Gå til innhold

«Det ser teit ut med Nike sko, Adidas bukse og Nike jakke....»


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med meg som har Norrøna jakke og Fjellreven bukse? 

Anonymkode: 60a2b...b54

Det tenkte jeg også på. Min midtlivskrise dette, tenker jeg. Jeg går tur med hunden i Hoka sko, Fjellreven bukse og Bergans jakke. Og med Kari Traa treningsgenser under jakka, men det er kanskje greit hvis jakka er lukket så ingen ser genseren? Eller er jeg bundet til livslang lojalitet til kun Bergans turklær fordi det var det jeg hadde først? Og da den forrige Bergans turbuksa mi ble utslitt burde jeg kjøpt ny Bergansbukse, og ikke tatt den Fjellrevenbuksa jeg fant på salg? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Én ting blir i hvert fall veldig tydelig i denne tråden, og det er at noen av dere ligger på rygg og bare svelger unna alt Nike og adidas fôrer dere av reklame og markedsføring. Tenk å være så lojal mot et merke at man tenker man ikke kan blande. De lykkes tydeligvis veldig godt med brandingen sin.

Jeg skulle hatt Nike som personlig sponsor før jeg i det hele tatt hadde vurdert denne problemstillingen.

Anonymkode: 49c00...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

For meg handler denne tråden ikke om hva som er viktig og riktig for meg og folk i egen generasjon, men hva som er viktig og riktig for den oppvoksende generasjon.

At ikke jeg som gammel kjerring skal presse mine verdier ned over hodet på barn, men tillate de å utvikle seg selv til egne personer.

Jeg mener man ødelegger barn ved å trumfe gjennom sin egen smak, slik at de ikke klarer seg selv. De blir avhengig av å ha en dominant morsfigur som kontrollstyrer de og gjør de ubehjelpelig i møte med andre mennesker. 

Er barnet lite, så kjøper man det man selv synes er kult. Men etter hvert så danner jo ungene sin egen smak. Da ser ikke jeg vitsen med å overkjøre den, enten den er sånn eller slik. Her er det snakk om en 13-åring. Det er på høy tid at mor begynner å lytte til hva han sier.

Eller er det meningen at nussegullet skal bli boende hjemme til han er 50 og spise mors kjøttkaker og gå i strikkegenser som mor har laget og påstår at han er så fin i?

Anonymkode: f96a4...c7a

Men med å utvikle seg til å bli en 'egen person ' mener du altså at man heller bør gå rundt som en reklameplakat for ett merke heller enn for to merker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Men med å utvikle seg til å bli en 'egen person ' mener du altså at man heller bør gå rundt som en reklameplakat for ett merke heller enn for to merker? 

Det vil nok holde russegullet fra å bli boende hjenne til han er 50 og spise mors kjøttkaker og gå i strikkegenser som mor har laget og påstår at han er så fin i ja 😂🤣

Anonymkode: e65d9...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Men med å utvikle seg til å bli en 'egen person ' mener du altså at man heller bør gå rundt som en reklameplakat for ett merke heller enn for to merker? 

«Så du mener altså at...?»

Haha, jeg fortalte akkurat mannen om denne måten å svare på, her inne. Hva skal man si til det liksom? 

Dine fordommer får du ha for deg selv. 

Anonymkode: f96a4...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ser jeg for meg en lang karriere i militæret. Der er de nøye på sånt og han har da muligheten til å ta det helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Blir som å kjøre Audi, i en joggedress med BMV motiv, mens man veiver med nøklene til en Tesla. 

Anonymkode: 92bdf...54c

Det jeg hang meg opp i i en fire siders tråd: Hvordan i herrans navn klarer du å kjøre en AUDI med nøklene til en TESLA - og du har ikke engang nøklene i tenningen, men veiver rundt med dem? Vil se! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Adidas og Nike er nøyaktig samme liga. De er ikke nøytrale. De merker logoen tydelig. Begge disse merkene er såkalt «status» om du kan si det på den måten. 
 

H&M, Vero Moda, Only, Cubus er anonyme. Du ser ikke om noen bruker klær fra der eller der nødvendigvis. Med mindre du har samme plagget selv. Dette er klær «alle» går med. Også de fra velstående strøk. Isåfal H&M, vennene mine fra Bærum går i masse derfra. Cubus ser jeg mindre av.

Diesel og Levis er også det samme. Diesel bukse og Levis skjorte kan også kanskje se litt dumt ut, men nå skal ikke jeg begynne å glo 😅 jeg bare tenker over nå at enkelte av mine klær mikser jeg bare ikke. 
Puma sokker og Adidas sko eller Nike kan også føles litt feil. Men nå tror ikke jeg sokker nødvendigvis er det folk stirrer mest på. Jeg klarer ikke engang gå med vrengte sokker eller forskjellig farge eller type. Lengre på ene siden enn andre liksom.. 

Å mikse Adidas og Nike, ser like dumt ut som å komme med Chanel veske, Burberry jakke, Dior briller. Sistnevnte ser det ut som du skal fremstille deg som en som «jeg går BARE i det dyreste jeg finner». Disse har også logoer ganske tydelig. 
 

 

Anonymkode: 3faf8...aa4

Vi er neppe i samme vennekrets 😂 

Feil sokker 😂😂😂😂

Anonymkode: 2b3b1...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, prekæs skrev:

Her ser jeg for meg en lang karriere i militæret. Der er de nøye på sånt og han har da muligheten til å ta det helt ut.

I alle fall ingen i militæret som blir mobbet for de klærne de møter opp i. Der kan fort de «teite» bli de «kule» og andre enn på videregående bli de som er best faglig. 

Anonymkode: 2b3b1...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei?

Men det er jo heller ikke det som er saken her. Her er det barnet som mener det ser teit ut, og mor som sier at det ikke gjør det. Det vil si, hun overkjører barnet på et område hun tydeligvis ikke har peiling. 

Hadde barnet mitt ønsket å mixe og matche, så værsågod. Men om jeg hatt et barn som innvendte at det var feil, så hadde jeg naturligvis tatt hensyn til barnet mitt. Barn er ikke idioter. 

Anonymkode: f96a4...c7a

Hva gjør man da? Tenåringen får en Nike-genser i julegave så da må mor løpe ut å kjøpe nye sko og bukse i samme merke også, sånn at det GÅR AN å bruke den nye genseren?

Anonymkode: 2cfd1...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med gutten! 
nå er jeg av den oppfatning av at merkeklær uansett merke   Ser teit ut når det er kjempe stor skrift på det,   Jeg er ikke i mot merker bruker en del merker selv, men kjøper ikke en Gant genser eller T-skjorte  hvor det står Gant over hele brystet, 

Anonymkode: 60291...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en blanding av fascinerende og pinlig å se hvor ekstremt utfordret voksne kvinner kan bli, bare noen hinter om at de ikke har peiling.

Fire sider med forsøk på å le det bort, slii at man slipper å føle seg så utdatert.

Hjelper det, synes dere?

 

Eller behøver vi enda flere variasjoner av;

«Hva hvis...?!»

»Så du mener altså at...?»

«Ho ho ho, jeg ruller av latter!»

Håper dere fikk sove i natt da, og ikke lå og vrei dere av ergrelse! 

Anonymkode: f96a4...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er en blanding av fascinerende og pinlig å se hvor ekstremt utfordret voksne kvinner kan bli, bare noen hinter om at de ikke har peiling.

Fire sider med forsøk på å le det bort, slii at man slipper å føle seg så utdatert.

Hjelper det, synes dere?

 

Eller behøver vi enda flere variasjoner av;

«Hva hvis...?!»

»Så du mener altså at...?»

«Ho ho ho, jeg ruller av latter!»

Håper dere fikk sove i natt da, og ikke lå og vrei dere av ergrelse! 

Anonymkode: f96a4...c7a

Jeg tror at den som tar denne diskusjonen tyngst faktisk er deg?

Jeg ser ingen andre som engang vurderer at en liten fillediskusjon går ut over nattesøvnen. Har du kanskje ikke sovet så godt selv? Drømt om store logoer som vil ta deg?

Anonymkode: 30250...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tror at den som tar denne diskusjonen tyngst faktisk er deg?

Jeg ser ingen andre som engang vurderer at en liten fillediskusjon går ut over nattesøvnen. Har du kanskje ikke sovet så godt selv? Drømt om store logoer som vil ta deg?

Anonymkode: 30250...d27

Neivel?

Hvorfor svarer du sånn da?

Anonymkode: f96a4...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er en blanding av fascinerende og pinlig å se hvor ekstremt utfordret voksne kvinner kan bli, bare noen hinter om at de ikke har peiling.

Fire sider med forsøk på å le det bort, slii at man slipper å føle seg så utdatert.

Hjelper det, synes dere?

 

Eller behøver vi enda flere variasjoner av;

«Hva hvis...?!»

»Så du mener altså at...?»

«Ho ho ho, jeg ruller av latter!»

Håper dere fikk sove i natt da, og ikke lå og vrei dere av ergrelse! 

Anonymkode: f96a4...c7a

Jeg mener "hva viss" og "så du mener at"-spørsmål kan være gode spørsmål i en diskusjon. Det er gjerne spørsmål der man forsøker å bruke samme logikk på et liknende tilfelle. Det er en nyttig øvelse for å frstå hva motparten faltisk mener og om argumentet er gyldig eller alment.

Anonymkode: b2097...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener "hva viss" og "så du mener at"-spørsmål kan være gode spørsmål i en diskusjon. Det er gjerne spørsmål der man forsøker å bruke samme logikk på et liknende tilfelle. Det er en nyttig øvelse for å frstå hva motparten faltisk mener og om argumentet er gyldig eller alment.

Anonymkode: b2097...862

Du skal i alle fall ha, for at du kommer med et reelt argument! :) 

Det sagt, så er det vel mer eller mindre allment kjent at ledende spørsmål er noen man bruker de gangene man ønsker å presse den andre til å avgi et svar man selv vil ha. Så selv om du mener de er gode spørsmål, tror jeg du må regne med at andre ser på det som forsøk på manipulasjon.

Spørsmålene som stilles er jo ikke i nærheten av det jeg forsøker å si, de er oftest det helt motsatte av det jeg prøver å si. Så da er det kanskje like gjerne et forsøk på å ikke forstå? ;) 

Anonymkode: f96a4...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skal i alle fall ha, for at du kommer med et reelt argument! :) 

Det sagt, så er det vel mer eller mindre allment kjent at ledende spørsmål er noen man bruker de gangene man ønsker å presse den andre til å avgi et svar man selv vil ha. Så selv om du mener de er gode spørsmål, tror jeg du må regne med at andre ser på det som forsøk på manipulasjon.

Spørsmålene som stilles er jo ikke i nærheten av det jeg forsøker å si, de er oftest det helt motsatte av det jeg prøver å si. Så da er det kanskje like gjerne et forsøk på å ikke forstå? ;) 

Anonymkode: f96a4...c7a

Det kan være et fprsøk på å ikke å forstå, men det kan også  være du har uttrykt deg på en måtesom gjør det vanskelig å forstå hva du egentlig mente eller du kan ha foreslått noe som kan ha konsekvenser du ikke har tenkt på. Et eksempel var fra en tråd om katter der en skrev at alle burde sterelisere kattene sine. Da kom selvfølgelig spørsmålet "Mener du at ingen skal ha katter om noen år?" Det kunne sikkert bli oppfattet som latterliggjørkng, men ga henne en mulighet til å pressisere hva hun egentøig mente.

Anonymkode: b2097...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det kan være et fprsøk på å ikke å forstå, men det kan også  være du har uttrykt deg på en måtesom gjør det vanskelig å forstå hva du egentlig mente eller du kan ha foreslått noe som kan ha konsekvenser du ikke har tenkt på. Et eksempel var fra en tråd om katter der en skrev at alle burde sterelisere kattene sine. Da kom selvfølgelig spørsmålet "Mener du at ingen skal ha katter om noen år?" Det kunne sikkert bli oppfattet som latterliggjørkng, men ga henne en mulighet til å pressisere hva hun egentøig mente.

Anonymkode: b2097...862

Jo, det er mulig at folk rett og slett ikke forstår.

Jeg har bare forsøkt å fortelle så mange ganger, at for meg er det ikke klærne som er det viktigste her, men at man som mor må gi tenåringene sine rett, på en del ting, selv om man mener noe annet enn de. 

I denne situasjonen synes jeg sønnen har mer rett enn HI. Jeg mener det ser nokså teit ut å blande disse to merkene.

Men jeg har også sagt at dersom mitt eget barn plutselig sa noe sånt som at «Det ser teit ut å gå med bare Nike, jeg vil blande Nike og Adidas!» så hadde jeg latt barnet gjøre det, selv om jeg ikke syntes det var så fint.

Det er altså ikke klærne som er det viktigste for meg i denne tråden (selv om jeg mener sønnen har rett), men det å la unger danne sin egen stil.

Anonymkode: f96a4...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jo, det er mulig at folk rett og slett ikke forstår.

Jeg har bare forsøkt å fortelle så mange ganger, at for meg er det ikke klærne som er det viktigste her, men at man som mor må gi tenåringene sine rett, på en del ting, selv om man mener noe annet enn de. 

I denne situasjonen synes jeg sønnen har mer rett enn HI. Jeg mener det ser nokså teit ut å blande disse to merkene.

Men jeg har også sagt at dersom mitt eget barn plutselig sa noe sånt som at «Det ser teit ut å gå med bare Nike, jeg vil blande Nike og Adidas!» så hadde jeg latt barnet gjøre det, selv om jeg ikke syntes det var så fint.

Det er altså ikke klærne som er det viktigste for meg i denne tråden (selv om jeg mener sønnen har rett), men det å la unger danne sin egen stil.

Anonymkode: f96a4...c7a

Og for å utdype; Hvis mitt poeng er mor/sønn-forholdet og ikke klærne i seg selv, så blir det litt dumt at folk skal spørre meg om klær. Så opptatt er jeg ikke av klær. 

Anonymkode: f96a4...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

For meg handler denne tråden ikke om hva som er viktig og riktig for meg og folk i egen generasjon, men hva som er viktig og riktig for den oppvoksende generasjon.

At ikke jeg som gammel kjerring skal presse mine verdier ned over hodet på barn, men tillate de å utvikle seg selv til egne personer.

Jeg mener man ødelegger barn ved å trumfe gjennom sin egen smak, slik at de ikke klarer seg selv. De blir avhengig av å ha en dominant morsfigur som kontrollstyrer de og gjør de ubehjelpelig i møte med andre mennesker. 

Er barnet lite, så kjøper man det man selv synes er kult. Men etter hvert så danner jo ungene sin egen smak. Da ser ikke jeg vitsen med å overkjøre den, enten den er sånn eller slik. Her er det snakk om en 13-åring. Det er på høy tid at mor begynner å lytte til hva han sier.

Eller er det meningen at nussegullet skal bli boende hjemme til han er 50 og spise mors kjøttkaker og gå i strikkegenser som mor har laget og påstår at han er så fin i?

Anonymkode: f96a4...c7a

Du overdriver liksom ikke det grann....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forumet gir meg en sjelden tilgang til meninger og tanker jeg ikke visste at fantes. At en 13-åring sier «Det ser helt teit ut, jeg kan ikke gå på skolen sånn» er gjenkjennbart og forventet. Her i huset har ikke blanding av Nike og Adidas vært uttrykt som et problem, men det kunne det kanskje blitt. Om mine unger blir opptatt av å ikke blande merker, så har jeg ikke tenkt å legge meg opp i det, men jeg handler ikke «rendyrkede» antrekk eller kjøper sko for å være sikker på at det ikke blandes. De får selv kle på seg som de mener passer, og de har ganske stor gjennomslagskraft på hva som kjøpes inn. Heldigvis varer ikke merkepresset lenger enn til sportsutstyr hos oss, jeg ville hatt problemer med å godta at de ville bruke 3000 på en bukse fordi merket var riktig. Innen rimelighetens grad bestemmer de selv hva de skal ha på seg og hvordan klær kombineres. 

Men at voksne mennesker har tanker i denne retningen, det er nytt for meg. At det finnes voksne som inni seg himler med øynene av en adidasbukse sammen med en nikegenser, det visste jeg faktisk ikke. Og at det er mulig å trekke linjer fra denne blandingen til at folk ikke skyller oppvasken eller går med ulike sokker - det er et så langt tankesprang at det er vanskelig å forstå for meg. De aller fleste har noen ting de er rigide på, og mange ting de ikke bryr seg om. Ikke engang de med OCD har oppheng på alt. Altså går det fint an å ha nazikontroll på bestikkskuffen selv om håndklærne ikke er nøyaktig brettet, og jeg skulle tro det går fint an å blande Nike og Adidas og samtidig være opptatt av at sokkene skal være like. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TinaK 1990 skrev:

Du overdriver liksom ikke det grann....

Ja, jeg overdriver. Men jeg gjør det bevisst, og med hensikt. 

Akkurat nå finnes det en tråd på forum om en sønn som har kommet ut som homofil og en mor som reagerte dårlig, og noen som forsvarer henne med at hun sikkert har hatt drømmer for sin sønn, og disse drømmene har nå gått i knas. 

For meg er dette dårlig foreldreskap. Det å ha en plan for ungene som er så rigid at ungene ikke kan vokse og gro i sin egen retning, men hele tiden må vokse slik foreldrene vil ha de. 

Mange av oss er slike (voksne) barn selv, eller kjenner andre (voksne) barn som har vokst opp på denne måten. Det er ingen tvil om at det er en usunn måte å vokse opp, som bringer store problemer i voksen alder. Og ofte et dårlig forhold mellom foreldre og barn. 

Et barn er litt som en plante. Man kan så, vanne, prikle og stikle. Men det å vokse og strekke seg etter solen, det må barnet få lov til å gjøre selv. 

Anonymkode: f96a4...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Iiiiik skrev:

Men at voksne mennesker har tanker i denne retningen, det er nytt for meg. At det finnes voksne som inni seg himler med øynene av en adidasbukse sammen med en nikegenser, det visste jeg faktisk ikke. Og at det er mulig å trekke linjer fra denne blandingen til at folk ikke skyller oppvasken eller går med ulike sokker - det er et så langt tankesprang at det er vanskelig å forstå for meg. De aller fleste har noen ting de er rigide på, og mange ting de ikke bryr seg om. Ikke engang de med OCD har oppheng på alt. Altså går det fint an å ha nazikontroll på bestikkskuffen selv om håndklærne ikke er nøyaktig brettet, og jeg skulle tro det går fint an å blande Nike og Adidas og samtidig være opptatt av at sokkene skal være like. 

Det er jo litt forskjell da...

Her er det snakk om to merkevarer som har vært så mye i fokus gjennom hele barndomstiden og ungdomstiden til de som nå er voksne og foreldre i dag, at man skal ha levd temmelig ute av synk med resten av verden, for ikke å ha fått det med seg. Og så skal ungene være de som påpeker det, og foreldrene stiller seg helt blank.

Flere her tror jo tydeligvis at Nike og Adidas er litt som Norrøna og Fjällräven... 

Det blir litt som om jeg skal fortelle mine foreldre om Beatles, og forklare de at Beatles er og hva slags musikk de spilte. Og så lyser de opp og sier at ja, de har hørt om musikk, fordi de spilte blokkfløyte på skolen.

Hvis man ikke følger med i det samfunnet man lever i, så må man tåle at man assosieres med mennesker med litt begrenset kapasitet. Rett og slett. 

Anonymkode: f96a4...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er mulig at folk rett og slett ikke forstår.

Jeg har bare forsøkt å fortelle så mange ganger, at for meg er det ikke klærne som er det viktigste her, men at man som mor må gi tenåringene sine rett, på en del ting, selv om man mener noe annet enn de. 

I denne situasjonen synes jeg sønnen har mer rett enn HI. Jeg mener det ser nokså teit ut å blande disse to merkene.

Men jeg har også sagt at dersom mitt eget barn plutselig sa noe sånt som at «Det ser teit ut å gå med bare Nike, jeg vil blande Nike og Adidas!» så hadde jeg latt barnet gjøre det, selv om jeg ikke syntes det var så fint.

Det er altså ikke klærne som er det viktigste for meg i denne tråden (selv om jeg mener sønnen har rett), men det å la unger danne sin egen stil.

Anonymkode: f96a4...c7a

Min kommentar dreode seg ikke om bruken av uttrykkene spessieøt i denne tråden, men generelt.

Jeg synes også barna, i hvertfall mår de er forbi bstnehagealder, bør få velge ganske fritt fra eget klesskap hva de vil ha på seg og hvordan de vil kombinere klærne. Jeg synes ikke det ser teit ut å ha klærfra ulike metker, men jeg synes det ser teit ut å ha både sko, bukser og jakke som tydelig flasher et merke, uavhengi av om det er samme merke eller forskjellige merker. Det ser da fort ut som om merket i seg selv er viktigere enn selve klærne, men det er det nok for mange også.

Anonymkode: b2097...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...