Gå til innhold

Mennesker som legger ut i detalj, om sine egne eller andres kroppslige plager - hva er din tålegrense?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tåler det meste. Men generelt så hever jeg øyenbrynene rett og slett fordi det er skummelt å dele så mye personlig når man er i en sårbar posisjon. Det er lett å dele for mye og kanskje feil informasjon fordi man ikke har oppfattet alt korrekt. 
Kanskje man overdramatiserer (selv om det selvsagt er lov å føle ting mer dramatisk enn det er) 

Folk må gjerne dele for min del, men jeg har noen ganger tenkt (og en gang sagt fra til personen) dette burde ikke deles ukritisk. 

Anonymkode: 6931e...c64

Det er et veldig godt poeng, og jeg må si jeg synes du bidrar med trådens mest sympatiske måte å takle slike ting på.

(inkludert min egen, før noen kommenterer det ;))

Anonymkode: 65d39...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Særlig om man er den empatiske og lyttende typen, som ikke vet særlig mye om energityveri og narsissisme, så kan det være uhyre lett å bite på den greia der, og ende opp med å ofre livet sitt, fremfor å beholde kontrollen og grensene selv. 

Empati og grenser kan fint kombineres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Så synes jeg også det er litt synd å se at en del lar seg utnytte, mens andre bevisst utnytter. Håpet er at flere la merke til hva som ble sagt om den saken. 

Det er jo du selv som lar deg utnytte. Fint at du har sluttet med det, men kanskje vi andre ikke trenger dine advarsler. Kanskje de fleste her er voksne folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en ting som slår meg, og det er at enkelte tydeligvis aldri har opplevd at folk deler for mye. Og samtidig påstår at vi som opplever dette bare må finne oss i det.

Hvorfor kan ikke dere som har det slik, heller jobbe med hvordan dere selv møter andre, med tanke på empati, omsorg, det å bygge tillit. Dette er hva som skal til for at folk åpner opp. Dermed kan de dra til dere i stedet for oss, og åpne seg for dere i stedet for oss!

Det må da være hva man kaller win - win! :) 

Anonymkode: 65d39...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo en ting som slår meg, og det er at enkelte tydeligvis aldri har opplevd at folk deler for mye. Og samtidig påstår at vi som opplever dette bare må finne oss i det.

Hvorfor kan ikke dere som har det slik, heller jobbe med hvordan dere selv møter andre, med tanke på empati, omsorg, det å bygge tillit. Dette er hva som skal til for at folk åpner opp. Dermed kan de dra til dere i stedet for oss, og åpne seg for dere i stedet for oss!

Det må da være hva man kaller win - win! :) 

Anonymkode: 65d39...d38

Host host host, jeg satt visst noe i halsen tror jeg

Anonymkode: adf36...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan legge til at dette gjelder uansett hva slags plager mennesker måtte påstå seg å ha. Det hjelper ikke om man påstår seg å ha blitt overfalt eller voldtatt eller torturert liksom. Min erfaring er - uten unntak - at de stilleste personene er de med de største traumene, og størst behov for å bli sett. 

Anonymkode: 65d39...d38

Jeg syns egentlig ikke at du har noen særlig god grunn til å slå deg på brystet over denne måten å møte mennesker i krise på. Et godt menneske evner både å sette grenser for seg selv og være medmenneske. 

Og å påstå at vi som ikke lar oss bruke til vi får sår på sjelen ikke har opplevd energityver er vel en god hersketeknikk? Fordi om man har andre erfaringer enn deg betyr vel ikke det at vår erfaring ikke teller?

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er et veldig godt poeng, og jeg må si jeg synes du bidrar med trådens mest sympatiske måte å takle slike ting på.

(inkludert min egen, før noen kommenterer det ;))

Anonymkode: 65d39...d38

Å nekte å forholde deg til andre menneskers lidelse, plager og sykdommer gjør deg ikke veldig sympatisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg syns egentlig ikke at du har noen særlig god grunn til å slå deg på brystet over denne måten å møte mennesker i krise på.

Nei, og det er heller ikke det som er meningen. 

Jeg spurte etter hvor menneskers grenser går og hva de godtar eller ei, og hva de gjør når noen tråkker over grensene deres.

Meningen var å få frem at det er helt innafor å ikke godta hva som helst, ikke finne seg i at folk oppfører seg respektløst, ikke finne seg i å være en dørmatte, og jeg fikk det også bekreftet fra flere hold i løpet av denne tråden, at flere andre heller ikke gidder sånt.

(etter en annen tråd hvor overraskende mange tilsynelatende syntes dette var helt i orden) 

Heldigvis høres jo de fleste av de som bekrefter dette, helt oppegående og nøkterne ut. 

Men veldig mye består jo også bare av å hakke på meg ut fra tanken om at jeg forsøker å fremstå som sympatisk, og så skal man liksom så tvil om jeg er det. Det fungerer heldigvis som et godt eksempel på hva man bare må overse og tenke på som narsissistisk raseri. Folk blir forbanna av å bli avvist. Og jo mer forbanna de blir, jo mer glad skal vi bli for at vi har avvist. 

(jeg må innrømme at det tidvis er forbanna fornøyelig å se hvor forutsigbare folk er på dette)

For meg går dette himla bra, jeg har aldri opplevd at sure folk har klart å få andre til å like meg noe mindre, de fleste har vett til å danne seg sin egen mening, fremfor å tro blindt på det som blir sagt. 

Så jeg sender en shout-out til alle de der ute som leser dette og som har klart å frigjøre dere fra energityver, eller som går i tanker om å gjøre det. Jeg heier på dere! Det kommer til å gå BRA! 🌝

Anonymkode: 65d39...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg heller hører om rennende diaré enn den ego-masturbasjonen til deg hi. Så stolt av deg selv, og så villig til å heie på folk som er enig med deg.

Selvgode folk, det blir jeg litt kvalm av.

Anonymkode: 3ba64...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror jeg heller hører om rennende diaré enn den ego-masturbasjonen til deg hi. Så stolt av deg selv, og så villig til å heie på folk som er enig med deg.

Selvgode folk, det blir jeg litt kvalm av.

Anonymkode: 3ba64...507

Ja, jeg satt akkurat og tenkte på at nå har jeg jo fått frem poenget mitt, så da er det i grunn bare slemt å sitte og se på at folk flyr på veggen i blindt raseri.

Heier ikke på folk som er enig meg, jeg heier på folk som skaper et godt liv for seg selv og sine. Det kommer jeg ALLTID til å gjøre. 

Uansett, jeg sier meg ferdig med min misjon, og alle dere som er sprekkeferdig etter å snakke om promp og bæsj, og andre ting i samme dur, kan nå få lov til å overta tråden til dette formål. 

Det kan jo faktisk bli litt spennende å se hva som skjer når folk faktisk forventer å høre om det! 💩💨

Anonymkode: 65d39...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, og det er heller ikke det som er meningen. 

Jeg spurte etter hvor menneskers grenser går og hva de godtar eller ei, og hva de gjør når noen tråkker over grensene deres.

Meningen var å få frem at det er helt innafor å ikke godta hva som helst, ikke finne seg i at folk oppfører seg respektløst, ikke finne seg i å være en dørmatte, og jeg fikk det også bekreftet fra flere hold i løpet av denne tråden, at flere andre heller ikke gidder sånt.

(etter en annen tråd hvor overraskende mange tilsynelatende syntes dette var helt i orden

Heldigvis høres jo de fleste av de som bekrefter dette, helt oppegående og nøkterne ut. 

Men veldig mye består jo også bare av å hakke på meg ut fra tanken om at jeg forsøker å fremstå som sympatisk, og så skal man liksom så tvil om jeg er det. Det fungerer heldigvis som et godt eksempel på hva man bare må overse og tenke på som narsissistisk raseri. Folk blir forbanna av å bli avvist. Og jo mer forbanna de blir, jo mer glad skal vi bli for at vi har avvist. 

(jeg må innrømme at det tidvis er forbanna fornøyelig å se hvor forutsigbare folk er på dette)

For meg går dette himla bra, jeg har aldri opplevd at sure folk har klart å få andre til å like meg noe mindre, de fleste har vett til å danne seg sin egen mening, fremfor å tro blindt på det som blir sagt. 

Så jeg sender en shout-out til alle de der ute som leser dette og som har klart å frigjøre dere fra energityver, eller som går i tanker om å gjøre det. Jeg heier på dere! Det kommer til å gå BRA! 🌝

Anonymkode: 65d39...d38

I den andre tråden var det ingen som behandlet noen som dørmatte. Ingen som behandlet noen respektløst. Ingen som var frekk. Ingen som la ut om helseplager. Ingen detaljer. Hva var det egentlig å klage på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, og det er heller ikke det som er meningen. 

Jeg spurte etter hvor menneskers grenser går og hva de godtar eller ei, og hva de gjør når noen tråkker over grensene deres.

Meningen var å få frem at det er helt innafor å ikke godta hva som helst, ikke finne seg i at folk oppfører seg respektløst, ikke finne seg i å være en dørmatte, og jeg fikk det også bekreftet fra flere hold i løpet av denne tråden, at flere andre heller ikke gidder sånt.

(etter en annen tråd hvor overraskende mange tilsynelatende syntes dette var helt i orden) 

Heldigvis høres jo de fleste av de som bekrefter dette, helt oppegående og nøkterne ut. 

Men veldig mye består jo også bare av å hakke på meg ut fra tanken om at jeg forsøker å fremstå som sympatisk, og så skal man liksom så tvil om jeg er det. Det fungerer heldigvis som et godt eksempel på hva man bare må overse og tenke på som narsissistisk raseri. Folk blir forbanna av å bli avvist. Og jo mer forbanna de blir, jo mer glad skal vi bli for at vi har avvist. 

(jeg må innrømme at det tidvis er forbanna fornøyelig å se hvor forutsigbare folk er på dette)

For meg går dette himla bra, jeg har aldri opplevd at sure folk har klart å få andre til å like meg noe mindre, de fleste har vett til å danne seg sin egen mening, fremfor å tro blindt på det som blir sagt. 

Så jeg sender en shout-out til alle de der ute som leser dette og som har klart å frigjøre dere fra energityver, eller som går i tanker om å gjøre det. Jeg heier på dere! Det kommer til å gå BRA! 🌝

Anonymkode: 65d39...d38

Og poenget mitt er at svært mange av oss evner å sette grenser for oss selv før det kommer så langt at vi tar skade på sjelen og føler at det er innafor å avvise folk med tung bagasje som velger å åpne seg opp for oss. 

Jeg har heller ikke opplevd at folk blir forbanna over at jeg setter grenser for meg selv, men det kommer kanskje av måten jeg ordlegger meg på? 

Den personen som provoserte deg til å starte denne vannvittige tråden holdt seg 100 % til trådens tema som var spørsmål om hva man spiste på 17. mai. At hun kom med en liten tilleggsopplysning som vippet deg helt av pinnen, må du nesten ta på egen kappe. Det var veldig få andre (noen?) som reagerte på samme måte som deg. 

Du bruker også begrep som ‘hyle, forbanna, blindt raseri, narsissistisk’ osv om deltakere i tråden her. Jeg ser ingen andre som fyrer seg opp her? 

Endret av *Miss Marple*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi grillet, spiste is og kake. Idiotisk av meg nå som jeg er i en dårlig periode med IBS. Magen slo seg vrang og det var bare å komme seg hjem til toalettet og imodium. Endelig roet seg etter noen timer i fosterstilling på dogulvet. Var ikke verdt det 😖☹️ Blir knekkebrød resten av dagen"

Jeg måtte gå tilbake og lese tråden. Er det virkelig dette du reagerte så vanvittig på?? 

Det må jo være noe annet som plager deg, og som du projiserer her. Ellers er du bare vanvittig sær

Anonymkode: 3ba64...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo en ting som slår meg, og det er at enkelte tydeligvis aldri har opplevd at folk deler for mye. Og samtidig påstår at vi som opplever dette bare må finne oss i det.

Hvorfor kan ikke dere som har det slik, heller jobbe med hvordan dere selv møter andre, med tanke på empati, omsorg, det å bygge tillit. Dette er hva som skal til for at folk åpner opp. Dermed kan de dra til dere i stedet for oss, og åpne seg for dere i stedet for oss!

Det må da være hva man kaller win - win! :) 

Anonymkode: 65d39...d38

Vi opplever at folk deler. Vi er bare ikke så tandre at det ødelegger sjelelivet vårt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jammen meg! Der har visst hi innsett at slaget er tapt og gitt opp diskusjonen! Ble det for mange konstruktive tilbakemeldinger?

Anonymkode: 5c580...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jammen meg! Der har visst hi innsett at slaget er tapt og gitt opp diskusjonen! Ble det for mange konstruktive tilbakemeldinger?

Anonymkode: 5c580...f16

Skvatt litt når jeg så tråden oppe igjen. Tenkte, nå må det vel ha blåst over 😅. Jeg er den store synderen bak innlegget om magen som slo seg vrang. Var en ny opplevelse dette, ville aldri drømt om maken til avsporing.

Svarte et par ganger og måten det ble svart tilbake gjorde at jeg rett og slett gikk ut fra at dette er bare tull og trolleri, selv om det er rimelig spesielt å ha en slik hangup for moro skyld. Jeg har ikke telt opp hvor mange ganger hun har dratt meg frem som skrekkeksempel på nivå ødeleggende for sjelen, men det er ikke rent lite. 

Uansett ble denne tråden en hyggelig påminnelse om at trådstarter heldigvis er unntaket og gjengen på DIB stort sett består av ganske rasjonelle, rause folk med sterke sjeler 😉 

 

Anonymkode: c5905...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jammen meg! Der har visst hi innsett at slaget er tapt og gitt opp diskusjonen! Ble det for mange konstruktive tilbakemeldinger?

Anonymkode: 5c580...f16

Om du leser tråden, så ser du at jeg har overlatt den til prompe-folket.

Forstår at dere savner meg, min deltagelse er jo nærmest en forutsetning for at det skal være liv i trådene her inne. 

Men det er bare å øve seg selv om jeg ikke er her! Kanskje, en vakker dag, klarer noen av dere å presentere et selvstendig argument :) 

Anonymkode: 65d39...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du leser tråden, så ser du at jeg har overlatt den til prompe-folket.

Forstår at dere savner meg, min deltagelse er jo nærmest en forutsetning for at det skal være liv i trådene her inne. 

Men det er bare å øve seg selv om jeg ikke er her! Kanskje, en vakker dag, klarer noen av dere å presentere et selvstendig argument :) 

Anonymkode: 65d39...d38

Din selvnytelse er fascinerende! Du har fått mange gode argumenter (av andre enn meg), men fortsetter likevel kveruleringen og shamingen av dine medmennesker. 

Tråder du deltar i blir underholdende, men jeg begynner å få litt vondt av deg. Jeg tror ikke at du har det så greit, og det unner jeg deg ikke. Irriterende som få, men med så manglende sosiale evner har du det nok ganske trasig i hverdagen. Klem til deg, håper du får en fin langhelg!

Anonymkode: 5c580...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gikk over fra promp og bæsj til å diskutere størrelsen på fløtekartong 😆 

....For en med laktoseintoleranse er det jo to sider av samme sak, hihi

Anonymkode: 3ba64...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun gikk over fra promp og bæsj til å diskutere størrelsen på fløtekartong 😆 

....For en med laktoseintoleranse er det jo to sider av samme sak, hihi

Anonymkode: 3ba64...507

Og til å diskutere hvor sint man kan bli av dører som åpner seg uventet, for det er nesten det samme som å bli påkjørt av en bil 😆

Anonymkode: adf36...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun gikk over fra promp og bæsj til å diskutere størrelsen på fløtekartong 😆 

....For en med laktoseintoleranse er det jo to sider av samme sak, hihi

Anonymkode: 3ba64...507

Se der! Et innlegg med humor og glimt i øyet! Nå snakker vi! :) 

Anonymkode: 65d39...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun gikk over fra promp og bæsj til å diskutere størrelsen på fløtekartong 😆 

....For en med laktoseintoleranse er det jo to sider av samme sak, hihi

Anonymkode: 3ba64...507

Nja, jeg er ikke heeelt sikker på at det er samme person. De kverulerer begge, det er riktig, men hun med fløtekartongopphenget er en smule for behersket og høflig til å være denne brukeren, tror jeg. 

Anonymkode: 5c580...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og til å diskutere hvor sint man kan bli av dører som åpner seg uventet, for det er nesten det samme som å bli påkjørt av en bil 😆

Anonymkode: adf36...999

Det kommer seg, det kommer seg! 

Hvis dere nå bruker denne kunnskapen mens dere skriver, men uten å stave ting helt ut, eller avspore med å gå helt Frøken Detektiv, slik dere gjør her;

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nja, jeg er ikke heeelt sikker på at det er samme person. De kverulerer begge, det er riktig, men hun med fløtekartongopphenget er en smule for behersket og høflig til å være denne brukeren, tror jeg. 

Anonymkode: 5c580...f16

så kan dere gi dere selv et klapp på skulderen fra meg! 👍🏻

Det kalles å la ting skinne gjennom. 

Subtilt.

Dere kan anta, med største trygghet, at de fleste får dette med seg, helt av seg selv. De aller fleste forstår ganske mye uten å få ting inn med t-skje.

Bonus; Det gjør at dere selv fremstår noen drøye hakk mer intelligent :) 

Anonymkode: 65d39...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer seg, det kommer seg! 

Hvis dere nå bruker denne kunnskapen mens dere skriver, men uten å stave ting helt ut, eller avspore med å gå helt Frøken Detektiv, slik dere gjør her;

så kan dere gi dere selv et klapp på skulderen fra meg! 👍🏻

Det kalles å la ting skinne gjennom. 

Subtilt.

Dere kan anta, med største trygghet, at de fleste får dette med seg, helt av seg selv. De aller fleste forstår ganske mye uten å få ting inn med t-skje.

Bonus; Det gjør at dere selv fremstår noen drøye hakk mer intelligent :) 

Anonymkode: 65d39...d38

Som sagt, god helg :)

Anonymkode: 5c580...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt, god helg :)

Anonymkode: 5c580...f16

Takk for det, og det samme til deg! :) 

Anonymkode: 65d39...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...