Gå til innhold

Datter som reiser til områder i landet med større smittespredning og vil hjemom i noen dager før hun reiser videre..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dattera vår kom fra utlandet i mars, og ting skjedde raskt da flyene begynte å kansellere reiser. Hun skulle ha karantenetid da hun kom til Norge, og vi vurderte fram og tilbake om hun og faren skulle ta karantenetiden på hytten, men pga  en kabal som skulle gå opp her hjemme med hjemmeundervisning, hjemmekontor, samt at bilveien fram til hytta ikke var åpnet enda, ble det til at hun kom hjem. Da alle søsken og vi foreldre var hjemme, tenkte vi at eventuell smitte hun ville ha med seg ikke ville smitte videre enn til nærmeste familie. Jeg følte at jeg måtte svelge en kamel her, men så ikke at vi hadde noen annen mulighet. Dattera vår hadde jo også kommet uforskyldt opp i denne situasjonen, og kunne ikke gjort noe annerledes. 

Jeg er opptatt av å gjøre det jeg kan gjøre for å forhindre smittespredning, så har holdt alle barna hjemme enda to uker etter skolestart/ bhgstart. Nå har jeg også på dette punktet "gitt meg", og barna er tilbake på skole og barnehage. Men så ville eldstedatteren ut på reise igjen, denne gang til kjæresten. Da jeg gikk utover komfortsonen min med å la henne komme direkte hjem til søsken og oss uten å bli klarert tidligere, gav jeg beskjed om at jeg ikke likte at hun skulle ut å reise, men at jeg ikke kunne bestemme over henne, da hun er voksen. Jeg sa at jeg ønsket at hun bestemte seg for hvor hun ville være, slik at hun ble hos kjæresten dersom hun valgte å dra. Mannen i huset er ikke enig i dette, mener hun må få komme hjem igjen når hun vil. Jeg foreslo da at hun kunne være en tid på hytten før hun kom hjem til 7 søsken. Jeg begrunner dette med at vi begge foreldre jobber innen helse, og med så mange barn på skole/ bhg vil vi tilsammen i løpet av en uke være i kontakt( direkte og indirekte) med flere tusen mennesker- og ønsker nødig spre evt smitte videre. Nå har far i huset uttrykt sin misnøye i barnas påhør, og barna har begynt å sette oss foreldre opp mot hverandre. Dattera vår har meldt at hun kommer hjem etter noen dager hos kjæresten ( har reist med fly, tog etc) , og har planlagt at hun skal ut på ny reise til Oslo- området om en ukes tid for å møte noen venner der. 

I går tok jeg en samtale med min mann, hvor jeg spurte om hvem som skulle avgjøre dette spørsmålet, når vi ikke var enige. Han kom da selv fram til at han kunne bli sammen med dattera vår i karantene, og at vi måtte ta hensyn til "det svakeste ledd". Jeg understreket også viktigheten ovenfor min mann at uenigheter oss i mellom ikke måtte komme barna før ørene. I dag tidlig hadde han imidlertid ombestemt seg, og mente det var mest praktisk at de kom hjem. Jeg sa at jeg også hadde tenkt, og ser at vi kan smitte flere tusen dersom hun har smitte med seg, sålenge alle barna er på skole/ bhg, og vi foreldre er på jobb. Så går han rundt til barna og uttrykker sin misnøye, jeg får høre det igjen av 9 åringen at pappa er sur og lei seg fordi jeg mener de skal være på hytta.. så sier han irritert foran barna at han ikke har noe mer å snakke med meg om, og er demonstrativ i sin væremåte. Sint, sur. Gjør sine ting mens jeg passer barna. Dette splitter oss som familie, og jeg har mange ganger lyst til å gi katta i alle disse smitteverntiltakene- men samtidig så skal jeg kunne leve med valgene jeg tar også- for hva om søsken blir syke, eller at noen som ikke tåler det blir syke, og i verste fall dør..? På den andre side trenger det jo ikke skje- hun kan jo like gjerne være smittefri- men hvem vet- og hvem skal bestemme hvilken sjanse vi skal ta? 

Er jeg overhysterisk, eller er det på sin plass at jeg som mor må kunne sette noen grenser i mitt hus for hvilke sjanser jeg vil ta på vegne av barna, meg selv og andre i samfunnet? Jeg anser forholdet til mannen som avsluttet, så derav mitt hus ( han beholder hytta). 

Anonymkode: ea025...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøje meg for en lang historie for å spørre et enkelt spørsmål 😅

Svar på spørsmålet er at hos oss måtte hun     tatt et valg. Enten være hos oss eller hos kjæresten. 

Anonymkode: fa670...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren din er ansvarsløs, og det er også mannen din om han har slike holdninger og er helsepersonell.

Unødvendig reising skal fremdeles begrenses, selv om det er åpnet for at man kan reise noe.

FHI sier jo ganske tydelig at man bør velge reisemåte med minst mulig risiko for smittespredning. De sier også at hvis man reiser og oppholder seg sammen med personer fra samme husstand, så er det mindre risiko.

Din datter må ikke besøke venner i andre deler av landet, det kan hun ta igjen senere. I disse tider reiser man ikke om man ikke må!

Du og mannen tenker jeg bør i parterapi før dere tar noen videre beslutninger, hvis det ikke allerede har vært store problemer om også andre ting i forholdet.

Men jeg forstår godt at du mister respekten for en mann som så bevisst undergraver deg, ikke respekterer deg og de avtalene dere gjør, og som i tillegg har så lettvint forhold til det med smittespredning selv om han burde visst bedre.

Anonymkode: d70d7...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du biologisk mor til denne jenta? 

Anonymkode: eab22...e34

Hei, trådstarter her! Ja, jeg er biologisk mor til barnet👍

Anonymkode: ea025...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei, trådstarter her! Ja, jeg er biologisk mor til barnet👍

Anonymkode: ea025...949

Hvorfor inkluderer du da ikke henne her? «jeg som mor må kunne sette noen grenser i mitt hus for hvilke sjanser jeg vil ta på vegne av barna» 
 

Du er faktisk villig til å avslutte ekteskapet ditt pga mannen din ønsker datteren deres velkommen inn i hjemmet hennes? 

 

Anonymkode: eab22...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi som bor i Oslo har på en måte ikke noe annet sted å gjøre av oss. Det er vel ikke sånn at man må isolere seg nå? Bare ta hensyn og holde avstand? Eget barn hadde jeg lett latt komme hjem. Barna i Oslo leker jo sammen ute de også. 

Anonymkode: f5d9c...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøje meg for en lang historie for å spørre et enkelt spørsmål 😅

Svar på spørsmålet er at hos oss måtte hun     tatt et valg. Enten være hos oss eller hos kjæresten. 

Anonymkode: fa670...97c

Hei! Trådstarter her! Takk for info, ja, jeg liker jo å sette ting i sammenheng, og vedkjenner det kan bli litt langt🙈 Takk for at du orket å lese alt, samt svare meg. Jeg sa jo også til min datter at hun måtte ta et valg, men da gikk hun rett til faren sin og sa at hun ville bestille seg en enveisbillett til kjæresten, fordi mamma hadde sagt at hun ikke fikk reise hjem igjen. Dette igjen fikk far til å se rødt, hvor han freste til meg (forran barna) at han var uenig i dette.  I neste omgang har dattera vår snakket med noen av sine eldre søsken, som igjen er sint på meg og mener jeg overstyrer faren deres.. 

Føler stemninga i huset ble ganske dårlig, kan du si. Faren dro for å hente dattera vår i nabobyen nå, for å dra på hytta. Han begynte gråte forran 9- åringen, som igjen gråt og var fryktelig sint på meg i etterkant, fordi jeg hadde sendt dem vekk.. 😩 

Godt å se at andre også ville sagt det samme til sine barn.

Anonymkode: ea025...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi som bor i Oslo har på en måte ikke noe annet sted å gjøre av oss. Det er vel ikke sånn at man må isolere seg nå? Bare ta hensyn og holde avstand? Eget barn hadde jeg lett latt komme hjem. Barna i Oslo leker jo sammen ute de også. 

Anonymkode: f5d9c...9f4

Hei, trådstarter her!

Ja, skjønner at det kan være vanskelig å unngå smitte i Oslo nå. Her vi bor er vi heldigvis godt skånet for smitte, men vi er mange i husstanden, og har dessverre ikke mulighet til å holde avstand innad i familien.. slik sett kan vi tenke oss at smitten raskt vil spres fra den ene til den andre. Jenta tenker dra hjem til venner og overnatte når hun drar til Oslo- området om en ukes tid (må også reise med fly, tog osv). Jeg kan ikke velge hvor datteren min vil reise, men det må vel være lov sette egne grenser i sitt eget hus? 

Anonymkode: ea025...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du gjør det eneste rette, hi. Det hviler et større ansvar på dere i helsevesenet nå.

Anonymkode: 923a6...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor inkluderer du da ikke henne her? «jeg som mor må kunne sette noen grenser i mitt hus for hvilke sjanser jeg vil ta på vegne av barna» 
 

Du er faktisk villig til å avslutte ekteskapet ditt pga mannen din ønsker datteren deres velkommen inn i hjemmet hennes? 

 

Anonymkode: eab22...e34

Hei, trådstarter her! 

Ja, jeg har nettopp som du skrev sagt til henne at jeg som mor må kunne sette noen grenser for hvilke sjanser jeg ønsker å ta mtp smitte ovenfor de andre barna. Dattera vår er myndig, så hun kan jeg ikke bestemme over, men jeg har sagt at jeg vil at hun bestemmer seg for hvor hun skal være, og at jeg ikke vil ta noen sjanse på vegne av de andre barna ( ei heller henne, men hun reiser selv om jeg sa det var mest fornuftig å holde seg i ro nå). 

 

Angående ekteskapet, så er dette kun en dråpe i havet, så det er ikke dette alene som fyller begeret på den kanten! 

 

Anonymkode: ea025...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Korona har jo vist seg seg å være lite farlig for barn, så hvis deg hovedsaklig er dem du er engstelig for synes jeg du overdriver. Det er generelt lite smitte i samfunnet, og med mindre dere omgås tett risikogrupper ser jeg ikke problemet med at datteren din kommer hjem. 

Anonymkode: 6fbb5...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, prekæs skrev:

Ja. Du er hysterisk.

Hei, Trådstarter her! 

Takk for et ærlig svar! 

Mitt problem er nok at jeg tenker "i verste fall", og kommer til at jeg vil få problemer med å leve med å ha "tatt en sjanse", dersom det skulle vise seg at jeg med det valget bidrar til smittespredning- som i verste fall forvolder noens død..🙁

Jeg tenker at unødvengige reiser kan vi unngå i disse tider, og når dattera vår på tross av anbefaling om å velge seg et sted å være, velger å reise (flere ganger)- så er dette en (i mine øyne) unødvengig reise, og jeg synes ikke resten av husstanden, og videre samfunnet forøvrig skal risikere å måtte ta konsekvensen av det. 

Anonymkode: ea025...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei, trådstarter her! 

Ja, jeg har nettopp som du skrev sagt til henne at jeg som mor må kunne sette noen grenser for hvilke sjanser jeg ønsker å ta mtp smitte ovenfor de andre barna. Dattera vår er myndig, så hun kan jeg ikke bestemme over, men jeg har sagt at jeg vil at hun bestemmer seg for hvor hun skal være, og at jeg ikke vil ta noen sjanse på vegne av de andre barna ( ei heller henne, men hun reiser selv om jeg sa det var mest fornuftig å holde seg i ro nå). 

 

Angående ekteskapet, så er dette kun en dråpe i havet, så det er ikke dette alene som fyller begeret på den kanten! 

 

Anonymkode: ea025...949

Hjelpe meg. Ut fra det du skriver her så tror jeg dette var til det beste for datteren din og hennes far. Du fremstår som meget hysterisk. 

Sjekker du antall smittede ift folketallet i Oslo så ser du at de er lave. Sjansen er dermed liten for at datteren din blir smittet. 

Anonymkode: eab22...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes du gjør det eneste rette, hi. Det hviler et større ansvar på dere i helsevesenet nå.

Anonymkode: 923a6...25d

Hei! Trådstarter her! 

Takk for tilbakemelding! 

 

Anonymkode: ea025...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hjelpe meg. Ut fra det du skriver her så tror jeg dette var til det beste for datteren din og hennes far. Du fremstår som meget hysterisk. 

Sjekker du antall smittede ift folketallet i Oslo så ser du at de er lave. Sjansen er dermed liten for at datteren din blir smittet. 

Anonymkode: eab22...e34

Hei, Trådstarter her! 

Ja, kall meg gjerne hysterisk🙈

Nå var det ikke Oslo hun reiste til, og skjønner jeg touchet noe med å nevne Oslo.. det var ikke meningen, ei heller poenget mitt altså- men ved å reise kollektivt til områder med mer smitte enn vi har her i vår by.  

Anonymkode: ea025...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datteren din er ansvarsløs, og det er også mannen din om han har slike holdninger og er helsepersonell.

Unødvendig reising skal fremdeles begrenses, selv om det er åpnet for at man kan reise noe.

FHI sier jo ganske tydelig at man bør velge reisemåte med minst mulig risiko for smittespredning. De sier også at hvis man reiser og oppholder seg sammen med personer fra samme husstand, så er det mindre risiko.

Din datter må ikke besøke venner i andre deler av landet, det kan hun ta igjen senere. I disse tider reiser man ikke om man ikke må!

Du og mannen tenker jeg bør i parterapi før dere tar noen videre beslutninger, hvis det ikke allerede har vært store problemer om også andre ting i forholdet.

Men jeg forstår godt at du mister respekten for en mann som så bevisst undergraver deg, ikke respekterer deg og de avtalene dere gjør, og som i tillegg har så lettvint forhold til det med smittespredning selv om han burde visst bedre.

Anonymkode: d70d7...3bb

Hei! Trådstarter her! 

Takk for et støttende svar! 

Anonymkode: ea025...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om du er urimelig eller ikke, så holder man da ikke på slik ektefellen din gjør. Dette er en sak mellom dere og den voksne datteren, og han blander inn de yngre barna, samt gråter foran dem for å "vinne" diskusjonen. Veldig lite modent vil jeg si.

Her har vi ungdommen hjemme, også fra utlandet, og hun holder seg stort sett hjemme for å forhindre spredning. Hun har vært ute et par turer, men siden vi er kun oss tre her hjemme, er risikoen mye mindre enn hos dere hvor dere arbeider i helse, samt har såpass mange barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hei, Trådstarter her! 

Ja, kall meg gjerne hysterisk🙈

Nå var det ikke Oslo hun reiste til, og skjønner jeg touchet noe med å nevne Oslo.. det var ikke meningen, ei heller poenget mitt altså- men ved å reise kollektivt til områder med mer smitte enn vi har her i vår by.  

Anonymkode: ea025...949

La meg omformulere meg da. Ser du antall smittede ift folketallet så er sjansen liten for å bli smittet hvis hun forholder seg til retningslinjene. Så ja, jeg mener fortsatt du er hysterisk uavhengig av hvor hun drar, når du velger både å stenge ute datteren din og havarere ekteskapet ditt pga dette. 

Anonymkode: eab22...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker hysterisk!

holde skolebarna hjemme to uker ekstra fordi dattera di kom fra utlandet i MARS!?

Anonymkode: 6e3a8...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte over her et sted også. Tror du blir kalt hysterisk mest fordi du tar opp det med å gå fra mannen i samme slengen. Men nå har du jo forklart at dette bare var siste dråpen i forholdet. Og det er jo tydelig at du og han ikke er et lag lenger, så det tenker jeg å holde utenfor.

Når det kommer til datters reising er du ikke hysterisk heller. Hun er voksen, så om hun ikke ønsker å følge reglene i hjemmet, da må hun finne seg et annet sted å bo. I disse tider er stadig reising med offentlig transport til andre deler av landet med mindre smitte enn hjemme risikosport - enda mer fordi dere i familien har de jobbene dere har og er såpass mange at dere, pga. datters risikoadferd, potensielt kan bli ansvarlige for å ha smittet svært mange, som du også påpeker. Pasienter av dere risikerer jo også å bli smittet av dere, og der er det jo en reell risiko for at det kan skape alvorlige helseproblemer, og i verste fall død, for en eller flere av disse. Er man helsepersonell i disse dager så vet man nok til å ikke ta unødvendige sjanser, og da må man også kunne sette fornuftige regler for eget hjem.

Støtter deg fullt ut.

Et tips til slutt, få med din mann til familievernkontoret så fort som overhodet mulig uansett, for det virker som om han er veldig umoden og bruker barna mot deg for å gjøre seg populær. Barn tar skade av en slik polarisering som han holder på med, og det må du forsøke å stoppe.

Anonymkode: d70d7...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hei, Trådstarter her! 

Takk for et ærlig svar! 

Mitt problem er nok at jeg tenker "i verste fall", og kommer til at jeg vil få problemer med å leve med å ha "tatt en sjanse", dersom det skulle vise seg at jeg med det valget bidrar til smittespredning- som i verste fall forvolder noens død..🙁

Jeg tenker at unødvengige reiser kan vi unngå i disse tider, og når dattera vår på tross av anbefaling om å velge seg et sted å være, velger å reise (flere ganger)- så er dette en (i mine øyne) unødvengig reise, og jeg synes ikke resten av husstanden, og videre samfunnet forøvrig skal risikere å måtte ta konsekvensen av det. 

Anonymkode: ea025...949

Jeg reagerer på at friske? barn holdes hjemme fra skole og du pålegger familie egne regler. Syns også du drar den vel langt når du vil skilles. Det finnes tusenvis av helsearbeidere i Norge som ikke holder barn hjemme fra skole. Datter hadde jeg bedt bo hos kjæreste, hvis det var et problem. Norge åpner for ferie og særlig Vestlandet vil ha meg fra Viken som turist dit. Tallene på smittede går ned, selv etter at Norge åpnet skoler og barnehager. Forstår at du har mange tanker rundt dette og det er sikkert tungt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen kan du la dra, han er for dum til å leve med om han tror dere som jobber i helse kan være så slepphendt. Jenta hadde jeg nok vært veldig lei meg for å ha oppdratt til å være totalt hjernedød og egoist og uten konsekvens-vurdering. 

Anonymkode: 3d779...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...