GĂ„ til innhold

Vi kan sjelden tilby nabobarnet mat, slemt eller greit?🍔🌭


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Maskinelt UTBEINET kjĂžtt. Det kalles MUK, og det er andre krav til hva den kan inneholde enn i USA.

Anonymkode: 6ff04...52b

Autokorrekt!!! Har sett de lager det i Norge. 

Anonymkode: fbfe7...b08

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Pashla skrev:

OK, skjĂžnner. Men ekte fiskekaker bruker vel enten null gelatin, eller gelatin fra fisk. Noe annet er vel merkelig.

Stort sett stemmer det. Men, enkelte bruker det i stede for fiskekraft. SÄ man skal holde tungen rett hvis man skal fÞlge reglene rundt hva som er halal og hva som er haram. Eksempelvis er rÞd nonstopp haram pga fargestoffet E120 som er brukt. 

Anonymkode: 86c77...804

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Autokorrekt!!! Har sett de lager det i Norge. 

Anonymkode: fbfe7...b08

Det er ubehagelig Ä se all fremstilling av kjÞttprodukter. Men produktet er altsÄ ikke det samme som i USA.

Anonymkode: 6ff04...52b

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stort sett stemmer det. Men, enkelte bruker det i stede for fiskekraft. SÄ man skal holde tungen rett hvis man skal fÞlge reglene rundt hva som er halal og hva som er haram. Eksempelvis er rÞd nonstopp haram pga fargestoffet E120 som er brukt. 

Anonymkode: 86c77...804

Vel, et stykke laks pÄ grillen er neppe et problem.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

6 minutter siden, Pashla skrev:

Vel, et stykke laks pÄ grillen er neppe et problem.

Stor forskjell pÄ ett stykke ren laks fremfor det prosesserte produktet fiskekaker er.  

Anonymkode: 86c77...804

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Synes det er rart at sÄ mye skal tilpasses, er det snakk om allergi sÄ har jeg full forstÄelse, men ikke ellers. 

Har ei venninne som er muslim og er lÊrer i et muslimsk land. De er ofte pÄ turer til skoler i andre land og har fÄtt klar beskjed: de som ikke spiser maten de blir tilbudt fÄr la vÊre Ä reise. 

Mens man her i landet skal ta hensyn til alle mulige preferanser. 

Anonymkode: 3fdd3...60b

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er rart at sÄ mye skal tilpasses, er det snakk om allergi sÄ har jeg full forstÄelse, men ikke ellers. 

Har ei venninne som er muslim og er lÊrer i et muslimsk land. De er ofte pÄ turer til skoler i andre land og har fÄtt klar beskjed: de som ikke spiser maten de blir tilbudt fÄr la vÊre Ä reise. 

Mens man her i landet skal ta hensyn til alle mulige preferanser. 

Anonymkode: 3fdd3...60b

AltsÄ. Jeg har vÊrt i Kina og der takket jeg nei til bÄde slange og noe billegreier. 

ForÞvrig sÄ er nok Norge dette barnet sitt hjemland og da skal hun selvsagt fÄ spise det religionen tilsier at hun kan. 

Du mÄ huske pÄ at det Ä spise gris kan for en muslim sidestilles med at vi spiser rotter. Gris er et urent dyr ihht deres religion. Hvorfor kan ikke det vÊre greit?

Anonymkode: 815b1...f4c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du sett hvordan de lager kyllingpĂžlser? I USA kalles det pink slime. Det lages av brusk, sener og bein. I Norge kalt musk. Maskinelt utbrent kjĂžttđŸ€ź

Anonymkode: fbfe7...b08

Det heter mekanisk utbeinet kjĂžtt (MUK) og det er faktisk ikke muk i alle kyllingpĂžlser nei. Solvingen sine grillpĂžlser av kylling og kalkun har ikke muk i seg.

Anonymkode: 6516d...9a5

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

PĂ„ 19.5.2020 den 16.31, Anonym bruker skrev:

Nabobarnet er 6 Är. Hun leker med mine jevngamlebarn . Ofte leker de pÄ dager hvor vÊret er fint, da leker de ute hele dagen. PÄ slike dager fyrer vi opp grillen Ä griller kjÞtt. Naboen spiser kun halal kjÞtt og ikke svin. Vi har aldri noen av delene. Dette gjÞr at hun ofte er her Ä mÄ vente til vi har spist ferdig. Jeg tilbyr en brÞdskive innimellom. Hun har spurt om Ä fÄ spise middag her men vi har planlagt ting hun ikke kan spise. Slemt eller greit? 

Anonymkode: 89864...8f8

Herregud, det er da fullt mulig Ă„ servere tilbehĂžret.

Anonymkode: 6e993...a96

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Mannen min er muslim, og barnet vÄrt spiser ikke svin. Helt ok for meg. Fordi jeg forstÄr det sÄ inderlig. Ellers drikker vi Þl, spiser ikke halal og er ganske avlsappet, slik som meg og deg. Alle har ulike preferanser. Men dette med svin, er ikke en religiÞs dille. Det er viktig. Kanskje like viktig som at en avholdsmann ikke drikker alkohol, at en nordmann ikke spiser rotter, eller at en ikke rÞyker i svangerskapet. Ulike ting kan vÊre uhyre viktig for noen, men det klares ikke Ä sees nÄr en ikke orker Ä bevege seg over i den andre sitt stÄsted. Da er det lett Ä bli blind. Det finnes ikke bare en mÄte Ä leve pÄ og det som er viktig for deg er ikke nÞdvendigvis viktig for meg og omvendt. 

FÞr jeg traff mannen hadde jeg lett prÞvd Ä tilby den maten jeg kunne. Det er en selvfÞlge. Hos meg skal alle fÞle seg velkommen mette og inkludert om du er ateist, muslim, kristen eller hva det mÄtte vÊre. 

Anonymkode: c3cc5...be2

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er rart at sÄ mye skal tilpasses, er det snakk om allergi sÄ har jeg full forstÄelse, men ikke ellers. 

Har ei venninne som er muslim og er lÊrer i et muslimsk land. De er ofte pÄ turer til skoler i andre land og har fÄtt klar beskjed: de som ikke spiser maten de blir tilbudt fÄr la vÊre Ä reise. 

Mens man her i landet skal ta hensyn til alle mulige preferanser. 

Anonymkode: 3fdd3...60b

Det har vÊrt mange kommentarer her som mener at slik "tilpasning" ikke er greit. De har blitt slettet som rasistiske. 

Anonymkode: af10c...7cb

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er rart at sÄ mye skal tilpasses, er det snakk om allergi sÄ har jeg full forstÄelse, men ikke ellers. 

Har ei venninne som er muslim og er lÊrer i et muslimsk land. De er ofte pÄ turer til skoler i andre land og har fÄtt klar beskjed: de som ikke spiser maten de blir tilbudt fÄr la vÊre Ä reise. 

Mens man her i landet skal ta hensyn til alle mulige preferanser. 

Anonymkode: 3fdd3...60b

Er det sÄnn hjemland du vil ha da? At ting ikke skal tilpasses hver enkelt. Husk at det i mange land heller ikke er tilrettelagt for F.eks funksjonshemmede, Þnsker du det samme her hjemme? Eller er det noe HELT annet, tenker du? Hvem skal i sÄfall bestemme hva som er viktig og ikke? Enkeltmennesker, stortinget, kongen? 
Hva med i de land der homofile blir forfulgt? Er det ogsÄ en ting vi bÞr se pÄ som et godt ekesmpel? 
Er det ikke det som er sÄ flott med Norge?
Vi kan leve det livet vi Þnsker, uavhengig av religion, nasjonalitet og kjÞnn. 
Hvorfor skal noen lage sÄ mye styr for ei pÞlse? Eller et kjÞttstykke? Hvor mange muslimer kjenner du som krever at barnet deres skal fÄ mat nÄr de er pÄ besÞk? Tror ingen Þnsker at barnet deres skal vÊre en byrde for andre. 

 

Anonymkode: a2393...2da

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Dere som har alt mulig Ä tilby; dere mÄ da ha et enormt matsvinn?

Jeg kan ikke ha glutenfrie knekkebrÞd, pÞlsebrÞd osv, laktosefrie melkeprodukter, samt halalslaktet middagsmat liggende klar til enhver anledning. Dere mÄ da kaste mye mat?

Anonymkode: 44932...d34

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som har alt mulig Ä tilby; dere mÄ da ha et enormt matsvinn?

Jeg kan ikke ha glutenfrie knekkebrÞd, pÞlsebrÞd osv, laktosefrie melkeprodukter, samt halalslaktet middagsmat liggende klar til enhver anledning. Dere mÄ da kaste mye mat?

Anonymkode: 44932...d34

Fryseboksen var nevnt her. Man kaster vel sjelden mat rett fra fryseboksen? 
Og sÄ gÄr det jo an Ä spise opp de glutenfrie pÞlsene selv om man tÄler gluten...

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hadde aldri tilbudt Ă„ lage noko halal , det er dyreplageri .

 

Men dersom du hÞyrer med foreldrene sÄ er det mange som godtar at du griller foreksempel kylling eller kalkun pÞlse pÄ din egen grill .det er ikkje alle som ikkje godtar at det blir brukt samme grill .

Ellers synest eg det er heilt greit Ä tilby ei skive , ein frukt ol. 

 

Og har du ikkje noko , sĂ„ er det heilt greit det ogsĂ„ â˜ș

Anonymkode: 9ccc7...668

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som har alt mulig Ä tilby; dere mÄ da ha et enormt matsvinn?

Jeg kan ikke ha glutenfrie knekkebrÞd, pÞlsebrÞd osv, laktosefrie melkeprodukter, samt halalslaktet middagsmat liggende klar til enhver anledning. Dere mÄ da kaste mye mat?

Anonymkode: 44932...d34

Her er det snakk om et lite barn som ofte er pÄ besÞk. Da gÄr det helt fint Ä ha mat hun kan spise pÄ lur, helt uten Ä mÄtte kaste noe som helst. 

Hvordan er det Ă„ leve med Ă„ kun se problemer?

Anonymkode: 815b1...f4c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

31 minutter siden, Pashla skrev:

Fryseboksen var nevnt her. Man kaster vel sjelden mat rett fra fryseboksen? 
Og sÄ gÄr det jo an Ä spise opp de glutenfrie pÞlsene selv om man tÄler gluten...

Jeg har ikke sÄ stor fryser. Og alt kan ikke fryses. Jeg gidder heller ikke Ä mÄtte spise opp all mulig mat fordi det nÊrmer seg utlÞpsdato og ingen av vennene tilfeldigvis var pÄ besÞk den mÄneden. Det fÄr da vÊre grenser. 

Anonymkode: 44932...d34

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg tenker at nÄr det er et nabobarn, sÄ kan hun gÄ hjem og spise. Hadde vÊrt annerledes om hun hadde vÊrt langt hjemmefra. 

Anonymkode: fbfe7...b08

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Men er det virkelig vanlig Ă„ servere mat til de barna som det lekes med i gata?

AltsÄ hvis det er et avtalt lekebesÞk, da serverer man jo mat. Men i hi virker det som det er uformell leking som foregÄr mellom nabobarn ute?

NÄ har jeg ikke smÄbarn lenger, men om jeg hadde hatt ville jeg ikke blitt veldig fornÞyd om ungene kom mette hjem til middag. 

 

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det snakk om et lite barn som ofte er pÄ besÞk. Da gÄr det helt fint Ä ha mat hun kan spise pÄ lur, helt uten Ä mÄtte kaste noe som helst. 

Hvordan er det Ă„ leve med Ă„ kun se problemer?

Anonymkode: 815b1...f4c

Jeg gjÞr ikke det, men det blir jo fort et problem nÄr Arne skal ha det ene, Petter det andre, og Julie det tredje, og ingen i husstanden spiser det til vanlig. Man kan jo ikke ha det sÄnn til enhver tid. 

Anonymkode: 44932...d34

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Datteren min er allergisk mot egg. Jeg krever selvsagt ikke at naboen til enhver tid kan tilby henne mat som ikke inneholder egg. 

Anonymkode: 44932...d34

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

PĂ„ 19.5.2020 den 16.31, Anonym bruker skrev:

Nabobarnet er 6 Är. Hun leker med mine jevngamlebarn . Ofte leker de pÄ dager hvor vÊret er fint, da leker de ute hele dagen. PÄ slike dager fyrer vi opp grillen Ä griller kjÞtt. Naboen spiser kun halal kjÞtt og ikke svin. Vi har aldri noen av delene. Dette gjÞr at hun ofte er her Ä mÄ vente til vi har spist ferdig. Jeg tilbyr en brÞdskive innimellom. Hun har spurt om Ä fÄ spise middag her men vi har planlagt ting hun ikke kan spise. Slemt eller greit? 

Anonymkode: 89864...8f8

Hadde hÞrt med foreldrene pÄ samme mÄte som jeg ville ha gjort hvis det gjaldt andre barn. Det er jo ikke greit om et barn alltid spiser hos det andre barnet og ikke motsatt. Men om man bytter pÄ hvor man spiser, og ditt barn fÄr mat hos hennes familie, sÄ skulle det bare mangle at du kunne grille noe hun kunne spise. 

Anonymkode: 65ec7...80c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan er det Ă„ leve med Ă„ kun se problemer?

Anonymkode: 815b1...f4c

AKKURAT DET SAMME TENKTE JEG!

Fy flate sÄ slitsomt Ä anse alle verdens ting som problem. 

Anonymkode: 65ec7...80c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er rart at sÄ mye skal tilpasses, er det snakk om allergi sÄ har jeg full forstÄelse, men ikke ellers. 

Har ei venninne som er muslim og er lÊrer i et muslimsk land. De er ofte pÄ turer til skoler i andre land og har fÄtt klar beskjed: de som ikke spiser maten de blir tilbudt fÄr la vÊre Ä reise. 

Mens man her i landet skal ta hensyn til alle mulige preferanser. 

Anonymkode: 3fdd3...60b

Det er en diskusjon som er interessant nok det, men det har jo ikke noe med denne konkrete saken Ă„ gjĂžre.

Anonymkode: 65ec7...80c

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...