Gå til innhold

Venninne har invitert ut på bursdagsmiddag, hvem betaler?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg _hadde_ en venninne som alltid ville feire bursdagen sin ute med «ALLE» venninnene sine. 
På «Friday’s» av alle steder. Hun kom da med ønskeliste (!) på forhånd. Det var ikke billige saker hun ønsket seg heller. I tillegg skulle alle betale for sin mat/drikke OG spandere drinker på henne. 
Så fikk hun bedre råd (sluttet å gå på NAV og flyttet ut fra morens hus) og skulle feire 35-årsdagen sin hjemme hos seg selv. Da fikset hun mat og drikke, og inviterte halvparten av oss 😂😂😂 

Hvis man skal feire bursdag ute er det greit å gjøre klart på forhånd at man ikke skal ha gave, og at gaven er at folk kommer.


 

Anonymkode: 03e09...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle betaler for seg og gir gave. Med mindre venninnegjengen avtaler å spandere på henne på forhånd.

Anonymkode: 7d806...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, TS her👋🏻😊 Vi er en liten venninnegjeng på 6 ink bursdagsbarnet.

Invitasjonen var en melding der hun skrev at hun har bursdag i helgen og lurte på om jeg ville være med henne ut å spise for å feire litt og at hun tenkte å ta en større feiring senere når koronarestriksjonene letter. Med dette trodde jeg at hun kun mente oss to, men hun hadde visst sendt samme melding til de andre jentene også. Når hun da tydeligvis har fått svar fra alle at de kan, så tikker det inn meldinger på en felles chat der hun har lagt oss til og foreslår klokkeslett og hvilken restaurant vi skal spise på. Greit nok det!

Men så opprettes det en ny gruppechat av en av jentene (der bursdagsbarnet selvsagt ikke er lagt inn) med forespørsel om å kjøpe en felles gave. Det synes vi alle er greit og vi bestemmer oss for hva vi skal kjøpe. Veldig greit det! Men så er det ei som lurer på om regningen til bursdagsbarnet skal være en del av gaven, og da braker helvete løs. Nå er det full diskusjon om dette.

Derfor laget jeg denne tråden for å høre hva som egentlig er vanlig. Én person mener at hun tross alt inviterer oss ut på middag på en av byens dyreste restauranter som vi mest sannsynlig må betale for i tillegg til gaven hun får. En annen person synes det er helt greit at vi betaler for maten og drikken hennes som en del av bursdagsgaven. En tredjeperson synes ikke noe om å betale regningen hennes når hun har fått gratis mat og drikke hos alle oss ved våre feiringer (vi har alle pleid å invitere hjem). Den fjerde personen er lei av at alt alltid skal gå etter hennes favør og at hun alltid slipper billig unna når det kommer til styr, som f.eks. her ved at hun bruker korona selv om vi er så få for å slippe utgifter og styr med å tilberede mat og drikke. Hun synes i midlertid det er greit at vi betaler for middagen hennes, men ikke drikken. Jeg har selv ikke vært med i diskusjonen og er litt delt i hva jeg synes🤔
 

Huff, dette ble et langt innlegg🙈

Anonymkode: eb9a4...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som spanderer betaler.

Eventuelt kan man si at man ønsker at folk blir med ut og spiser, og at i stedet for gave, ønsker man at alle betaler for seg selv. Men da skal man være sikker på at alle har råd. 

Er utrolig frekt å invitere og så bare forvente at folk betaler selv, og i alle fall om man ønsker seg gave i tillegg. 

Anonymkode: 2a2af...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Invitasjonen var en melding der hun skrev at hun har bursdag i helgen og lurte på om jeg ville være med henne ut å spise for å feire litt og at hun tenkte å ta en større feiring senere når koronarestriksjonene letter.

Jeg synes det er innafor å gjøre ting annerledes under disse forholdene her, men hvis hun inviterer mange, kunne dere jo like godt være hjemme hos en.

Inviterer man folk med på en dyr resturant, så betaler man SELV, eller oppgir at man ønsker seg at folk blir med, og betaler for seg selv, og at det er gaven.

Man forventer ikke å bli påspandert det man spiser selv, og i alle fall ikke gave utover dette. 

Anonymkode: 2a2af...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den som spanderer betaler.

Mente naturligvis at den som inviterer spanderer 😌

Anonymkode: 2a2af...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blant mine venner er det vanlig å betale for egen mat når man ute å spiser og feirer noens bursdag. Gave blir også gitt. Det ville jo blitt vanvittig dyrt om bursdagsbarnet skulle betale for alle gjestene. Se for deg regninga for mat og drikke for 10-15 stk. på f.eks Big Horn...hadde jo blitt ruinert! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva gjør dere når noen har lite penger? Dropper å invitere dem?

Anonymkode: 9fdae...fd0

 Har ikke hatt noe problem med dette i vår gjeng. Men man inviterer jo alle, så får folk som ikke har råd takke nei. Overformynderi å la være å invitere folk fordi man tror de ikke har råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvilken ‘spleiseånd’ der er i venninnegjengen sånn ellers. I min venninnegjeng går vi ofte ut sammen. Om det er på restaurant så spleiser vi alle på felles regning uavhengig av hva den enkelte har bestilt. Det har vi også gjort om en av oss har bursdag og vi feirer henne. Da har vi i tillegg spleiset på bursdagsbarnet, slik at hun slipper å betale. Når dette har skjedd har det vært sånn typisk stor feiring med rundt tall. Og da har vi som regel spleiset på en større gave i tillegg.
 

Men så er vi en ganske sammensveiset venninnegjeng også da. 

Hender jeg har blitt invitert i bursdag ute hos mer random venninner, jeg ikke har fullt så nær kontakt med. Hun har kanskje sendt ut felles invit til 15-20 stk på fb o.l. Da har det vært vanlig at alle betaler drikke og mat hver for seg og at den enkelte har hatt med gave eller spandert en drink på henne.

Når dette er sagt ville jeg aldri invitert folk til å feire meg selv på denne måten selv😅 Nettopp fordi det kan skape et press mot å bruke penger på meg. Og å bruke flere tusen kroner ved å spandere på alle venninnene mine, hadde jeg ikke hatt råd til alene. Har jeg feiret meg selv har det foregått hos meg selv. Og så har jeg servert enten mat og/eller kake og latt gjestene få forsyne seg av ‘barskapet’ utenom det de har hatt med selv. Har aldri forventet gaver.

 

Anonymkode: a0bf8...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke rart å invitere noen og så ta det som en selvfølge at de betaler? Det er jo ikke sikkert alle du har lyst til å be har mulighet eller lyst til å bruke så mye penger på et måltid. Da er det jo mye hyggeligere å samles hjemme til et enkelt måltid. så man er sikker på at ae har råd til å komme.

Anonymkode: 9fdae...fd0

Har man ikke råd så takker man nei. Helt enig i at det er hyggelig å sørge for at pengene ikke skal være en hindring, men de fleste kjenner vennene sine godt nok til å ha en viss peil på om de har råd til en tur på resturant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud her må det være mange uten særlig god venner når man blir smålig og sier «herregud hun skal ha gave OG mat»

Det er nok ganske naturlig at når noen sier, vil dere bli med ut å spise på restaurant så betaler man egen mat. Om en venninne spør meg om å bli med på kino, restaurant, svømmehall what ever så regner jeg da ikke med å bli påspandert fordi hun spør. 
 

Ang ditt siste innlegg hi, problemet her er jo åpenbart at denne personen ikke er så god venninne. Flere av de andre holder åpenbart regnskap over vennskapet. 
 

JEG synes (om økonomien tillater det) at det er OK å gi gave OG splitte regninga til bursdagsbarnet. 

Anonymkode: d8f3c...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er naturlig at alle betaler for seg selv, særlig med tanke på at det vanlige i deres gjeng er å invitere hjem. I tillegg er det bursdagsbarnets initiativ og hun får gave i tillegg.

Anonymkode: be283...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud her må det være mange uten særlig god venner når man blir smålig og sier «herregud hun skal ha gave OG mat»

Smålig?

Jeg er vant med at den som inviterer er den som spanderer, det gjelder selv om man inviterer en hel gjeng.

Hvis ikke kaller man det ikke invitasjon, man kaller det avtale om å gå ut og spise, eller man presiserer at det å betale for egen mat, er gaven. 

Men jeg er også vant med at om noen har bursdag, så er det vennene som inviterer og bursdagsbarnet er gjest.

Jeg synes det er direkte frekt å invitere en stor gjeng, på en dyr resturant, og så skal de betale for egen mat og i tillegg ta med gave. Samtidig er det forskjell på det å være 25 og det å være 45. Er man 25 så har man gjerne ikke råd til å invitere en stor gjeng med seg ut og spise, og spandere på disse.

I så tilfelle, er det bedre å tilpasse seg etter situasjonen, ellers ender man opp med å være gjengens snyltedyr:

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg _hadde_ en venninne som alltid ville feire bursdagen sin ute med «ALLE» venninnene sine. 
På «Friday’s» av alle steder. Hun kom da med ønskeliste (!) på forhånd. Det var ikke billige saker hun ønsket seg heller. I tillegg skulle alle betale for sin mat/drikke OG spandere drinker på henne. 
Så fikk hun bedre råd (sluttet å gå på NAV og flyttet ut fra morens hus) og skulle feire 35-årsdagen sin hjemme hos seg selv. Da fikset hun mat og drikke, og inviterte halvparten av oss 😂😂😂 

Hvis man skal feire bursdag ute er det greit å gjøre klart på forhånd at man ikke skal ha gave, og at gaven er at folk kommer.
 

Anonymkode: 03e09...b39

 

Anonymkode: 2a2af...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp i en sånn bursdag. Hun som inviterte bestemte hva vi skulle spise. Så bestilte hun 5 hovedretter så alle skulle dele/ smake på alt. Så bestilte hun x antall øl som folk delte. Så måtte hele regninga deles likt på antall folk. Da er det stas å være slankeoperert og ikke drikke øl. 
 

normalt sett ville jeg tenkt at alle betaler for seg

Anonymkode: a7e6d...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Én person mener at hun tross alt inviterer oss ut på middag på en av byens dyreste restauranter som vi mest sannsynlig må betale for i tillegg til gaven hun får. En annen person synes det er helt greit at vi betaler for maten og drikken hennes som en del av bursdagsgaven. En tredjeperson synes ikke noe om å betale regningen hennes når hun har fått gratis mat og drikke hos alle oss ved våre feiringer (vi har alle pleid å invitere hjem). Den fjerde personen er lei av at alt alltid skal gå etter hennes favør og at hun alltid slipper billig unna når det kommer til styr, som f.eks. her ved at hun bruker korona selv om vi er så få for å slippe utgifter og styr med å tilberede mat og drikke.

Ut fra hva de ulike personene sier om henne, så synes jeg det virker som hun er gjengens snyltedyr. At dette ikke er et engangstilfelle, men en tendens. 

Forstår godt at dere er i tvil! 

Vi hadde noen sånne i gjengen i tidlig ungdomstid, og vi måtte sette tydelige grenser for hva som var OK. 

Hvis det er konsensus om at hun er den som stadig krever ting av dere, hadde jeg forsøkt å avtale med de andre at dere tropper opp i feiring, betaler for egen mat og drikke, og er tydelig på at det, i seg selv, er gaven. 

Anonymkode: 2a2af...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Var nettopp i en sånn bursdag. Hun som inviterte bestemte hva vi skulle spise. Så bestilte hun 5 hovedretter så alle skulle dele/ smake på alt. Så bestilte hun x antall øl som folk delte. Så måtte hele regninga deles likt på antall folk. Da er det stas å være slankeoperert og ikke drikke øl. 
 

normalt sett ville jeg tenkt at alle betaler for seg

Anonymkode: a7e6d...385

Ja, det der er bare frekt, enten man er slankeoperert eller ei.

Kan jeg spørre hvor gamle dere er?

Er vant med at slik adferd har en tendens til å falle bort når man blir eldre, ettersom ingen egentlig gidder å inkludere «prinsessene» noe mer. De leker at de er rike og luksuriøse, og så skal de rundt betale. 

Anonymkode: 2a2af...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det der er bare frekt, enten man er slankeoperert eller ei.

Kan jeg spørre hvor gamle dere er?

Er vant med at slik adferd har en tendens til å falle bort når man blir eldre, ettersom ingen egentlig gidder å inkludere «prinsessene» noe mer. De leker at de er rike og luksuriøse, og så skal de rundt betale. 

Anonymkode: 2a2af...cbe

Vi som var ute nå var fra 26 til 43. Hun som feiret er 42. 

Anonymkode: a7e6d...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei, TS her👋🏻😊 Vi er en liten venninnegjeng på 6 ink bursdagsbarnet.

Invitasjonen var en melding der hun skrev at hun har bursdag i helgen og lurte på om jeg ville være med henne ut å spise for å feire litt og at hun tenkte å ta en større feiring senere når koronarestriksjonene letter. Med dette trodde jeg at hun kun mente oss to, men hun hadde visst sendt samme melding til de andre jentene også. Når hun da tydeligvis har fått svar fra alle at de kan, så tikker det inn meldinger på en felles chat der hun har lagt oss til og foreslår klokkeslett og hvilken restaurant vi skal spise på. Greit nok det!

Men så opprettes det en ny gruppechat av en av jentene (der bursdagsbarnet selvsagt ikke er lagt inn) med forespørsel om å kjøpe en felles gave. Det synes vi alle er greit og vi bestemmer oss for hva vi skal kjøpe. Veldig greit det! Men så er det ei som lurer på om regningen til bursdagsbarnet skal være en del av gaven, og da braker helvete løs. Nå er det full diskusjon om dette.

Derfor laget jeg denne tråden for å høre hva som egentlig er vanlig. Én person mener at hun tross alt inviterer oss ut på middag på en av byens dyreste restauranter som vi mest sannsynlig må betale for i tillegg til gaven hun får. En annen person synes det er helt greit at vi betaler for maten og drikken hennes som en del av bursdagsgaven. En tredjeperson synes ikke noe om å betale regningen hennes når hun har fått gratis mat og drikke hos alle oss ved våre feiringer (vi har alle pleid å invitere hjem). Den fjerde personen er lei av at alt alltid skal gå etter hennes favør og at hun alltid slipper billig unna når det kommer til styr, som f.eks. her ved at hun bruker korona selv om vi er så få for å slippe utgifter og styr med å tilberede mat og drikke. Hun synes i midlertid det er greit at vi betaler for middagen hennes, men ikke drikken. Jeg har selv ikke vært med i diskusjonen og er litt delt i hva jeg synes🤔
 

Huff, dette ble et langt innlegg🙈

Anonymkode: eb9a4...3f8

Jeg tolker ikke "vil du være med ut og spise" som en ordentlig invitasjon der hun mener å betale for deg og de andre. Hun har bare spurt om dere vil "være med". 

En invitasjon der hun betaler er gjerne mer formell og man skal ikke være i tvil. 

Så på grunn av ordlyden hennes tror jeg hun overhodet IKKE mener å spandere, hun vil bare ha følge av dere for å få det mer morsomt. 

Så belag dere på å betale for dere selv, men hadde ikke betalt for henne. For dere har jo heller ikke invitert henne. 

Konklusjon: alle betaler for seg og ta gjerne gave. 

Anonymkode: 106d6...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi som var ute nå var fra 26 til 43. Hun som feiret er 42. 

Anonymkode: a7e6d...385

Oioio, det der er virkelig ikke bra!

En i 40-årene som forventer at noen i 20-årene skal betale for henne...

Det er nok en årsak til at hun ikke har jevnaldrende venner, er det jeg tenker da 😕 

Anonymkode: 2a2af...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oioio, det der er virkelig ikke bra!

En i 40-årene som forventer at noen i 20-årene skal betale for henne...

Det er nok en årsak til at hun ikke har jevnaldrende venner, er det jeg tenker da 😕 

Anonymkode: 2a2af...cbe

Hehe ja, du kan så si :) er nok noe i det!

Anonymkode: a7e6d...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken sum pleier dere å gi til hverandre i gave da? Dere får holde dere til den summen. Antar dere da får la bursdagsbarnet betale for sin egen mat.

For meg er det veldig unaturlig å invitere andre på bursdagsfeiring på en dyr restaurant for deretter la de betale for feiringen selv. Da hadde jeg nok droppet det hele eller funnet et billig alternativ jeg selv kunne betalt for.

Anonymkode: 61394...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken sum pleier dere å gi til hverandre i gave da? Dere får holde dere til den summen. Antar dere da får la bursdagsbarnet betale for sin egen mat.

For meg er det veldig unaturlig å invitere andre på bursdagsfeiring på en dyr restaurant for deretter la de betale for feiringen selv. Da hadde jeg nok droppet det hele eller funnet et billig alternativ jeg selv kunne betalt for.

Anonymkode: 61394...b74

Enig i dette. 

Til dere som sier at det er naturlig å spandere mat/drikke på bursdagsbarnet, det er vel hvis det er DERE som inviterer? Ikke når HUN inviterer vel? Det virker helt unaturlig og frekt for meg, å invitere noen med ut og forvente at de betaler for meg? Dårlige sosiale antenner, sier jeg da. 

Anonymkode: 0420d...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Var nettopp i en sånn bursdag. Hun som inviterte bestemte hva vi skulle spise. Så bestilte hun 5 hovedretter så alle skulle dele/ smake på alt. Så bestilte hun x antall øl som folk delte. Så måtte hele regninga deles likt på antall folk. Da er det stas å være slankeoperert og ikke drikke øl. 
 

normalt sett ville jeg tenkt at alle betaler for seg

Anonymkode: a7e6d...385

Oi, det var spesielt

Anonymkode: a7e45...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det som andre skrev her at: den som inviterer, den betaler. 

På samme måte når man inviterer folk hjem til middag, da fikser de maten og forventer vel ikke at andre tar med seg mat??

Du har invitert folk, ja, da får du stå for regningen. Alt annet ser jeg på som gjerrighet.

Når det er sagt, så hadde ikke jeg valgt den dyreste menyen.... Og jeg hadde tatt med gave.

Når folk inviterer, så betyr det at de skal stå for utgiftene. I hvert fall i mine øyne.

Anonymkode: f405d...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...