Gå til innhold

Tok en skikkelig opprydning i går og fant......


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Larver. Er det vanlig at det er larver i hus? Jeg tok ut alle skuffer og innhold. Jeg tok brødhuset vårt som egentlig har vært brukt til å sette inn ting for å skjule rotet. Ting har blitt velter der og jeg vasket av krydderflasker som ikke var utgått på dato og har stått stengt. Var veltet ting så det var blitt seigt der. TacoKrydder poser som hadde stått åpne der kastet jeg. Fant 2 døde larver inni der. Måtte løfte på tingen, og der under lå det masse døde larver!! Ikke MASSE, men noen. Vasket hele benken. Krøp også 2 larver i ene skuffen. Men det var så utsøkt der. Mel som lå strødd osv. Mye tørr mat som var gått ut på dato. Nå er alt strøkent. 
men er vi jævla uhygieniske eller er det vanlig at det kommer larve?

Anonymkode: 47079...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dyr kan komme inn, både maur, bananfluer, edderkopper, mellarver og annet, men seriøst, dere høres ganske uhygienske ut ja.. 

Anonymkode: 545ef...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanlig. 

Hadde kastet alt jeg fant larver i.

Hadde fryst alt jeg kunne fryse (google det). 

Eller...egentlig tror jeg at jeg ville ha kastet alt av tørrvarer etter å ha funnet flere larver. 

Så hadde jeg oppbevart tørrvarene i glass- eller plastbeholder, og fått en rutine på å ta ut alt og vaske en gang i måneden. 

Vær nøye med å la ting tørke før du setter inn varene i skapene igjen. 

Anonymkode: e95f2...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dyr kan komme inn, både maur, bananfluer, edderkopper, mellarver og annet, men seriøst, dere høres ganske uhygienske ut ja.. 

Anonymkode: 545ef...a03

Ikke særlig uhygienisk nødvendigvis, særlig om man har barn i hus er det lett at ting kan velte.

Og larver kommer seg inn med matvarer og kan også bli lagt der av insekter som flyr eller kryper inn. Vi bor i skogen så her er det nok like mange lokale larver som importerte larver. Dukker stadig opp noen hos oss, enda vi har det rent og pent. 

Men vil anbefale bedre rutiner fra nå i alle fall. 

Anonymkode: e95f2...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barn her ja. Jeg fant bare 2 larver i selve skuffen. På bunnen av skuffen der det var sølt masse. Det meste der stod stengt. Kastet alt som var utgått på dato. Kastet ikke havremelet som ikke er utgått. Så oppi der. Larvene har vel ikke kryper oppi der? Det er ikke så lett å komme seg inn i disse havreposene? Dessuten har den pleid å stå sammenkrøllet. Men heretter skal jeg kanskje tenke på å oppbevare det i andre ting?

Anonymkode: 47079...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Larver. Er det vanlig at det er larver i hus? Jeg tok ut alle skuffer og innhold. Jeg tok brødhuset vårt som egentlig har vært brukt til å sette inn ting for å skjule rotet. Ting har blitt velter der og jeg vasket av krydderflasker som ikke var utgått på dato og har stått stengt. Var veltet ting så det var blitt seigt der. TacoKrydder poser som hadde stått åpne der kastet jeg. Fant 2 døde larver inni der. Måtte løfte på tingen, og der under lå det masse døde larver!! Ikke MASSE, men noen. Vasket hele benken. Krøp også 2 larver i ene skuffen. Men det var så utsøkt der. Mel som lå strødd osv. Mye tørr mat som var gått ut på dato. Nå er alt strøkent. 
men er vi jævla uhygieniske eller er det vanlig at det kommer larve?

Anonymkode: 47079...cf2

Høres ut som dere er litt uhygieniske, ikke ofte du rydder og vasker??

Anonymkode: 3b838...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som dere er litt uhygieniske, ikke ofte du rydder og vasker??

Anonymkode: 3b838...e85

DE er uhygieniske, men du spør hi om hvorfor ikke HUN vasker? Mannen kan vel vaske han og.

Anonymkode: 0fcea...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er barn her ja. Jeg fant bare 2 larver i selve skuffen. På bunnen av skuffen der det var sølt masse. Det meste der stod stengt. Kastet alt som var utgått på dato. Kastet ikke havremelet som ikke er utgått. Så oppi der. Larvene har vel ikke kryper oppi der? Det er ikke så lett å komme seg inn i disse havreposene? Dessuten har den pleid å stå sammenkrøllet. Men heretter skal jeg kanskje tenke på å oppbevare det i andre ting?

Anonymkode: 47079...cf2

Jo, de kommer seg inn overalt. Hadde googlet larver i skapet, og så hadde jeg fulgt tipsene de kommer med der. Det er vel å fryse ned ting og pakke inn i lukket beholder.

Anonymkode: e95f2...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jo, de kommer seg inn overalt. Hadde googlet larver i skapet, og så hadde jeg fulgt tipsene de kommer med der. Det er vel å fryse ned ting og pakke inn i lukket beholder.

Anonymkode: e95f2...58f

Så man bør ikke la havregryn heller stå i posen sin? Har kun slik beholder til mel.

Anonymkode: 47079...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

DE er uhygieniske, men du spør hi om hvorfor ikke HUN vasker? Mannen kan vel vaske han og.

Anonymkode: 0fcea...9a8

Hva vet vel du om HI er dame eller om hun i så fall bor med en mann?

Anonymkode: e95f2...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

DE er uhygieniske, men du spør hi om hvorfor ikke HUN vasker? Mannen kan vel vaske han og.

Anonymkode: 0fcea...9a8

OMG...!! 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️🙈

Anonymkode: 3b838...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så man bør ikke la havregryn heller stå i posen sin? Har kun slik beholder til mel.

Anonymkode: 47079...cf2

Jeg heller havregryn og pasta over i glassbeholdere. Kjøpte noen digre krukker på Ikea. Sånne med syltelokk med gummistrikk.

Når det gjelder mel som jeg sjelden bruker, har jeg bare satt hele posen i en plastpose med halvknute på. 

Anonymkode: e95f2...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånt kan skje. 

Jeg anbefaler å pakke alt inn i plastposer, og lukke godt med sånne poseklyper. Eller å ha tette glass/bokser å ha det i.

Anonymkode: 5ec31...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme oppdaget jeg i fjor. Kjente på intens skam. Nå er jeg mye mer nøye på å vaske og rydde skuffen oftere, samt at jeg har fryseposer med klype på rundt alle tingene i den skuffen.

Anonymkode: 6181c...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om det er skikkelig ekkelt i skuffene dine. Hvor ofte vasker du? Vi har også barn, men ikke i nærheten av sånt griseri i skuffene her🤢🤮

Anonymkode: 8a529...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det samme oppdaget jeg i fjor. Kjente på intens skam. Nå er jeg mye mer nøye på å vaske og rydde skuffen oftere, samt at jeg har fryseposer med klype på rundt alle tingene i den skuffen.

Anonymkode: 6181c...5f8

Skam?

Må heller si jeg kjenner igjen følelsen av skrekk, som jeg antar at HI mente da hun skrev mange larver, enda det bare var to.

De gangene jeg finner en liten larve, så kribler det rundt på kroppen i lengre tid. Første gang lot jeg larven ligge for å fotografere den og finne ut hva slags larve dette var. Innen jeg kom tilbake var den borte vekk 😳

Anonymkode: e95f2...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er barn her ja. Jeg fant bare 2 larver i selve skuffen. På bunnen av skuffen der det var sølt masse. Det meste der stod stengt. Kastet alt som var utgått på dato. Kastet ikke havremelet som ikke er utgått. Så oppi der. Larvene har vel ikke kryper oppi der? Det er ikke så lett å komme seg inn i disse havreposene? Dessuten har den pleid å stå sammenkrøllet. Men heretter skal jeg kanskje tenke på å oppbevare det i andre ting?

Anonymkode: 47079...cf2

De kommer seg inn, bør kastes

Anonymkode: 93e70...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2020 den 15.32, Anonym bruker skrev:

DE er uhygieniske, men du spør hi om hvorfor ikke HUN vasker? Mannen kan vel vaske han og.

Anonymkode: 0fcea...9a8

Er hi gift, altså? 

Anonymkode: 620ec...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tørrvarer pakket inn i plastposer i matboden. De jeg bruker av, ligger i et skap og erfaringen er at jeg må gjøre grundig rent hver 2. eller 3. månede, for det blir rett og slett rotete fort og det søles fra posene. Da kan det fort komme larver og innsekter. Et tips er å ha poser som det kan gå hull på i gjennomsiktige  brødposer, de holder bedre.

 

Anonymkode: 36007...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en bekjent som jobber med distribusjon av mel etc. Han silte all mel som han brukte, fordi udyr er veldig vanlig. Du kjøper en del biller i ditt liv..så det behøver ikke å handle om hygiene (eller mangelen på det)

Anonymkode: f47c3...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke uvanlig, nei (det har skjedd hos meg også!), men trikset er som mange sier å pakke inn alt i lufttette bokser eller plastposer. Det er lett å bare ta en brødpose utenpå melposen, for eksempel, og lukke den med en sånn poseklype. Om du tar en skikkelig rengjøring i skapet er det viktig å støvsuge også, for da får du opp smuler (og larver...) som gjemmer seg i små krinkelkroker.  Om du praktiserer det fremover blir det forhåpentligvis mindre søl også! 

Anonymkode: 644ea...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...