Gå til innhold

Er jeg opplysningsplikter ovenfor andre foreldre at jeg som mor har en mann på besøk?😳😳


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min datter har ei venninne som hun leker med innimellom. For 2 år siden ble det slutt mellom meg og barnefar og jeg har datet litt innimellom. Nå har jeg møtt en mann som virker veldig bra, foreløpig dater vi bare å har gjort det i flere mnd. Min datter har møtt han noen ganger tilfeldig, han er «mammas venn». Hun har spurt om vi er kjærester noe jeg sier vi ikke er, men at vi kanskje blir det etterhvert om han er en mann mamma liker. Foreløpig er vi bare venner».

 

Uansett så fikk min datter besøk av sin venninne. Jeg og min datter har nylig flyttet nærmere skolen hennes så min «venn» hjalp til med å skru sammen litt møbler i leiligheten min. Innimellom snakket han med barna. En gang etter å ha vært på toalettet som er ved min datters soverom begynte barna å snakke med han. Han satt derfor inne på rommet deres på gulvet i kanskje 10min før han fortsatte med montering. Barna viste han leker å pratet om alt mulig. 
 

For foreldrene til min datters venninne er dette blitt ett problem. De har nå fortalt en annen klassemor at jeg burde informert om at jeg hadde en mann på besøk, da hadde de aldri sendt sin datter til meg. De er visstnok sure og har laget en sak ut av dette bak min rygg. De har også spurt ut sin datter om seksuelle overgrep noe hun benektet. De mener det er uhørt av meg å invitere noen på en playdate med min datter når jeg har besøk av en mann.  En mann de ikke kjenner, han kan jo være en overgriper. 
 

Er jeg på bærtur eller burde ikke dette vært ett problem? Må jeg virkelig sende SMS å fortelle det foreldre at jeg har en mann på besøk?! Hva hvis andre menn kommer innom, mine brødre, søskenbarn, pappa, svogere de kan jo være overgripere de også?! Skal jeg informere om det?  Dessuten finnes det kvinnelige overgripere også. Jeg mener at jeg må kunne ha besøk av andre menn uten å opplyse om det. 

Anonymkode: cd0e6...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er de som er på bærtur. De virker jo fullstendig hysteriske.

Anonymkode: 1bc8a...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WTF?! De er helt på bærtur! Synd for datteren din og deres, men her ville jeg vært redd for å beholde kontakten før du vet ordet av det så sitter du i saksen beskyldt for overgrep. Og nei du har ingen opplysningsplikt hverken om du har en mann der, en elsker, en ikea-ansatt som skrur sammen møbler eller et fotballag. 

Anonymkode: 664ce...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er på bærtur! Er vel ikke naturlig å informere om de voksne har besøk eller ikke, når ungene får besøk av venner?

Anonymkode: a94e7...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De virker ikke vel bevart, og jeg ville holdt en høflig distanse til denne familien heretter for å unngå mer bråk. 
Hvordan fikk du vite om dette? 

Anonymkode: 473e4...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De virker ikke vel bevart, og jeg ville holdt en høflig distanse til denne familien heretter for å unngå mer bråk. 
Hvordan fikk du vite om dette? 

Anonymkode: 473e4...29e

De hadde fortalt det til en annen mor i klassen, som igjen sa det til meg. Denne mammaen visste ikke at min datter hadde besøk eller at jeg hadde besøk, så flere opplysninger tyder på at foreldrene har «sladret». Vet ikke hvem flere de har snakket med. Uansett bryr det meg lite, jeg må da kunne ha besøk uten å si ifra om det til noen. Heldigvis var denne klassemammaen enig men hun syntes det var greit at jeg visste om det som ble sagt. 

 

hi

Anonymkode: cd0e6...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er skilt og har aldri følt noe behov for å informere foreldrene til barnas venner om at jeg har menn på besøk.  Jeg har vært 100% singel siden jeg ble skilt men omgås selvsagt menn.  Jeg har selvfølgelig besøk av min bror, min far og mannlige venner.  Innimellom har jeg besøk av fedrene til barnas venner, naboer, kolleger, håndverkere osv. 

Om jeg en dag får kjæreste/samboer vil jeg heller ikke sende ut informasjonsskriv til foreldrene til barnas venner...  

Noen av foreldrene til barnas venner har med årene blitt gode venner.  Andre er vagt bekjente som jeg kjenner som "Anne sin mor" eller "faren til Per".    

Anonymkode: de964...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er skilt og har aldri følt noe behov for å informere foreldrene til barnas venner om at jeg har menn på besøk.  Jeg har vært 100% singel siden jeg ble skilt men omgås selvsagt menn.  Jeg har selvfølgelig besøk av min bror, min far og mannlige venner.  Innimellom har jeg besøk av fedrene til barnas venner, naboer, kolleger, håndverkere osv. 

Om jeg en dag får kjæreste/samboer vil jeg heller ikke sende ut informasjonsskriv til foreldrene til barnas venner...  

Noen av foreldrene til barnas venner har med årene blitt gode venner.  Andre er vagt bekjente som jeg kjenner som "Anne sin mor" eller "faren til Per".    

Anonymkode: de964...f9b

Litt på siden av diskusjonen, men jeg har opplevd at flere usikre mødre synes det er veldig problematisk at alenemødre omgås fedrene til barnas venner. I deres hoder ville det for eksempel være helt uhørt at en alenemor med sitt/sine barn og en familiefar med sine barn dro sammen med barna til lekeland eller lignende. Er dette virkelig normalt? 

Anonymkode: 473e4...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt på siden av diskusjonen, men jeg har opplevd at flere usikre mødre synes det er veldig problematisk at alenemødre omgås fedrene til barnas venner. I deres hoder ville det for eksempel være helt uhørt at en alenemor med sitt/sine barn og en familiefar med sine barn dro sammen med barna til lekeland eller lignende. Er dette virkelig normalt? 

Anonymkode: 473e4...29e

Det har heldigvis ikke jeg opplevd.  Jeg omgås både single og par.  Når jeg omgås par treffer jeg som oftest begge parter samtidig (på hytteturer osv).  Innimellom omgås jeg en om gangen.  Om jeg ser på barneidrett med en far eller går på peppes med en mor så forstår jeg ikke problemet. Det er jo ikke snakk om hotellweekender uten barn men aktiviteter med barn i sentrum...   

Anonymkode: de964...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper de andre foreldrene leser her inne og at de kjenner seg igjen - for de er virkelig helt fullstendig på bærtur. Det de driver med er hysteri.

De sier jo mer eller mindre at alle menn er potensielle overgripere. Det er jo horribelt!

Disse foreldrene må slite med angst, for det de krever er virkelig ikke normalt på en flekk.

 

Anonymkode: 233ab...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis disse foreldrene ikke har tatt opp saken direkte med deg tror jeg mest sansunlig dette er en versjon av fjæra som ble til 5 høns.  

Anonymkode: 11d17...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Litt på siden av diskusjonen, men jeg har opplevd at flere usikre mødre synes det er veldig problematisk at alenemødre omgås fedrene til barnas venner. I deres hoder ville det for eksempel være helt uhørt at en alenemor med sitt/sine barn og en familiefar med sine barn dro sammen med barna til lekeland eller lignende. Er dette virkelig normalt? 

Anonymkode: 473e4...29e

Det tror jeg ikke... Min mann har gjort dette flere ganger, og det har virkelig ikke falt meg inn at hverken alenemoren eller mannen min har noe annet motiv enn å stille opp for barnet sitt.

Om han derimot hadde insistert på at han skulle dra hver gang det var noe en spesiell mor skulle være med på, da hadde jeg jo begynt å lure, enten hun var singel eller gift. 😛

Anonymkode: 2b77b...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Litt på siden av diskusjonen, men jeg har opplevd at flere usikre mødre synes det er veldig problematisk at alenemødre omgås fedrene til barnas venner. I deres hoder ville det for eksempel være helt uhørt at en alenemor med sitt/sine barn og en familiefar med sine barn dro sammen med barna til lekeland eller lignende. Er dette virkelig normalt? 

Anonymkode: 473e4...29e

Veldig på siden av diskusjonen, vil jeg si. 

Hi, de andre er på bærtur og du skal selvsagt ikke opplyse om hvem du har besøk av, uansett kjønn. 

Anonymkode: 53473...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min datter har ei venninne som hun leker med innimellom. For 2 år siden ble det slutt mellom meg og barnefar og jeg har datet litt innimellom. Nå har jeg møtt en mann som virker veldig bra, foreløpig dater vi bare å har gjort det i flere mnd. Min datter har møtt han noen ganger tilfeldig, han er «mammas venn». Hun har spurt om vi er kjærester noe jeg sier vi ikke er, men at vi kanskje blir det etterhvert om han er en mann mamma liker. Foreløpig er vi bare venner».

 

Uansett så fikk min datter besøk av sin venninne. Jeg og min datter har nylig flyttet nærmere skolen hennes så min «venn» hjalp til med å skru sammen litt møbler i leiligheten min. Innimellom snakket han med barna. En gang etter å ha vært på toalettet som er ved min datters soverom begynte barna å snakke med han. Han satt derfor inne på rommet deres på gulvet i kanskje 10min før han fortsatte med montering. Barna viste han leker å pratet om alt mulig. 
 

For foreldrene til min datters venninne er dette blitt ett problem. De har nå fortalt en annen klassemor at jeg burde informert om at jeg hadde en mann på besøk, da hadde de aldri sendt sin datter til meg. De er visstnok sure og har laget en sak ut av dette bak min rygg. De har også spurt ut sin datter om seksuelle overgrep noe hun benektet. De mener det er uhørt av meg å invitere noen på en playdate med min datter når jeg har besøk av en mann.  En mann de ikke kjenner, han kan jo være en overgriper. 
 

Er jeg på bærtur eller burde ikke dette vært ett problem? Må jeg virkelig sende SMS å fortelle det foreldre at jeg har en mann på besøk?! Hva hvis andre menn kommer innom, mine brødre, søskenbarn, pappa, svogere de kan jo være overgripere de også?! Skal jeg informere om det?  Dessuten finnes det kvinnelige overgripere også. Jeg mener at jeg må kunne ha besøk av andre menn uten å opplyse om det. 

Anonymkode: cd0e6...6b5

Her må du konfrontere disse frekke ryktesprederne. Si at du har ingen opplysningsplikt om DITT privatliv til andre mennesker. Du har ditt liv du også. Om de er bekymret for fremmede rundt barna sine må de slutte å sende barna over på playdates alene. At de går rundt å snakker om at han kan være potensielt overgriper osv er direkte farlig. Noen kan misforstå og vri om på det de sier, som skaper dårlige rykter for en som du kanskje ønsker en framtid med. De kan faktisk risikere å bli anmeldt for æreskrenkelse hvis de ikke holder opp med å snakke stygt om mennesker de ikke kjenner. Du kjenner da denne mannen. Det er jo ikke slik at du har gått ut døra og tatt inn en tilfeldig mann som gikk forbi. Hadde også sagt at det er hyggelig hvis de vil la barna leke sammen eller eventuelt komme på kaffebesøk mens barna leker, men hvis det er slik at de tror de har noe som helst å si på ditt privatliv så må dere dessverre slutte med det. For de har de ingen rett til. At det går an🤯😠

Anonymkode: 4125c...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. De virker gærne. Jeg ville vel ha svart med at hvem som er hjemme hos deg skal de bare drite i, og hvis de er så nervøse for det barnet, så får de fotfølge henne over alt hvor hun går. Du er ikke forpliktet til å holde hjemmet ditt mannefritt bare for å tilrettelegge for deres datter.

Anonymkode: d3c74...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg håper de andre foreldrene leser her inne og at de kjenner seg igjen - for de er virkelig helt fullstendig på bærtur. Det de driver med er hysteri.

De sier jo mer eller mindre at alle menn er potensielle overgripere. Det er jo horribelt!

Disse foreldrene må slite med angst, for det de krever er virkelig ikke normalt på en flekk.

 

Anonymkode: 233ab...6ef

Da er det rart at de lar datteren sin løpe på besøk til venninner uten anstand...

Anonymkode: d3c74...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veldig på siden av diskusjonen, vil jeg si. 

Anonymkode: 53473...516

Så veldig på siden, er det ikke. Det er et kjent fenomen at «alenemødre» opplever seg som en trussel mot de som er gift. Dermed er de mennene hun har på besøk, naturligvis mye mer verre og perverse enn de mennene som er på besøk hos en familie hvor to er gift. 

Anonymkode: c2997...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

En mann de ikke kjenner, han kan jo være en overgriper. 

La han nå møte disse kaklende damene da?

La han ta initiativet, inviter på en kaffe. 

Etter det bør de holde munn, enten de nå kommer eller ikke. 

Men du må også huske at de har rett i en ting, og det er at det er alvorlig mye større risiko med nye menn/kvinner i en familie. Askepott-effekten er en realitet. Det finnes menn der ute som bevisst dater kvinner som har barn. Hva vet de om dine valg, hvis de ikke kjenner deg godt? Synes du burde invitere på kaffe, og la han (og du) bli bedre kjent med disse. 

Anonymkode: c2997...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så veldig på siden, er det ikke. Det er et kjent fenomen at «alenemødre» opplever seg som en trussel mot de som er gift. Dermed er de mennene hun har på besøk, naturligvis mye mer verre og perverse enn de mennene som er på besøk hos en familie hvor to er gift. 

Anonymkode: c2997...48e

Dette er noe jeg bare har sett her inne. Og jeg tror du har helt rett i formuleringen opplever seg som. Har tilgode å møte en på andre siden (altså en kvinne i et forhold) som opplever alenemødre generelt som en trussel. 

Anonymkode: 77a40...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

La han nå møte disse kaklende damene da?

La han ta initiativet, inviter på en kaffe. 

Etter det bør de holde munn, enten de nå kommer eller ikke. 

Men du må også huske at de har rett i en ting, og det er at det er alvorlig mye større risiko med nye menn/kvinner i en familie. Askepott-effekten er en realitet. Det finnes menn der ute som bevisst dater kvinner som har barn. Hva vet de om dine valg, hvis de ikke kjenner deg godt? Synes du burde invitere på kaffe, og la han (og du) bli bedre kjent med disse. 

Anonymkode: c2997...48e

Veldig fint forslag etterhvert. Akkurat nå er vi fortsatt i en datingfase hvor ingenting er definert. Vi får se hva ting fører til. Vi liker hverandre til nå men vi vil også bli bedre kjent. Begge har vært i seriøse forhold tidligere å vi ønsker ikke å hoppe inn i noe. Dessuten er denne tiden veldig spennende og forholdet er ikke preget av hverdag. Så vi ønsker å fortsette slik og tilbringe tid sammen . Han må bli kjent med mitt barn, jeg med hans sønn å vi stresser ikke. Men med tiden er dette ett godt forslag 😃.

 

Helt riktig at det ofte er nære relasjoner som utfører overgrep, enten nær familie, nære venner og også ste-foreldre. Alle disse er beregnet som risiko i personer som utfører seksuelle overgrep. Min datter er vel mer utsatt statistisk sett, ikke mitt barns venner sånn i forhold til å ha en stefar. Heldigvis blir få(men for mange) utsatt for dette. Jeg mener man skal være obs men ikke hysterisk. Man skal snakke med barna om det, om at kroppen er privat og at ingen skal ta andre på tissen eller rumpa. Det finnes en veldig fin og barnevennlig Kortfilm om dette på NRK TV. Man kan jo heller ikke gå rundt å mistenke folk for overgrep ut av det blå, er man så redd får man nekte ungen å besøke andre. I mine øyne er jo også dette ett overgrep, det å skulle isolere ett barn fra samfunnet pga en frykt man har som forelder. Jeg er også redd for at barnet mitt skal bli utsatt for overgrep, mobbing, trafikkulykker, brann ++, men jeg kan jo ikke pakke henne inn og isolere henne fra alt. Oi dette ble langt 😅😅😅.

 

hi

Anonymkode: cd0e6...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å gå mot strømmen, jeg skjønner litt begge sider av saken

HI sin kjæreste er på besøk og hjelper litt til, men det at de er kjærester er en hemmelighet.
Han ser sitt snitt til å slå av en prat med datteren og venninnen på rommet hennes, det er selvfølgelig en veldig fin ting, blir de bedre kjent blir det også lettere for datteren når det blir offentlig.

De andre mødrene ser at HI har besøk av en mann som hjelper henne litt.
I deres øyne har han en relasjon (venn som hjelper) til moren, og ikke datteren.
Likevel setter han seg med på rommet til datteren når venninnen er på besøk og prater i 10 minutter med dem.
Hadde det ikke vært for det jeg skrev over ville det ha vært en veldig rar ting å gjøre.

Selvfølgelig, før 3 fjær blir til 5 høns burde de ha snakket med HI, men jeg skjønner at de stusset over det.

Mitt råd er å snakke med ryktesprederne, og nei, du har ingen meldeplikt.
 

Anonymkode: ec76d...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Veldig fint forslag etterhvert. Akkurat nå er vi fortsatt i en datingfase hvor ingenting er definert. Vi får se hva ting fører til. Vi liker hverandre til nå men vi vil også bli bedre kjent.

Joda, men jeg tenker at det er denne oppdelingen som bør være konsekvent;

Enten holdes han utenfor litt til, slik at han verken treffer venninnene til ditt barn, eller foreldrene.

Eller så er han så deltagende i livet ditt at han treffer både venninnene til barnet ditt og foreldrene.

Det at dere er seriøs nok til at han kan treffe ditt barn og hennes venninner, burde også tilsi at han kan treffe deres foreldre.

Ser du hva jeg mener?

Eller for å snu litt på det;

Hadde du likt om ditt barn traff noen som du ikke kunne treffe?

Anonymkode: c2997...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare for å gå mot strømmen, jeg skjønner litt begge sider av saken

HI sin kjæreste er på besøk og hjelper litt til, men det at de er kjærester er en hemmelighet.
Han ser sitt snitt til å slå av en prat med datteren og venninnen på rommet hennes, det er selvfølgelig en veldig fin ting, blir de bedre kjent blir det også lettere for datteren når det blir offentlig.

De andre mødrene ser at HI har besøk av en mann som hjelper henne litt.
I deres øyne har han en relasjon (venn som hjelper) til moren, og ikke datteren.
Likevel setter han seg med på rommet til datteren når venninnen er på besøk og prater i 10 minutter med dem.
Hadde det ikke vært for det jeg skrev over ville det ha vært en veldig rar ting å gjøre.

Selvfølgelig, før 3 fjær blir til 5 høns burde de ha snakket med HI, men jeg skjønner at de stusset over det.

Mitt råd er å snakke med ryktesprederne, og nei, du har ingen meldeplikt.
 

Anonymkode: ec76d...dff

Helt enig. 

Anonymkode: c2997...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare for å gå mot strømmen, jeg skjønner litt begge sider av saken

HI sin kjæreste er på besøk og hjelper litt til, men det at de er kjærester er en hemmelighet.
Han ser sitt snitt til å slå av en prat med datteren og venninnen på rommet hennes, det er selvfølgelig en veldig fin ting, blir de bedre kjent blir det også lettere for datteren når det blir offentlig.

De andre mødrene ser at HI har besøk av en mann som hjelper henne litt.
I deres øyne har han en relasjon (venn som hjelper) til moren, og ikke datteren.
Likevel setter han seg med på rommet til datteren når venninnen er på besøk og prater i 10 minutter med dem.
Hadde det ikke vært for det jeg skrev over ville det ha vært en veldig rar ting å gjøre.

Selvfølgelig, før 3 fjær blir til 5 høns burde de ha snakket med HI, men jeg skjønner at de stusset over det.

Mitt råd er å snakke med ryktesprederne, og nei, du har ingen meldeplikt.
 

Anonymkode: ec76d...dff

Ja selvsagt gir dette mening hvis man har som utgangspunkt at menn er overgripere. 

Hvis vi har kommet dit at man som venn av familien eller gjest i huset ikke kan slå av en prat med husets barn eller ungdom bare fordi man er mann, har vi havnet på rimelig feil sted. 

Anonymkode: 30e11...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...