Gå til innhold

Vi kan sjelden tilby nabobarnet mat, slemt eller greit?🍔🌭


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nabobarnet er 6 år. Hun leker med mine jevngamlebarn . Ofte leker de på dager hvor været er fint, da leker de ute hele dagen. På slike dager fyrer vi opp grillen å griller kjøtt. Naboen spiser kun halal kjøtt og ikke svin. Vi har aldri noen av delene. Dette gjør at hun ofte er her å må vente til vi har spist ferdig. Jeg tilbyr en brødskive innimellom. Hun har spurt om å få spise middag her men vi har planlagt ting hun ikke kan spise. Slemt eller greit? 

Anonymkode: 89864...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greit. Så lenge de ikke spiser det samme som dere. Dere skal ikke måtte kjøpe inn ting dere normalt ikke bruker å ha, pga nabobarn 

Anonymkode: e024a...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de syns det er greit å steke maten på den vanlige grillen deres og hun er hos dere ofte hadde jeg kjøpt pølser hun kan spise og hatt i fryseren, men det er helt greit å ikke servere mat til venner som er innom. 

Anonymkode: 404e8...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok, men jeg hadde gjort som hun over og kjøpt en pakke halalpølser. Hør med foreldrene. Kanskje kyllingpølser fra prior holder? Blir ikke kyllinger halalslaktet?

Anonymkode: ded5b...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt med foreldrene? Jeg vet mange lar barna spise «vanlig» mat hos venner, for at andre foreldre skal slippe det dilemma du har nå. Ikke bare halal, men også andre ting som vegetar o.l. 

Anonymkode: 75210...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke ha noen halalpølser i fryseren som du trekker mens deres mat blir ferdig på grillen? 

Anonymkode: 815b1...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit å ikke tilby mat, men samtidig er det jo hyggelig å kunne gjøre det av og til. :) Vi har begynt å ha kyllingpølser og karbonader liggende i fryseren i tilfelle bestevennen til sønnen min er her når vi skal spise. Han må ikke ha halal da, det kan bare ikke være svin, så det blir jo litt enklere.

Før jeg begynte å ha noe liggende i fryseren så har jeg noen ganger besvart spørsmål om å spise her med: "Vi har dessverre svinekjøtt til middag i dag, men du kan få poteter og grønnsaker hvis du vil." og han har takket ja til det også. Et par ganger har jeg også tatt av f.eks. litt gryterett til ham før jeg har hatt oppi svinekjøttet, og han har vært storfornøyd med det. ;) Det viktigste for barna er nok å få være sammen. :)

Anonymkode: 441d6...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ha noen fiskekaker liggende til halalbarn. Det går jo fint å slenge på grillen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal takke moren til venninnen lin endag. For at jeg alltid ble tilbudt mat hjemme hos dem da jeg var barn. Jeg fikk være der så lenge jeg ville, og hvor ofte jeg ville. Mat fikk jeg alltid. Var en god barndom. Var ikke så lett hjemme, så glad jeg alltid var så velkommen hos dem. 

Anonymkode: 4949b...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rasistisk å si at man ikke gir etter for religiøse diller? Gud bedre. Alt er rasistisk når det gjelder muslimer. 

Anonymkode: fbfe7...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det rasistisk å si at man ikke gir etter for religiøse diller? Gud bedre. Alt er rasistisk når det gjelder muslimer. 

Anonymkode: fbfe7...b08

Nei, det er det ikke. Og religiøse spiseforskrifter er ikke "diller". Det ville også vært respektløst å tilby et barn fra en vegetarianerfamilie pølser. 

Anonymkode: 6ff04...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nabobarnet er 6 år. Hun leker med mine jevngamlebarn . Ofte leker de på dager hvor været er fint, da leker de ute hele dagen. På slike dager fyrer vi opp grillen å griller kjøtt. Naboen spiser kun halal kjøtt og ikke svin. Vi har aldri noen av delene. Dette gjør at hun ofte er her å må vente til vi har spist ferdig. Jeg tilbyr en brødskive innimellom. Hun har spurt om å få spise middag her men vi har planlagt ting hun ikke kan spise. Slemt eller greit? 

Anonymkode: 89864...8f8

Jeg synes det å ikke tilby noen som er på besøk mat er dårlig folkeskikk. Gjestfrihet er en viktig norsk verdi. Dere eter vel ikke bare kjøtt? Tilby henne litt salat, litt potet, skjær en brødskive utenom?

Anonymkode: 6ff04...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det å ikke tilby noen som er på besøk mat er dårlig folkeskikk. Gjestfrihet er en viktig norsk verdi. Dere eter vel ikke bare kjøtt? Tilby henne litt salat, litt potet, skjær en brødskive utenom?

Anonymkode: 6ff04...52b

På den andre siden, er det vel ikke nødvendigvis slik at nabobarnet er "på besøk" selv om barna leker ute sammen? Da kan man jo i mange tilfeller like gjerne si at det er TS sitt barn som er på besøk hos naboen, og som må komme hjem for å spise middag? Her er ungene ute og leker med nabobarn hver dag, men de spiser bare unntaksvis sammen. Om ikke annet er avtalt, lager alle foreldrene middag, og det er ikke slik at barna plutselig er middagsgjester hos førstemann som er ferdig.

Når det er sagt, går det jo an å ta en prat med foreldrene til denne jenta. og høre om det er greit at dere tilbyr noen kyllingpølser eller noe selv om det er laget sammen med deres kjøtt. Om det er naturlig at jenta venter hos dere i stedet for å gå hjem og spise, ville jeg sørget for å ha noe til henne i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde virkelig ikke gjort dette til en prinsippsak. Spør foreldrene om det er greit at du griller en kyllingpølse på samme grill som dere bruker. Hvis ikke, koker du pølsa.

Anonymkode: a446b...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de syns det er greit å steke maten på den vanlige grillen deres og hun er hos dere ofte hadde jeg kjøpt pølser hun kan spise og hatt i fryseren, men det er helt greit å ikke servere mat til venner som er innom. 

Anonymkode: 404e8...87c

Det er ikke greit å bruke samme grill. 

Anonymkode: af7fa...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det å ikke tilby noen som er på besøk mat er dårlig folkeskikk. Gjestfrihet er en viktig norsk verdi. Dere eter vel ikke bare kjøtt? Tilby henne litt salat, litt potet, skjær en brødskive utenom?

Anonymkode: 6ff04...52b

 Men hun spiser ikke pga religion.. det blir helt annet. 
 

Anonymkode: af7fa...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har som regel litt fisk på grille, eventuelt kyllingpølser har vi også alltid i frysen. Minste problem i verden. Vet de spiser halal hjemme, men ingen ingen problem å få vanlig kylling/fisk hos oss.

Anonymkode: 4f73f...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke greit å bruke samme grill. 

Anonymkode: af7fa...acc

For noen er det greit. 

Anonymkode: 404e8...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det å ikke tilby noen som er på besøk mat er dårlig folkeskikk. Gjestfrihet er en viktig norsk verdi. Dere eter vel ikke bare kjøtt? Tilby henne litt salat, litt potet, skjær en brødskive utenom?

Anonymkode: 6ff04...52b

Heeeeelt enig 👍👍👍

Anonymkode: 523ef...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du spurt foreldrene om hun må spise halal, eller om det er greit å tilby kylling, fisk el. annet? 
Jeg har samarbeidet med mange muslimske familier gjennom jobb, og har aldri opplevd at de mener barna ikke kan spise kylling og fisk. (Selv om de ikke er halalslaktet). 

Anonymkode: b0a3e...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilbyr som regel tilbehøret til kjøttet. Feks pommes frites, bakt potet og salat etc. Pasta med kjøttdeig, da får gjesten pasta med ketchup.
Da trenger ikke jeg å styre med halalmat og barnet får mat. 

Anonymkode: 7ef97...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er muslim, hadde synes det var helt greit at mitt barn ikke fikk mat. (Vi krever ikke halal mat, bare ikke svin) Men med tanke på hvordan jeg personlig er så hadde jeg syntes det var veldig hyggelig om de fikk mat som de kan spise. Min gutt har flere venner med cøliaki, vi kjøper alltid glutenfrie baguetter, makaroni og tacolefser til disse vennene, det har vi så å si alltid i hus. Hender jeg også kjøper litt kjeks og diverse hvis de skal kose seg på en fredag. For meg er det en selvfølge, MEN andre må velge hva de ønsker å tilby mitt barn. 
Ellers har han to i klassen som kun spiser svinepølser hvis det er wiener og da kjøper vi det inn til bursdag. 
 

Det går fint ann å løse slike utfordringer hvis man ønsker. 

Anonymkode: a2393...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...