Gå til innhold

Må vi fylle ut skjema om foreldreansvar da barnet skal bo 100% hos meg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en tenåringsdatter som skal i utgangspunktet bo 100% hos meg, men noe hos faren innimellom. 
Må skjema om foreldreansvar fylles ut?At jeg skal ha foreldreansvar alene.

 Vil jeg få noen skattefordel av det iom at det må sendes Skatteetaten? 

Hvis jeg ikke får noen skattefordeler med det, må det da fylles ut iom at faren er med i bildet og skal ha noe samvær. 
Jeg får fullt bidrag og dobbel barnetrygd. 

Anonymkode: 27cff...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal du ha foreldreansvar alene når far er inne i bildet? 

Anonymkode: 1cade...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal du ha foreldreansvar alene når far er inne i bildet? 

Anonymkode: 1cade...7be

Er det jeg også lurer på egentlig? Er det noe poeng iom at far er i bildet. 
Kom over skjemaet på nett og lurer på om det er vanlig da barnet bor 100% hos den ene, men den andre forelderen er i bildet? 
Har det noe å si for skatten min? 

Anonymkode: 27cff...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er det jeg også lurer på egentlig? Er det noe poeng iom at far er i bildet. 
Kom over skjemaet på nett og lurer på om det er vanlig da barnet bor 100% hos den ene, men den andre forelderen er i bildet? 
Har det noe å si for skatten min? 

Anonymkode: 27cff...466

Nei, det betyr at far mister rettigheter som forelder, og det er det vel ingen grunn til. 

Gi beskjed til nav om hvilken samværsprosent dere har (søk om utvidet barnetrygd), så får du skattefordeler som enslig forsørger. Han trenger ikke skrive fra seg foreldreansvar. 

Anonymkode: 1cade...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på foreldreansvar og omsorg. Det er ikke lett å overføre foreldreansvar til en forelder. Det skal sjukt mye til. Men som enslig forsørger (mer enn 60% omsorg i følge nav) får du en skattefordel. Det trenger du ikke noe skjema for. Du bare sjekker om det ligger inne i skattemeldingen..mener det skal gå automatisk men det kan du jo Google. 

Men om du får en ekstra barnetrygd (ikke dobbel) så er du registrert som enslig forsørger og det skal gå automatisk.

Anonymkode: 187d2...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er forskjell på foreldreansvar og omsorg. Det er ikke lett å overføre foreldreansvar til en forelder. Det skal sjukt mye til. Men som enslig forsørger (mer enn 60% omsorg i følge nav) får du en skattefordel. Det trenger du ikke noe skjema for. Du bare sjekker om det ligger inne i skattemeldingen..mener det skal gå automatisk men det kan du jo Google. 

Men om du får en ekstra barnetrygd (ikke dobbel) så er du registrert som enslig forsørger og det skal gå automatisk.

Anonymkode: 187d2...14b

Takk for svar! Jeg har allerede ekstra barnetrygd gjennom nav. Privat avtale på bidrag. 
Skjemaet om foreldreansvar ligger på Skatteetatens sider og kan lastes ned der.  
HI  

Anonymkode: 27cff...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det betyr at far mister rettigheter som forelder, og det er det vel ingen grunn til. 

Gi beskjed til nav om hvilken samværsprosent dere har (søk om utvidet barnetrygd), så får du skattefordeler som enslig forsørger. Han trenger ikke skrive fra seg foreldreansvar. 

Anonymkode: 1cade...7be

Nei, det er det jo grunn til. 
Jeg tenkte jeg måtte ha foreldreansvar alene for å få skattefordel. 
Jeg har en ekstra barnetrygd i tillegg til fullt bidrag. 

Anonymkode: 27cff...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er det jo grunn til. 
Jeg tenkte jeg måtte ha foreldreansvar alene for å få skattefordel. 
Jeg har en ekstra barnetrygd i tillegg til fullt bidrag. 

Anonymkode: 27cff...466

Neida, det trenger du ikke 😊 

Anonymkode: 1cade...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite spørsmål til: 

Hvem bruker dette skjemaet egentlig? Er det der far ikke er i bildet, vold etc. og ikke skal vite noe om barnet? 

Anonymkode: 27cff...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lite spørsmål til: 

Hvem bruker dette skjemaet egentlig? Er det der far ikke er i bildet, vold etc. og ikke skal vite noe om barnet? 

Anonymkode: 27cff...466

Min eks signerte på dette og ga det til meg for signering. Han skulle flytte et stykke unna, så det var mest praktisk for meg å kunne signere for pass, skole, konfirmasjoner osv uten hans samtykke. Han hadde samvær med barna, men så sjelden at ting som måtte fikses rimelig kjapt kunne fikses av meg alene

Anonymkode: 5ad85...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min eks signerte på dette og ga det til meg for signering. Han skulle flytte et stykke unna, så det var mest praktisk for meg å kunne signere for pass, skole, konfirmasjoner osv uten hans samtykke. Han hadde samvær med barna, men så sjelden at ting som måtte fikses rimelig kjapt kunne fikses av meg alene

Anonymkode: 5ad85...612

Ok, ser den. Vi bor i samme by. 

Anonymkode: 27cff...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, ser den. Vi bor i samme by. 

Anonymkode: 27cff...466

Da er det ikke nødvendig

Anonymkode: 5ad85...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Lite spørsmål til: 

Hvem bruker dette skjemaet egentlig? Er det der far ikke er i bildet, vold etc. og ikke skal vite noe om barnet? 

Anonymkode: 27cff...466

Det gjelde gjerne slike tilfeller ja, eller der en forelder f.eks bor i utlandet e.l og ikke får fulgt opp ansvaret 

Når man har gitt ansvaret 100 % til den andre har man ikke lenger mulighet til å skaffe pass, bankkonto og slike ting til barnet, man har heller ikke krav på info fra skole og barnehage, innkalling til foreldremøter, foreldresamtaler eller noen ting. 

Anonymkode: 1dfaf...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjelde gjerne slike tilfeller ja, eller der en forelder f.eks bor i utlandet e.l og ikke får fulgt opp ansvaret 

Når man har gitt ansvaret 100 % til den andre har man ikke lenger mulighet til å skaffe pass, bankkonto og slike ting til barnet, man har heller ikke krav på info fra skole og barnehage, innkalling til foreldremøter, foreldresamtaler eller noen ting. 

Anonymkode: 1dfaf...d86

Takk! Da ser jeg at det ikke er noe poeng i å fylle det ut iom at jeg egentlig bare trodde det var noe jeg burde gjøre siden ungdommen skal bo mer eller mindre 100% hos meg. 

Anonymkode: 27cff...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk! Da ser jeg at det ikke er noe poeng i å fylle det ut iom at jeg egentlig bare trodde det var noe jeg burde gjøre siden ungdommen skal bo mer eller mindre 100% hos meg. 

Anonymkode: 27cff...466

Nei, de aller aller fleste har delt foreldreansvar uavhengig av hvor barnet bor. 

Skattefradraget som enslig forsørger følger den ekstra barnetrygden 

Anonymkode: 1dfaf...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...