Gå til innhold

Har helsepersonell en tradisjon å sette et vindu på gløtt når en person dør?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo respektløst ovenfor ateister. Luftig pga. lukt er helt OK, men ikke pga. sjelevandring. 

Anonymkode: dbffe...389

Jeg er ateist og hadde overhode ikke blitt "krenket" av dette. For en ateist betyr det at vinduet åpnes kun at vinduet åpnes, intet mer. Dette uavhening av sykepleierens intensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo respektløst ovenfor ateister. Luftig pga. lukt er helt OK, men ikke pga. sjelevandring. 

Anonymkode: dbffe...389

Jeg er ateist og ateisme er ikke en trosretning, det er fravær av tro. Når man ikke tror selv så driter man i om grunnen til at sykepleieren åpner vinduet er at hun tror.

Anonymkode: b0ebb...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, tante grusom master of law skrev:

Jeg er ateist og hadde overhode ikke blitt "krenket" av dette. For en ateist betyr det at vinduet åpnes kun at vinduet åpnes, intet mer. Dette uavhening av sykepleierens intensjoner.

Nettopp.

Anonymkode: b0ebb...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo respektløst ovenfor ateister. Luftig pga. lukt er helt OK, men ikke pga. sjelevandring. 

Anonymkode: dbffe...389

Jeg er ganske hardbarka ateist, men hadde aldri i mitt liv blitt krenket over det. Tanken er fin 🌸

Anonymkode: 1512a...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2020 den 11.43, Anonym bruker skrev:

Jeg ser flere skriver at det er pga lukt. Det begynner da vitterlig ikke å lukte så raskt... 
I Danmark og Sverige er det vanlig at vinduet åpnes for at sjelen kan vandre videre. 

Anonymkode: dafc5...b22

Når man dør har man ingen lukkemuskel-funksjon lenger. Ofte tømmer man seg for avføring og urin. Selv om det blir vasket og stelt, kan det bli mye lukt. 

Anonymkode: c1229...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man dekker speilet og stopper uret, har jeg lært. Ikke noe om å åpne vinduet.

Anonymkode: 20cff...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.4.2020 den 7.42, Anonym bruker skrev:

Men det er jo respektløst ovenfor ateister. Luftig pga. lukt er helt OK, men ikke pga. sjelevandring. 

Anonymkode: dbffe...389

Ateister blir ikke krenket av at andre folk tror på Allah, Gud, Tomtegubben eller Påskeharen. Så du kan lufte eller la være, det går ikke inn på oss. Husk at selv dåpens vann er for oss ...bare vaskevann.

Anonymkode: 20cff...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.4.2020 den 11.43, Anonym bruker skrev:

Jeg ser flere skriver at det er pga lukt. Det begynner da vitterlig ikke å lukte så raskt... 
I Danmark og Sverige er det vanlig at vinduet åpnes for at sjelen kan vandre videre. 

Anonymkode: dafc5...b22

Tro meg, hjemme hos folk en sommerdag (eller vinter med fyring) så tar det ikke mer en en times tid før liklukten kommer. 

Når man dør slipper all muskelatur i tillegg, og urin/avføring som ligger klar siver ut. 

Anonymkode: 34749...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man dekker speilet og stopper uret, har jeg lært. Ikke noe om å åpne vinduet.

Anonymkode: 20cff...fe5

Det har jeg aldri sett/gjort. Og jeg har jobbet siden 2002 med «døende»

Anonymkode: c1229...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2020 den 20.44, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar. Det betyr noe for meg å få det bekreftet.

hi

Anonymkode: 9faa0...6f9

❤️

Anonymkode: 55f4e...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanten min som er sykepleier fortalte at Hun åpner vinduet etter at en person er død for å slippe ut sjelen. Det er vært fall en god tanke bak det. Jeg jobber selv i helsevesenet og har tenkt selv at den dagen jeg opplever at en av mine pasienter går bort så skal jeg åpne vinduet. Syns det er en fin ting å gjøre❤️

Anonymkode: a3c42...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.4.2020 den 7.42, Anonym bruker skrev:

Men det er jo respektløst ovenfor ateister. Luftig pga. lukt er helt OK, men ikke pga. sjelevandring. 

Anonymkode: dbffe...389

🙄 Krenkefest!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det fordi det er en fin tanke, det med sjelen. Jeg tror ikke på noen ting, men tradisjoner (selv om de ikke er mine) er fine. 

Anonymkode: c1229...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...