barnas lærere. Noen gjorde en kjempejobb. Andre bare "forsvant".  De sendte ut en oppgave hver mandag og det var det.

Anonymkode: f5f78...c16

Så dette var bare en personlig anekdote basert på én persons (din) erfaringer.

Er det noe annet å forvente mener du, når man i tillegg til jobben sin skal passe egne barnehagebarn og/eller drive hjemmeskole i tillegg? Hadde du forventet at alt skulle være som normalt når landet stengte ned?

Anonymkode: 94b66...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så dette var bare en personlig anekdote basert på én persons (din) erfaringer.

Er det noe annet å forvente mener du, når man i tillegg til jobben sin skal passe egne barnehagebarn og/eller drive hjemmeskole i tillegg? Hadde du forventet at alt skulle være som normalt når landet stengte ned?

Anonymkode: 94b66...132

Selvfølgelig var det bare det jeg har opplevd. Det gjelder vell alle som har dvart. Her var det snakk om hvilke yrkesgrupper som har utmerket seg positivt. At ikke alle har klart å gjøre jobben sin godt nok under de forholdene vi har hatt er forstålig, men det er de som har klart det og mer som fortjener mest ros.

Anonymkode: f5f78...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange å takke, mange blir sikkert glemt.

Sykepleiere, leger, bioingeniører, apotekteknikere, helsefagarbeidere,renholdere. Elektrikerne og diverse bygningsarbeidere på sykehuset har gjort en formidabel jobb med å bygge om «halve» sykehuset på kort tid. Radiografer har sammen med oss stått i fult smittevernsutstyr en hel vakt. Ledelsen på avdelingen har vist hva de er gode for, med trygge rammer for oss ansatte. De har stått på døgnet rundt å gitt ut informasjon, oppdatert prosedyrer og fått inn ekstra personell. Portører har fraktet utstyr og holdt oversikt til enhver tid på hva vi har og hva vi mangler. De har sørget for at vi aldri har gått tomme for ting. De som jobber innen transport har sørget for å transportere utstyr, varer, medisiner m.m hele døgnet, hele uken. De ansatte i dagligvarebutikker har virkelig stått på og vist hvor viktige de er for samfunnet. Dataingeniører har gjort en flott jobb på sykehuset. De har måtte koble opp og sette opp mange pc-er i nybygde smitterom. De har sørget for at vi har fått hjelp ved problemer og de har hjulpet til med alle tekniske spm. Barnehageansatte, lærere og andre har fått hverdagen snudd opp ned. Lærere har gjort sitt beste med å få hjemmeundervisning til å fungere. De med hjemmekontor har sjonglerer både barn og jobb, all ære til de. 
 

Listen er lang. En ting er sikkert, vi trenger hverandre og ett godt samarbeid for at hjulene skal holdes i gang. Vi er alle viktige på hver vår måte når ting gjelder. Ved ett nytt utbrudd (som er spådd til senhøsten) vil vi være langt bedre rustet. Bak kulissene jobbes det iherdig med å lage kriseplaner, omstrukturering av hele sykehus og interne-og eksterne samarbeid på tvers av ulike helsesektorer ++. Arbeidet er nøye planlagt og jeg er imponert over alt arbeidet som er lagt ned på tvers av flere yrkesgrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mange opplagte yrker som sykepleiere, helsearbeidere, lærere, matvarebransjen, transport og logistikk osv. Men denne fullstendige omveltningen forgrenet seg ut i mange yrker som ikke nødvendigvis er like tydelig. Jeg jobber med regnskap. Over natten skulle ansatte hos kundene permitteres, skjemaer fylles ut, regelverket, satser og frister endret seg fra dag til dag. Kompensasjonsordning for både faste kostnader og inntektssikring. Nytt system for lønnskompensasjon for ansatte. Noen ordninger var gode, andre var både tungvint, manglet avklaringer rundt poster og krevde innlogging via kunde, ikke kontor på vegne av kunde. Vi var nødt til å ajourføre inneværende måned for å søke en del av tilskuddene for kundene. Dette midt i årsoppgjør og en tid vi allerede er presset på tid. De fleste av oss må jobbe gjennom sommeren for å komme ajour med oppgaver vi vanligvis er ferdig med nå. 
 

Det er mange arbeidsplasser som har tilpasset seg slik og man må nok jobbe spesifikt i bransjen for å faktisk vite at de har utmerket seg. For dette skjer jo bak kulissene og ville vært langt mer merkbart om det ikke fungerte. 
 

Men ingen klager, de tar oppgavene på strak arm. Når 400 000 ble permittert i Norge tror jeg mange satt med følelsen av takknemlighet for å faktisk ha en jobb. Jeg tror vi endret synet vårt på hva som var viktig og stort sett alle bransjer drar i retningen mot å få samfunnet opp å gå igjen. 
 

 

Anonymkode: 69a1f...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jehovas vitner. Har ikke hatt dem på døra en eneste gang

Anonymkode: 376ad...7cd

Jeg har verdens søteste jehovas vitner på døren med jevne mellomrom. To eldre damer som virker som idealbilde på bestemødre. Jeg er sikker på at de lukter nystekte boller og hjemmelaget ripssaft hvis jeg kommer nær nok. I koronaperioden har de sendt meg håndskrevne brev med sirlig løkkeskrift. Jeg har ikke hjerte til å fortelle dem at jeg er ateist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...