Gå til innhold

Barnet på 11 er så negativ - ser alltid glasset som halvtomt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er så trist. Hun er en helt herlig person, men hun ser så mørkt på ting.

Hun gleder seg sjelden over ting, forventer det verste.
 

VI har mange gode øyeblikk og opplevelser. Og når hun er ned venner ler hun og sprudler. Men jeg føler at hun har et tungsinn

Noen ned liknende erfaring? Råd og tips? Grunn til bekymring? 

Anonymkode: bd9cc...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min er sånn. Hun fikk hjelp fra helsesøster til å tenke litt anderledes. Hun ble ofte sittende fast i negative tanker. Nå er hun 14 og sliter fortsatt med tankemønstre, men helsesøster har vært god hjelp. 

Anonymkode: 564b4...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min er sånn. Hun fikk hjelp fra helsesøster til å tenke litt anderledes. Hun ble ofte sittende fast i negative tanker. Nå er hun 14 og sliter fortsatt med tankemønstre, men helsesøster har vært god hjelp. 

Anonymkode: 564b4...d46

Datteren min snakker med helsesøster, og har snakket om røde og grønne tanker.. 

Jeg bare lurer på hvor dette kommer fra.. 

Er det jeg som har vært for mye negativ? Jeg forsøker å ha en positiv holdning, men.. 

HI

Anonymkode: bd9cc...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye personlighet i dette, og jeg tror faktisk det kan bli en vane også.

Har en 16-åring som også er litt lik, men for han tror jeg det også har blitt en kveruleringsmåte gjennom puberteten. Hans tenåringstrass har nemlig i stor grad vært å være litt innesluttet, mutt og negativ, sikkert i motsetning til meg da som stort sett er ganske positiv.

Det har aldri vært noe slamring med dører, stygg svaring, festing eller andre ting, bare den litt negative og mutte holdningen.

Nå er han 16 år og stort sett over disse værste tenåringsnykkene, men jeg tror det har blitt en uvane å svare med en litt negativ kverulering på ting.

Jeg fortsetter bare å se ting fra en mer positiv side og fortelle det, så får han etterhvert velge selv hvordan han selv vil se på verden. Forhåpentligvis blir han litt formet av meg også selv om han ikke akkurat innrømmer det nå.

Anonymkode: 17239...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er født evige optimister,  mens andre av oss er mer negative av natur. 

Jeg har ofte ønsket at jeg var mer optimistisk og mindre grublende.  Men samtidig har jeg i senere begynt å innse at jeg ER forsiktig og tenkende. Og det får være greit.

Anonymkode: 3d85b...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min snakker med helsesøster, og har snakket om røde og grønne tanker.. 

Jeg bare lurer på hvor dette kommer fra.. 

Er det jeg som har vært for mye negativ? Jeg forsøker å ha en positiv holdning, men.. 

HI

Anonymkode: bd9cc...9e0

Har hun opplevd noe? Som skilsmisse, svik på annet vis, uheldige episoder med venner? 

Kan også bare være at sånn er hun. 

Anonymkode: 52e1f...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, Anonym bruker said:

Noen er født evige optimister,  mens andre av oss er mer negative av natur. 

Jeg har ofte ønsket at jeg var mer optimistisk og mindre grublende.  Men samtidig har jeg i senere begynt å innse at jeg ER forsiktig og tenkende. Og det får være greit.

Anonymkode: 3d85b...b88

Og ps. 

Jeg har et barn som ser ut til være lik meg på dette. Jeg må virkelig passe på å akseptere han slik han er! Å ikke gi verken direkte eller indirekte beskjed til han om at han ikke er god nok slik han er.

Jeg mener selvsagt ikke å oppfordre til negative tanker, men å ikke behandle han som en person som må fikses fordi han er feil.

Jeg har selv blitt møtt med litt holdningen om at "kan du ikke bare tenke litt mer positivt", og det hjalp ikke. Kanskje det til og med gjorde ting verre,  fordi det fikk meg til å føle at det var noe galt med meg 

Anonymkode: 3d85b...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har hun opplevd noe? Som skilsmisse, svik på annet vis, uheldige episoder med venner? 

Kan også bare være at sånn er hun. 

Anonymkode: 52e1f...17b

Hun hadde noen vanskelige år sosialt i starten av skoletiden

Hennes holdning er at hun i utgangspunktet ikke bør stole på folk før de viser at de fortjener det

Samtidig mener hun at hun har det helt fint sosialt, og at hun er fornøyd med tilværelsen 

HI

 

Anonymkode: bd9cc...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min snakker med helsesøster, og har snakket om røde og grønne tanker.. 

Jeg bare lurer på hvor dette kommer fra.. 

Er det jeg som har vært for mye negativ? Jeg forsøker å ha en positiv holdning, men.. 

HI

Anonymkode: bd9cc...9e0

Har du vært negativ, da? Helt ærlig?

Anonymkode: d6af2...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min snakker med helsesøster, og har snakket om røde og grønne tanker.. 

Jeg bare lurer på hvor dette kommer fra.. 

Er det jeg som har vært for mye negativ? Jeg forsøker å ha en positiv holdning, men.. 

HI

Anonymkode: bd9cc...9e0

Du prøver, men... 

Anonymkode: 9c882...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har du vært negativ, da? Helt ærlig?

Anonymkode: d6af2...1da

Jeg er egentlig av natur en ganske negativ person, men har nettopp derfor vært bevisst på å se mulighetene her hjemme og i dialog med datteren min. Så etter at jeg ble mamma så mener jeg at jeg har lagt om egne holdninger og tankemønstre. Det kan selvsagt være at jeg har feilet kraftig i det..

HI

Anonymkode: bd9cc...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er egentlig av natur en ganske negativ person, men har nettopp derfor vært bevisst på å se mulighetene her hjemme og i dialog med datteren min. Så etter at jeg ble mamma så mener jeg at jeg har lagt om egne holdninger og tankemønstre. Det kan selvsagt være at jeg har feilet kraftig i det..

HI

Anonymkode: bd9cc...9e0

Kan det ikke da tenkes at din datter har arvet dette personlighetstrekket?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Kan det ikke da tenkes at din datter har arvet dette personlighetstrekket?

 

Det kan hende. Håpet at hun hadde arvet den alltid like positive pappaen 😊

HI

Anonymkode: bd9cc...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv er jeg optimist, så jeg kan ikke sette meg helt inn i hvordan det er å være pessimist. Men om det er endel av hvem hun er, så bør jo også den delen av hennes personlighet annerkjennes. Ikke si at hun ser feil på det, men at det også kan ses på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Selv er jeg optimist, så jeg kan ikke sette meg helt inn i hvordan det er å være pessimist. Men om det er endel av hvem hun er, så bør jo også den delen av hennes personlighet annerkjennes. Ikke si at hun ser feil på det, men at det også kan ses på en annen måte.

Det er et veldig godt poeng! 
 

HI

Anonymkode: bd9cc...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen er født evige optimister,  mens andre av oss er mer negative av natur. 

Jeg har ofte ønsket at jeg var mer optimistisk og mindre grublende.  Men samtidig har jeg i senere begynt å innse at jeg ER forsiktig og tenkende. Og det får være greit.

Anonymkode: 3d85b...b88

Æsj jeg er også slik. Og tydeligvis er det ikke noe folk ønsker å være..... 

Hater at jeg er slik forsiktig og tenkende..... 

Anonymkode: ecf4c...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Kan det ikke da tenkes at din datter har arvet dette personlighetstrekket?

 

Ikke den du siterer, men går dette i arv kan jeg drepe meg selv. Er selv veldig negativ. Synes optimister er veldig naive. De er litt som barn som er uerfarne og naive til livet. 
Så jeg klarer ikke gå ned på deres nivå. Men skulle ønske jeg var mer slik.

Anonymkode: ecf4c...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...