Gå til innhold

I dag tror jeg at jeg fikk en gave av en skjære!! 🐧


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Så fantastisk❤️❤️ Jeg er venn med en måke. Han kommer hver dag og får mat av meg. Han heter Nils. 

Anonymkode: 554ae...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjærer er selskapelige dyr! Onkelen min hadde en tam skjære. 

Anonymkode: 226f8...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ravn rundt her som heter Odin. Han bytter eplekart fra naboens trær, eller pene småstein i pølsebiter hos meg. :)

Har også fått en liten sølvring i gave. Uvisst hvor den er ‘rappet’ fra. 

Anonymkode: 18057...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en hyggelig tråd dette ble. Jeg har hentet inn ringen min. Må ta godt vare på den da. 😊

Anonymkode: e9371...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en koselig historie, heldig du som har fått deg en skjærevenn :) Skjærer er veldig smarte og husker veldig godt, og vet veldig godt hvem som er venn og hvem som er fiende. Legger du deg ut med en skjære, så kan du regne med hevn.

Anonymkode: fc3cf...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også fått gave av en skjære, flere ganger. Et skjærepar hadde rede i et av frukttrærne våre. Husker ikke hvor mange unger de hadde . Men det var et øredøvende spetakkel når ungene var så store at de kom ut av redet. Vi hadde i tillegg katt, som hisset på seg skjærene med skrik og skrål. Den ene av ungene var mindre, og mer pjuskete enn de andre. Fjærene strittet liksom alle veier. Etterhvert ble den en hakkekylling for de andre. Jeg kunne ikke la det pågå, så jeg var rett som det var ute og jaget de andre når de var slemme med den. Den fikk litt ekstra godt osv. Vi kalte den Oline. Og hun ble etterhvert godvenner med katten. Oline ble voksen. Men fortsatt pjuskete. Det var hun så lenge jeg kjente henne. Det ble Oline som etterhvert forsvarte katten, når andre skjærer angrep den. Satt jeg ute og drakk kaffe, kom Oline og holdt meg med selskap,og fikk gjerne en smakebit hvis jeg hadde noe godt til kaffen. Oline bidro med gaver i form av twistpapir i gilde farger, skruer, og som hos ts, bit av en nøkkelring. Jeg er ikke i tvil om at Oline gav meg det fineste hun fant. Så forsvant Oline, og jeg trodde ikke jeg kom til å se henne mer. Men hver vår i mange år etterpå, kom Oline og hilste på. Like pjuskete som før, men nå hadde hun med seg en annen skjære. De var noen dager, fikk litt godt, snakket med katten, og forsvant igjen. Jeg tenker Oline kom og hilste på, viste frem ektefellen sin, sa at alt var bra, og så at vi hadde det bra. Nå er det flere år siden jeg så Oline. Men jeg tenker fortsatt på henne innimellom. 

Anonymkode: 5498b...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så fantastisk❤️❤️ Jeg er venn med en måke. Han kommer hver dag og får mat av meg. Han heter Nils. 

Anonymkode: 554ae...0bd

Begynn å lytte til Nils og kompisene, de forteller deg været (sikrere enn meterologene!), om du lærer deg å snakke måse - eller forstå, om enn ikke snakke språket selv ;)

Anonymkode: c65cb...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en ravn rundt her som heter Odin. Han bytter eplekart fra naboens trær, eller pene småstein i pølsebiter hos meg. :)

Har også fått en liten sølvring i gave. Uvisst hvor den er ‘rappet’ fra. 

Anonymkode: 18057...3d5

 

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også fått gave av en skjære, flere ganger. Et skjærepar hadde rede i et av frukttrærne våre. Husker ikke hvor mange unger de hadde . Men det var et øredøvende spetakkel når ungene var så store at de kom ut av redet. Vi hadde i tillegg katt, som hisset på seg skjærene med skrik og skrål. Den ene av ungene var mindre, og mer pjuskete enn de andre. Fjærene strittet liksom alle veier. Etterhvert ble den en hakkekylling for de andre. Jeg kunne ikke la det pågå, så jeg var rett som det var ute og jaget de andre når de var slemme med den. Den fikk litt ekstra godt osv. Vi kalte den Oline. Og hun ble etterhvert godvenner med katten. Oline ble voksen. Men fortsatt pjuskete. Det var hun så lenge jeg kjente henne. Det ble Oline som etterhvert forsvarte katten, når andre skjærer angrep den. Satt jeg ute og drakk kaffe, kom Oline og holdt meg med selskap,og fikk gjerne en smakebit hvis jeg hadde noe godt til kaffen. Oline bidro med gaver i form av twistpapir i gilde farger, skruer, og som hos ts, bit av en nøkkelring. Jeg er ikke i tvil om at Oline gav meg det fineste hun fant. Så forsvant Oline, og jeg trodde ikke jeg kom til å se henne mer. Men hver vår i mange år etterpå, kom Oline og hilste på. Like pjuskete som før, men nå hadde hun med seg en annen skjære. De var noen dager, fikk litt godt, snakket med katten, og forsvant igjen. Jeg tenker Oline kom og hilste på, viste frem ektefellen sin, sa at alt var bra, og så at vi hadde det bra. Nå er det flere år siden jeg så Oline. Men jeg tenker fortsatt på henne innimellom. 

Anonymkode: 5498b...871

Svarte tidlig i tråden, og ble rørt av Hi og de andre historiene :)

 

Anonymkode: c65cb...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner jeg blir litt rørt av svarene, og Punky. Tenk å få gave av en fugl. Får ta ringen inn da, så ikke Punky tror jeg er utakknemlig. 😂

HI

Anonymkode: e9371...08c

Awwww smelt 😍😍😍😆😆

Anonymkode: 54cd8...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben synes ikke det er lov å få seg skjæreste når man alt er gift. 😂😂😂

 

HI

Anonymkode: e9371...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gubben synes ikke det er lov å få seg skjæreste når man alt er gift. 😂😂😂

 

HI

Anonymkode: e9371...08c

😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gubben synes ikke det er lov å få seg skjæreste når man alt er gift. 😂😂😂

 

HI

Anonymkode: e9371...08c

Åh, nå lo jeg HØYT :D

 

Anonymkode: c65cb...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig historie å så mange koselige svar 😍❤️, vi hadde en skjære som "bodde" på terrassen vår når jeg var liten, den fikk mat hos oss og holdt oss med selskap, den var veldig rufsete så søsteren min døpte den til rufsetufs. Den var veldig søt. 

Anonymkode: 5679c...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakk du og Punky å snike dere til et lite stevnemøte i morges bak din manns rygg, Hi? ;)

Anonymkode: c65cb...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Rakk du og Punky å snike dere til et lite stevnemøte i morges bak din manns rygg, Hi? ;)

Anonymkode: c65cb...2fd

Rakk et møte. 😊 Men mannen så oss. Han stakk hodet ut døra og sa, -Skjære vene, er du utro IGJEN. 😂😂😂

Anonymkode: e9371...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Rakk et møte. 😊 Men mannen så oss. Han stakk hodet ut døra og sa, -Skjære vene, er du utro IGJEN. 😂😂😂

Anonymkode: e9371...08c

Herlig! :D

Anonymkode: c65cb...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en artikkel engang om forskere som hadde vist at kråker og skjærer kan skille et menneske fra et annet, og huske hvem som var snill og hvem som var slem mot dem. De kan feks også utvikle fordommer mot menn i caps eller kvinner med barnevogn, om de har hatt dårlige erfaringer.

Min valp har laaaange krangler med robotgressklipperen, så skjæra di er nok noen knepp mer intelligent enn min vesle frøken. 

Anonymkode: 89bec...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvordan står det til med skjær’sten, HI?

Satte på sprederen i dag, da kom det med en gang hoppende en skjære som ville ha seg en liten dusj i varmen.

Anonymkode: c5e92...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan står det til med skjær’sten, HI?

Satte på sprederen i dag, da kom det med en gang hoppende en skjære som ville ha seg en liten dusj i varmen.

Anonymkode: c5e92...7c4

Haha. Ser den ikke hver dag, men er innom her fire dager i uka ca. Har begynt å sette ut en bolle (spikra en plastbolle fast i gjerdestolpen) legger litt nøtter og snacks der. Så hender jeg ser Punky med hva jeg antar er familien som spiser. Det er bare morgenkaffen jeg prater med henne, jeg har bare konkludert med at det er en henne. 😊

Anonymkode: e9371...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Haha. Ser den ikke hver dag, men er innom her fire dager i uka ca. Har begynt å sette ut en bolle (spikra en plastbolle fast i gjerdestolpen) legger litt nøtter og snacks der. Så hender jeg ser Punky med hva jeg antar er familien som spiser. Det er bare morgenkaffen jeg prater med henne, jeg har bare konkludert med at det er en henne. 😊

Anonymkode: e9371...08c

Herlig!

Etter å ha sett hvordan fuglene strømmer til her nå, de hopper rundt og er litt til og fra, men det er helt tydelig at vannet er populært, på en varm dag, så kan jeg bare tipse om å sette på en spreder eller en vannslange, hvis du har lyst til å lage fugle-spa. 

Anonymkode: c5e92...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herlig!

Etter å ha sett hvordan fuglene strømmer til her nå, de hopper rundt og er litt til og fra, men det er helt tydelig at vannet er populært, på en varm dag, så kan jeg bare tipse om å sette på en spreder eller en vannslange, hvis du har lyst til å lage fugle-spa. 

Anonymkode: c5e92...7c4

Jeg er ikke Hi, men jeg satte ut en bred bolle i fjor sommer da det var på det varmeste her. Da var det en skjære som stadig kom for å bade. Andre var innom for å drikke, men denne ene passet på når ingen andre var i nærheten, så kom den for å bade. Tydelig at den koste seg, hoppet oppi og ut av bollen, dukket kroppen nedi vannet, flakset med vingene og sprutet vann og hoppet ut for så hoppe rett tilbake i vannet igjen :) Det burde jeg kanskje gjøre igjen - takk for påminnelsen :)

Inspirert av tråden til HI forsøkte jeg å få kontakt med en av nabolagets skjærer, syntes det var litt synd i dem når det plutselig kom snø igjen da. La ut noen nøtter. De kom imidlertid kun når de trodde jeg ikke så dem. Men så oppdaget også kråkene dette, og litt tilfeldig hadde jeg lagt ut nøttene til samme tid tre dager på rad. Fjerde dagen hadde jeg glemt det, og plutselig satt en kråke utenfor og kraet - helt tydelig en forespørsel om hvor dagens nøtter ble av ;) Etter det begynte jeg å lage en klikkelyd hver gang jeg la ut nøtter, og da kom de. Men aldri så nært som His Punky. Nabolagets skjærer og kråker virker å ha være litt mer forsiktig - om enn kanskje litt storforlangende ;)

Anonymkode: c65cb...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg måtte plukke frem igjen tråden din, HI.

Her har jeg hatt et skjærepar gående dette halvåret. Hunnen skadet seg for en stund siden og har haltet siden. Jeg begynte å gi disse to nøtter, for å hjelpe dem. Hun kunne fly, men haltet ganske mye, så jeg tenkte det var større sjanse for at det fikk mulighet til å heles om hun brukte mindre energi på å lete etter mat.

Da det ble kaldere ble det til at de kom og kikket etter meg hver dag. Og de har lært seg mine rutiner. Når jeg drar opp persiennen er jeg oppe og hjemme, og da er de her raskt. Det ble ordentlig ruskevær og kaldt, så da fikk de flere porsjoner. Så var det en dag jeg var dårlig form og ble liggende ekstra lenge. Da kom det en forsiktig kakking på soveromsvinduet mitt (de vet nok at jeg er der innimellom, for har de bråket utenfor så ber jeg dem pent om å bråke på andre siden av huset - og da flytter de seg :) ). Men den dagen jeg hørte den forsiktige kakkingen ble det så stille en stund, før det kom tilbake, forsiktig, forsiktige kakk på vinduet mitt.

Jeg lo og sa at jeg skulle stå opp. Og de stod og ventet på plenen.

Et par dager etterpå vasket jeg soverommet. Og der, innenfor vinduskarmen var det lagt igjen noe sjokoladelignende med litt sølvpapir igjen på seg, og det var hakket slik at det var i hjerteform ❤️ Jeg tror jammen de takket meg :)

Anonymkode: c65cb...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...