Gå til innhold

Oslo. Verdt den store prisforskjellen? Hva gjør Oslo til en spesiell plass?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Bor i en mindre by litt utenfor Oslo, i ett nytt hus rett ved sjøen, bare å rusle ut døren og hoppe ut i vannet fra et svaberg. Kan gå til matbutikk, skole og jobb. 
 

Allikevel kjenner jeg av og til på et behov for å oppleve noe mer urbant. Det er få steder å spise ute, begrenset med kulturelle opplevelser og lite som skjer på vinterstid. Snittet på spisestedene er litt så som så, ofte i en klasse man lett kunne laget selv, alle i byen spiser det ene stedet som har det lille ekstra hvis de ut å feire noe. 
 

Dere som bor i Oslo, hva er det som gjør stedet verdt det? Og hvilken bydel ville du valgt om du kunne velge fritt? Er det verdt valgmulighetene, eller er det egentlig bare noe som er tilgjengelig, men som en aldri benytter seg av? 

Anonymkode: ac32f...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi benytter i stor grad kulturtilbudet, restauranter etc, men det viktigste for meg er litt mer udefinerbart - Oslo er det nærmeste vi kommer storby i Norge, og jeg er veldig glad i storbyer. Det handler om en atmosfære, på et vis. 

Jeg har også bedre jobbmuligheter her og slipper være avhengig av bil. 

Om jeg hadde penger til stor bolig der, ville jeg bodd i bydel St Hanshaugen, f.eks Bolteløkka. Men jeg trives helt fint med å bo litt utenfor sentrum også. 

Anonymkode: 1a6d0...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunn til at jeg enda bor i Oslo er at det er her arbeidsmulighetene er.

Hadde valgt Nordre Aker. Midt mellom by og mark, svært trivelige mennesker. 

Anonymkode: 75b2e...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger lurer jeg selv når jeg ser på boligprisene og hva venner andre steder i landet kan kjøpe. 😅

Opprinnelig flyttet jeg hit etter studier pga jobb. Det finnes ikke mange faste stillinger for folk med mitt yrke, men i Oslo er det i hvert fall litt å velge mellom. Det er fortsatt en viktig årsak til at vi bor her.

Så ble jeg glad i dette stedet. Fant kjæreste og ville fortsatt ikke flytte da vi begynte å tenke på barn. Vi er to damer, og det var viktig for oss at barna skulle kunne møte andre barn med foreldre av samme kjønn. Mission accomplished - det er flere på skolen vår.

Noe med mangfoldet. Alt som skapes her. Får tak i "alt". Jeg liker å være anonym i en mengde. Samtidig har vi et godt lokalsamfunn i bydelen/skolekretsen/barneidretten. Det beste av begge verdener. Bor i bydel Østensjø, en bydel med alle typer mennesker. Gamle Obos-originaler, ungdom, masse barn, mange familier som lever lignende liv som oss, som vi kan identifisere oss med. Ingen sterke føringer på hvordan huset må være, hva barna må være med på, hvor mye penger man må ha, hva man må tro på eller stemme på. Deilig og avslappende.

Personlig benytter jeg meg ikke av kulturliv, restauranter osv. så veldig mye, men det er fint at tilbudet er der. Det ligger der når jeg har lyst på det. 

Elsker denne byen med alle dens perler og problemer. Milevis med natur rett utenfor døra og skitten asfalt i sentrum. Oppoverbakker og utsikten på toppen. 😍

Anonymkode: 2634b...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo fantastisk med alle de narkomane og all ungdomskriminaliteten.

Anonymkode: e454f...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor en time med tog unna oslo. Har jeg behov for å oppleve Oslo ja så gjør jeg det. Men trives veldig godt borte fra Oslo. Er oppvokst på oslo vest og må si jeg blir sjokkert over hvordan det er der når jeg er tilbake. Folk hilser ikke, betjeningen i butikken er sure osv. Til og med min mor merker tydelig forskjell på her og Oslo. Her så er folk mye hyggeligere

Anonymkode: d05f1...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er jo fantastisk med alle de narkomane og all ungdomskriminaliteten.

Anonymkode: e454f...84d

Ojojoj, du er trist.

Anonymkode: 74060...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er bra med å bo i Oslo. Jeg har vokst opp der og bodd der frem til jeg var 27, men det er ingenting positivt ved å  i Oslo hverken som barn, ungdom eller voksen. Jeg priser meg lykkelig for å ha flyttet, og skal aldri flytte tilbake til Oslo.

Anonymkode: a8c2e...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingenting er bra med å bo i Oslo. Jeg har vokst opp der og bodd der frem til jeg var 27, men det er ingenting positivt ved å  i Oslo hverken som barn, ungdom eller voksen. Jeg priser meg lykkelig for å ha flyttet, og skal aldri flytte tilbake til Oslo.

Anonymkode: a8c2e...8a1

Ingenting, faktisk! Her jeg bor på Oslo indre øst er det ihvertfall ikke sånn som du beskriver. Hver sin smak, altså, det er i orden, men for meg har denne byen utrolig fine kvaliteter. Det er ikke altfor stort, det er masse trivelige folk, det skjer spennende ting (pre-korona, ihvertfall!) og det er kort vei til alt. Men jeg liker godt å bo tett på andre mennesker, jeg liker å høre at naboen er hjemme, at det går i en dør og at det er unger ute og leker i bakgården. Jobbmulighetene for meg er dessuten langt mer spennende her enn de ville vært der jeg kommer fra, og for barna skjer det mye gøy som de helt klart ikke ville fått vært med på om vi bodde et annet sted. Vi får stadig tilbud om tv-opptak, for eksempel, og det synes barna er gøy. Plutselig er statsministeren på skolen i forbindelse med en eller annen skolerelatert sak. Sånne ting.

Anonymkode: 97688...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ojojoj, du er trist.

Anonymkode: 74060...21e

Oslo er den jævligste plassen i Norge. Sånn er det bare.

Anonymkode: e454f...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Oslo er den jævligste plassen i Norge. Sånn er det bare.

Anonymkode: e454f...84d

Du uttaler deg omtrent like nyansert som 10-åringen min. ❤️

Anonymkode: 97688...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bor i en mindre by litt utenfor Oslo, i ett nytt hus rett ved sjøen, bare å rusle ut døren og hoppe ut i vannet fra et svaberg. Kan gå til matbutikk, skole og jobb. 
 

Allikevel kjenner jeg av og til på et behov for å oppleve noe mer urbant. Det er få steder å spise ute, begrenset med kulturelle opplevelser og lite som skjer på vinterstid. Snittet på spisestedene er litt så som så, ofte i en klasse man lett kunne laget selv, alle i byen spiser det ene stedet som har det lille ekstra hvis de ut å feire noe. 
 

Dere som bor i Oslo, hva er det som gjør stedet verdt det? Og hvilken bydel ville du valgt om du kunne velge fritt? Er det verdt valgmulighetene, eller er det egentlig bare noe som er tilgjengelig, men som en aldri benytter seg av? 

Anonymkode: ac32f...422

Jeg bor i et hus rett ved vann og skog med herlig turterreng, skiløyper, slalombakke, Svømmehall , skøytebane og idrettsmiljø. Hvor bor jeg? I Oslo. 
 

mange tror at man må gi avkall på alt dette i Oslo, men sannheten er at man bare må det dersom man bor i sentrum. I bydelene som grenser til marka finnes samme tilbud som utenfor Oslo, bare at man i tillegg har det urbane preget, kollektiv som går oftere enn man rekker å blunke og omtrent døgnåpne dagligvarer og små cafeer. 
 

oslo-livet er herlig! Du har byen med alle slags muligheter i umiddelbar nærhet, all slags idrettsmiljøer, Kunst og kultur i massevis, mange kinoer å velge i, private og offentlige tjenester, mulighet til kinamat på døra, kort vei til sykehus og en herlig blanding av alle slags mennesker. 
 

i tillegg har du øyene du kan dra til, badestrender i fleng og et fantastisk uteliv. For småbarnsforeldre finnes det masse aktivitetsgrupper og en haug med aktiviteter rettet mot barn. 
 

det finnes rett og slett ikke et bedre sted. De som sier det, kjenner bare til Karl Johan. 
 

østensjø bydel og nordre Aker er best. Snakker av erfaring. 

Anonymkode: 96894...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oslo er den jævligste plassen i Norge. Sånn er det bare.

Anonymkode: e454f...84d

Ha, ha, ja, du har vel bodd her😂😂😂

Anonymkode: 96894...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor i et hus rett ved vann og skog med herlig turterreng, skiløyper, slalombakke, Svømmehall , skøytebane og idrettsmiljø. Hvor bor jeg? I Oslo. 
 

mange tror at man må gi avkall på alt dette i Oslo, men sannheten er at man bare må det dersom man bor i sentrum. I bydelene som grenser til marka finnes samme tilbud som utenfor Oslo, bare at man i tillegg har det urbane preget, kollektiv som går oftere enn man rekker å blunke og omtrent døgnåpne dagligvarer og små cafeer. 
 

oslo-livet er herlig! Du har byen med alle slags muligheter i umiddelbar nærhet, all slags idrettsmiljøer, Kunst og kultur i massevis, mange kinoer å velge i, private og offentlige tjenester, mulighet til kinamat på døra, kort vei til sykehus og en herlig blanding av alle slags mennesker. 
 

i tillegg har du øyene du kan dra til, badestrender i fleng og et fantastisk uteliv. For småbarnsforeldre finnes det masse aktivitetsgrupper og en haug med aktiviteter rettet mot barn. 
 

det finnes rett og slett ikke et bedre sted. De som sier det, kjenner bare til Karl Johan. 
 

østensjø bydel og nordre Aker er best. Snakker av erfaring. 

Anonymkode: 96894...439

Takk for gode svar. Jeg bor egentlig på en drømmeplass hva gjelder områder rundt, men det er en liten by med begrensede tilbud og jeg kjenner behovet for å prøve ut noe mer. Når jeg leser det du skriver får jeg enda mer lyst til å bo i en større by. 

Anonymkode: ac32f...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor en time med tog unna oslo. Har jeg behov for å oppleve Oslo ja så gjør jeg det. Men trives veldig godt borte fra Oslo. Er oppvokst på oslo vest og må si jeg blir sjokkert over hvordan det er der når jeg er tilbake. Folk hilser ikke, betjeningen i butikken er sure osv. Til og med min mor merker tydelig forskjell på her og Oslo. Her så er folk mye hyggeligere

Anonymkode: d05f1...a70

Men det er forskjell på bydelene!

Vestre Aker er det mye av det du beskriver der, mens i Nordre Aker er det enda veldig hyggelig. 

Anonymkode: 75b2e...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker Oslo!

jeg vokste opp på Stabekk rett utenfor byen og Holmenkollen. 
jeg bodde på Bislet i tidlig 20 årene.

bodde på Lambertseter bydel Nordstrand etter jeg fikk barn. Der trivdes jeg kjempegodt!

banen gikk hele tiden. Svømmehall, friidrettsbane, lekeplasser, kjøpesenter, sushi, fotballbaner, danseskole, treningssenter... masse tilbud! Og en kjapp banetur til sentrum.

nå bor jeg i Asker det er utenfor masse tilbudog flott her også, men jeg er ekstremt urban og savner Oslo veldig.

når barna er store flytter mannen og jeg tilbake til byen, men da til Frogner eller st.hanshaugen.

Oslo har alt og by på! Byen er full av vakre gater og små steder. Det er nærhet til sjø, fjell og marka.

i tilegg er Oslo ikke en alt for stor by. Så med mindre en regner med stor Oslo kan man fint gå gjennom «hele» byen på kort tid.

jeg liker å gå fra Majorstuen og gjennom byen ned til sentrum Oslo S, så Tøyen kampen og ende opp på løkka. 
eller fra Majorstuen Fagerborg ned mot Bislett st.hanshaugen og så løkka.

det er veldig mange fine bydeler å bo inOslo. Det kommer an på pris.

jeg liker Ullern, Østensjø, Nordstrand best med barn. 

Vestre Aker er også fint, men bor dU i Holmenkollen er et stykke opp og banen bruker litt tid. Det er også større avstander der og lenger mellom klassevenner, butikker, aktiviteter og ikke noe eget lite «sentrum der oppe» da må du til Røa som også er veldig fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Juliea Ruler skrev:

Jeg elsker Oslo!

jeg vokste opp på Stabekk rett utenfor byen og Holmenkollen. 
jeg bodde på Bislet i tidlig 20 årene.

bodde på Lambertseter bydel Nordstrand etter jeg fikk barn. Der trivdes jeg kjempegodt!

banen gikk hele tiden. Svømmehall, friidrettsbane, lekeplasser, kjøpesenter, sushi, fotballbaner, danseskole, treningssenter... masse tilbud! Og en kjapp banetur til sentrum.

nå bor jeg i Asker det er utenfor masse tilbudog flott her også, men jeg er ekstremt urban og savner Oslo veldig.

når barna er store flytter mannen og jeg tilbake til byen, men da til Frogner eller st.hanshaugen.

Oslo har alt og by på! Byen er full av vakre gater og små steder. Det er nærhet til sjø, fjell og marka.

i tilegg er Oslo ikke en alt for stor by. Så med mindre en regner med stor Oslo kan man fint gå gjennom «hele» byen på kort tid.

jeg liker å gå fra Majorstuen og gjennom byen ned til sentrum Oslo S, så Tøyen kampen og ende opp på løkka. 
eller fra Majorstuen Fagerborg ned mot Bislett st.hanshaugen og så løkka.

det er veldig mange fine bydeler å bo inOslo. Det kommer an på pris.

jeg liker Ullern, Østensjø, Nordstrand best med barn. 

Vestre Aker er også fint, men bor dU i Holmenkollen er et stykke opp og banen bruker litt tid. Det er også større avstander der og lenger mellom klassevenner, butikker, aktiviteter og ikke noe eget lite «sentrum der oppe» da må du til Røa som også er veldig fint :)

Takk for innspill 😃

Anonymkode: ac32f...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen ganger lurer jeg selv når jeg ser på boligprisene og hva venner andre steder i landet kan kjøpe. 😅

Opprinnelig flyttet jeg hit etter studier pga jobb. Det finnes ikke mange faste stillinger for folk med mitt yrke, men i Oslo er det i hvert fall litt å velge mellom. Det er fortsatt en viktig årsak til at vi bor her.

Så ble jeg glad i dette stedet. Fant kjæreste og ville fortsatt ikke flytte da vi begynte å tenke på barn. Vi er to damer, og det var viktig for oss at barna skulle kunne møte andre barn med foreldre av samme kjønn. Mission accomplished - det er flere på skolen vår.

Noe med mangfoldet. Alt som skapes her. Får tak i "alt". Jeg liker å være anonym i en mengde. Samtidig har vi et godt lokalsamfunn i bydelen/skolekretsen/barneidretten. Det beste av begge verdener. Bor i bydel Østensjø, en bydel med alle typer mennesker. Gamle Obos-originaler, ungdom, masse barn, mange familier som lever lignende liv som oss, som vi kan identifisere oss med. Ingen sterke føringer på hvordan huset må være, hva barna må være med på, hvor mye penger man må ha, hva man må tro på eller stemme på. Deilig og avslappende.

Personlig benytter jeg meg ikke av kulturliv, restauranter osv. så veldig mye, men det er fint at tilbudet er der. Det ligger der når jeg har lyst på det. 

Elsker denne byen med alle dens perler og problemer. Milevis med natur rett utenfor døra og skitten asfalt i sentrum. Oppoverbakker og utsikten på toppen. 😍

Anonymkode: 2634b...3bb

Er dette jeg liker best når jeg reiser bort, bare spasere rundt, helt anonymt, spontant stikke innom hva som faller meg inn akkurat der og da 😍

Anonymkode: ac32f...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Juliea Ruler skrev:

Vestre Aker er også fint, men bor dU i Holmenkollen er et stykke opp og banen bruker litt tid. Det er også større avstander der og lenger mellom klassevenner, butikker, aktiviteter og ikke noe eget lite «sentrum der oppe» da må du til Røa som også er veldig fint :)

Eller Vindern. 

Anonymkode: 75b2e...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor i et hus rett ved vann og skog med herlig turterreng, skiløyper, slalombakke, Svømmehall , skøytebane og idrettsmiljø. Hvor bor jeg? I Oslo. 
 

mange tror at man må gi avkall på alt dette i Oslo, men sannheten er at man bare må det dersom man bor i sentrum. I bydelene som grenser til marka finnes samme tilbud som utenfor Oslo, bare at man i tillegg har det urbane preget, kollektiv som går oftere enn man rekker å blunke og omtrent døgnåpne dagligvarer og små cafeer. 
 

oslo-livet er herlig! Du har byen med alle slags muligheter i umiddelbar nærhet, all slags idrettsmiljøer, Kunst og kultur i massevis, mange kinoer å velge i, private og offentlige tjenester, mulighet til kinamat på døra, kort vei til sykehus og en herlig blanding av alle slags mennesker. 
 

i tillegg har du øyene du kan dra til, badestrender i fleng og et fantastisk uteliv. For småbarnsforeldre finnes det masse aktivitetsgrupper og en haug med aktiviteter rettet mot barn. 
 

det finnes rett og slett ikke et bedre sted. De som sier det, kjenner bare til Karl Johan. 
 

østensjø bydel og nordre Aker er best. Snakker av erfaring. 

Anonymkode: 96894...439

Nå et det vel kun en ørliten del av Norges befolkning som har råd til å bo i et hus i Oslo rett ved skog og vann...

For de fleste betyr Oslo blokkleilighet.

Anonymkode: 0be03...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor 23 minutter fra sentrum og bruker nesten aldri noen av tilbudene utenfor nærmiljøet. 

Anonymkode: 4e006...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Oslo er den jævligste plassen i Norge. Sånn er det bare.

Anonymkode: e454f...84d

Nei, nå synes jeg du er litt vel pessimistisk. Prøv å være litt optimistisk da, det finnes da sikkert noen plass i Norge som er verre enn Oslo? Arendal, for eksempel. Som er inngangsporten til mye av de rusmidler som kommer videre inn i Norge.

Anonymkode: f9e83...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, nå synes jeg du er litt vel pessimistisk. Prøv å være litt optimistisk da, det finnes da sikkert noen plass i Norge som er verre enn Oslo? Arendal, for eksempel. Som er inngangsporten til mye av de rusmidler som kommer videre inn i Norge.

Anonymkode: f9e83...a23

Arendal er betraktelig bedre enn Oslo!

Anonymkode: a8c2e...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Arendal er betraktelig bedre enn Oslo!

Anonymkode: a8c2e...8a1

😂 Det sier nok egentlig bare at folk er ulike!

Anonymkode: 75b2e...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...