Gå til innhold

Oslo. Verdt den store prisforskjellen? Hva gjør Oslo til en spesiell plass?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi bor i Vestre Aker og her er det helt fantastisk! Bodde utenfor Oslo tidligere men flyttet hit pga jobbmuligheter. Her er det skog og mark rett utenfor døra, badevann fem minutter unna, et fantastisk nærmiljø der alle kjenner alle og barna springer fritt omkring i boligfeltet. Masse hyggelige folk her og lett å få venner og bekjente når man er innflytter. 
Kjenner meg ikke igjen i det negative som skrives i denne tråden. Har blitt veldig glad i byen og bydelen her vi bor!

Anonymkode: 2eefb...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker Oslo, byen i mitt ❤️ Bor i bydel Østensjø og har virkelig det beste fra alle verdener (vokste opp «på landet»). Digger at det er like langt til skogen og badeplass som til banen. Når ungene blir store drømmer jeg om  en liten leilighet på Kampen eller Sagene med gangavstand til alt.

Anonymkode: 76975...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo sentrum er et høl. Tiggere, narkiser og gjenger flere steder. Fulle busser og t-baner med all slags rask. Stinker parfyme, svette og dritt på kollektivtransporten. Folk urinerer på setene osv. Jobber i Oslo selv. Takk og lov for at jeg kan kjøre bil og slippe alt det der. 

Anonymkode: 09a80...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Juliea Ruler skrev:

Jeg elsker Oslo!

jeg vokste opp på Stabekk rett utenfor byen og Holmenkollen. 
jeg bodde på Bislet i tidlig 20 årene.

bodde på Lambertseter bydel Nordstrand etter jeg fikk barn. Der trivdes jeg kjempegodt!

banen gikk hele tiden. Svømmehall, friidrettsbane, lekeplasser, kjøpesenter, sushi, fotballbaner, danseskole, treningssenter... masse tilbud! Og en kjapp banetur til sentrum.

nå bor jeg i Asker det er utenfor masse tilbudog flott her også, men jeg er ekstremt urban og savner Oslo veldig.

når barna er store flytter mannen og jeg tilbake til byen, men da til Frogner eller st.hanshaugen.

Oslo har alt og by på! Byen er full av vakre gater og små steder. Det er nærhet til sjø, fjell og marka.

i tilegg er Oslo ikke en alt for stor by. Så med mindre en regner med stor Oslo kan man fint gå gjennom «hele» byen på kort tid.

jeg liker å gå fra Majorstuen og gjennom byen ned til sentrum Oslo S, så Tøyen kampen og ende opp på løkka. 
eller fra Majorstuen Fagerborg ned mot Bislett st.hanshaugen og så løkka.

det er veldig mange fine bydeler å bo inOslo. Det kommer an på pris.

jeg liker Ullern, Østensjø, Nordstrand best med barn. 

Vestre Aker er også fint, men bor dU i Holmenkollen er et stykke opp og banen bruker litt tid. Det er også større avstander der og lenger mellom klassevenner, butikker, aktiviteter og ikke noe eget lite «sentrum der oppe» da må du til Røa som også er veldig fint :)

Herregud, akutt Oslo-savn! ❤️
 

Hilsen X-Osloboer som har flyttet ut på bondelandet. 

Anonymkode: 661c0...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker og savner OsLove❤️ Flytter tilbake så snart jeg kan. Oppvokst på landet, og har bodd i andre byer i Norge, men Oslo er best. Det er en grunn til at så mange bor og trives der. 

Anonymkode: ed544...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi elsker Oslo. Tilbudene, cafeene, forskjellene, kulturlivet, mangfoldet. Studerte der og elsket det. Bor en time unna nå. Mannen jobber der fortsatt, men flyttet hit når vi ble sammen og kjøpte hus. 
Vi har nå kjøpt oss leilighet på Grünerløkka. Elsker løkka🥰

Så istedenfor hytte på fjellet eller ved vannet kjøpte vi oss «hytte» i Oslo. Gleder meg til å dra dit i helgene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Oslo sentrum er et høl. Tiggere, narkiser og gjenger flere steder. Fulle busser og t-baner med all slags rask. Stinker parfyme, svette og dritt på kollektivtransporten. Folk urinerer på setene osv. Jobber i Oslo selv. Takk og lov for at jeg kan kjøre bil og slippe alt det der. 

Anonymkode: 09a80...b12

Hva definerer du Oslo sentrum som? Såvidt meg bekjent er det områdene rundt Storgata/Brugata som har åpent narkomiljø nå. Ikke et spesielt stort område. Karl Johan og sidegatene har jo for eksempel blitt pusset veldig opp de siste årene, og barcode er splitter nytt og business business. Ungdomsgjengene farter ute i bydelene, ikke nødvendigvis i sentrum. Eller tar jeg feil?

Har aldri opplevd urin på tbanen de snart 20 årene jeg var bodd her, men den blir ganske svett og trang om sommeren, ja. Som i alle større byer der folk er avhengig av kollektivtransport og får besøk av mange turister. Tbanen er et fantastisk transportmiddel. Det går bokstavelig talt på skinner og tar unna enorme folkemengder. Det ser man godt når det er stans på tbanen og alle må opp og ta buss og trikk. 😅 Jeg elsker å sitte der med musikk eller podkast på øret og suse avgårde fra østkanten til vestkanten på 15 minutter. 

 

Anonymkode: 2634b...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare barnslig å krangle om hvorvidt Oslo er et fint sted å bo eller ikke. Oslo et supert for noen, et mareritt for andre. På samme måte som andre steder er noens drøm og andres mareritt.

Selv synes jeg Oslo er en kjempefin by med en helt unik sjarm. Jeg ønsker riktignok ikke å bo der, da jeg trives best i mer landlige omgivelser. Jeg er en sånn som sitter med tårevåte øyne og lengsel når jeg ser på «Der ingen kunne tru at nokon kunne bu». Men jeg er glad jeg jobber i Oslo så jeg får ta del i bylivet når jeg ønsker det. Også er det fint å reise hjem når jeg har fått bydosa mi 😊

Anonymkode: 0be03...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i vestre Aker og kjenner meg absolutt ikke igjen i at folk ikke hilser eller er hyggelige her.

Anonymkode: 60965...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjeleglad jeg ikke trenger å bo innenfor Oslos grenser. Jeg er født og oppvokst i granskogen på indre Østland og trives best i landlige omgivelser. 

Men sitter jeg på fasiten på hva som er det gode liv? Definitivt ikke! Ikke for noen andre enn meg selv. 

Det er i grunnen bare veldig dumt å diskutere hvor det er bra å bo og ikke, siden det virkelig er individuelt. Noen er byboere, noen liker seg i de små  bygdene, noen liker småbyen og de store bygdene. 

Oslo har kvaliteter jeg setter pris på, jeg bor to små timer unna og liker å ha muligheten til å benytte meg av byen og dens tilbud. Andre veien ser jeg at mange fra Osloområdet også setter pris på mitt daglige nærområde. Er ikke det vinn-vinn, da? 

 

Teknisk sett er ikke et hus eller en leilighet i Oslo mere verdt enn et hus eller en leilighet i Mosjøen, Lom eller Sauda. Rent byggteknisk har disse samme verdi. Alt handler om tilbud og etterspørsel, og også beliggenhet. Derfor er en leilighet dyrere å skaffe seg i Oslo enn i Lom, selv om den egentlig er kliss lik, rett og slett fordi det er flere utdanningsmuligheter, flere jobber osv. i Osloområdet enn i Nord-Gudbrandsdalen. 

Anonymkode: f53b9...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bro I Vestre Aker, kan gå rett ut av Hagen og på joggetur i marka.  15 min med banen inn til sentrum der jeg har verdens mest spennende jobb. Barna har masse venner i nabolaget og kan sykle til treninger (stort sett). Masse hyggelige mennesker, fantastiske  naboer og flinke lærere på skolen. Men vi er heldige som har råd til å bo her, og ii enebolig. Du må ut med vanvittige summer for et rekkehus i området også. 
 

Vet at Nordstrand er fint, men kan være tungvint å komme inn til sentrum, litt avhengig av hvor du bor. Nordre Aker og Østensjø er også fint 

Anonymkode: 7a634...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har aldri opplevd urin på tbanen de snart 20 årene jeg var bodd her, men den blir ganske svett og trang om sommeren, ja.

...

Jeg elsker å sitte der med musikk eller podkast på øret og suse avgårde fra østkanten til vestkanten på 15 minutter. 

Har heller aldri opplevd urin på t-banen.

Men lurer på hvilken t-bane du tar som tar deg fra østkanten til vestkanten på 15 minutter. Da snakker du om øst og vest i sentrum, ikke fra østkanten av Oslo til vestkanten av Oslo. Det tar fort minst en time å reise fra den ene siden av byen til den andre, med de aller fleste t-banelinjene. 

Anonymkode: 75b2e...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor i vestre Aker og kjenner meg absolutt ikke igjen i at folk ikke hilser eller er hyggelige her.

Anonymkode: 60965...dd2

Sikkert noen forskjeller innad i bydelene, men jeg har erfaring både med Nordre og Vestre Aker. På Nordre Aker opplever jeg at folk hilser og smiler på gaten, butikkpersonalet skravler, fremmede mennesker tar kontakt og hjelper til, folk holder orden, osv. Mens på Vestre Aker sitter ungdom med beina i setet, oppfører seg hensynsløst, de voksne brøyter seg frem både her og der, nesten som de ikke oppfatter at det er mennesker rundt. Var helt sjokkert over forskjellen i starten, det er to vidt forskjellige kulturer. 

Anonymkode: 75b2e...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...