Gå til innhold

Er det noen her som har vært til utredning for å sjekke søvnmønsteret og om du har pustestopp under søvn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og som kan fortelle litt om hva som skjer under en sånn utredning. Jeg har blitt henvist til det, men er veldig klaustrofobisk, så jeg er redd for at jeg ikke vil klare det. Har sett bilder av sånn snorkemaske, og kjenner nesten jeg blir stressa av bare det.

Anonymkode: f32ce...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette vil jeg vite mer om. Hørt at jeg slutter å puste om natta

Anonymkode: 2837c...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har. Da får du montert utstyr på kroppen som registrerer pusten, pustebevegelser med mage og bryst og oksygenmetningen i blodet. En spesialist leser av resultatet og avdekker antall pustestopp og varigheten på disse.  Altså ingen maske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mathias07 skrev:

Hei. Jeg har. Da får du montert utstyr på kroppen som registrerer pusten, pustebevegelser med mage og bryst og oksygenmetningen i blodet. En spesialist leser av resultatet og avdekker antall pustestopp og varigheten på disse.  Altså ingen maske. 

Takk for veldig beroligende svar :)  Hvor lenge hadde du det utstyret på,hadde du det med hjem?

Hi

Anonymkode: f32ce...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for veldig beroligende svar :)  Hvor lenge hadde du det utstyret på,hadde du det med hjem?

Hi

Anonymkode: f32ce...cc8

Hadde det bare på i et døgn hjemme 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mathias07 skrev:

Hadde det bare på i et døgn hjemme 😀

Kan jeg spørre om de fant noe unormalt, og hva som evt ble gjort videre?

Hi

Anonymkode: f32ce...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min ble testet hjemme ett døgn med sensorer plassert på kroppen. Ble avlest. Han hadde søvnapné med hyppige Og litt langvarige pustestopp (noe jeg hadde hørt om natta). Han fikk da en pustemaskin, som tilfører ekstra luft ved pustestopp. Den har en slange som kan festes under/i nesa, men han bruker maske, siden han puster mye med munnen. 
Etter en måned måtte han til ake på kontroll, det de leste av maskina. Hvis pustestoppene er for mange/lange, økes trykket og mengden på tilført luft. Etter det var han tilbake etter ytterligere en måned. Når pustingen var innenfor godkjente verdier, er han tilbake en gang i året. 

Anonymkode: e2e22...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spørre om de fant noe unormalt, og hva som evt ble gjort videre?

Hi

Anonymkode: f32ce...cc8

Fant noe små stopp, men dette var innenfor normalen. Må bare ta en ny test om noen år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2020 den 18.09, Anonym bruker skrev:

Mannen min ble testet hjemme ett døgn med sensorer plassert på kroppen. Ble avlest. Han hadde søvnapné med hyppige Og litt langvarige pustestopp (noe jeg hadde hørt om natta). Han fikk da en pustemaskin, som tilfører ekstra luft ved pustestopp. Den har en slange som kan festes under/i nesa, men han bruker maske, siden han puster mye med munnen. 
Etter en måned måtte han til ake på kontroll, det de leste av maskina. Hvis pustestoppene er for mange/lange, økes trykket og mengden på tilført luft. Etter det var han tilbake etter ytterligere en måned. Når pustingen var innenfor godkjente verdier, er han tilbake en gang i året. 

Anonymkode: e2e22...981

Hvordan synes han det var å venne seg til å sove med maske? Har det endret noe for han, sover bedre, mindre trøtt etc?

Hi

Anonymkode: f32ce...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tidligere samboer hadde noe bånd og en liten duppetings festet til kroppen ett døgn, tre ganger tror jeg. Ikke noe styr eller store greier. Det ble konstantert pustestopp om natten som jeg mente han hadde. Han mente det skyltes nattevakter så etter å ha skiftet jobb testet han seg etter en stund igjen. Samme resultat, så da begynte han å trene og kuttet drastisk ned på godteri/potetgull, da ble det en drastisk forbedring. Ikke borte, men stor forskjell.

Anonymkode: 69a50...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min tidligere samboer hadde noe bånd og en liten duppetings festet til kroppen ett døgn, tre ganger tror jeg. Ikke noe styr eller store greier. Det ble konstantert pustestopp om natten som jeg mente han hadde. Han mente det skyltes nattevakter så etter å ha skiftet jobb testet han seg etter en stund igjen. Samme resultat, så da begynte han å trene og kuttet drastisk ned på godteri/potetgull, da ble det en drastisk forbedring. Ikke borte, men stor forskjell.

Anonymkode: 69a50...6b3

Så trening hjelper mot pustestopp? Det visste jeg ikke.

Anonymkode: f32ce...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...