Gå til innhold

Dans på videregående?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har kunnskap om vgs med musikk, dans og drama-linje?

Det er dans jenta mi er interessert i.

Anonymkode: 3616d...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk det. For mange år siden. To timer dans i uka i førsteklasse. Det mest latterlige jeg har brukt tid på i livet. Men tok ikke skade. Det var bare teit og bortkastet. Tiden ble benyttet til klassisk og moderne ballett og det skulle visst gi store fordeler i en eventuell karriere som musiker. Hadde ikke giddet å gjøre det igjen. Bedre å gå studiespes og ta fag man får igjen noe for. Og bruke tiden til noe fornuftig. 

Anonymkode: 1fc36...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk musikk, på musikk, dans og drama. Jeg likte det. 

Som ekstremt skolelei, hadde jeg en interesse å drive med på dagtid innimellom alle kjedelige allmennfagene. 

Anonymkode: f9fa9...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så det er studiespesialiserende med bittelitt dans?

Anonymkode: 3616d...534

Ja. 

Men da jeg gikk, var det ikke bittelitt. Det var mye. 

Anonymkode: f9fa9...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gikk det. For mange år siden. To timer dans i uka i førsteklasse. Det mest latterlige jeg har brukt tid på i livet. Men tok ikke skade. Det var bare teit og bortkastet. Tiden ble benyttet til klassisk og moderne ballett og det skulle visst gi store fordeler i en eventuell karriere som musiker. Hadde ikke giddet å gjøre det igjen. Bedre å gå studiespes og ta fag man får igjen noe for. Og bruke tiden til noe fornuftig. 

Anonymkode: 1fc36...236

Jeg gikk også for MANGE år siden. I første klasse hadde vi 4 timer dans,  4 timer drama og ganske mange timer musikk. (Teori, praksis og sang) 

Jeg synes det var fantastisk skoleår,  angrer fortsatt på at jeg ikke gikk videre på den linjen. 

Anonymkode: bf4c7...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gikk det. For mange år siden. To timer dans i uka i førsteklasse. Det mest latterlige jeg har brukt tid på i livet. Men tok ikke skade. Det var bare teit og bortkastet. Tiden ble benyttet til klassisk og moderne ballett og det skulle visst gi store fordeler i en eventuell karriere som musiker. Hadde ikke giddet å gjøre det igjen. Bedre å gå studiespes og ta fag man får igjen noe for. Og bruke tiden til noe fornuftig. 

Anonymkode: 1fc36...236

Men det er jo derfor at man skiller lag i 2.klasse, og derfra spesialiserer seg på ENTEN musikk, dans eller drama...

Anonymkode: 297d4...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren til en venninne var russ fra den linjen i fjor, hun gikk sang og musikk 

Det er studiespes med litt praktisk avbrekk. Samme som idrettslinje. 

Studiespes er jo bare teori, ikkenoe praktisk i det hele tatt, så mange velger disse linjene for å få litt annet også inn i skoledagen. Noe de interesserer seg for, så miljøet og dagen ikke blir så "trå" 

De går på skolen noen timer mer i uka da, tror det er 5 timer mer, men kommer da i en klasse med andre som har samme interesser og derfor et miljø de trives i, og med litt praktisk avbrekk så de ikke blir så skolelei. 

Datteren til venninnen min er superfornøyd og har aldri angret. 

Anonymkode: ed3f5...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo derfor at man skiller lag i 2.klasse, og derfra spesialiserer seg på ENTEN musikk, dans eller drama...

Anonymkode: 297d4...228

Jada. Jeg gikk musikk etterpå. Det var gøy. Men sett i ettertid hadde jeg heller gått studiespes og tatt fordypningsfag og likevel hatt færre timer i uka. Det ville gitt mer poeng til søknad på høyere utdanning. Og jeg hadde kommet like langt med musikken. 
Hadde uansett tre fine år, og har drømmejobben i dag, sannsynligvis uavhengig av dette. Men dans var fortsatt bortkastet. 

Anonymkode: 1fc36...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns musikklinjen var fantastisk! Veldig godt samhold i klassen, noen av mine beste venner møtte jeg der. Veldig mange av mine klassekamerater lever av musikk i dag. Jeg underviser på en vgs med musikklinje nå, der er det vanskelig å komme inn, og generelt veldig høyt nivå. Lærerne kappes nærmest om å få undervise musikklassen i fellesfagene. 

Anonymkode: 8ba65...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Datteren til en venninne var russ fra den linjen i fjor, hun gikk sang og musikk 

Det er studiespes med litt praktisk avbrekk. Samme som idrettslinje. 

Studiespes er jo bare teori, ikkenoe praktisk i det hele tatt, så mange velger disse linjene for å få litt annet også inn i skoledagen. Noe de interesserer seg for, så miljøet og dagen ikke blir så "trå" 

De går på skolen noen timer mer i uka da, tror det er 5 timer mer, men kommer da i en klasse med andre som har samme interesser og derfor et miljø de trives i, og med litt praktisk avbrekk så de ikke blir så skolelei. 

Datteren til venninnen min er superfornøyd og har aldri angret. 

Anonymkode: ed3f5...e64

Musikklinja er ikke «stud.spes. med praktiske avbrekk». Det er en studieforberedende linje. Det betyr at de med godkjent vitnemål er kvalifisert til samme høyere utdannelse som de med stud.spes-vitnemål. Men det er langt på vei en praktisk linje, med helt fagspesifikke fordypningskurs, som skal gjøre dem forberedt også på høyere musikkutdannelse (evt dans/teaterutdannelse). 

Anonymkode: 297d4...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...