Gå til innhold

Pappa har solgt familiehytta og bruker millionene på stemor... rett?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

HI her.

Ja, det er sammensatt. Jeg har hatt problemer med å fungere emosjonelt etter hennes mishandling, men fikk god hjelp av en psykolog og fikk det på avstand.

MEN når dette hytte-salget kom dettende som lyn fra klar himmel, ble sårene revet opp igjen. Jeg tror nok at dette var det eneste ‘plasteret på såret’ han kunne gi oss - la oss få bruke hytta, komme og treffe barnebarna der innimellom (når kona tillot det) og la det være med det. Måten han har tatt denne viktige plassen fra oss på, er like vond som det at han har gjort det. Ingen følelser, så til de grader konfliktsky, ingen info. Bryr seg ikke, bare gjør det. Kombinert med måten han godtok at hans kone mobbet oss gjennom ungdomsårene, kjenner jeg at nå har vi kanskje ingenting av verdi igjen i familien å ta vare på. Han har kvittet seg med det siste holdepunktet vi hadde. 
Så er det problemet med at jeg er så inderlig glad i ham. Ha er egentlig en snill pappa og jeg forgudet ham som barn. Derfor har dette knust hjertet mitt så inderlig. Noen nevnte at jeg burde være dønn ærlig med ham. Jo, men det kan ikke fikse barndommen eller hyttesalget... jeg vet ikke. 

Anonymkode: b54cd...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår at det er akkurat den plassen dere har minner fra, men er det noen mulighet for at du og ditt søsken kan kjøpe en annen, billigere hytte sammen? Der dere kan lage egne minner med ungene deres?

Jeg har akkurat kjøpt den første hytta vi har hatt i min del av familien, jeg gleder meg til fine turer dit med ungene, og håper jo det kan bli en slik plass dere har hatt for flere generasjoner. Har dere bil kan du få ganske fine, om enn enkle, hytter til en overkommelig pris.

Anonymkode: 8d15d...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tråden handler om det er "rett" å selge hytta, mens du skriver om diagnosen til ei lite populær stemor. Det ligger MYE mer i denne saken enn de få linjene over.

At kvinnene i familien er på kollisjonskurs er kanskje en av 999 andre grunner til at det er fornuftig å selge.

Kanskje faren til og med selv har vonde minner fra plassen, noe som han ikke har fortalt eller vil fortelle til noen.

Hvir mye har du frem til nå bidratt med felleskostnader, praktisk vedlikehold eller annen oppfølging rundt hytta HI?

Anonymkode: 4dd06...ee8

Diagnosen? Kollisjonskurs?

Gudfader i skuret, les nå tråden.

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig tragisk gjort av faren din

men dere får dessverre gjort lite med det, siden det er hans hytte har han lov til og selge

Anonymkode: 35283...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en dritthandling fra din fars side. Jeg ville ikke hatt noe mer med ham å gjøre. Er ingenting juridisk å komme med for dere barnas del, så dere må heller tenke over om dere fortsatt ønsker å ha kontakt med disse smålige menneskene. 

Jeg vet hva jeg ville gjort - droppet dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2020 den 22.57, Anonym bruker skrev:

HI her.

Ja, det er sammensatt. Jeg har hatt problemer med å fungere emosjonelt etter hennes mishandling, men fikk god hjelp av en psykolog og fikk det på avstand.

MEN når dette hytte-salget kom dettende som lyn fra klar himmel, ble sårene revet opp igjen. Jeg tror nok at dette var det eneste ‘plasteret på såret’ han kunne gi oss - la oss få bruke hytta, komme og treffe barnebarna der innimellom (når kona tillot det) og la det være med det. Måten han har tatt denne viktige plassen fra oss på, er like vond som det at han har gjort det. Ingen følelser, så til de grader konfliktsky, ingen info. Bryr seg ikke, bare gjør det. Kombinert med måten han godtok at hans kone mobbet oss gjennom ungdomsårene, kjenner jeg at nå har vi kanskje ingenting av verdi igjen i familien å ta vare på. Han har kvittet seg med det siste holdepunktet vi hadde. 
Så er det problemet med at jeg er så inderlig glad i ham. Ha er egentlig en snill pappa og jeg forgudet ham som barn. Derfor har dette knust hjertet mitt så inderlig. Noen nevnte at jeg burde være dønn ærlig med ham. Jo, men det kan ikke fikse barndommen eller hyttesalget... jeg vet ikke. 

Anonymkode: b54cd...37d

Jeg ville glatt ha sagt hva jeg følte om hele situasjonen, om stemor og om valget hans. Og dermed forklart at nettopp denne siste handlingen satte spikeren i kista! Klar og saklig tale, samtidig som du har sagt ifra hvorfor du ikke ønsker noe mer kontakt med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.5.2020 den 22.57, Anonym bruker skrev:

HI her.

Ja, det er sammensatt. Jeg har hatt problemer med å fungere emosjonelt etter hennes mishandling, men fikk god hjelp av en psykolog og fikk det på avstand.

MEN når dette hytte-salget kom dettende som lyn fra klar himmel, ble sårene revet opp igjen. Jeg tror nok at dette var det eneste ‘plasteret på såret’ han kunne gi oss - la oss få bruke hytta, komme og treffe barnebarna der innimellom (når kona tillot det) og la det være med det. Måten han har tatt denne viktige plassen fra oss på, er like vond som det at han har gjort det. Ingen følelser, så til de grader konfliktsky, ingen info. Bryr seg ikke, bare gjør det. Kombinert med måten han godtok at hans kone mobbet oss gjennom ungdomsårene, kjenner jeg at nå har vi kanskje ingenting av verdi igjen i familien å ta vare på. Han har kvittet seg med det siste holdepunktet vi hadde. 
Så er det problemet med at jeg er så inderlig glad i ham. Ha er egentlig en snill pappa og jeg forgudet ham som barn. Derfor har dette knust hjertet mitt så inderlig. Noen nevnte at jeg burde være dønn ærlig med ham. Jo, men det kan ikke fikse barndommen eller hyttesalget... jeg vet ikke. 

Anonymkode: b54cd...37d

Bare en liten tanke...

Har dere dokumentert noe av dette missbruket, har dere noen vitner til det?
Hva med om dere sammen anmelder forholdet, søker voldsoffererstatning slik at dere får noen av pengene.
Bruker de på en ny hytte sammen og skaper nye minner for barna deres?

Anonymkode: 59dfb...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2020 den 22.57, Anonym bruker skrev:

Så er det problemet med at jeg er så inderlig glad i ham. Ha er egentlig en snill pappa og jeg forgudet ham som barn.

Dette er problemet. Du tenker på henne som den slemme, men du ser ikke at han til en hver tid er like slem, når han tillater henne å være slem mot hans barn. Faren din er ikke snill, han er feig. 

Det du beskriver er selvfølgelig ikke riktig. Men det eneste man kan gjøre når man har slemme foreldre, er å bryte kontakten. Jeg har selv måttet gjøre det, jeg brøt kontakten i flere år, og det hjalp en del. Men de forstår enda ikke hva det er som er så galt. I deres verden har de gjort alt riktig. Så da får de bare tro det, men de får også tåle at både jeg, mine søsken og de fleste som kjenner til oppveksten, mener det motsatte, og at kontakten er begrenset som en følge av dette.  

Anonymkode: 02884...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte helt å si dette: Jeg hadde det også slik at jeg trodde min ene forelder bare var god og snill. Det var først uti voksen alder at jeg forstod at man er ikke god og snill når man lever med en som ikke er det. Dersom en forelder (eller steforelder) er slem mot barna, ja, da er den andre forelderen medskyldig i alt det slemme. Så enkelt er det faktisk, selv om følelsene ofte forsøker å si det motsatte. 

Anonymkode: 02884...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva som har skjedd er din far i sin fulle rett til både å selge hytta og bruke opp pengene. Det eneste du kan gjøre er følgende:

1) Ta konsekvensene av det han gjør på den måten du finner levelig, det vil si, akseptere hans beslutning og moderere dine forventninger til ham deretter. Hva det vil si i praksis er opp til deg, om det betyr at du kutter kontakten, reduserer den til kun å være helt formell eller hva du vil. Det kan jo hende at han er hyggelig med barnebarna selv om han er en dust på hyttefronten, for eksempel.

2) Eventuelt si til ham at: denne beslutningen synes jeg var skikkelig dritt og jeg er utrolig skuffa, men uten forventning om at det endrer noe som helst.

Poenget er at du kan hverken fikse barndommen eller hyttesalget, eller kreve at han kompenserer det på noe som helst slags vis, hverken økonomisk, emosjonelt eller relasjonelt. Du kan kun velge, som det voksne mennesket du er, hvor ærlig du vil være med ham, hvor mye du vil ha kontakt med ham og hvor nær du vil være ham emosjonelt. Hans respons kan du hverken forvente noe av eller styre. Du skriver "Må vi akseptere slik oppførsel fra foreldrene våre?" Og det er åpenbart at ja, det må vi. 

Anonymkode: bd797...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Uansett hva som har skjedd er din far i sin fulle rett til både å selge hytta og bruke opp pengene. Det eneste du kan gjøre er følgende:

1) Ta konsekvensene av det han gjør på den måten du finner levelig, det vil si, akseptere hans beslutning og moderere dine forventninger til ham deretter. Hva det vil si i praksis er opp til deg, om det betyr at du kutter kontakten, reduserer den til kun å være helt formell eller hva du vil. Det kan jo hende at han er hyggelig med barnebarna selv om han er en dust på hyttefronten, for eksempel.

2) Eventuelt si til ham at: denne beslutningen synes jeg var skikkelig dritt og jeg er utrolig skuffa, men uten forventning om at det endrer noe som helst.

Poenget er at du kan hverken fikse barndommen eller hyttesalget, eller kreve at han kompenserer det på noe som helst slags vis, hverken økonomisk, emosjonelt eller relasjonelt. Du kan kun velge, som det voksne mennesket du er, hvor ærlig du vil være med ham, hvor mye du vil ha kontakt med ham og hvor nær du vil være ham emosjonelt. Hans respons kan du hverken forvente noe av eller styre. Du skriver "Må vi akseptere slik oppførsel fra foreldrene våre?" Og det er åpenbart at ja, det må vi. 

Anonymkode: bd797...f3d

Strengt tatt så kan man det. Det er noe som heter voldsoffer-erstatning, og har man vokst opp med mishandling så har man mest sannsynlig rett på det. Er mannen god for millioner, så blir det muligens også han som må betale.

Man har ingen rett til å behandle ungene sine dårlig. 

Anonymkode: 02884...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Strengt tatt så kan man det. Det er noe som heter voldsoffer-erstatning, og har man vokst opp med mishandling så har man mest sannsynlig rett på det. Er mannen god for millioner, så blir det muligens også han som må betale.

Man har ingen rett til å behandle ungene sine dårlig. 

Anonymkode: 02884...440

Joa. Men da må du gjennom anmeldelse og rettssak og whatnot. Det er jo ikke - utfra det lille vi vet - sikkert at stemor i dette tilfellet har vært så kjip at hun har brutt loven. Og saken kan dessuten være foreldet. Det er uansett en kompleks og tidkrevende prosess som øker sannsynligheten for et fullt brudd med far.

Anonymkode: bd797...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joa. Men da må du gjennom anmeldelse og rettssak og whatnot. Det er jo ikke - utfra det lille vi vet - sikkert at stemor i dette tilfellet har vært så kjip at hun har brutt loven. Og saken kan dessuten være foreldet. Det er uansett en kompleks og tidkrevende prosess som øker sannsynligheten for et fullt brudd med far.

Anonymkode: bd797...f3d

Man må ikke nødvendigvis gjennom noen rettssak nei, poenget med voldsoffererstatning er noe annet enn ved straff. Og i denne situasjonen burde det nok også være ønskelig med et brudd med far. 

Anonymkode: 02884...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Det er fire inngangsvilkår for å tilkjenne voldsoffererstatning. Den straffbare handlingen må være anmeldt til politiet, du må ha krevd erstatningskravet tatt med i straffesaken, det aktuelle forholdet må være klart sannsynliggjort og du må være påført en personskade som følge av den straffbare handlingen.»

https://www.voldsoffererstatning.no/vilkaar-for-voldsoffererstatning.478949.no.html

Anonymkode: 02884...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Det er fire inngangsvilkår for å tilkjenne voldsoffererstatning. Den straffbare handlingen må være anmeldt til politiet, du må ha krevd erstatningskravet tatt med i straffesaken, det aktuelle forholdet må være klart sannsynliggjort og du må være påført en personskade som følge av den straffbare handlingen.»

https://www.voldsoffererstatning.no/vilkaar-for-voldsoffererstatning.478949.no.html

Anonymkode: 02884...440

Okei, anmeldelse da. En anmeldelse vil uansett kunne føre til rettssak. Og - som sagt - vi vet ikke om det har foregått noe straffbart her, utover at HI har skrevet at stemor er "ondskapsfull" og har drevet med mobbing. 

Anonymkode: bd797...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man må ikke nødvendigvis gjennom noen rettssak nei, poenget med voldsoffererstatning er noe annet enn ved straff. Og i denne situasjonen burde det nok også være ønskelig med et brudd med far. 

Anonymkode: 02884...440

Det er vel opp til HI og ikke oss om hun ønsker et brudd med far. For eksempel kan det jo være slik at han er en strålende bestefar, og at det ville være nokså brutalt å avskjære barnebarna fra ham, fordi HI er opprørt over hytta.

Anonymkode: bd797...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Det er fire inngangsvilkår for å tilkjenne voldsoffererstatning. Den straffbare handlingen må være anmeldt til politiet, du må ha krevd erstatningskravet tatt med i straffesaken, det aktuelle forholdet må være klart sannsynliggjort og du må være påført en personskade som følge av den straffbare handlingen.»

https://www.voldsoffererstatning.no/vilkaar-for-voldsoffererstatning.478949.no.html

Anonymkode: 02884...440

Som jeg sa lengre opp, anmeld og søk voldsoffererstatning.
Det at hun går til psykolog for å klare å takle det som skjedde med henne i barndommen går under "du må være påført en personskade som følge av den straffbare handlingen". En personskade må ikke være fysisk, den kan være psykisk også

Anonymkode: 59dfb...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel opp til HI og ikke oss om hun ønsker et brudd med far. 

Anonymkode: bd797...f3d

Ja, jeg kom kun med en innvending mot en som sa at hun aldri ville kunne få kompensasjon. Det er antakeligvis helt feil. 

Erstatning er noe helt annet enn en dom. 

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som jeg sa lengre opp, anmeld og søk voldsoffererstatning.
Det at hun går til psykolog for å klare å takle det som skjedde med henne i barndommen går under "du må være påført en personskade som følge av den straffbare handlingen". En personskade må ikke være fysisk, den kan være psykisk også

Anonymkode: 59dfb...1be

Nemlig, helt enig med deg! 

Anonymkode: 02884...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare en liten tanke...

Har dere dokumentert noe av dette missbruket, har dere noen vitner til det?
Hva med om dere sammen anmelder forholdet, søker voldsoffererstatning slik at dere får noen av pengene.
Bruker de på en ny hytte sammen og skaper nye minner for barna deres?

Anonymkode: 59dfb...1be

Det var vel en litt lite gjennomtenkt løsning. Du virker ikke som en med kjennskap til prosessen rundt voldsoffererstatning. 

Anonymkode: 06cb7...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varmer virkelig å høre så mange gode kloke svar fra dere! Det hjelper faktisk, selv jeg nok er i en sorg som faktisk føles like ille som da mine besteforeldre døde. En sorg over en plass, men så mye mer enn en plass - en trygghet, en vakker plass og en plass barna våre elsker. De er veldig lei seg, de også. Noe som forteller meg at han ikke bare er en dårligere far enn jeg har innbilt meg, men også en dårligere bestefar. Han har ingen arena for å treffe barnebarna nå (annet enn å komme til oss, noe han gjør svært sjeldent pga kona).
Jeg tenker mye på det dere skriver om at han var medskyldig i mobbingen - ja, jeg ser det nå, fordi han overså det. Han lot/lar seg overkjøre. Nei, jeg har ikke vitner, annet enn nærmeste familie på hans side, og de vil garantert ikke involveres i slikt. Den psykiske mishandlingen var særdeles kalkulert og veldig gjennomført. Kvinnen kan betegnes som iskald og følelsesløs med en glede av andres psykiske ubehag. Mishandlingen pågikk ved å lage en mest mulig ubehagelig tilværelse for oss i form av stillhet når vi sa hei, gikk fort ut av rommet og slamret med døra når vi kom inn i rommet, fnyste og var sarkastisk når vi uttrykte vår mening eller glede over noe (noe vi etter hvert sluttet med, og sliter med å gjøre enda) og rasende sinneutbrudd ved den minste feil (smuler på kjøkkenbenken, sko på feil plass i gangen). Hun startet dagen vi måtte flytte til dem, da vår mor ble alvorlig syk PG ikke kunne ha oss. Vi var triste og lei oss fordi vi måtte flytte langt fra mamma - stemor tok imot oss med sinne og hat fra første sekund. Hun snakket også stygt om mammaen vår, foran oss. Damen er meget smart og har en høy stilling i et oljeselskap, så hun vet hva hun holder på med. Og de rundt vet. Men dere hører hvor vagt slike beskrivelser høres ut? Så... jeg skal ikke dvele ved den biten. Men det er jo på grunn av henne at han har solgt hytta. Hun hatet at vi hadde tilgang til en så fin plass, selv om hun også hadde det. Jeg er ganske sikker på at jeg nå må distansere meg fra ham ganske så mye. Jeg kjenner at jeg ikke kan bli såret/skadet/skuffet flere ganger nå. Jeg ser først nå at ondskapen ikke tar slutt.

HI

Anonymkode: b54cd...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette et helt rett! Din fars rett. Og det er fint lite du kan gjøre med det. 

Det er kanskje en liten trøst i å vite at han ikke er den eneste faren som har gjort noe slikt. 

Når pengene er borte er sikkert kjærringa det også. Om du er heldig så forblir de sammen å forpester hverandres hverdag 😂

Anonymkode: ca6fa...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Dette var trist lesning. Lykke til, HI, med resten av ditt liv - du har dessverre en ryddejobb å gjøre, kanskje? Det er nok riktig at du nå trenger å samle dine allierte rundt deg og avskrive far for framtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...