Gå til innhold

Skulle ikke skolene åpne helt i løpet av uke 20?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så bra at det har fungert for dere! Hos oss har det overhode ikke fungert for ungdomsskoleeleven. Uoversiktelig for barn og voksne. Rot og tull og sykemeldte lærere i fleng og slett arbeid. Jeg er langt fra imponert over skolen og lærerne. Ungdommen har vært helt fortvilet i forsøk på å følge opp skolearbeidet og det forstår jeg godt!

Barnet i småskolen har vært fulgt godt opp.

Anonymkode: bc9a8...4f4

Jeg har aldri tenkt noe over at vi er heldige med skolen, har alltid tenkt at det er slik det er. Mulig vi er ekstremt heldige. Må huske å takke lærerne ekstra til sommeren😉

Anonymkode: 510e7...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss skal 1. til 4. klasse fortsette som tidligere, dvs fulle dager. Men det blir mye mer uteskole for det er ikke plass til alle inne på en gang. Resten av skolen får kortere dager.

Bemanningsnormen gjelder ikke klasse for klasse, men for trinnene tilsammen. Så om det er 4 klasser med 20 elever i hver klasse på småtrinnet er det ikke to lærere pr klasse, men omtrent 5 1/3 lærer fordelt på de 4 klassene. Og ingen ønsker vel å lage kohorter på tvers av klassene.

Vi fikk forresten beskjed om at småtrinnet skal ha full skole som de har hatt disse dagene, men mellomtrinnet får kortere skoledager og en kombinasjon mellom skole og arbeidsoppgaver som blir satt igang på skolen og som de skal fullføre hjemme. Gjerne oppgaver de kan gjøre alt eller en del av ute. 

Anonymkode: 653cb...279

På trinnet til vår gutt var de klasse A og B før Corona. Nå er det også kommet en klasse C med halvparten fra A og fra B.  Så da lages det kohorter på tvers       

Anonymkode: 4cb12...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her har vi ikke fått noen info om hvordan det blir fra neste uke, mer enn at hele skolen og SFO plutselig måtte ha to planleggingsdager. Skolen åpner derfor først på onsdag, hvordan vet jeg ikke. Har en i 5 og en i 1. 1 klassingen skal da være hjemme mandag og tirsdag. Dette fikk vi beskjed om kl. 14 på fredagen. Dårlig, spør du meg. Vi har heldigvis besteforeldre som kan hjelpe oss.

Anonymkode: d2dd9...468

Dårlig? Hvordan da? Tror du ikke skolen trenger bittelitt tid for å få nye timeplaner, romplaner og rett og slett hvordan denne logistikken skal løses? 

Anonymkode: c4eee...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dårlig? Hvordan da? Tror du ikke skolen trenger bittelitt tid for å få nye timeplaner, romplaner og rett og slett hvordan denne logistikken skal løses? 

Anonymkode: c4eee...b49

Veldig mange barnehager løste det med samme tidsfrist, så det burde ikke være umulig for skolene heller å gjøre det

Anonymkode: c3fd4...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dårlig? Hvordan da? Tror du ikke skolen trenger bittelitt tid for å få nye timeplaner, romplaner og rett og slett hvordan denne logistikken skal løses? 

Anonymkode: c4eee...b49

Jeg tenker at skolene har hatt åpent i to uker for 1-4 trinn nå. De har hele tiden visst at de andre trinnene også skulle tilbake etter hvert, så da har de hatt to uker på seg til å planlegge dette. Det praktiske burde ikke ta to dager å gjennomføre, og det burde ikke involvere lærerne på 1-4 trinn. Som en annen skrev: barnehagene hadde også bare et par dager på å gjenåpne, og de klarte det. Og de var de første som fikk en smitteveileder å jobbe etter.

Derfor synes jeg det er dårlig. 

Anonymkode: d2dd9...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På trinnet til vår gutt var de klasse A og B før Corona. Nå er det også kommet en klasse C med halvparten fra A og fra B.  Så da lages det kohorter på tvers       

Anonymkode: 4cb12...d07

Det var det planer om hos oss også, men da innen samme trinn. Men å lage kohorter som består av en blanding av klassetrinn blir noe helt annet.

Anonymkode: 653cb...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På trinnet til vår gutt var de klasse A og B før Corona. Nå er det også kommet en klasse C med halvparten fra A og fra B.  Så da lages det kohorter på tvers       

Anonymkode: 4cb12...d07

Sånn er det hos oss også. Og det skal i utgangspunktet være 3 lærere på trinnet hos oss, pga antall elever, 2 klasseforstandere og i tillegg 1 tredje pedagog for å følge lærernormen. Den tredje pedagogen jobber med mindre grupper, jobber mye med de barna som trenger ekstra oppfølgning osv. Men av ulike årsaker har de ikke hatt denne tredje pedagogen dette halvåret, og jeg vil tro det er grunnen til at de nå reduserer tilbudet for 1-4.trinn. Og dette mener jeg at ikke blir riktig. 

Anonymkode: de0b1...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda usikker på hvordan det blir for yngste i 7. klasse. De han så langt kun fått beskjed om å møte på tirsdag og at de vil få mer info på mandag (hjemmeskole mandag selvsagt). Eldste i 10. har fått beskjed om at de vil gå 4 dager på skolen og ha 1 dag hjemmeundervisning i uken. 8. og 9. vil ha 2 dager på skolen og 2 hjemme. Skoledagene blir samme lengde som vanlig. De (klassene) blir i tillegg delt i to grupper og skal bruke ulike innganger, de ulike trinnene vil ha friminutt på ulike tidspunkt, garderober skal ikke brukes, kantinen/aula er stengt, musikk og gym/fysak utgår for resten av skoleåret, de skal ha to faste lærere på hver gruppe og mobiler leverer ikke inn på mobilhotell lenger. Her blir basisfagene prioritert og de skal rett på halv/heldagsprøver fra neste uke + prøver i samfunnsfag og naturfag. Det er kort tid til standpunktkarakterene skal settes, så de begynner å få dårlig tid.

Endret av MTF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at skolene har hatt åpent i to uker for 1-4 trinn nå. De har hele tiden visst at de andre trinnene også skulle tilbake etter hvert, så da har de hatt to uker på seg til å planlegge dette. Det praktiske burde ikke ta to dager å gjennomføre, og det burde ikke involvere lærerne på 1-4 trinn. Som en annen skrev: barnehagene hadde også bare et par dager på å gjenåpne, og de klarte det. Og de var de første som fikk en smitteveileder å jobbe etter.

Derfor synes jeg det er dårlig. 

Anonymkode: d2dd9...468

Jeg er enig med deg i at 1-4. trinn burde skjermes, slik at de kan ha skole som vanlig.
 

At det tar to dager å planlegge gjenåpning er derimot ikke så rart. Skolene fikk en revidert veileder torsdag kveld. Ingen har visst hvem som skulle tilbake når, hvilke regler en skulle forholde seg til, gruppestørrelser, hvilket personale som ikke er tilgjengelig på grunn av sykdom, osv. Det ville være lite hensiktsmessig å planlegge for x antall ulike scenarier før beskjeden kom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen skal 1-4 og 7.klasse ha skole hver dag mens 5.klasse skal to dager på skolen i oddetallsuker og 3 dager i partallsuker og 6.klasse skal ha tre dager på skole i oddetallsuker og to dager i partallsuker. Dette gjelder for skoler i Bergen som ikke har plass til å ha alle elevene der og samtidig følge smittervern reglene.

Jeg synes det er helt feil at det skal gå ut over 5. og 6.klasse. De mister masse undervisning og de lærer ikke like mye hjemme som de ville gjort på skolen. De burde jo rullert på det at alle måtte ha litt hjemmeskole også. Jeg kan forstå at avgangselevene bør få være på skolen hver dag, men ikke at det er bare 5. og 6.klasse som skal være taperne i dette.

Anonymkode: 6bcda...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leverpostei skrev:

Jeg er enig med deg i at 1-4. trinn burde skjermes, slik at de kan ha skole som vanlig.
 

At det tar to dager å planlegge gjenåpning er derimot ikke så rart. Skolene fikk en revidert veileder torsdag kveld. Ingen har visst hvem som skulle tilbake når, hvilke regler en skulle forholde seg til, gruppestørrelser, hvilket personale som ikke er tilgjengelig på grunn av sykdom, osv. Det ville være lite hensiktsmessig å planlegge for x antall ulike scenarier før beskjeden kom. 

De kan gjerne bruke et par dager til planlegging, før 5-7 kan komme på skolen, men det burde ikke gå ut over 1-4 trinn.

Anonymkode: d2dd9...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/8/2020 at 6:29 PM, Anonym bruker said:

Her blir det delvis hjemmeskole til sommerferien. To dager på skole, 3 dager hjemme. Skolen har ikke plass til alle elevene hver dag med de retningslinjer som er satt nå. De er langt over 20 elever i hver klasse (største klasse har 54 elever, minste har 35 elever) og kan derfor ikke åpne helt. 
 

1-4 trinn har vanlig skoledag, 5 og 6 trinn har skole to dager i uken og 7 trinn tre dager. 
 

hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: ccbdc...829

her skal 1-4 og 7 klasse gå hver dag,mens 5-6 skal gå 2 dager og hjemmeskole 3 dager

Anonymkode: 07c32...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han på VGS starter opp fullt på tirsdag, med helt vanlig undervisning. 
Han i 7. trinn starter på mandag. Normal lengde på skoledagene, og skole hver dag. De skal dog ikke ha undervisning på skolen, for der er det ikke plass til dem. De får i stedet undervisning i noen kontorlokaler som ligger noen hundre meter unna skolen. De kommer også til å være en del ute, da det er mye bra turterreng like i nærheten. 
Hun i 5. trinn skal ha vanlig undervisning hver dag, i sitt klasserom. Det eneste som blir forskjell er at utetidene blir litt forskjøvet, sånn at ikke alle er ute samtidig.

Veldig fornøyd med hjemmeundervisningen for alle sammen, og gleder meg nå sammen med dem over at de endelig får dra på skolen igjen. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at skolene har hatt åpent i to uker for 1-4 trinn nå. De har hele tiden visst at de andre trinnene også skulle tilbake etter hvert, så da har de hatt to uker på seg til å planlegge dette. Det praktiske burde ikke ta to dager å gjennomføre, og det burde ikke involvere lærerne på 1-4 trinn. Som en annen skrev: barnehagene hadde også bare et par dager på å gjenåpne, og de klarte det. Og de var de første som fikk en smitteveileder å jobbe etter.

Derfor synes jeg det er dårlig. 

Anonymkode: d2dd9...468

Jeg jobber i vgs og der begynner vi med noe tilbakeføring av elever fra onsdag. Veldig begrenset hvor mange klasser det er plass til om gangen hvis minst én meters avstand skal kunne opprettholdes. 

Den timeplanen er jeg ufattelig glad at ikke er mitt ansvar, heller ikke romplanen. 

Anonymkode: c4eee...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veldig mange barnehager løste det med samme tidsfrist, så det burde ikke være umulig for skolene heller å gjøre det

Anonymkode: c3fd4...ef9

Men vi i bhg måtte ikke undervise våre barnahagebarn samtidig som vi planla kohorter og smittevern.

All ære til lærerne som får det til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...