Gå til innhold

Hva er det som feiler mannen min? Det er umulig å leve med han (?) 😥


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her. Tusen takk for svar. Jeg ser den ang diagnose. Jeg ble bare veldig overrasket over at han faktisk kanskje kunne ha en diagnose. Og som jeg skrev lengre oppe så hvis det ikke blir en endring på oppførselen hans så må han gå uansett diagnose eller ikke. Jeg ser at oppførselen hans til tider skader barna ! Han nekter å snakke om det med meg og han ønsker ikke å ta imot hjelp hos familievernkontoret... Han ser ikke poenget. Det blir for mye sier han. 

Anonymkode: 11961...cd2

Når du skriver at du ser at han TIL TIDER er skadelig for barna regner jeg med du tenker at ikke alle dager er like ille? I så fall syns jeg det er viktig å tenke på at selv om ikke han er en «dårlig forelder»vil det at han ikke har selvinnsikt og ikke ønsker å endre på sin adferd være permanent skadelig for barna og påvirke de i relasjoner med andre mennesker senere. Å vokse opp med en far som plutselig kan eksplodere og ikke tåler de gjøre at de går på tå rundt far. De vil bli usikre og redde for å gjøre feil HELE tiden. De vil utvikle en forsvarsmekanisme hvor de tilpasser seg pappa for å slippe hans utbrudd og sinne. Være det seg å le når pappa blir sint, bli sint og utagere når pappa blir sint, gjemme seg eller trekke seg unna. Det er det som er viktig å huske på. At barn har utrolig måter å skjule på at de er redd.
Hvis far ikke vil snakke om problemene sine eller oppsøke hjelp så ikke bli der en dag lenger. Da har han vist hvor skapet står og hvor lite han bryr seg om barnas beste. Du kan ikke endre på andre mennesker, men du kan endre situasjonen du står i. Du kan bestemme hvordan barna dine skal ha det. Det mest skremmende fakta her er faktisk at når den ene ikke egner seg som forelder og er skadelig for barna, og den andre forelderen ikke griper inn for å skjerme barna så er sjansen større for at begge mister barna...

Anonymkode: 2ab11...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han både nekter å snakke om problemene sine (som skader ungene!) og han nekter å ta imot hjelp fra fvk, da tenker jeg at du ikke bør utsette barna dine for ham lenger.

Da ville jeg heller ha kontaktet barnevernet på egen hånd og bedt om råd for hvordan du best kan beskytte dine barn når du går fra ham. For å bli i et forhold du så tydelig ser skader barna dine, det er ikke lenger et alternativ.

Anonymkode: d308e...412

Ja. Det har jeg tenkt på selv 

Anonymkode: 11961...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når du skriver at du ser at han TIL TIDER er skadelig for barna regner jeg med du tenker at ikke alle dager er like ille? I så fall syns jeg det er viktig å tenke på at selv om ikke han er en «dårlig forelder»vil det at han ikke har selvinnsikt og ikke ønsker å endre på sin adferd være permanent skadelig for barna og påvirke de i relasjoner med andre mennesker senere. Å vokse opp med en far som plutselig kan eksplodere og ikke tåler de gjøre at de går på tå rundt far. De vil bli usikre og redde for å gjøre feil HELE tiden. De vil utvikle en forsvarsmekanisme hvor de tilpasser seg pappa for å slippe hans utbrudd og sinne. Være det seg å le når pappa blir sint, bli sint og utagere når pappa blir sint, gjemme seg eller trekke seg unna. Det er det som er viktig å huske på. At barn har utrolig måter å skjule på at de er redd.
Hvis far ikke vil snakke om problemene sine eller oppsøke hjelp så ikke bli der en dag lenger. Da har han vist hvor skapet står og hvor lite han bryr seg om barnas beste. Du kan ikke endre på andre mennesker, men du kan endre situasjonen du står i. Du kan bestemme hvordan barna dine skal ha det. Det mest skremmende fakta her er faktisk at når den ene ikke egner seg som forelder og er skadelig for barna, og den andre forelderen ikke griper inn for å skjerme barna så er sjansen større for at begge mister barna...

Anonymkode: 2ab11...d17

Du har mange gode poeng. Takk for svar. 

Anonymkode: 11961...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Det har jeg tenkt på selv 

Anonymkode: 11961...cd2

Spørsmålet da, Hi, blir - har du tenkt å gjøre noe med det du har tenkt, eller har du tenkt å la det skure og gå videre?

Nå er du klar over hvordan mannen er. Du sier selv at det er skadelig for barna. Som anonym d17 skriver så er ikke dette skadelig for barna dine bare når mannen din gjør gale ting, det er skadelig for barna dine hele tiden. Og du vet at mannen din ikke er villig til å gjøre noe med det eller ta imot hjelp. Er du villig til da å gjøre det du må gjøre? Du kan ikke vente, for barna dine blir skadet for hver dag de må leve med en så uskikket og ustabil far.

Jeg mener du ikke har annet valg enn å kontakte bv i dag og be om hjelp for å komme deg unna ham, fordi du har innsett at dette er skadelig for barna. Da vil du vise at du tar ansvar. Blir du i dette forholdet risikerer du å miste barna og at de da allerede er skadet for livet mtp. relasjoner til andre.

Nå er det DU som må ta ansvar for å beskytte barna dine. Så hva har du tenkt å gjøre? Helt konkret, og når gjør du det?

Ikke utsett det, ring bv og be om hjelp i dag!

Anonymkode: d308e...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen foreldre som ikke makter daglig omsorg for egne barn. De kan bli mye bedre samværsforeldre siden de slipper det daglige stresset, får masse egentid etc.

Så en skilsmisse kan være bra på alle måter. Og du får helt sikkert hovedomsorgen

Anonymkode: 1b096...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er noen foreldre som ikke makter daglig omsorg for egne barn. De kan bli mye bedre samværsforeldre siden de slipper det daglige stresset, får masse egentid etc.

Så en skilsmisse kan være bra på alle måter. Og du får helt sikkert hovedomsorgen

Anonymkode: 1b096...d39

Skulle akkurat til å skrive det samme, noen foreldre passer mye bedre i samværsrollen. En pappa som slipper ha alt fra håndballtreninger til lekser henvende over seg, som ikke må huske ditt og gjøre datt kan senke skuldrene og fungere mye bedre på deltid enn på heltid. 

Det er mye logistikk, planlegging osv når man har tre barn, og dere har begge gjort en merkelig prioritering når det kommer til antall barn når dere jo har kjent til fars problemer. Men nå må dere bare gjøre det beste ut av det, barna er der og de fortjener det beste. 

Anonymkode: c22f2...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.4.2020 den 9.19, Anonym bruker skrev:

Det virker unektelig sånn, ut fra det HI beskriver.

Men det finnes mange grunner til at mennesker tilsynelatende mangler empati, men uten å egentlig mangle det. Depresjon og utbrenthet er kanskje den enkleste årsaksforklaringen når noen mangler engasjement og tålmodighet med andre. Dersom det er dette som ligger til grunn, så kan det være enklere å nøste opp i, enn hvis man mangler grunnleggende evner til empati. 

Anonymkode: 88b44...d24

Eller at egoismen får råde. 

Jeg har en eks som er sånn. Han forstår nok. Men egoismen kommer først, samme med dama hans. De begge er oss, først, så meg, så deg. Og så barnet vi har sammen og hennes. Selv når verden forteller deg at du gjør feil, har de rett. 

Mine barn med han er ikke så viktig. 

Anonymkode: 440b0...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2020 den 9.43, Anonym bruker skrev:

Og hva når han skal ha samvær med barna alene? Gruer meg for det

Anonymkode: 11961...cd2

Du må spørre om en samtale med bv alene. Spørre de om hva de tenker om samvær om det kommer til et brudd. Du vil ha klare retningslinjer og veiledning om det. 

Anonymkode: 440b0...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2020 den 9.35, Anonym bruker skrev:

Hi her igjen.

 

Vi har gått til ganilievernkontoret, uten å lykkes. Og nå er barnevernet innblandet. Uten at min mann skjønner alvoret. Han blir lei seg pga "vi skal ta han", men det stemmer virkelig ikke, jeg ønsker bare at alle skal ha det bra. Han inkludert. Det sier jeg daglig til han. Jeg spør han hva han trenger og hva som er best for han. Men han evner ikke. Og ja han gjør det ikke med vilje. Det er ikke ondsinnet.

Jeg er virkelig utslitt ! Er sliten av å prøve å oppdra han. Og han griner pga han føler han ikke er god nok. At jeg kikker på han. Og det forstår jeg. Men hva skal jeg gjøre når hans oppførsel går utover barna!?

Er også jeg som må følge opp alt her i huset. Klær, medisiner, innkjøp, barnas avtaler, mine avtaler, hans avtaler.osv..

Jeg har sterilisert meg. Så skal ikke ha flere barn.

Har lest litt om asperger, men han fungerer i jobb og han har ikke sære interesser (??)

Takk for at du leste

Anonymkode: 11961...cd2

Siden dere har prøvd fvk og det ikke funket, og nå bv er innblandet, er det kanskje på tide at du også ser alvoret. ❤(Godt ment)

Hva sier bv om dette da? Hva er deres anbefalninger? 

Kanskje dere burde bo hver for dere en stund, at han får prøve seg alene en natt innimellom med barna. 

Anonymkode: 440b0...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi igjen her.

Kan jeg ta kontakt med barnevernet selv altså? Jeg er bekymret for barnet mitt. Han klarer ikke å sovne på kvelden og har fått andre plager. Selv om situasjonen er bedre her hjemme. Men vi vet jo ikke om det bare er en periode...

Hva kan jeg gjøre? 

Vi har heller ikke råd til at mannen må leie en leilighet...

Anonymkode: 11961...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi igjen her.

Kan jeg ta kontakt med barnevernet selv altså? Jeg er bekymret for barnet mitt. Han klarer ikke å sovne på kvelden og har fått andre plager. Selv om situasjonen er bedre her hjemme. Men vi vet jo ikke om det bare er en periode...

Hva kan jeg gjøre? 

Vi har heller ikke råd til at mannen må leie en leilighet...

Anonymkode: 11961...cd2

Ja, du både kan og bør ta kontakt med barnevernet selv. Det vil vise bv at du ønsker å ta ansvar for å beskytte barnet ditt.

Be om et møte med dem, forklar det du har skrevet her i tråden, og be om hjelp!

Anonymkode: d308e...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi igjen her.

Kan jeg ta kontakt med barnevernet selv altså? Jeg er bekymret for barnet mitt. Han klarer ikke å sovne på kvelden og har fått andre plager. Selv om situasjonen er bedre her hjemme. Men vi vet jo ikke om det bare er en periode...

Hva kan jeg gjøre? 

Vi har heller ikke råd til at mannen må leie en leilighet...

Anonymkode: 11961...cd2

En ting til - du skriver at ting er blitt bedre, men likevel er du så bekymret for barnet ditt at du selv begynner å bekymre deg syk pga. dette. Da tenker jeg at det er på tide å innse at du ikke kan fortsette å leve med en mann som ikke vil ta imot hjelp og heller ikke forstår hvordan hans adferd nå skader barnet deres og deg og familien.

Anonymkode: d308e...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

En ting til - du skriver at ting er blitt bedre, men likevel er du så bekymret for barnet ditt at du selv begynner å bekymre deg syk pga. dette. Da tenker jeg at det er på tide å innse at du ikke kan fortsette å leve med en mann som ikke vil ta imot hjelp og heller ikke forstår hvordan hans adferd nå skader barnet deres og deg og familien.

Anonymkode: d308e...412

Ja. Pga barnet sa i dag at h*n er redd pappa skal bli verre igjen... 

Tusen takk for svar

Anonymkode: 11961...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Pga barnet sa i dag at h*n er redd pappa skal bli verre igjen... 

Tusen takk for svar

Anonymkode: 11961...cd2

Det er veldig alvorlig, HI, for det betyr at barnet lever i konstant frykt.

I morgen ringer du barnevernet og ber om et møte med dem, si at du har behov for å snakk med dem alene. Og så oppdaterer du oss etterpå. Du kan ikke utsette å ta tak i dette nå.

Så ring i morgen :)

Anonymkode: d308e...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig alvorlig, HI, for det betyr at barnet lever i konstant frykt.

I morgen ringer du barnevernet og ber om et møte med dem, si at du har behov for å snakk med dem alene. Og så oppdaterer du oss etterpå. Du kan ikke utsette å ta tak i dette nå.

Så ring i morgen :)

Anonymkode: d308e...412

Jeg skal ringe. Jeg gråter nå. Dette er så sinnsykt vanskelig fordi mannen forstår absolutt ingenting. Han er bare sur pga barnet enda ikke er sovnet. Mens jeg er meget bekymret.

Jeg er så redd for at barnevernet ikke skal ha tid til meg eller ikke ta meg på alvor. Er det noen andre jeg kan ringe til?

H.i.

Anonymkode: 11961...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste mannen sier er dette "barneverns dritt opplegget ditt !"

 

H.i.

Anonymkode: 11961...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil at du tenker deg godt om før du kontakter Barnevernet hi. Det kan godt utvikle seg til noe du ikke ønsker. 
 

Slik du fremstår har barna en velfungerende mor. De er ikke utsatt for omsorgssvikt selvom far ikke fungerer optimalt. Jeg ville gitt far et ultimatum om å oppsøke hjelp,hvis ikke burde du ta barna og gå. Det er gode støtteordninger for aleneforeldre i Norge. Så du vil klare deg økonomisk ved et brudd. Kanskje blir det også lettere for deg å være alene med barna enn i det forholdet. 

Anonymkode: d1f6a...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal ringe. Jeg gråter nå. Dette er så sinnsykt vanskelig fordi mannen forstår absolutt ingenting. Han er bare sur pga barnet enda ikke er sovnet. Mens jeg er meget bekymret.

Jeg er så redd for at barnevernet ikke skal ha tid til meg eller ikke ta meg på alvor. Er det noen andre jeg kan ringe til?

H.i.

Anonymkode: 11961...cd2

Vi er mange som forstår at dette må være forferdelig vanskelig for deg, HI. Det er tøft.

Men du kan få hjelp.

Start i morgen med å ringe til barnevernet og si at nå MÅ du få en time for å snakke med dem alene, at det er helt nødvendig og at du trenger hjelp NÅ.

Hvis du mot formodning ikke får hjelp der (jeg tror du får det!), så ringer du til din fastlege og ber om en hastetime der og så forteller du hvor bekymret du nå er og hvor tøft dette er for deg. Da er det også mulig at legen kan melde fra til bv om at du nå trenger hjelp.

Ring barnevernet og legen din i morgen, kjære deg. Så er vi flere som vil tenke på deg og støtte deg i tankene i morgen ❤️

Anonymkode: d308e...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og igjen, jeg er overbevist om at mannen din har Aspergers. 

Anonymkode: d1f6a...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil at du tenker deg godt om før du kontakter Barnevernet hi. Det kan godt utvikle seg til noe du ikke ønsker. 
 

Slik du fremstår har barna en velfungerende mor. De er ikke utsatt for omsorgssvikt selvom far ikke fungerer optimalt. Jeg ville gitt far et ultimatum om å oppsøke hjelp,hvis ikke burde du ta barna og gå. Det er gode støtteordninger for aleneforeldre i Norge. Så du vil klare deg økonomisk ved et brudd. Kanskje blir det også lettere for deg å være alene med barna enn i det forholdet. 

Anonymkode: d1f6a...032

Hi, ikke hør på dette!!! Her er det allerede klart at far ikke ønsker å ta imot hjelp (noe du ville visst om du hadde lest tråden anonym 032).

Barnevernet er allerede koblet inn, og det beste du da kan gjøre er at du viser barnevernet at du nå ønsker å ta ansvar for å beskytte barna dine. Og de kan hjelpe deg, HI.

Anonymkode: d308e...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi, ikke hør på dette!!! Her er det allerede klart at far ikke ønsker å ta imot hjelp (noe du ville visst om du hadde lest tråden anonym 032).

Barnevernet er allerede koblet inn, og det beste du da kan gjøre er at du viser barnevernet at du nå ønsker å ta ansvar for å beskytte barna dine. Og de kan hjelpe deg, HI.

Anonymkode: d308e...412

Takk for svar. Min mann har fått TUSEN SJANSER på å endre seg. Jeg har sagt rett ut: IKKE ødelegg gutten min. Men ingenting går inn ! 

Anonymkode: 11961...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og igjen, jeg er overbevist om at mannen din har Aspergers. 

Anonymkode: d1f6a...032

Ja. Jeg lurer selv på det. Men han snakker godt med mennesker. Har venner. Går på kurs. Fungerer i jobb. Er en god pappa innimellom... når han ikke selv er trøtt og sliten. Men han har ødelagt gutten min 😭😭😭😭

Hi

Anonymkode: 11961...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er mange som forstår at dette må være forferdelig vanskelig for deg, HI. Det er tøft.

Men du kan få hjelp.

Start i morgen med å ringe til barnevernet og si at nå MÅ du få en time for å snakke med dem alene, at det er helt nødvendig og at du trenger hjelp NÅ.

Hvis du mot formodning ikke får hjelp der (jeg tror du får det!), så ringer du til din fastlege og ber om en hastetime der og så forteller du hvor bekymret du nå er og hvor tøft dette er for deg. Da er det også mulig at legen kan melde fra til bv om at du nå trenger hjelp.

Ring barnevernet og legen din i morgen, kjære deg. Så er vi flere som vil tenke på deg og støtte deg i tankene i morgen ❤️

Anonymkode: d308e...412

Tusen hjertelig takk søte deg 😘

Anonymkode: 11961...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil at du tenker deg godt om før du kontakter Barnevernet hi. Det kan godt utvikle seg til noe du ikke ønsker. 
 

Slik du fremstår har barna en velfungerende mor. De er ikke utsatt for omsorgssvikt selvom far ikke fungerer optimalt. Jeg ville gitt far et ultimatum om å oppsøke hjelp,hvis ikke burde du ta barna og gå. Det er gode støtteordninger for aleneforeldre i Norge. Så du vil klare deg økonomisk ved et brudd. Kanskje blir det også lettere for deg å være alene med barna enn i det forholdet. 

Anonymkode: d1f6a...032

Hva i alle dager skal jeg da gjøre egentlig? Han har fått TUSEN SJANSER hos meg! Vi har gått til familievernkontoret. Eneste som har skjedd er at han fortsetter å være sur og forstår INGENTING !

Anonymkode: 11961...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Jeg lurer selv på det. Men han snakker godt med mennesker. Har venner. Går på kurs. Fungerer i jobb. Er en god pappa innimellom... når han ikke selv er trøtt og sliten. Men han har ødelagt gutten min 😭😭😭😭

Hi

Anonymkode: 11961...cd2

Ja, det var min eksmann som fikk diagnosen etter vi ble skilt. Han var alt du ramser opp, men umulig å leve i et parforhold med.

Anonymkode: d1f6a...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...