Gå til innhold

Kan dette være svindel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke brukt bankkortet på mange dager men likevel er det gått ut penger av konto. Jeg tenkte ikke så mye over det for tenkte det kanskje var Tv 2 sumo jeg har glemt å avbestille eller noe sånt. Idag er det er enda mer penger som er trekket fra konto så gikk inn å sjekket i nettbanken. Der var det mange småbeløp som får meg til å mistenke svindel. Blant annet er jeg 5 ganger etter hverandre blitt trukket 5 kr per gang. Så er det ett beløp på 50 kr som er trukket som jeg heller ikke finner noe naturlig forklaring på hvorfor jeg er blitt trekket. Tror dere dette kan være svindel?

Anonymkode: 4dcf4...40a

Skrevet

Hvor gamle er barna dine.
Har en kollega som opplevde det samme, da var det sønnen i huset som hadde klart å "låne" sin far sitt kort til kjøpe småting til et mobil spill.

Men når det er sagt, ja, det kan være svindel.

Ta kontakt med banken din ASAP, og spør hva disse trekkene er.

Anonymkode: d21b4...ad1

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gamle er barna dine.
Har en kollega som opplevde det samme, da var det sønnen i huset som hadde klart å "låne" sin far sitt kort til kjøpe småting til et mobil spill.

Men når det er sagt, ja, det kan være svindel.

Ta kontakt med banken din ASAP, og spør hva disse trekkene er.

Sønnen min er 8 år så han er absolutt i rett alder for å kunne mistenke sånt,men jeg får mail hver gang han har lastet ned ett spill. Itellegg må han ha en kode for å laste ned noe som koster penger,det jeg lærte jeg at var lurt på den harde måten :P Men det skjedde for 2 år siden da,nå går det ikke ann uten kode først.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min er 8 år så han er absolutt i rett alder for å kunne mistenke sånt,men jeg får mail hver gang han har lastet ned ett spill. Itellegg må han ha en kode for å laste ned noe som koster penger,det jeg lærte jeg at var lurt på den harde måten :P Men det skjedde for 2 år siden da,nå går det ikke ann uten kode først.

Da kontakter du banken NÅ.
De kan se hva dette er for noe

Skrevet

Du må sperre kortet ditt umiddelbart så det ikke blir trukket mer. Ring banken og få det sperret, fram til du har funnet ut hva det er som er gått ut av konto. Om det er et av barna dine som har brukt kortet ditt, så hadde jeg uansett sperret det.  Det burde bli en lærepenge for barnet eller ungdommen som har brukt kortet uten din tillatelse, hvis det er årsaken. Banken må finne ut hva kortet er brukt til.

Anonymkode: 70d1f...a97

Skrevet

Men står det ikke i nettbanken hvor kortet er brukt da?

Anonymkode: 8c7c2...3ea

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men står det ikke i nettbanken hvor kortet er brukt da?

Hos meg står det bare at pengene er resevert å får ikke sett før imorgen hvor pengene er gått til.

Skrevet

Igår sto det - 130 kr på konto pga de trekket ett eller annet,så da skulle det jo ikke være mulig å bruke kortet mer. Men idag står det - 210 kr på kortet. Skjønner ingenting av dette.

Skrevet

Å det er ikke sånn at vi ikke penger nå altså,har kontanter å får lønn enten idag eller imorgen  så er ikke noe fare. Men liker ikke at småbeløp går ut for vet at det kan være tegn på svindel.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Igår sto det - 130 kr på konto pga de trekket ett eller annet,så da skulle det jo ikke være mulig å bruke kortet mer. Men idag står det - 210 kr på kortet. Skjønner ingenting av dette.

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å det er ikke sånn at vi ikke penger nå altså,har kontanter å får lønn enten idag eller imorgen  så er ikke noe fare. Men liker ikke at småbeløp går ut for vet at det kan være tegn på svindel.

Det er ikke snakk om dere har penger eller ikke, eller om det bare er små beløp.

Dersom det er svindel så kan små beløp være at noen bare prøver å teste om kortet/bankinformasjonen de har virker.

Slutt å diskuter dette her, kontakt banken din enten på telefon eller chat NÅ

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke snakk om dere har penger eller ikke, eller om det bare er små beløp.

Dersom det er svindel så kan små beløp være at noen bare prøver å teste om kortet/bankinformasjonen de har virker.

Slutt å diskuter dette her, kontakt banken din enten på telefon eller chat NÅ

Herregud ro deg ned,har nettopp snakket med banken.Det er er i feil i DNB nå så kunder er blitt trukket penger feilaktig.Pengene vil bli overført tilbake i begynnelsen av neste uke. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos meg står det bare at pengene er resevert å får ikke sett før imorgen hvor pengene er gått til.

Hvis du vet at du ikke har brukt kortet, så hadde jeg ringt banken med en gang

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Herregud ro deg ned,har nettopp snakket med banken.Det er er i feil i DNB nå så kunder er blitt trukket penger feilaktig.Pengene vil bli overført tilbake i begynnelsen av neste uke. 

I alle dager, hvordan skulle anonym ad1 vite at det var noe galt med banken eller at du har kontaktet de.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du vet at du ikke har brukt kortet, så hadde jeg ringt banken med en gang

Jeg vet at jeg ikke har brukt kortet.Å når jeg tenker meg om så trekker ikke tv 2 sumo beløpet når det ikke er nok penger,da venter de noen dager å prøve å trekke kortet på nytt. Så da er det ingen naturlig forklaring. Pga dette så sto jeg med 130 i minus på kortet igår så fikk jo ikke brukt det. Likevel så står jeg 210 kr i minus på kortet idag.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I alle dager, hvordan skulle anonym ad1 vite at det var noe galt med banken eller at du har kontaktet de.

Var mer måten hun svarte jeg reagerte på.

Skrevet

Noen av våre kunder har fått reservert beløp på konto for transaksjoner utført i februar. Dette skyldes at det i natt var en feil i betalingssystemet som sender betalinger til DNB.

Det er visst problemet. Men skjønner helt likevel at de har trekker 5 kr flere ganger etter hverandre likevel. 

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner en del som jobber med personvern og IT-sikkerhet.
Dersom man blir utsatt for identitettyveri eller svindel må man handle raskt når man finner ut av det, eller har en misstanke.
Og en persons reflekser bør ikke være å sitte å snakke om det på nett, men å kontakte banken.
Det er mye bedre å ta kontakt med banken når det kommer til dette en gang for mye enn en gang for lite.

Fult mulig du syns jeg var streng, men jeg står for det jeg skrev.

Supert at det bare var en feil fra bankens siden, men det kunne du ikke vite før du hadde snakket med dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...