Gå til innhold

Vi kan sjelden tilby nabobarnet mat, slemt eller greit?🍔🌭


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nabobarna som er muslimer får tilbud om mat. Dersom vi har svin får de tilbud om tilbehør. Når det er bursdag baker jeg ting uten gelatin og kjøper halal gelé (ferdig i boks og mye enklere). 

Vi har et ønske om et åpent hjem hvor alle føler seg velkommen, og har stort sett en unge eller to ekstra til middag hver dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da hadde jeg tilbudt henne litt salat eller noe annet tilbehør dere har. 

Anonymkode: dcec7...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbyr gjerne mat uten svin, det har jeg null problemer med. Det samme med allergier, der tilpasser jeg eller finner noe annet. Men halal kjøper jeg aldri, og kommer heller aldri til å kjøpe. Kreves det må de nok stå over mat hos oss.

Anonymkode: 71ef4...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å inkludere koster så lite, men betyr så mye. Ha en pakke fiskekaker i frysen eller en boks maiskolber i skapet, så er du dekket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine barn har noen muslimske venner, og de spiser hos oss, de får da kylling eller fiske produkter. Foreldrene sier at så lenge det ikke er svin, så går det helt fint, det må ikke være halal. Nå smaker jo kyllingpølser så mye bedre enn de andre og, vi spiser vel nesten aldri svin selv. 

Anonymkode: ebf72...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan du ikke ha noen halalpølser i fryseren som du trekker mens deres mat blir ferdig på grillen? 

Anonymkode: 815b1...f4c

Og så skal de ha glutenfritt til den andre venninnen? Og laktosefritt til sønnens kompis? 
Sånn er det her, og det går ikke. Vi har sagt at de må spise det vi har den dagen, eller så får de spise hjemme. Jeg har nok å styre med. 

Anonymkode: 44932...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og så skal de ha glutenfritt til den andre venninnen? Og laktosefritt til sønnens kompis? 
Sånn er det her, og det går ikke. Vi har sagt at de må spise det vi har den dagen, eller så får de spise hjemme. Jeg har nok å styre med. 

Anonymkode: 44932...d34

Det er null stress. Pølsene fra God og mager er såvidt jeg vet både gluten og melkefre(?). Litt saftis i frysen, så får alle noe. 

Anonymkode: ded5b...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et sabla styr for å gi andres barn mat. Her i nabolaget er vi heldig, ingen allergier eller andre hensyn å ta. Helt ærlig tror jeg ikke jeg hadde orket å fylle fryseren med kyllingpølser pga religion, glutenfritt pølsebrød pga allergi, melkefritt kjøtt pga allergi osv. Vi har faktisk ikke plass. Det er noe annet dersom det er bursdag, men sånn i hverdagen har vi mer enn nok med å lage vanlig middag som vi selv spiser. Vi spiser sjelden rødt kjøtt/svin, så har kylling og fisk, men kjøper ikke halalslaktet mat for naboens del. 

Anonymkode: 78310...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Blondzilla skrev:

Jeg pleier å ha noen fiskekaker liggende til halalbarn. Det går jo fint å slenge på grillen også. 

Vær obs på at ofte er det gelatin i fiskekaker. Ergo er ikke de nødvendigvis halal.

Anonymkode: 86c77...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er høflig å servere mat når man har besøk over tid. Enten det er små eller store gjester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du spurt foreldrene om hun må spise halal, eller om det er greit å tilby kylling, fisk el. annet? 
Jeg har samarbeidet med mange muslimske familier gjennom jobb, og har aldri opplevd at de mener barna ikke kan spise kylling og fisk. (Selv om de ikke er halalslaktet). 

Anonymkode: b0a3e...ba3

All fisk er «halalslaktet»... all kylling og annet kjøtt også, for så vidt, med unntak av bønnen som skal framsies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vær obs på at ofte er det gelatin i fiskekaker. Ergo er ikke de nødvendigvis halal.

Anonymkode: 86c77...804

Kommer vel an på hvilken gelatin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er null stress. Pølsene fra God og mager er såvidt jeg vet både gluten og melkefre(?). Litt saftis i frysen, så får alle noe. 

Anonymkode: ded5b...c6b

De fleste pølser er det nå. Finsbtåten, Leiv Vidar og Gilde, i alle fall. Og de smaker MYE bedre :)

Anonymkode: 95699...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vær obs på at ofte er det gelatin i fiskekaker. Ergo er ikke de nødvendigvis halal.

Anonymkode: 86c77...804

De har vel ikke gelatin med svin i fiskeprodukter?

Anonymkode: b3809...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig tilbyr man barnas venner mat! Og er det virkelig et problem å ha en pakke halal eller kyllingpølser i fryseren? Høres jo ut som barna har et godt vennskap og liker hverandre. Folk er så smålige at jeg får sjokk! 

Anonymkode: a784a...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig tilbyr man barnas venner mat! Og er det virkelig et problem å ha en pakke halal eller kyllingpølser i fryseren? Høres jo ut som barna har et godt vennskap og liker hverandre. Folk er så smålige at jeg får sjokk! 

Anonymkode: a784a...abd

Pølser laget av pink slime er jo så digg🤮🤮

Anonymkode: fbfe7...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pølser laget av pink slime er jo så digg🤮🤮

Anonymkode: fbfe7...b08

At det var?

Anonymkode: 815b1...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

 Men hun spiser ikke pga religion.. det blir helt annet. 
 

Anonymkode: af7fa...acc

Nei, det gjør de ikke. Dette er uansett et barn, og barn velger ikke selv hvilke spiseforskrifter de skal følge. 

Anonymkode: 6ff04...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pashla skrev:

Gelatin kan også lages av alger.

Det er helt riktig. Men, det brukes sjeldent i mat. Hovedsaklig i kapsler. Det kan også lages av frukt. Men, i begge disse tilfellene så merkes produktet med at det er brukt denne type gelatin. 

Ved bruk av vanlig gelatin så står det kun gelatin. Som feks på gel-pakker, seigmenn, osv...

Anonymkode: 86c77...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

At det var?

Anonymkode: 815b1...f4c

Har du sett hvordan de lager kyllingpølser? I USA kalles det pink slime. Det lages av brusk, sener og bein. I Norge kalt musk. Maskinelt utbrent kjøtt🤮

Anonymkode: fbfe7...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi mat både til barna som er muslimer, vegetarianere, har cøliaki eller andre allergier.

Anonymkode: ebf72...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du sett hvordan de lager kyllingpølser? I USA kalles det pink slime. Det lages av brusk, sener og bein. I Norge kalt musk. Maskinelt utbrent kjøtt🤮

Anonymkode: fbfe7...b08

Maskinelt UTBEINET kjøtt. Det kalles MUK, og det er andre krav til hva den kan inneholde enn i USA.

Anonymkode: 6ff04...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt riktig. Men, det brukes sjeldent i mat. Hovedsaklig i kapsler. Det kan også lages av frukt. Men, i begge disse tilfellene så merkes produktet med at det er brukt denne type gelatin. 

Ved bruk av vanlig gelatin så står det kun gelatin. Som feks på gel-pakker, seigmenn, osv...

Anonymkode: 86c77...804

OK, skjønner. Men ekte fiskekaker bruker vel enten null gelatin, eller gelatin fra fisk. Noe annet er vel merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...