Gå til innhold

Skulle ikke skolene åpne helt i løpet av uke 20?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Her blir det delvis hjemmeskole til sommerferien. To dager på skole, 3 dager hjemme. Skolen har ikke plass til alle elevene hver dag med de retningslinjer som er satt nå. De er langt over 20 elever i hver klasse (største klasse har 54 elever, minste har 35 elever) og kan derfor ikke åpne helt. 
 

1-4 trinn har vanlig skoledag, 5 og 6 trinn har skole to dager i uken og 7 trinn tre dager. 
 

hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: ccbdc...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De åpner jo. Men det er jo klart at hver enkelt skole ikke kan gjøre det likt. Skole 2 dager, hjemmeskole 2 dager og 1 dag uteskole her for 6.trinn. 

Anonymkode: d7272...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har gitt rom for noen lokale tilpasninger, for som du sier er det f.eks noen skolen som ikke har plass til alle elevene.

Her starter alle til mandag, men her er de mindre klasser og skolen har en del grupperom som også vil bli tatt i bruk. De fleste klassene er mellom 16 og 25 elever, så de får det til,

Anonymkode: 0c222...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har 1-4.klasse vært på skolen fullt, men fra neste uke blir det 3 dager skole og 2 dager hjemmeskole på de, og 2 dager skole og 3 dager hjemmeskole på 5-7.klasse. De har absolutt plass til barna (småskolen og mellomtrinnet er delt, forskjellige bygg og områder, så kan de ha hele småskolen noen dager og hele mellomtrinnet noen dager, kan de egentlig ha alle der samtidig. De bytter jo ikke på områder og bygg). Men er nok pga bemanning. Og det er irriterende, siden størrelsene på kohortene har utgangspunkt i lærernormen. Så i utgangspunktet skulle ikke bemanning vært et problem heller, hvis skolen hadde hatt den bemanningen de skal ha. Per dags dato har vi ingen smittet i kommunen.

Anonymkode: de0b1...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mange smittede i kommunen. Var den kommunen som satt en skoleklasse i karantene først. Den verste stormen er over her. Men skolen har rett og slett ikke plass til alle elevene om de bare skal være 20 per klasse. Alle klasser blir delt opp i to. Det vil si at de som er over 50 elever i klassen blir for mange

Anonymkode: ccbdc...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her har 1-4.klasse vært på skolen fullt, men fra neste uke blir det 3 dager skole og 2 dager hjemmeskole på de, og 2 dager skole og 3 dager hjemmeskole på 5-7.klasse. De har absolutt plass til barna (småskolen og mellomtrinnet er delt, forskjellige bygg og områder, så kan de ha hele småskolen noen dager og hele mellomtrinnet noen dager, kan de egentlig ha alle der samtidig. De bytter jo ikke på områder og bygg). Men er nok pga bemanning. Og det er irriterende, siden størrelsene på kohortene har utgangspunkt i lærernormen. Så i utgangspunktet skulle ikke bemanning vært et problem heller, hvis skolen hadde hatt den bemanningen de skal ha. Per dags dato har vi ingen smittet i kommunen.

Anonymkode: de0b1...aa1

Men Erna og Melby sa  at åpningen av 5 til 7 trinn ikke skulle gå utover 1-4, 1-4 skal ha ett fullverdig skoletilbud så godt det lar seg gjøre, så dette ville jeg tatt opp og spesielt dersom de har plass. 

"Melby legger til at 1.-4.-trinn skal så godt det er mulig få et fulltidstilbud på skolen, også nå som skolene åpnes for eldre elever."

Her skal alle være på skolen f.o.m. tirsdag mandag er plandag. 

Endret av Mamma_til_2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her blir det delvis hjemmeskole til sommerferien. To dager på skole, 3 dager hjemme. Skolen har ikke plass til alle elevene hver dag med de retningslinjer som er satt nå. De er langt over 20 elever i hver klasse (største klasse har 54 elever, minste har 35 elever) og kan derfor ikke åpne helt. 
 

1-4 trinn har vanlig skoledag, 5 og 6 trinn har skole to dager i uken og 7 trinn tre dager. 
 

hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: ccbdc...829

Alle skoler skal åpne, men det betyr ikke at alle elever får et 100% tilbud på skolen. Fra uke 21 skal alle elever ha minst 50% undervisning på skolen. Det blir nok fortsatt en del hjemmeskolen fremover. 

Anonymkode: 3ec71...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal førstetrinn på skolen hver dag, men det blir ca 1,5 dag med uteskole i uken. De mangler 1 klasserom for å få det til å gå opp på trinnet, og da syns jeg det er supert at de velger dette.

Resten av trinnene har lignende løsninger, så jeg syns de har løst det godt.

 

Anonymkode: befcd...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Mamma_til_2 skrev:

Men Erna og Melby sa  at åpningen av 5 til 7 trinn ikke skulle gå utover 1-4, 1-4 skal ha ett fullverdig skoletilbud så godt det lar seg gjøre, så dette ville jeg tatt opp og spesielt dersom de har plass. 

"Melby legger til at 1.-4.-trinn skal så godt det er mulig få et fulltidstilbud på skolen, også nå som skolene åpnes for eldre elever."

Her skal alle være på skolen f.o.m. tirsdag mandag er plandag. 

Takk for info! Dette tror jeg jammen jeg vil ta opp. Ikke fordi vi ikke mestrer litt hjemmeskole altså, men fordi det har vært mye tull på den skolen i det siste, og syns de snart kan forklare valga sine. Vet du hvem vi kan sende mail til i kommunen? I tillegg til rektor. 

Anonymkode: de0b1...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal 6 klassingen på skolen hver dag. Men fra kl 9.30. Før kl 8.30. Og dem slutter 1 time før. 

Anonymkode: e564b...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke fått noe informasjon og regner med at 4.klassingen fortsetter med vanlige dager slik det har vært til nå 

Anonymkode: 339e3...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for info! Dette tror jeg jammen jeg vil ta opp. Ikke fordi vi ikke mestrer litt hjemmeskole altså, men fordi det har vært mye tull på den skolen i det siste, og syns de snart kan forklare valga sine. Vet du hvem vi kan sende mail til i kommunen? I tillegg til rektor. 

Anonymkode: de0b1...aa1

Jeg ville startet med rektor og forventet ett raskt svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 1.-10. klasse skole, her skal 1.-4. ha samme opplegg som før, med mye uteskole. 8. og 9. klassingene deles opp slik at halvparten har skole fra morgenen og halvparten kommer etter lunch, resten hjemmeskole. Synes det er en grei ordning. 10. klassene er små nok til å ikke deles opp. Regner med mellomtrinnet får det samme som ungdomsskolen, men jeg har ingen på det trinnet.

Anonymkode: 7112e...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1.-4., 7. og 10. klasse skal hver dag, men kortere dager. 5., 6., 8., og 9. rulerer med annenhver dag. VGS har lagt opp til i hvert fall én dag på skolen for alle elever, men det blir det fortsatt mye hjemmeskole. 

Anonymkode: 0f146...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her blir det delvis hjemmeskole til sommerferien. To dager på skole, 3 dager hjemme. Skolen har ikke plass til alle elevene hver dag med de retningslinjer som er satt nå. De er langt over 20 elever i hver klasse (største klasse har 54 elever, minste har 35 elever) og kan derfor ikke åpne helt. 
 

1-4 trinn har vanlig skoledag, 5 og 6 trinn har skole to dager i uken og 7 trinn tre dager. 
 

hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: ccbdc...829

Så leit at du fremdeles må forholde deg til ungene dine,da 

Anonymkode: b9ad3...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5-7. klasse får oppmøteskole fire uker fra nå og til sommerferien, to uker med hjemmeskole. 1-4. klasse fortsetter med oppmøteskole. Alle har skole 08.30 til 13.15, litt kortere enn til vanlig. Fra ungdomsskolen har ikke vi foreldre hørt noe, men 9. klassingen sier han skal begynne på tirsdag. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige dere som har fått beskjeder. Her får vi vite mandag. Da skal alle skolene ha plandag. Får ikke planlagt noe. Har to som er avgangselever og en ikke...alle savner skolen noe sykt og håper de kommer tilbake noen dager hver uke minst. 

Anonymkode: d57f2...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har 6 klassingen 3 halve dager i uka på skolen og resten hjemmeskole. Blir altså 2 hele dager hjemmeskole og 3 halve.

8 klassingen har 4 halve dager på skolen og resten hjemmeskole. 
 

For meg blir det 2,5 dager på kontoret og resten hjemmekontor. Jeg er alene med barna og etter det jeg har erfart disse 8 ukene, trenger mine enda hjelp og oppfølging av en voksen når de har hjemmeskole.

Anonymkode: b6df3...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo sagt at det må lokale tilpasninger til, og at kanskje ikke alle kan være på skolen hver dag. Her er det to skoler, en med 1.-4. klasse, og en med 5.-7. klasse. Åpner på tirsdag, da de trengte en dag til med planlegging/tilrettelegging på skolen. 

(Det blir snart ny, fin skole hvor 1.-7. skal gå sammen - det gleder vi oss til!!)

Anonymkode: 1143a...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to barn på ungdomsskole. Her har hjemmeskolen fungert meget bra. Ungene er leie, ja. Likevel har lærernes opplegg vært variert og lærerikt. Lærerne til begge, har vært veldig tilgjengelige. Vi foreldre har fått ukentlige oppdateringer på mail, og vi har også blitt oppringt flere ganger. Mektig imponert!

Her skal 8. klassingen en dag på skolen neste uke, og en dag uken etter det( da har de fri torsdag og fredag). Resten skal han ha hjemmeskole videre. 10. klassingen skal på skolen tre dager neste uke og en dag uken etter det. De kan kun ha et trinn på skolen om gangen, pga plass. Vi har fått beskjed om at 10. trinn blir prioritert den første måneden pga standpunkt. 
 

Ungene, og vi foreldre, er glade for at dagen ikke blir oppdelt i litt hjemme og litt på skole. Det gir nok en helt annen ro til elevene, og lærerne vil jeg tro.

Har lest endel plasser den siste tiden, at elevene har mistet skolegang. Det stemmer ikke hos oss. De har ikke fysisk vært på skolen, men de har jobbet og stått på. De har fulgt pensum, og faktisk fått undervisning. Jeg er så imponert! All honnør til lærerne.

Anonymkode: 510e7...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her løser de det ved å dele skoledagen i to. Halve dagen inne og halve dagen ute. Byttes ved storefri.

Anonymkode: bc9a8...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss skal 1. til 4. klasse fortsette som tidligere, dvs fulle dager. Men det blir mye mer uteskole for det er ikke plass til alle inne på en gang. Resten av skolen får kortere dager.

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her har 1-4.klasse vært på skolen fullt, men fra neste uke blir det 3 dager skole og 2 dager hjemmeskole på de, og 2 dager skole og 3 dager hjemmeskole på 5-7.klasse. De har absolutt plass til barna (småskolen og mellomtrinnet er delt, forskjellige bygg og områder, så kan de ha hele småskolen noen dager og hele mellomtrinnet noen dager, kan de egentlig ha alle der samtidig. De bytter jo ikke på områder og bygg). Men er nok pga bemanning. Og det er irriterende, siden størrelsene på kohortene har utgangspunkt i lærernormen. Så i utgangspunktet skulle ikke bemanning vært et problem heller, hvis skolen hadde hatt den bemanningen de skal ha. Per dags dato har vi ingen smittet i kommunen.

Anonymkode: de0b1...aa1

Bemanningsnormen gjelder ikke klasse for klasse, men for trinnene tilsammen. Så om det er 4 klasser med 20 elever i hver klasse på småtrinnet er det ikke to lærere pr klasse, men omtrent 5 1/3 lærer fordelt på de 4 klassene. Og ingen ønsker vel å lage kohorter på tvers av klassene.

Vi fikk forresten beskjed om at småtrinnet skal ha full skole som de har hatt disse dagene, men mellomtrinnet får kortere skoledager og en kombinasjon mellom skole og arbeidsoppgaver som blir satt igang på skolen og som de skal fullføre hjemme. Gjerne oppgaver de kan gjøre alt eller en del av ute. 

Anonymkode: 653cb...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har to barn på ungdomsskole. Her har hjemmeskolen fungert meget bra. Ungene er leie, ja. Likevel har lærernes opplegg vært variert og lærerikt. Lærerne til begge, har vært veldig tilgjengelige. Vi foreldre har fått ukentlige oppdateringer på mail, og vi har også blitt oppringt flere ganger. Mektig imponert!

Her skal 8. klassingen en dag på skolen neste uke, og en dag uken etter det( da har de fri torsdag og fredag). Resten skal han ha hjemmeskole videre. 10. klassingen skal på skolen tre dager neste uke og en dag uken etter det. De kan kun ha et trinn på skolen om gangen, pga plass. Vi har fått beskjed om at 10. trinn blir prioritert den første måneden pga standpunkt. 
 

Ungene, og vi foreldre, er glade for at dagen ikke blir oppdelt i litt hjemme og litt på skole. Det gir nok en helt annen ro til elevene, og lærerne vil jeg tro.

Har lest endel plasser den siste tiden, at elevene har mistet skolegang. Det stemmer ikke hos oss. De har ikke fysisk vært på skolen, men de har jobbet og stått på. De har fulgt pensum, og faktisk fått undervisning. Jeg er så imponert! All honnør til lærerne.

Anonymkode: 510e7...c54

Så bra at det har fungert for dere! Hos oss har det overhode ikke fungert for ungdomsskoleeleven. Uoversiktelig for barn og voksne. Rot og tull og sykemeldte lærere i fleng og slett arbeid. Jeg er langt fra imponert over skolen og lærerne. Ungdommen har vært helt fortvilet i forsøk på å følge opp skolearbeidet og det forstår jeg godt!

Barnet i småskolen har vært fulgt godt opp.

Anonymkode: bc9a8...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi ikke fått noen info om hvordan det blir fra neste uke, mer enn at hele skolen og SFO plutselig måtte ha to planleggingsdager. Skolen åpner derfor først på onsdag, hvordan vet jeg ikke. Har en i 5 og en i 1. 1 klassingen skal da være hjemme mandag og tirsdag. Dette fikk vi beskjed om kl. 14 på fredagen. Dårlig, spør du meg. Vi har heldigvis besteforeldre som kan hjelpe oss.

Anonymkode: d2dd9...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så leit at du fremdeles må forholde deg til ungene dine,da 

Anonymkode: b9ad3...098

Skriver hun at det er leit? Vi får heller håpe at dine barn får mer skole, for du er åpenbart ikke en som klarer hjemmeundervisning bra når du ikke en gang klarer å lese en kort tekst selv uten å tillegge den ting som ikke står der. 

Anonymkode: 0f146...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...