Gå til innhold

Føler dere at dere er i god form? Opplagt, mye energi osv.. eller er dere som meg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor vanlig det er å ikke føle at man har energi i hverdagen, selv om at man egentlig ikke har en stressende hverdag

 

Anonymkode: 24049...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt koronaknust. Har ikke jobbet normalt på 8 uker, og er slapp som en strømpe.

Anonymkode: 8b2c3...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt koronaknust. Har ikke jobbet normalt på 8 uker, og er slapp som en strømpe.

Anonymkode: 8b2c3...e77

Vet du hvorfor det har skjedd? Er det mindre bevegelse, hjemmekontor, annet?

Jeg også har merket en forverring i denne tiden

Jeg har vært sånn av og på i en årrekke.. Men når jeg står midt i en dårlig periode er jeg sikker på at jeg er alvorlig syk. Samtidig, når jeg legger panikk til side og tenker tilbake, så vet jeg at jeg har oppsøkt lege for dette før, og det har da vært helt fint

Jeg vil gjerne ha gode tips til hvordan man kan komme ovapå.. 

HI

 

Anonymkode: 24049...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hvorfor det har skjedd? Er det mindre bevegelse, hjemmekontor, annet?

Jeg også har merket en forverring i denne tiden

Jeg har vært sånn av og på i en årrekke.. Men når jeg står midt i en dårlig periode er jeg sikker på at jeg er alvorlig syk. Samtidig, når jeg legger panikk til side og tenker tilbake, så vet jeg at jeg har oppsøkt lege for dette før, og det har da vært helt fint

Jeg vil gjerne ha gode tips til hvordan man kan komme ovapå.. 

HI

 

Anonymkode: 24049...9d5

Mindre bevegelse og mindre impulser fra ekte mennesker. Blir rar i hodet av det.

Anonymkode: 8b2c3...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg gidder mindre, når jeg er mindre ute og sirkulerer.


Etter å ha binge kost meg med serier i 2 måneder og lagt på meg mens musklene og energien har dustet bort på sofaen, har jeg bestemt meg for at nå må forfallet begrenses.

Har begynt å trene. Kondis og styrke. Det gir energi, skulle bare ønske jeg ikke mislikte øktene så mye.
Motivasjonen blir bedre, siden jeg får raskt progresjon med mitt dvaske utgangspunkt.
 

Anonymkode: e2a2d...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg merker at jeg gidder mindre, når jeg er mindre ute og sirkulerer.


Etter å ha binge kost meg med serier i 2 måneder og lagt på meg mens musklene og energien har dustet bort på sofaen, har jeg bestemt meg for at nå må forfallet begrenses.

Har begynt å trene. Kondis og styrke. Det gir energi, skulle bare ønske jeg ikke mislikte øktene så mye.
Motivasjonen blir bedre, siden jeg får raskt progresjon med mitt dvaske utgangspunkt.
 

Anonymkode: e2a2d...6f3

Lykke til!

Jeg går turer, men trening på senter er jo ikke mulig for tiden, så jeg mangler den endorfin-bomben som kondisjonstrening er. Jeg kan ikke løpe grunnet prolaps som aldri har blitt helt fin

Jeg sliter med trøtthet. Føler meg trøtt når jeg våkner, selv om jeg har sovet 8 timer. 
 

Så på lista over symptomer for lavt stoffskifte, og kjente igjen mye.. men mener at legen også har tatt prøver av dette tidligere

Nå merker jeg at jeg utsetter å gå til lege, fordi jeg er så redd for at det er noe alvorlig. Jada, jeg vet at det er dumt.. men det er en slags omvendt hypokondri. Jeg håper at energien skal komme tilbake.. Det å vente på svar på blodprøver er for meg helvete på jord.. 

Nå tenker jeg liksom at så lite energi jeg har hatt over så mange år så må jeg jo være like ved sluttstoppet

Når jeg har perioder med mer energi (ikke helt topp da heller i forhold til mange) da glemmer jeg hele greia.. 
 

HI

Anonymkode: 24049...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ekstremt lite energi i tenårene. Var så trett at jeg kunne sovne på skolen. Dette var fra ungdomsskolen til ut videregående. Tror det skyldtes at jeg ikke kunne så mye om kosthold og masse psykisk press på å passe inn. Lange kjedelige skoledager hvor vi bare satt, kjedelige oppgaver og usunt kosthold. Mye alkohol om helgene. Dårlig søvnhygiene. 
Nå merker jeg dårlig energi ved å sove lite, lite mat og lite aktivitet. 

Anonymkode: a2e6f...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det sånn i høst . Var sikker på jeg var  syk, men fant ikke noe som klart tydet på det. Under korona har jeg tvunget meg selv ut på tøffe motbakke-/fjellturer mange ganger i uka, godt hjulpet en en veldig sprek venninne. Og nå er jeg full av overskudd igjen. Kjenner meg i skikkelig bra form, all slapphet er borte. Humøret er mye bere og jeg ler lettere enn på mange år.

 

Anonymkode: b4dcb...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde det sånn i høst . Var sikker på jeg var  syk, men fant ikke noe som klart tydet på det. Under korona har jeg tvunget meg selv ut på tøffe motbakke-/fjellturer mange ganger i uka, godt hjulpet en en veldig sprek venninne. Og nå er jeg full av overskudd igjen. Kjenner meg i skikkelig bra form, all slapphet er borte. Humøret er mye bere og jeg ler lettere enn på mange år.

 

Anonymkode: b4dcb...05a

Så bra ❤️ Det må være deilig å ha mye overskudd igjen etter en tid uten.. 
 

Jeg merker stor bedring når jeg er flink til å komme meg ut i skogen.. 

Jer er plaget med veldig stiv nakke. Mannen sier at det kjennes som betong. Og når jeg leser om symptomene som kan komme i forbindelse med det står både tretthet og hodepine på lista.. I går masserte mannen meg, og da lettet det faktisk veldig.. 

HI

 

Anonymkode: 24049...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så bra ❤️ Det må være deilig å ha mye overskudd igjen etter en tid uten.. 
 

Jeg merker stor bedring når jeg er flink til å komme meg ut i skogen.. 

Jer er plaget med veldig stiv nakke. Mannen sier at det kjennes som betong. Og når jeg leser om symptomene som kan komme i forbindelse med det står både tretthet og hodepine på lista.. I går masserte mannen meg, og da lettet det faktisk veldig.. 

HI

 

Anonymkode: 24049...9d5

Hmm, høres ut som han bør massere deg hver kveld..

Kanskje du burde gå til en fysioterapeut?

Anonymkode: b4dcb...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hmm, høres ut som han bør massere deg hver kveld..

Kanskje du burde gå til en fysioterapeut?

Anonymkode: b4dcb...05a

Ja, det står på lista over ting jeg utsetter :)

Jeg var faktisk hos en lege for sånn 15 år siden, som sa at jeg kunne bli ufør hvis jeg ikke fikk behandling for muskelspenninger.. Men så glemte jeg det bort. I gode perioder er det jo ikke noe problem. Men så fikk jeg en prolaps i korsryggen for to år siden (da gikk jeg faktisk jevnlig til kiropraktor) og etter det så har jeg bare blitt verre. Lurer på om muskulaturen kompenserer for at jeg fortsatt er litt svakere i ene benet. 

Når jeg skriver her så ser jeg jo at jeg helt og holdent har forsømt meg selv og fortsatt gjør det..

Skal komme meg avgårde nå!

HI

Anonymkode: 24049...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det står på lista over ting jeg utsetter :)

Jeg var faktisk hos en lege for sånn 15 år siden, som sa at jeg kunne bli ufør hvis jeg ikke fikk behandling for muskelspenninger.. Men så glemte jeg det bort. I gode perioder er det jo ikke noe problem. Men så fikk jeg en prolaps i korsryggen for to år siden (da gikk jeg faktisk jevnlig til kiropraktor) og etter det så har jeg bare blitt verre. Lurer på om muskulaturen kompenserer for at jeg fortsatt er litt svakere i ene benet. 

Når jeg skriver her så ser jeg jo at jeg helt og holdent har forsømt meg selv og fortsatt gjør det..

Skal komme meg avgårde nå!

HI

Anonymkode: 24049...9d5

Bra! You go girl! Mange forsømmer egen helse - ofte fordi man prioriterer andre, som barn, ektefeller og jobb. Håper du få riktig og god behandling nå og at du får tilbake energien, gløden og overskuddet.

Anonymkode: b4dcb...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks.
Jeg er en slik person som kjeder meg bare jeg har sittet stille i 5 minutter uten å gjøre noe

Anonymkode: 4dfae...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.5.2020 den 13.08, Anonym bruker skrev:

Lurer på hvor vanlig det er å ikke føle at man har energi i hverdagen, selv om at man egentlig ikke har en stressende hverdag

 

Anonymkode: 24049...9d5

Det er ikke uvanlig å kunne ha det slik i perioder, bekymringer kan også slite på energinivået. Men hvis du ikke finner noen mulig årsak der heller ville jeg ha sett på livsstil.

Jeg fikk litt mer overskudd av å slippe reisevei og ha hjemmekontor en periode, men ble fort enda tjukkere og mye trøttere. Derfor la jeg om kostholdet for en måned siden og har vært på en joggetur. Har gått ned fem kilo så langt og har allerede litt mer energi.

Anonymkode: e8c0d...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2020 den 14.15, Anonym bruker skrev:

Lykke til!

Jeg går turer, men trening på senter er jo ikke mulig for tiden, så jeg mangler den endorfin-bomben som kondisjonstrening er. Jeg kan ikke løpe grunnet prolaps som aldri har blitt helt fin

Jeg sliter med trøtthet. Føler meg trøtt når jeg våkner, selv om jeg har sovet 8 timer. 
 

Så på lista over symptomer for lavt stoffskifte, og kjente igjen mye.. men mener at legen også har tatt prøver av dette tidligere

Nå merker jeg at jeg utsetter å gå til lege, fordi jeg er så redd for at det er noe alvorlig. Jada, jeg vet at det er dumt.. men det er en slags omvendt hypokondri. Jeg håper at energien skal komme tilbake.. Det å vente på svar på blodprøver er for meg helvete på jord.. 

Nå tenker jeg liksom at så lite energi jeg har hatt over så mange år så må jeg jo være like ved sluttstoppet

Når jeg har perioder med mer energi (ikke helt topp da heller i forhold til mange) da glemmer jeg hele greia.. 
 

HI

Anonymkode: 24049...9d5

Når man blir sittende mye alene som nå så blir det alt for mye tid til å «kjenne etter» og gruble, og det er ikke bra for noen. Har du noe du kan engasjere deg litt i? 

Anonymkode: e8c0d...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når man blir sittende mye alene som nå så blir det alt for mye tid til å «kjenne etter» og gruble, og det er ikke bra for noen. Har du noe du kan engasjere deg litt i? 

Anonymkode: e8c0d...953

Jeg har egentlig alltid folk rundt meg og veldig mange oppgaver å rekke over. Men sørlig den siste tiden har det blitt lite utenom «plikt» - så det kan jeg nok bli flinkere til.. 

HI

Anonymkode: 24049...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har egentlig alltid folk rundt meg og veldig mange oppgaver å rekke over. Men sørlig den siste tiden har det blitt lite utenom «plikt» - så det kan jeg nok bli flinkere til.. 

HI

Anonymkode: 24049...9d5

Nå kjenner ikke jeg til din arbeidssituasjon, Hi - men det som har hjulpet på min stive nakke og muskelknuter langt nedover ryggen (særlig de grøsselig vonde under skulderbladet som stråler langt oppi nakke og ut i armer) er å trene med lette manualer 1 min hver time når jeg sitter på hjemmekontoret og glor på pc’en. :) 

Varier  litt på øvelsene og fokuserer på muskler i nakke og skuldre. Helt annen og smertefri nakke etter 14 dager. 

Anonymkode: e2a2d...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå kjenner ikke jeg til din arbeidssituasjon, Hi - men det som har hjulpet på min stive nakke og muskelknuter langt nedover ryggen (særlig de grøsselig vonde under skulderbladet som stråler langt oppi nakke og ut i armer) er å trene med lette manualer 1 min hver time når jeg sitter på hjemmekontoret og glor på pc’en. :) 

Varier  litt på øvelsene og fokuserer på muskler i nakke og skuldre. Helt annen og smertefri nakke etter 14 dager. 

Anonymkode: e2a2d...6f3

Lurt med trening underveis i dagen

Jeg har hjemmekontor. Og ofte glir kontortid over i ettermiddagen.. glidende grenser mellom jobb og fritid. 

Normalt sett har jeg mye møte-og konferansevirksomhet, reise osv.  I det siste har jo alt vært avlyst. 

i dag var jeg nede i byen, og det var skikkelig forfriskende. Følte meg mye bedre etterpå. Det har vært veldig lite av det de siste månedene. Vi har vært mye hjemme, men har vært flinke til å gå på turer da.. 

Har du assosierte plager (tretthet, hodepine etc) eller sitter smerten kun i nakken?

 

Anonymkode: 24049...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Lurt med trening underveis i dagen

Jeg har hjemmekontor. Og ofte glir kontortid over i ettermiddagen.. glidende grenser mellom jobb og fritid. 

Normalt sett har jeg mye møte-og konferansevirksomhet, reise osv.  I det siste har jo alt vært avlyst. 

i dag var jeg nede i byen, og det var skikkelig forfriskende. Følte meg mye bedre etterpå. Det har vært veldig lite av det de siste månedene. Vi har vært mye hjemme, men har vært flinke til å gå på turer da.. 

Har du assosierte plager (tretthet, hodepine etc) eller sitter smerten kun i nakken?

 

Anonymkode: 24049...9d5

Så godt du fikk ladet deg opp litt med en bytur - er deilig å komme seg litt ut og se folk. :)

Jeg hadde veldig tretthet og hodepine av den stive nakken og de muskelknutene som strålte ut.  Var helt utladet etter en arbeidsdag. 

Så det å få sitte hjemme og ta 40 repetisjoner en gang i timen med lette manualer (2kg), har vært til fantastisk hjelp. Jeg later som kamera ikke funker om jeg sitter i møte mens jeg ‘trener’ :)

 

Anonymkode: e2a2d...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så godt du fikk ladet deg opp litt med en bytur - er deilig å komme seg litt ut og se folk. :)

Jeg hadde veldig tretthet og hodepine av den stive nakken og de muskelknutene som strålte ut.  Var helt utladet etter en arbeidsdag. 

Så det å få sitte hjemme og ta 40 repetisjoner en gang i timen med lette manualer (2kg), har vært til fantastisk hjelp. Jeg later som kamera ikke funker om jeg sitter i møte mens jeg ‘trener’ :)

 

Anonymkode: e2a2d...6f3

Der har vi jo sett rådmenn med bar overkropp på ellipsemaskinen under bystyremøte, så alt er lov 😂

Takk for svar og lykke til du også 😊

HI

Anonymkode: 24049...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...