Gå til innhold

Jeg har lagt inn giret for å gå ned i vekt - kutter karbo og prøver periodisk faste


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og jeg tisser heeele tiden :) Er det vanndrivende?

Jeg kommer til å ha en konservativ periode nå til jeg er fornøyd med vekta. Så kommer jeg tll å lette litt opp, men ønsker å leve med et karboredusert kosthold og periodisk faste - nettopp i perioder.

Jeg faster ved å spise i et vindu fra 11.00-19.00. Eneste forskjellen fra vanlig kosthold for meg er egentlig at jeg forskyver frokosten. Jeg pleier ikke spise etter 19.

Noen med erfaring.? Gode tips til spennende oppskrifter?

Anonymkode: 92115...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg tisser heeele tiden :) Er det vanndrivende?

Jeg kommer til å ha en konservativ periode nå til jeg er fornøyd med vekta. Så kommer jeg tll å lette litt opp, men ønsker å leve med et karboredusert kosthold og periodisk faste - nettopp i perioder.

Jeg faster ved å spise i et vindu fra 11.00-19.00. Eneste forskjellen fra vanlig kosthold for meg er egentlig at jeg forskyver frokosten. Jeg pleier ikke spise etter 19.

Noen med erfaring.? Gode tips til spennende oppskrifter?

Anonymkode: 92115...374

Kan legge til at det ikke bare handler om å gå ned i vekt. Jeg er plaget av lite energi og mye muskelsmerter. Jeg har tidligere hatt 3 år uten godteri/kaker/snacks, og da var jeg mye bedre. Så jeg tror jeg reagerer på sukker/stivelse. 

Hvis noen har erfaring med det, ar jeg gjerne imot noen blikk fra dere :)

HI

Anonymkode: 92115...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det samme. Masse gode oppskrifter på nett. fett og forstand og lavkarbo med Hanne er to blogger jeg kommer på i farta. Får mye inspo på Facebook i en del lavkarbo grupper jeg er med i. Men noen av de kan være veldig rigide🤪

Jeg har vel egentlig nettopp begynt på an igjen etter et halvt års pause. Har gått på lavkarboko siden 2018. Gikk ned totalt 25 kg. Ble vanskelig i 2019. Gikk sakte men sikkert opp 7 kg igjen. Nå denne uka har jeg gått ned 3 av dem igjen ved å være streng. Ingen slags utskeiing i det hele tatt. Spiser egentlig bare to måltider for dagen. Lunsj rundt kl 11 og middag før kl 17. 

Funker egentlig greit. Men kjenner det er tungt nå når kroppen har kommet i ketose igjen. Tungt å gå turer og vondt i hodet osv. Heldigvis går det over etter en stund så det er egentlig bare det å komme seg gjennom det som er verst :)

Et tips jeg har er å lage en del lavkarbo middag og evt kaker og fryse ned porsjonspakninger som du har som du kan ta opp når familien spiser noe annet eller om du skal bort eller lignende. 

lykke til🎉

Anonymkode: 9f0a1...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjør det samme. Masse gode oppskrifter på nett. fett og forstand og lavkarbo med Hanne er to blogger jeg kommer på i farta. Får mye inspo på Facebook i en del lavkarbo grupper jeg er med i. Men noen av de kan være veldig rigide🤪

Jeg har vel egentlig nettopp begynt på an igjen etter et halvt års pause. Har gått på lavkarboko siden 2018. Gikk ned totalt 25 kg. Ble vanskelig i 2019. Gikk sakte men sikkert opp 7 kg igjen. Nå denne uka har jeg gått ned 3 av dem igjen ved å være streng. Ingen slags utskeiing i det hele tatt. Spiser egentlig bare to måltider for dagen. Lunsj rundt kl 11 og middag før kl 17. 

Funker egentlig greit. Men kjenner det er tungt nå når kroppen har kommet i ketose igjen. Tungt å gå turer og vondt i hodet osv. Heldigvis går det over etter en stund så det er egentlig bare det å komme seg gjennom det som er verst :)

Et tips jeg har er å lage en del lavkarbo middag og evt kaker og fryse ned porsjonspakninger som du har som du kan ta opp når familien spiser noe annet eller om du skal bort eller lignende. 

lykke til🎉

Anonymkode: 9f0a1...02f

Takk for gode tips :)

Jeg klarer ikke den varianten hvor man skal fylle på med fett. Jeg spiser fortsatt rent kjøtt, masse grønnsaker, egg osv. Men steker ikke i masse smør, lesser på med bacon osv. Det kunne jeg ikke ha levd på.

Og når jeg har sett etter tips så finner jeg mye om den varianten hvor karbo erstattes med fett. Jeg vet at det er andre varianter hvor man snakker om karboredusert kosthold uten at man erstatter med fett, men det finner jeg ikke noe om.

Så hvis noen kjenner til det - gi meg gjerne tips!

HI

Anonymkode: 92115...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjør det samme. Masse gode oppskrifter på nett. fett og forstand og lavkarbo med Hanne er to blogger jeg kommer på i farta. Får mye inspo på Facebook i en del lavkarbo grupper jeg er med i. Men noen av de kan være veldig rigide🤪

Jeg har vel egentlig nettopp begynt på an igjen etter et halvt års pause. Har gått på lavkarboko siden 2018. Gikk ned totalt 25 kg. Ble vanskelig i 2019. Gikk sakte men sikkert opp 7 kg igjen. Nå denne uka har jeg gått ned 3 av dem igjen ved å være streng. Ingen slags utskeiing i det hele tatt. Spiser egentlig bare to måltider for dagen. Lunsj rundt kl 11 og middag før kl 17. 

Funker egentlig greit. Men kjenner det er tungt nå når kroppen har kommet i ketose igjen. Tungt å gå turer og vondt i hodet osv. Heldigvis går det over etter en stund så det er egentlig bare det å komme seg gjennom det som er verst :)

Et tips jeg har er å lage en del lavkarbo middag og evt kaker og fryse ned porsjonspakninger som du har som du kan ta opp når familien spiser noe annet eller om du skal bort eller lignende. 

lykke til🎉

Anonymkode: 9f0a1...02f

BTW. Utrolig bra jobba å gå ned 25 kg 😮 

Jeg har lenge hatt behov for å gå ned 5-6 kilo. Nå må jeg plutselig gå ned 15 kg. Det bare økte på. Så nå må jeg gjøre en hederlig innsats. et største innsatsen må jeg likevel gjøre når jeg har nådd ønsket vekt - og fortsatt ønsker å leve med mindre karbo, samtidig som jeg ikke ønsker å gå ned mer. Da burde jeg hatt skikkelig veiledning sånn at det ikke renner utfor.

HI

Anonymkode: 92115...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten de gode tipsene over, det du spør om.
Det første som skjer når du begynner på lavkarbo (og de fleste andre kurer, men mer på lavkarbo) er at kroppen kvitter seg med den den har av for mye vann, og det er bare en måte å gjøre det på, tisse.....
Noen ganger i begynnelsen kan kroppen bli litt "overvirig", så pass på at du får i deg nok væske i tissefasen.

Anonymkode: acdd7...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Karbohydrater binder vann så når du spiser lite karbohydrater til kroppen slippe en del vann i begynnelsen. Derfor er det lurt å ta tilskudd av vitaminer og mineraler i begynnelsen da man mister en del av dette.

Har god erfaring med lavkarbo og periodisk faste selv. Får mye mer energi av lavkarbo. Følger prinsippene til Thor Foseid fra Facebook-gruppa "Spør Thor". Det er en type lavkarbo der karbohydratene erstattes med grønsaker som vokser over bakken, ikke med mer fett som mange forbinder med lavkarbo. 

Anonymkode: c1b83...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Karbohydrater binder vann så når du spiser lite karbohydrater til kroppen slippe en del vann i begynnelsen. Derfor er det lurt å ta tilskudd av vitaminer og mineraler i begynnelsen da man mister en del av dette.

Har god erfaring med lavkarbo og periodisk faste selv. Får mye mer energi av lavkarbo. Følger prinsippene til Thor Foseid fra Facebook-gruppa "Spør Thor". Det er en type lavkarbo der karbohydratene erstattes med grønsaker som vokser over bakken, ikke med mer fett som mange forbinder med lavkarbo. 

Anonymkode: c1b83...1ba

Tusen takk for tips. Jeg sjekker ut gruppa 😊

HI

Anonymkode: 92115...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...