Gå til innhold

Mennesker som legger ut i detalj, om sine egne eller andres kroppslige plager - hva er din tålegrense?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så du tror at alle som ikke har noen å snakke med, ikke har det fordi de bare fokuserer på seg og sine kroppslige  plager i samtaler med folk. Du er ikke så rent lite dømmende og sneversynt.

Anonymkode: adf36...999

Ja, det er jeg. 

Anonymkode: 65d39...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du tror at alle som ikke har noen å snakke med, ikke har det fordi de bare fokuserer på seg og sine kroppslige  plager i samtaler med folk. Du er ikke så rent lite dømmende og sneversynt.

Anonymkode: adf36...999

Mente å si ja til at jeg er dømmende og sneversynt.

Mener selvfølgelig ikke at jeg er enig i den første setningen din, det er en stråmann. 

Anonymkode: 65d39...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

I din verden, muligens. Det jeg mente å si var naturligvis at det vil bli rapportert og eventuelt drøftet videre, om man anser det som et problem.

Uansett, siden vi allerede er inne på sosial smidighet og jeg har vært klar på at jeg ikke er verken søplebøtte eller dørmatte, så kommer jeg fra nå til å hoppe over å besvare åpenbar kverulering. 

Anonymkode: 65d39...d38

Hvis en kollega forteller deg om et problem hun har, så tenker du at det skal du naturligvis rapportere til leder, sånn at det kan drøftes videre. Jeg er glad  jeg ikke jobber i et sånt miljø

Anonymkode: adf36...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er jeg. 

Anonymkode: 65d39...d38

Det er elendige egenskaper å ha, kanskje du burde gjøre noe med de

Anonymkode: adf36...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis en kollega forteller deg om et problem hun har, så tenker du at det skal du naturligvis rapportere til leder, sånn at det kan drøftes videre. Jeg er glad jeg ikke jobber i et sånt miljø

Anonymkode: adf36...999

Nei, det sa jeg ikke. Det du kommer med er stråmann. 

Det sagt, så hadde du nok ikke overlevd lenge på vår jobb, om du stadig skulle spre rundt deg med stråmenn. Stråmenn er argumentenes svar på promp og bæsj. 

Anonymkode: 65d39...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er elendige egenskaper å ha, kanskje du burde gjøre noe med de

Anonymkode: adf36...999

Nei, det er blant annet på grunn av disse egenskapene, at jeg har den gode jobben jeg har og de fine vennene jeg har. 

Anonymkode: 65d39...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det sa jeg ikke. Det du kommer med er stråmann. 

Det sagt, så hadde du nok ikke overlevd lenge på vår jobb, om du stadig skulle spre rundt deg med stråmenn. Stråmenn er argumentenes svar på promp og bæsj. 

Anonymkode: 65d39...d38

Stråmenn? Nei, det var jo dette du sa.

Anonymkode: adf36...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er blant annet på grunn av disse egenskapene, at jeg har den gode jobben jeg har og de fine vennene jeg har. 

Anonymkode: 65d39...d38

Ja, det høres jo heeelt supert ut...

Anonymkode: adf36...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stråmenn? Nei, det var jo dette du sa.

Anonymkode: adf36...999

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det høres jo heeelt supert ut...

Anonymkode: adf36...999

Tenker at vi avslutter her, du og jeg, så kan du heller prøve deg på noen andre ;) Lykke til med det!

Anonymkode: 65d39...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har fått ut av tråden din, Hi, det er det du selv sier, at du er både dømmende og sneversynt. Du gir inntrykk av å være noe umoden og at du ser ting i svart-hvitt. Tenker det er like greit om du distanserer deg fra folk som virkelig sliter.

Jeg er enig med en annen anonym som skrev at gode og viktige vennskap kan komme ut av situasjoner hvor man kanskje tar seg tid til å lytte og støtte andre når de trenger det. Det er mange som i dag ikke er i nærheten av å forstå hvor enorme frustrasjoner og håpløshet mange opplever i møte med helsevesen og nav. Mange mister det de har, jobb, økonomi, kolleger, sosialt nettverk, og så stanger de mot et system som ikke fungerer, selv om de selv gjør alt de kan for å komme seg opp og videre. Det er mange som burde håpe de aldri får de erfaringene som mange i dag sitter med og lever med. Når noe tar over det meste av livet og man mister kontroll over eget liv på de fleste felt, da er det traumatisk. Da trenger man noen som er villig til å lytte og støtte i perioder. Men som den anonyme som også skrev om dette sa, jeg har også opplevd å støtte noen over lang tid, årevis, og så har de kuttet kontakten når de selv har kommet seg på beina igjen "kan ikke ha kontakt med noen som minner meg om alt det fæle". Men slike er det like greit forsvinner ut av livet.

Jeg har en person i min nærhet som sliter med følgene av en livsviktig behandling. Innimellom har denne personen ikke helt grenser for detaljene i det som sies til meg, og da sier jeg tydelig fra om at jeg ikke vil høre det der og da. Personen blir da gjerne litt forfjamset og sier "åh, ja, selvfølgelig, beklager! det er vel det at dette er en del av min hverdag, så jeg er så vant med det at jeg ikke tenker at andre ikke er like vant med det". Og så er det greit en periode inntil neste forglemmelse. Det tåler jeg, for jeg vet at det personen sliter med er et stort problem.

Anonymkode: cced8...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det eneste jeg har fått ut av tråden din, Hi, det er det du selv sier, at du er både dømmende og sneversynt. Du gir inntrykk av å være noe umoden og at du ser ting i svart-hvitt. Tenker det er like greit om du distanserer deg fra folk som virkelig sliter.

- Hva?! Må jeg dra hjem nå?! Klokken er jo bare 21! Det er jo tiiidlig på kvelden!! Jeg legger meg ikke før midnatt uansett!!

- Ja, men jeg sa jo fra om dette før vi møttes. Jeg skal på jobb og behøver å roe meg ned litt for kvelden...

- Men...men....jeg kom jo klokken 15! Jeg har bare vært her i 6 timer! Jeg er jo enda ikke ferdig med å fortelle om hvor vondt jeg har det og hvor fæle alle er. Du skjønner tydeligvis ikke hvor ille det er! Du mangler empati og forståelse av kronisk sykdom! Du fortjener ikke å ha EKTE VENNER! 

Jo takk.

Jeg tror neppe dere som skriver i denne tråden er i nærheten av å komme opp med så fantasifulle måter å shame folk på, som ikke godtar å lytte og forstå til man knekker sammen, enn jeg allerede har vært borti.

Men dere er naturligvis hjertelig velkommen til å forsøke! :) 

Anonymkode: 65d39...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er akkurat det jeg selv også gjør og jeg mistenker at er det er den absolutt vanligste holdningen;

At folk bare forsvinner ut av livene til de dette gjelder. Og at de dette gjelder for, ikke fanger opp hva som er problemet, eller ikke ser på det som noe problem.

Men det er jo mulig at de lurer på hva de gjorde galt...for de forsøkte jo å delta, ikke sant? 

Når det gjelder mennesker man kjenner, er man ofte så lei av det hele, og vet at innvendinger bare vil bli møtt med forsvar, så man sniker seg heller ut bakveien enn å forsøke å forklare.

Derfor tenker jeg at et nettforum, hvor man snakker på et mer generelt grunnlag, er bedre egnet sted å ta dette opp, for de som muligens sitter der og lurer på hvorfor mennesker forsvinner. 

Anonymkode: 65d39...d38

Så du vil bare forklare sånn av ditt hjertes godhet hvorfor noen sliter med å få venner?  Å lufte frustrasjon, samme hva det gjelder, på et anonymt forum er stort sett helt innafor. Jeg tar helseplager når som helst over de som klager på mannen sin, barnehagen, is til dessert eller manglende ferieturer. 

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

*klipp

Det var i en annen tråd at flere mente det var helt innafor at noen endre med å fortelle om magetrøbbel, dobesøk og om det å ligge på badegulvet, i en tråd som handler om mat man har spist på 17. mai. 

 

*klipp

Anonymkode: 65d39...d38

Altså. Hun skrev at hun fikk magetrøbbel og måtte ligge på badegulvet. Hun beskrev ingenting av det som skjedde ellers. 

Om man ikke tåler å se såpass er det faktisk sine egne holdninger man bør se på. 

Det er slett ikke normalt å lage en så stor sak av et lite innlegg! 

 

Anonymkode: 5c580...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er blant annet på grunn av disse egenskapene, at jeg har den gode jobben jeg har og de fine vennene jeg har. 

Anonymkode: 65d39...d38

For ikke å glemme at du er vakker og vellykket🥰

Anonymkode: 5c580...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du vil bare forklare sånn av ditt hjertes godhet hvorfor noen sliter med å få venner?  Å lufte frustrasjon, samme hva det gjelder, på et anonymt forum er stort sett helt innafor. Jeg tar helseplager når som helst over de som klager på mannen sin, barnehagen, is til dessert eller manglende ferieturer. 

Altså. Hun skrev at hun fikk magetrøbbel og måtte ligge på badegulvet. Hun beskrev ingenting av det som skjedde ellers. 

Om man ikke tåler å se såpass er det faktisk sine egne holdninger man bør se på. 

Det er slett ikke normalt å lage en så stor sak av et lite innlegg! 

 

Anonymkode: 5c580...f16

Nei, jeg laget tråden fordi jeg lurte faktisk på om jeg var den eneste her inne som reagerer på sånt. Fikk raskt nok svar om at det var det ikke.

Så synes jeg også det er litt synd å se at en del lar seg utnytte, mens andre bevisst utnytter. Håpet er at flere la merke til hva som ble sagt om den saken. 

Empati, omsorg og forståelse, er fryktelig viktige og verdifulle egenskaper. Men, som alle oss som har jobbet med mennesker vet, slike egenskaper kommer ikke fra noen utømmelig kilde.

Derfor er det så uhyre viktig at vi ikke sløser disse bort på feil sted, men ivaretar vår sjel, slik at egenskapene kan komme til nytte der det er mest behov for disse. 

Anonymkode: 65d39...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

For ikke å glemme at du er vakker og vellykket🥰

Anonymkode: 5c580...f16

Haha, det kommer nok an på øyet som ser!

Om det er masekråka som jeg avviser, eller om det er den lille stille inne i hjørnet som jeg må mase på før hun tør å si noe om hvordan det egentlig står til. 

Anonymkode: 65d39...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg laget tråden fordi jeg lurte faktisk på om jeg var den eneste her inne som reagerer på sånt. Fikk raskt nok svar om at det var det ikke.

Så synes jeg også det er litt synd å se at en del lar seg utnytte, mens andre bevisst utnytter. Håpet er at flere la merke til hva som ble sagt om den saken. 

Empati, omsorg og forståelse, er fryktelig viktige og verdifulle egenskaper. Men, som alle oss som har jobbet med mennesker vet, slike egenskaper kommer ikke fra noen utømmelig kilde.

Derfor er det så uhyre viktig at vi ikke sløser disse bort på feil sted, men ivaretar vår sjel, slik at egenskapene kan komme til nytte der det er mest behov for disse. 

Anonymkode: 65d39...d38

Så hvis jeg forstår deg rett etter å ha lest hva du skriver her, så er det å skrive at dagen endte på toalettet definert som ekstreme inngående detaljer, hvor jeg har utnyttet sympatien til alle rundt meg, rett og slett utnyttet sjelen deres, slik at ikke de har overskudd igjen til å dele sin omsorg for de som trenger det. Ikke minst risikerer jeg å miste arbeidsoppgaver og i verste fall konkurs for min sjef. 
 

Lurer på hvor mye tid og energi du har brukt i dag på å utdype og irritere deg over de få setningene jeg skrev i et helt annet innlegg. Ikke rart at det oppleves som slitsomt. 
 

Så medsøstre på DIB, beklager på det sterkeste for å ha utnyttet sjelen deres. Jeg forstår jo nå at dette innspillet fra meg har vært svært inngripende og jeg har utmattet dere med min søken etter empati, plumpet ut med ekstreme detaljer om min personlige helse. 
 

Får du ro i sjelen din nå trådstarter? Eller vil du bli med meg på medarbeidersamtale for å sikre at ikke jeg risikerer min bedrifts rykte og ære? 

Anonymkode: c5905...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg laget tråden fordi jeg lurte faktisk på om jeg var den eneste her inne som reagerer på sånt. Fikk raskt nok svar om at det var det ikke.

Så synes jeg også det er litt synd å se at en del lar seg utnytte, mens andre bevisst utnytter. Håpet er at flere la merke til hva som ble sagt om den saken. 

Empati, omsorg og forståelse, er fryktelig viktige og verdifulle egenskaper. Men, som alle oss som har jobbet med mennesker vet, slike egenskaper kommer ikke fra noen utømmelig kilde.

Derfor er det så uhyre viktig at vi ikke sløser disse bort på feil sted, men ivaretar vår sjel, slik at egenskapene kan komme til nytte der det er mest behov for disse. 

Anonymkode: 65d39...d38

Ivaretar vår sjel!😂

Anonymkode: 5c580...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ivaretar vår sjel!😂

Anonymkode: 5c580...f16

Spinner mye artig ut av noen få setninger om et toalettbesøk. Her er den skyldige. Beklager at jeg ikke ivaretok sjelen din 😅 den må vi selvfølgelig passe godt på og Ikke minst skjerme for ekstreme detaljer som å gå på do. 

Anonymkode: c5905...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at noen trenger sjelesørger her. Og jeg tror vi må til Vatikanstaten for å finne en som er kraftig nok 😄

Anonymkode: 3ba64...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hvis jeg forstår deg rett etter å ha lest hva du skriver her, så er det å skrive at dagen endte på toalettet definert som ekstreme inngående detaljer, hvor jeg har utnyttet sympatien til alle rundt meg, rett og slett utnyttet sjelen deres, slik at ikke de har overskudd igjen til å dele sin omsorg for de som trenger det.

Jepp!

Takk!

Du har tydeligvis forstått hva det er jeg skal frem til!

Det virker muligens ikke som en så veldig stor sak, og det er det ikke nødvendigvis heller. Men samlet sett så er det at mennesker stadig sniker i køen eller roper høyest, med på å ta motet fra de som utøver omsorg, noe som, i siste instans, går ut over de som også behøver omsorg, men som ikke roper like høyt. 

Anonymkode: 65d39...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spinner mye artig ut av noen få setninger om et toalettbesøk. Her er den skyldige. Beklager at jeg ikke ivaretok sjelen din 😅 den må vi selvfølgelig passe godt på og Ikke minst skjerme for ekstreme detaljer som å gå på do. 

Anonymkode: c5905...7d5

Jeg er ganske sikker på at hi bæsjer roseblader 🌹og blir ganske så satt ut av å høre om allmuens trøblete fordøyelse🤢🤮

Vi bør alle gå sammen om å skåne hi sin sjel🙏🏻

Anonymkode: 5c580...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har hørt moen komme med en uttalelse angående egen helse eller kropp som jeg synes var "upassende", men jeg har møtt mange som plaprer om det samme kjedelige temaet i timer, uker og år. Det kan imidlertid like gjerne være om musikk, kjenfiser eller klær spm kropp og helse.

Anonymkode: b372b...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelige folk er kjedelige enten de snakker om helse eller strikketøy. 

Det er svært sjelden at jeg har opplevd at noen deler for mange og for intime opplysninger om helsen sin, egentlig  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så det du sier er at du egentlig er klar over at dette er et sosialt overtramp, og at du aldri ville ha delt dette med mennesker du bryr deg om å beholde i livet ditt?

Men at her inne synes du det er kurant å bryte av en tråd om pølser og pavlova, og snakke om promp og bæsj, i stedet, fordi menneskene her inne er så desperate etter sosialt liv, at de finner seg uansett i det?

Ja, ikke bare finner de seg i det!

Det finnes til og med de forsvarer din rett til å bruke mennesker som søplebøtte, enda det var nøyaktig de samme menneskene du nettopp brukte!

Anonymkode: 65d39...d38

Herregud. Hun brøt ikke av en tråd. Det var du som, med ditt spørsmål, avbrøt tråden. Ingen ble brukt som søppelbøtte. Ingen fikk inngående detaljer. 

Tenk å lage en egen tråd om dette. Helt fantastisk å se hvor interessen din ligger. Er det slik du ville gjort det irl og? Én person fortalte deg en bitteliten brøkdel av en dag. Det passet ikke inn i din perfekte verden. Da måtte jo det diskuteres blant alle som gikk forbi. Dette er en form for mobbing. Gratulerer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg spesielt glad i veldig detaljerte beskrivelser av folks kroppslige funksjoner, men du virker klin, hakke sprø, HI. Miste jobben over dette? Ekstremt useriøst og neppe lovlig en gang, i alle fall ikke om du jobber i det offentlige. "Ivareta sjelen" meg opp en viss plass! 

Anonymkode: 29908...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...