Gå til innhold

Har helsepersonell en tradisjon å sette et vindu på gløtt når en person dør?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke vært borti, bortsett fra om man vet at personen blir liggende litt i påvente av (flere) pårørende. For å unngå lukt, rett og slett.

Anonymkode: af366...771

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror som skrev over her at det er vanlig for å holde det kjølig i rommet med tanke på lukt, råtningsprosess osv. Ihvertfall har det blitt gjort i de tilfellene jeg har vært borti. 

Anonymkode: 118d7...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte en gang at det var en tradisjon at noen satte opp vinduet for at sjelen skulle vandre videre. Kom plutselig til å tenke på dette nå, og lurer på om det er tilfelle. 

Jeg opplevde nemlig en gang at en pleier på et aldershjem satte vinduet på gløtt rett etter at en jeg var veldig glad i, døde i armene mine. Ute var det vinter og minusgrader. Jeg tror pleieren var svensk. Kanskje vanligere der..?

Anonymkode: 9faa0...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg hørte en gang at det var en tradisjon at noen satte opp vinduet for at sjelen skulle vandre videre. Kom plutselig til å tenke på dette nå, og lurer på om det er tilfelle. 

Jeg opplevde nemlig en gang at en pleier på et aldershjem satte vinduet på gløtt rett etter at en jeg var veldig glad i, døde i armene mine. Ute var det vinter og minusgrader. Jeg tror pleieren var svensk. Kanskje vanligere der..?

Anonymkode: 9faa0...6f9

Dette er HI som skrev.

Anonymkode: 9faa0...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gjorde det i gamle dager for å slippe sjelen ut slik at den kunne fly opp til himmelen.
Ikke vanlig i dag.

Anonymkode: 26895...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg hørte en gang at det var en tradisjon at noen satte opp vinduet for at sjelen skulle vandre videre. Kom plutselig til å tenke på dette nå, og lurer på om det er tilfelle. 

Jeg opplevde nemlig en gang at en pleier på et aldershjem satte vinduet på gløtt rett etter at en jeg var veldig glad i, døde i armene mine. Ute var det vinter og minusgrader. Jeg tror pleieren var svensk. Kanskje vanligere der..?

Anonymkode: 9faa0...6f9

Riktig det du skriver her. 

Anonymkode: ffd27...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man gjorde det i gamle dager for å slippe sjelen ut slik at den kunne fly opp til himmelen.
Ikke vanlig i dag.

Anonymkode: 26895...1b1

Er det sant? Åh, nå fikk jeg tårer i øynene her..Som jeg skrev så var pleieren svensk og jeg tror hun var godt voksen. Kanskje derfor en tradisjon for henne. Det er mange år siden nå, og jeg har aldri fått noe svar på dette. 

hi

Anonymkode: 9faa0...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det sant? Åh, nå fikk jeg tårer i øynene her..Som jeg skrev så var pleieren svensk og jeg tror hun var godt voksen. Kanskje derfor en tradisjon for henne. Det er mange år siden nå, og jeg har aldri fått noe svar på dette. 

hi

Anonymkode: 9faa0...6f9

Min mor som forøvrig er norsk , jobber på sykehjem, der åpner de vinduet når en person dør, og forklaringen jeg har fått m er som den over her ;for å slippe ut sjelen... 

Anonymkode: ffd27...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min mor som forøvrig er norsk , jobber på sykehjem, der åpner de vinduet når en person dør, og forklaringen jeg har fått m er som den over her ;for å slippe ut sjelen... 

Anonymkode: ffd27...13c

Tusen takk for svar. Det betyr noe for meg å få det bekreftet.

hi

Anonymkode: 9faa0...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man gjorde det i gamle dager for å slippe sjelen ut slik at den kunne fly opp til himmelen.
Ikke vanlig i dag.

Anonymkode: 26895...1b1

Håper noen gjør det den dagen jeg dør, så mitt siste åndedrag kan blande seg med vinden utenfor.

Anonymkode: b0ebb...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håper noen gjør det den dagen jeg dør, så mitt siste åndedrag kan blande seg med vinden utenfor.

Anonymkode: b0ebb...7fb

Ja, ikke sant ❤️ Samme her. Nydelig handling, og jeg håper virkelig at det var derfor pleieren gjorde det for 10 år siden.

hi

Anonymkode: 9faa0...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man gjorde det i gamle dager for å slippe sjelen ut slik at den kunne fly opp til himmelen.
Ikke vanlig i dag.

Anonymkode: 26895...1b1

Jeg jobber på sykehus og det er helt vanlig hos oss å gjøre det når noen dør.

Anonymkode: 03b37...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det også, men av mindre "romantisk" årsak. (beklager) For at rommet skal holdes kjølig og lukt skal dempes. 

Men kan tenke meg at før i tiden var nok sjelevandring en del av årsaken ja. Fin tanke, skal huske på den. 

 

Anonymkode: 34749...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det. Har gjort det siden jeg var ung og nyutdannet for 10 år siden. Jeg synes også det er en fin tanke. 

Anonymkode: 7e113...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjør det. Har gjort det siden jeg var ung og nyutdannet for 10 år siden. Jeg synes også det er en fin tanke. 

Anonymkode: 7e113...d8e

Men det er jo respektløst ovenfor ateister. Luftig pga. lukt er helt OK, men ikke pga. sjelevandring. 

Anonymkode: dbffe...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanten min jobber på lindrende avdeling på sykehjem. Hun setter vinduet på gløtt når noen dør, for at sjelen skal fly til himmelen.

Anonymkode: 8bfb6...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis sjelen flyr helt til himmelen, så klarer den vel å passere vinduet uten at det åpnes..?

👻👽

Anonymkode: b923b...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lufter alltid for å få ut lukt. Men vet at flere gjør det for å slippe ut sjelen. 

Anonymkode: 664c3...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo respektløst ovenfor ateister. Luftig pga. lukt er helt OK, men ikke pga. sjelevandring. 

Anonymkode: dbffe...389

Hvorfor det? Jeg forteller ikke alltid årsaken til lufting med mindre pårørende eller pasienten selv har uttrykt dette på forhånd? Det er jo også en egoistisk handling fra egen side da jeg ikke ønsker sjelen igjen på sykehuset. Det er nok her ellers. Og jeg er per definisjon ateist - med døra på gløtt.

Anonymkode: 7e113...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser flere skriver at det er pga lukt. Det begynner da vitterlig ikke å lukte så raskt... 
I Danmark og Sverige er det vanlig at vinduet åpnes for at sjelen kan vandre videre. 

Anonymkode: dafc5...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi setter vinduet opp for å holde det kjølig på rommet der den døde ligger. Vi har ikke kjølerom. Den døde blir ofte liggende 24-36 timer, avhengig av når lege kommer for å erklære død. Da er det et behov for å holde det kjølig.

 

Anonymkode: a418d...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...