Gå til innhold

Vi kan sjelden tilby nabobarnet mat, slemt eller greit?🍔🌭


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 19.5.2020 den 19.44, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det å ikke tilby noen som er på besøk mat er dårlig folkeskikk. Gjestfrihet er en viktig norsk verdi. Dere eter vel ikke bare kjøtt? Tilby henne litt salat, litt potet, skjær en brødskive utenom?

Anonymkode: 6ff04...52b

Er enig i at gjestfrihet er en viktig norsk verdi, men det er så langt unna man kan komme en typisk norsk verdi.

Er det noen som er kjent for sin gjestfrihet, så er det jo nettopp muslimene. 

Anonymkode: 65ec7...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er muslim, så lenge noen ingen tvinger/lurer barna mine til å spise noe som er ikke er tillatt for oss, er jeg fornøyd. Det skjedde ofte med meg under oppveksten.

Når det er sagt, blir jeg veldig glad hvis det tilbys mat og det varmer hjertet enormt mye, hvis noen ordner med halal. Det er ikke maten det handler om, men følelsen av å bli inkludert og få muligheten til å gjøre noe "alle" andre gjør.

Vår nabogutt går alltid hjem ved middagstid og takker nei til middag, så da gjør sønnen min det samme, helt ok. Men de får ofte noe snacks eller is om sommeren her og hos naboen. Trenger ikke være mer enn det for at man føler seg velkommen.

Jeg serverer ellers vegetar og vegansk hvis det er behov for det, har tom en egen kjele for å koke wienerpølser når det er bursdag.

 

Anonymkode: 13e91...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjør ikke det, men det blir jo fort et problem når Arne skal ha det ene, Petter det andre, og Julie det tredje, og ingen i husstanden spiser det til vanlig. Man kan jo ikke ha det sånn til enhver tid. 

Anonymkode: 44932...d34

Man trenger jo ikke ha noe liggende til ALLE, vi har kun til bestevennen, som er her ofte. Får vi planlagt besøk av noen med allergier el.l. så kjøper vi jo inn da, men er det spontant så får de tilbud om det de evt kan spise av det vi har, ellers må de spise hjemme. Det vi har liggende er dessuten ting vi spiser selv uansett. Trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn det er.

Anonymkode: 441d6...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjør ikke det, men det blir jo fort et problem når Arne skal ha det ene, Petter det andre, og Julie det tredje, og ingen i husstanden spiser det til vanlig. Man kan jo ikke ha det sånn til enhver tid. 

Anonymkode: 44932...d34

Så mange med spesielle behov har man vel ikke på hyppig besøk? 

Når man vet at bestevenninne som ofte er på besøk når det serveres mat ikke kan spise svin, så er det faktisk null problem å ha noe hun faktisk kan spise i fryser eller skap. 

Det er små barn det er snakk om i denne tråden. Små barn som ikke styrer hverken religion eller kosthold selv. 

Anonymkode: 815b1...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde aldri tilbudt å lage noko halal , det er dyreplageri .

 

Men dersom du høyrer med foreldrene så er det mange som godtar at du griller foreksempel kylling eller kalkun pølse på din egen grill .det er ikkje alle som ikkje godtar at det blir brukt samme grill .

Ellers synest eg det er heilt greit å tilby ei skive , ein frukt ol. 

 

Og har du ikkje noko , så er det heilt greit det også ☺

Anonymkode: 9ccc7...668

Halal er ikke dyreplageri. Halal betyr alt som er tillatt. Vann er halal. Brød, grønnsaker, frukt. Så å tilby halal-mat betyr ikke å støtte dyreplageri. Men jeg forstår jo at du mener slaktemetoden ;)

Anonymkode: 9f15d...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Halal er ikke dyreplageri. Halal betyr alt som er tillatt. Vann er halal. Brød, grønnsaker, frukt. Så å tilby halal-mat betyr ikke å støtte dyreplageri. Men jeg forstår jo at du mener slaktemetoden ;)

Anonymkode: 9f15d...b3c

Hvis det er dyr som er slaktet i Norge, så er Halal slakt IKKE dyreplageri. 

Anonymkode: a2393...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nå må du forklare? Mener du at en fiskekake og en laksefilet inneholder samme ingrediensene og like mye fisk? 

Anonymkode: 86c77...804

Det tviler jeg på at noen i tråden har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Det tviler jeg på at noen i tråden har sagt.

Da må du forklare hvorfor du hevder jeg ikke vet mye om fiskekaker når jeg sier det er stor forskjell på en laksefilet og ferdigprosessert mat som fiskekaker er.

Anonymkode: 86c77...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke så stor fryser. Og alt kan ikke fryses. Jeg gidder heller ikke å måtte spise opp all mulig mat fordi det nærmer seg utløpsdato og ingen av vennene tilfeldigvis var på besøk den måneden. Det får da være grenser. 

Anonymkode: 44932...d34

Ingen foreslo vel heller det, men du kjenner vel de barna som er mest hos dere? Og vet ca hva de kan spise og hvor ofte de er innom? 
 

Eller bare la være. Det er jo et valg man tar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da må du forklare hvorfor du hevder jeg ikke vet mye om fiskekaker når jeg sier det er stor forskjell på en laksefilet og ferdigprosessert mat som fiskekaker er.

Anonymkode: 86c77...804

Det man får kjøpt av fiskekaker i dag inneholder gjerne 70-80% fisk. Og det er ikke vanlig å ha i verken gelatin eller andre ting som ikke muslimer kan spise. Poenget med tråden er vel å komme med mulige forslag til HI, ikke å debattere om fiskekaker skiller seg fra rein fisk i næringsinnhold...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Det man får kjøpt av fiskekaker i dag inneholder gjerne 70-80% fisk. Og det er ikke vanlig å ha i verken gelatin eller andre ting som ikke muslimer kan spise. Poenget med tråden er vel å komme med mulige forslag til HI, ikke å debattere om fiskekaker skiller seg fra rein fisk i næringsinnhold...? 

Det var faktisk du selv som startet den diskusjonen. Jeg hevdet bare at man bør være obs iom at det finnes produkter, deriblant fiskekaker, som ikke er halal pga gelatin. Det var da du dro frem det å legge laksefilet på grillen. Men, jeg skal trekke meg tilbake og la deg fortsette som dronning av DIB. 

Anonymkode: 86c77...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med grilling har man som regel litt tilbehør, ville informert om type kjøtt og latt barnet spise det som det kunne. Når barna blir eldre vet de som regel hva som er greit og ikke greit. I en bursdag sto en 6 åring å fortalte meg at det var gris i seigmannen, så etter det sluttet jeg med seigmenn på kaka. Det slo meg ikke en gang at det selvsagt er gelatin i seigmenn. Vi lærer av hverandre. Vi bor på østkanten av Oslo og har alltid litt ekstra mat i tilfelle vi har besøk :) Pannekaker er også genialt har jeg erfart. Jeg tenker vi må Prøve å inkludere, det hadde vært uaktuelt i andre kulturer å la barn på besøk ikke få mat. Vi har litt å lære om gjestfriheten i andre kulturer. 

Anonymkode: af0d2...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det var faktisk du selv som startet den diskusjonen. Jeg hevdet bare at man bør være obs iom at det finnes produkter, deriblant fiskekaker, som ikke er halal pga gelatin. Det var da du dro frem det å legge laksefilet på grillen. Men, jeg skal trekke meg tilbake og la deg fortsette som dronning av DIB. 

Anonymkode: 86c77...804

Skjønner ikke hvor du så motsetningene her. Jeg forholder meg til hva HI har av dilemmaer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2020 den 10.05, Anonym bruker skrev:

Og så skal de ha glutenfritt til den andre venninnen? Og laktosefritt til sønnens kompis? 
Sånn er det her, og det går ikke. Vi har sagt at de må spise det vi har den dagen, eller så får de spise hjemme. Jeg har nok å styre med. 

Anonymkode: 44932...d34

Sjarmtroll❤️

Anonymkode: 4e277...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sjarmtroll❤️

Anonymkode: 4e277...2ef

Vi snakker om uanmeldt besøk. Når det er planlagt er det noe helt annet. Jeg kan ikke ha fryseren full av mat i tilfelle det kommer besøk som ikke tåler ditten og datten. Sånn er det her. Tre av vennene til barna mine er allergiske mot tre forskjellige ting. Når jeg vet de kommer, kjøper jeg det de kan spise, men jeg kan ikke ha det liggende til enhver tid. 

❤️

Anonymkode: 44932...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...