Gå til innhold

Pappa har solgt familiehytta og bruker millionene på stemor... rett?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det kom som et sjokk for oss at pappa ville selge familiehytta. En plass vi barna (fra hans første ekteskap) har følt en trygghet og tilknytning, der vi kunne komme til bestemor om somrene, den eneste trygge plassen vi hadde gjennom en traumatisk barndom. Vi ville så gjerne vedlikeholde plassen og at barna våre skulle få oppleve den. Det er virkelig en nydelig idyllisk plass, og vi har til nå vært der hver sommer og passet på hytta.


Kona til pappa har alltid hatet plassen (hun er ondskapsfull og hovedgrunnen til vår traumatiske barndom, trolig hater hun plassen kun fordi vi elsker den) og overtalte ham i vinter til å selge. Han snakket ikke med oss om det, har bare opplyst om at ‘Nå er det til salgs’. De har fått flere millioner for plassen. Det sier seg selv at vi to barna ikke hadde sjans til å kjøpe det, det er snakk om veldig mange millioner.

Jeg er faktisk i stor sorg over dette. Det er som et uventet dødsfall. Det høres kanskje overfladisk ut, men denne plassen var så utrolig viktig for meg. Så mange rundt oss også har grått for og med oss, men pappa er iskald. Og nå sitter ei stemor, som mishandlet oss psykisk gjennom ungdomsårene, på flere millioner fordi hun fikk viljen sin. Av erfaring skal pengene brukes på dyre ferier. Så vi mistet det kjæreste familien eide, og hun får nyte utfallet... Det gjør så utrolig vondt at de gjorde det sånn, og jeg er deprimert pga det. Det har ødelagt MYE mellom oss. Jeg har ikke sagt min mening i stor grad, men han vet hvordan dette påvirker meg. Noen som har vært i liknende situasjon, eller har noen råd? Jeg vet at han er i sin fulle rett til å gjøre dette. Men er det dermed rett ovenfor oss barna? Må vi akseptere slik oppførsel fra foreldrene våre? 
 

Anonymkode: b54cd...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes mange drittforeldre der ute dessverre. Vi som har dem, må bare godta at vi må ta ansvar for vår egen lykke, se fremover og ikke bakover, og forsøke å finne en måte å lege våre sår. Sender en klem og håper du har gode folk rundt deg som kan hjelpe deg å legge det vonde bak deg. 

Anonymkode: 48a48...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er som du sier i sin fulle rett, og kan selvfølgelig selge. 

Det er ikke sånn at vi ikke rår over egne midler fordi barna våre kanskje vil arve, hverken du eller jeg kan kreve det av våre foreldre. 

Jeg skjønner at du sørger over å ha mistet plassen da, og at det kanskje til og med drar opp mye av det negative fra gammelt av. 

Men det er faktisk noe i gamle ordtak som at man ikke skal gråte over spilt melk. Faren din er en dott som lar seg styre av en kone som ikke bryr seg om dere. Innse det, slutt å håpe på noe mer, og lag litt avstand. Ikke la det ødelegge ditt liv mer enn det allerede har gjort. 

Hilsen ei som ikke har kontakt med sin far av lignende grunner. Han er en selvsendtrert egoist, og tilfører ikke meg annet enn tårer. Jeg har det mye bedre uten han. 

Anonymkode: ae5c8...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har dessverre fint lite du skulle ha sagt her.

Anonymkode: 9473a...dea

Jeg vet det. Overhodet ingen rettigheter. Men gjør det at det er rett å gjøre? Og ville du gjort det samme mot dine barn? Ikke jeg, ihvertfall 😢

HI

Anonymkode: b54cd...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes mange drittforeldre der ute dessverre. Vi som har dem, må bare godta at vi må ta ansvar for vår egen lykke, se fremover og ikke bakover, og forsøke å finne en måte å lege våre sår. Sender en klem og håper du har gode folk rundt deg som kan hjelpe deg å legge det vonde bak deg. 

Anonymkode: 48a48...f5e

Tusen takk, jo, mange rundt meg har felt mange tårer sammen med meg. De vet hvor vondt dette er. Men pappa, derimot, er iskald.

HI

Anonymkode: b54cd...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet det. Overhodet ingen rettigheter. Men gjør det at det er rett å gjøre? Og ville du gjort det samme mot dine barn? Ikke jeg, ihvertfall 😢

HI

Anonymkode: b54cd...37d

Du må slutte å tenke sånn, mannen tenker ikke som deg. 

Når du slutter å ha forventninger om en kjærlig og omsorgsfull far så vil makten han har over deg slippe, og du kan gå videre uten han. 

Anonymkode: ae5c8...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min løsning ble å ikke forvente noe som helst overhodet fra den kanten. Og så ha en god avstand til forelderen.

Det viktige nå er at du aksepterer at stedet ikke lenger er i familien, HI. Men det din far aldri kan ta fra deg, det er alle de gode minnene du og ditt søsken har fra dette stedet. Ingenting han gjør kan gjøre minnene mindre verdt. Hverken han eller denne gærne stemoren kan noensinne ta fra dere det gode dere opplevde der og den kontakten dere der hadde med bestemor. Minnene lever videre i deg og de og det de har betydd for deg bærer du alltid med deg. De blir aldri mindre pga. en far som ikke evner å være far og hans kone.

Så prøv å bare gi slipp, og fokuser på de verdiene du har fått ligger mest i de gode opplevelsene og minnene, det han/de aldri kan ta fra deg.

Anonymkode: d19bc...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så vondt💔

Jeg synes faktisk du bør ta opp dette med ham. Ufiltrert og i sin helhet. Alt fra barndommen til salget av hytta. Forklar ham akkurat hvor vondt det er for dere. Kan det stemme at han er konfliktsky? I så fall må han lære at minst mulig motstand ikke alltid er den beste løsningen. Klem til deg❤️

Anonymkode: aa55c...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner jeg godt du sliter med. Så ufattelig vondt! 

Dessverre er man prisgitt sine foreldre. Jeg hadde faktisk revurdert hele kontakten med en far som har akseptert at så mye vondt har skjedd deg. 

Anonymkode: e5f13...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pashla skrev:

Hvorfor har du fortsatt kontakt med ham? Han er jo ikke noe grei! 

Hun har ikke sagt at faren ikke er grei.

Hun må vel kunne ha kontakt med sin egen far, selv om han selger ei hytte!

Kanskje HI og søstera har bidratt lite med felleskostnader, praktisk vedlikehold eller annen oppfølging rundt hytta. Det kan være 1000 grunner til at han vil kvitte seg med den. Kanskje han til og med selv har noen vonde minner fra plassen. 

Å gi tips om å kutte ut sin egen far pga salg av ei hytte er et svært ondt råd!

Anonymkode: 4dd06...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har ikke sagt at faren ikke er grei.

Hun må vel kunne ha kontakt med sin egen far, selv om han selger ei hytte!

Kanskje HI og søstera har bidratt lite med felleskostnader, praktisk vedlikehold eller annen oppfølging rundt hytta. Det kan være 1000 grunner til at han vil kvitte seg med den. Kanskje han til og med selv har noen vonde minner fra plassen. 

Å gi tips om å kutte ut sin egen far pga salg av ei hytte er et svært ondt råd!

Anonymkode: 4dd06...ee8

Han et helt tydelig ikke grei når han lar noen psykisk mishandle barna sine. 

Anonymkode: aa55c...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har ikke sagt at faren ikke er grei.

Hun må vel kunne ha kontakt med sin egen far, selv om han selger ei hytte!

Kanskje HI og søstera har bidratt lite med felleskostnader, praktisk vedlikehold eller annen oppfølging rundt hytta. Det kan være 1000 grunner til at han vil kvitte seg med den. Kanskje han til og med selv har noen vonde minner fra plassen. 

Å gi tips om å kutte ut sin egen far pga salg av ei hytte er et svært ondt råd!

Anonymkode: 4dd06...ee8

Hun sier jo at hun hadde en traumatisk barndom med psykisk mishandling fra fars kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, HeiteH skrev:

Hun sier jo at hun hadde en traumatisk barndom med psykisk mishandling fra fars kone.

At stemor har vært slem er det lite å gjøre med, enten det er med eller uten hytte. 

Årsaken til at faren vil selge kan være at HI og søstera har bidratt lite med felleskostnader, praktisk vedlikehold eller annen oppfølging rundt hytta og at det nå begynner å bli en belastning i høy alder.

Det kan være 1000 grunner til at han vil kvitte seg med den. Kanskje han til og med selv har noen vonde minner fra plassen. Det vet i så fall ikke vi, og mest sannsynlig ikke HI.

Å kutte ut kontakt med sin egen far pga ei hytte er et sjukt dårlig råd! 

Anonymkode: 4dd06...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

At stemor har vært slem er det lite å gjøre med, enten det er med eller uten hytte. 

Årsaken til at faren vil selge kan være at HI og søstera har bidratt lite med felleskostnader, praktisk vedlikehold eller annen oppfølging rundt hytta og at det nå begynner å bli en belastning i høy alder.

Det kan være 1000 grunner til at han vil kvitte seg med den. Kanskje han til og med selv har noen vonde minner fra plassen. Det vet i så fall ikke vi, og mest sannsynlig ikke HI.

Å kutte ut kontakt med sin egen far pga ei hytte er et sjukt dårlig råd! 

Anonymkode: 4dd06...ee8

Uansett hvilke minner eller belastninger man har tar man opp slikt med barna når det er et familiested. Og man er ikke stilltiende tilrettelegger for psykisk vold mot (egne) barn. 

Anonymkode: aa55c...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At stemor har vært slem er det lite å gjøre med, enten det er med eller uten hytte. 

Årsaken til at faren vil selge kan være at HI og søstera har bidratt lite med felleskostnader, praktisk vedlikehold eller annen oppfølging rundt hytta og at det nå begynner å bli en belastning i høy alder.

Det kan være 1000 grunner til at han vil kvitte seg med den. Kanskje han til og med selv har noen vonde minner fra plassen. Det vet i så fall ikke vi, og mest sannsynlig ikke HI.

Å kutte ut kontakt med sin egen far pga ei hytte er et sjukt dårlig råd! 

Anonymkode: 4dd06...ee8

Det er ikke et dårlig råd å kutte kontakt med en far som lar barna sine utsettes for mishandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes dessverre flere sånne kvinnfolk. Pappa er gift med ei sånn. Hennes barn og barnebarn tilbringer vinterferier og påskeferier på hans hytte. Når jeg eller min bror vil komme, så passer det ikke pga at hennes barn og barnebarn er der. Det er min fars og bestefar sin hytte, men hun har tatt over. 

Det samme gjelder å komme på besøk til pappa..Vi blir aldri invitert. Hennes barn er der ofte . Pappa sier at han skal invitere oss, må spørre henne først om når det, passe, men det passer aldri 

Hennes barnebarn overnatter der ofte. Mine eller min bror sine barn, har overnattet 1 gang på 3 år. 

Anonymkode: b9436...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har ikke sagt at faren ikke er grei.

Hun må vel kunne ha kontakt med sin egen far, selv om han selger ei hytte!

Kanskje HI og søstera har bidratt lite med felleskostnader, praktisk vedlikehold eller annen oppfølging rundt hytta. Det kan være 1000 grunner til at han vil kvitte seg med den. Kanskje han til og med selv har noen vonde minner fra plassen. 

Å gi tips om å kutte ut sin egen far pga salg av ei hytte er et svært ondt råd!

Anonymkode: 4dd06...ee8

Ok. Jeg leser mellom linjene at han er skikkelig lite grei. Han har valgt kona framfor et allright forhold til barna, gjennom mange år, så jeg syns rådet er på sin plass. Men HI velger selv om hun vil følge det. så rull inn indignasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At stemor har vært slem er det lite å gjøre med, enten det er med eller uten hytte. 

En av de tingene man kan gjøre, er å begrense kontakten... just saying.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, HeiteH skrev:

Det er ikke et dårlig råd å kutte kontakt med en far som lar barna sine utsettes for mishandling.

Tråden dreier seg om salg av ei hytte, noe det kan være 1000 grunner til at han ønsker å gjøre.

At hun skal kutte ut kontakt med faren i kjølvannet av salget virker bare flaut og teit, selv om stemor er lite grei.

Anonymkode: 4dd06...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tråden dreier seg om salg av ei hytte, noe det kan være 1000 grunner til at han ønsker å gjøre.

At hun skal kutte ut kontakt med faren i kjølvannet av salget virker bare flaut og teit, selv om stemor er lite grei.

Anonymkode: 4dd06...ee8

Det er vel mye mer flaut å ikke klare å skjerme sine barn fra en negativ og farlig person. Og enda flauere å stå ved henne i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pashla skrev:

Det er vel mye mer flaut å ikke klare å skjerme sine barn fra en negativ og farlig person. Og enda flauere å stå ved henne i ettertid.

Tråden handler om det er "rett" å selge hytta, mens du skriver om diagnosen til ei lite populær stemor. Det ligger MYE mer i denne saken enn de få linjene over.

At kvinnene i familien er på kollisjonskurs er kanskje en av 999 andre grunner til at det er fornuftig å selge.

Kanskje faren til og med selv har vonde minner fra plassen, noe som han ikke har fortalt eller vil fortelle til noen.

Hvir mye har du frem til nå bidratt med felleskostnader, praktisk vedlikehold eller annen oppfølging rundt hytta HI?

Anonymkode: 4dd06...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tråden handler om det er "rett" å selge hytta, mens du skriver om diagnosen til ei lite populær stemor. Det ligger MYE mer i denne saken enn de få linjene over.

At kvinnene i familien er på kollisjonskurs er kanskje en av 999 andre grunner til at det er fornuftig å selge.

Kanskje faren til og med selv har vonde minner fra plassen, noe som han ikke har fortalt eller vil fortelle til noen.

Hvir mye har du frem til nå bidratt med felleskostnader, praktisk vedlikehold eller annen oppfølging rundt hytta HI?

Anonymkode: 4dd06...ee8

Du gir inntrykk av å være ganske kald, at du ikke forstår at dette ikke egentlig bare handler om det var "rett" å selge hytta eller ei - men at det handler om hvor mye dritt noen foreldre lar barna sine gå gjennom både mens de vokser opp og senere ved at de fortsetter å prioritere barna og barnas følelser sånn ca. under skosålen til sin nye kone. Dette handler om en far som har latt sin "kjære kone" få terrorisere ungene hans i oppveksten, og en far som stadig viser at han driter i sine barns følelser. Hytta er symbolet på dette. Og ja, med tanke på bakgrunnen med barndommen er det absolutt på sin plass å spørre om det var "rett" av far å selge hytten.

 

 

Anonymkode: d19bc...8a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...