Gå til innhold

Spørsmål om gener, når hverken meg eller får har cøliakigenet, hvordan kan sønnen vår ha det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, men det kan også hende at noen har det uten at det er oppdaget. 

Det er noen som ikke har symptomer i det hele tatt, eller som plutselig får symptomer når de er godt voksne selv om de jo har hatt det hele livet.

Det er slett ikke alltid det oppdages når man er barn.

Men cøliaki er ikke alltid arvelig, det er mange som har det uten at nær familie har det.

https://nhi.no/sykdommer/barn/magetarm/coliaki-arsaker/

Anonymkode: a3fd9...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvgang er veldig komplisert.. Epigenetikk gjør det nærmest umulig å forutse slike ting. 

For cøliaki og mange andre allergier arver man en disposisjon for sykdommen, men det er ikke gitt at den slår ut. 

Så det er mindre sannsynlig å få cøliaki når ingen andre i familien har det, men ikke umulig 

 

Anonymkode: 5db36...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både meg og mannen er testet, ingen av oss har genet. Sønnen vår har cøliaki og genet, den andre sønnen vår har og genet men ikke utviklet cøliaki. Derfor jeg lurte på om ikke dette var rart, må ikke en av oss bære dette genet for å kunne gi det videre?

Anonymkode: 2ac00...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men det kan også hende at noen har det uten at det er oppdaget. 

Det er noen som ikke har symptomer i det hele tatt, eller som plutselig får symptomer når de er godt voksne selv om de jo har hatt det hele livet.

Det er slett ikke alltid det oppdages når man er barn.

Men cøliaki er ikke alltid arvelig, det er mange som har det uten at nær familie har det.

https://nhi.no/sykdommer/barn/magetarm/coliaki-arsaker/

Anonymkode: a3fd9...98f

Jeg kjenner et par hvor ene barnet fikk cøliaki uten at foreldrene hadde det. Så fikk ene forelderen symptome også, og det viste seg at denne faktisk hadde cøliaki.

Anonymkode: 8e0c8...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Både meg og mannen er testet, ingen av oss har genet. Sønnen vår har cøliaki og genet, den andre sønnen vår har og genet men ikke utviklet cøliaki. Derfor jeg lurte på om ikke dette var rart, må ikke en av oss bære dette genet for å kunne gi det videre?

Anonymkode: 2ac00...93a

Er du sikker på at barnet er ditt? Aldri godt å vite hva mannen din har drevet på med 🤔

Anonymkode: 208d7...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du sikker på at barnet er ditt? Aldri godt å vite hva mannen din har drevet på med 🤔

Anonymkode: 208d7...c2a

Har født de, så ganske sikker😂

Anonymkode: 2ac00...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har født de, så ganske sikker😂

Anonymkode: 2ac00...93a

Jeg hadde vært skeptisk hadde jeg vært deg...😳😂

Anonymkode: 208d7...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde vært skeptisk hadde jeg vært deg...😳😂

Anonymkode: 208d7...c2a

Uh... 

Anonymkode: 2df77...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NCF har en nettside, og der er det et sted du kan legge inn spørsmål til en lege som er spesialist på feltet. Han svarer alle som spør om cøliakirelaterte spørsmål, helt gratis, hver onsdag (du kan sende spørsmålet når som helst). Prøv der, så får du skikkelig svar. 

Hos oss er ikke mannen testet for genet, men jeg er og har det mer sjeldne DQ2.2. Av barna våre har to DQ2.5 og to har DQ8. Bare ett av dem har cøliaki, og ingen av oss foreldre eller andre i slekten (alle har testet seg).

Anonymkode: 43921...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi begge genet, kun den ene har cøliaki. Det ene barnet har ikke genet. Far ble litt satt ut av den, men det er visst mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uh... 

Anonymkode: 2df77...6f2

Unnskyld. Jeg burde så klart ha merket innlegget med at det var en fleip og ikke bare «😂»-emojien. Samt beskrevet at jeg var fullstendig klar over at hi, som mor til barnet, var klar over opphavet. Og at jeg vet det har ingen ting å si hva far eventuelt kunne potensielt ha funnet på å gjøre på si ift det genetisk materialet til barnet.  

Jeg lover for all fremtid at skulle jeg finne på å komme med en morsomhet så skal jeg  påse at det er merket som fleip. Og at jeg gir en forklarer på det jeg fleiper om. Så slipper du å havne i en tilsvarende situasjon der du tolker fleipen som et seriøst svar. 

Anonymkode: 208d7...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan det hoppe over ett ledd?

Anonymkode: 2ac00...93a

Mutasjon.

Eller du har liggi rundt.

Anonymkode: f630f...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...