Gå til innhold

En jente i klassen får alle andre med på spikk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har hatt en sånn unge her, og det eneste som hjalp var å holde mitt barn unna. 

Det var egentlig ikke det samme som i din situasjon, for i denne situasjonen var det snakk om grov mobbing... Over mange år... Og trusler (gjør det ellers blir jeg sint og slår deg osv). 

Det hjalp definitivt ikke å snakke med foreldrene om det 😂

Anonymkode: aa722...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å snakke med jenta da? Blitt kjent med henne og få et tillitsforhold til henne? I stede for å se på henne som trollet som får din prinsesse til å gjøre noe hun ikke skal?  Unger kommer mange ganger i livet til å bli utsatt for andre som drar de med seg på å gjøre ting de ikke skal, like greitt å lære sin egen unge at det ikke er ok med en gang. "Ja, men Emma sa at vi skulle gjøre det.." "Spiller ingen rolle, du sa ja til å bli med"  Vær forsiktig sånn at ikke "Emma" blir brukt som en buffer / unnskyldning / bortforklaring. 

Anonymkode: 0f8bc...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du prøvd å snakke med jenta da? Blitt kjent med henne og få et tillitsforhold til henne? I stede for å se på henne som trollet som får din prinsesse til å gjøre noe hun ikke skal?  Unger kommer mange ganger i livet til å bli utsatt for andre som drar de med seg på å gjøre ting de ikke skal, like greitt å lære sin egen unge at det ikke er ok med en gang. "Ja, men Emma sa at vi skulle gjøre det.." "Spiller ingen rolle, du sa ja til å bli med"  Vær forsiktig sånn at ikke "Emma" blir brukt som en buffer / unnskyldning / bortforklaring. 

Anonymkode: 0f8bc...bbf

Det er akkurat det jeg mener når jeg sier jeg har gitt datteren min en lekse. Jeg har forklart henne at jeg og pappa bestemmer reglene for henne, og at det ikke spiller noen rolle hva den andre gjør. At det kan være vanskelig å stå imot iblant, men at jeg forventer at hun sier nei når hun blir spurt om å bli med på ting hun ikke får lov til.

Anonymkode: fcea8...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er akkurat det jeg mener når jeg sier jeg har gitt datteren min en lekse. Jeg har forklart henne at jeg og pappa bestemmer reglene for henne, og at det ikke spiller noen rolle hva den andre gjør. At det kan være vanskelig å stå imot iblant, men at jeg forventer at hun sier nei når hun blir spurt om å bli med på ting hun ikke får lov til.

Anonymkode: fcea8...078

Noen manipulerer andre såpass at de ikke greier å si nei. 

Anonymkode: aa722...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke når det står om mitt eget barn, selvsagt. Å sørge for at hun har venner som trekker henne opp og ikke ned er viktigere enn å ikke «baksnakke» andres barn.

Anonymkode: fcea8...078

Det klarar du fint uten å diskutere med dei andre foreldra at den eine jenta er eit problem i vennenflokken. Du har dessuten ansvar for å lære di jente kva som er rett og gale, og at ein ikkje frys ut andre ungar. Om denne eine jenta blir uglesett av alle foreldrene og ikkje får vere med å leike, alltid er den som blir valgt bort når ein inviterer venner på besøk osb, så er det mykje meir alvorleg for ho enn at jenta di er med på litt spikk ein gong i blant altså. Dei er seks år, og di jente klarar seg nok fint sjølv om hp av og til blir med på ting ho veit er gale. Men ein seksåring som opplever at andre born ikkje får lov å leike med henne kan bli merka for lang tid. 

No set eg det sjølvsagt på spissen, men eg trudde verkeleg vi var komne lenger enn at foreldre fortel historier om kor rampete og ulydig den eine ungen er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen manipulerer andre såpass at de ikke greier å si nei. 

Anonymkode: aa722...862

Ja, det er det jeg er bekymret for 🙁

Anonymkode: fcea8...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Syngensang skrev:

Det klarar du fint uten å diskutere med dei andre foreldra at den eine jenta er eit problem i vennenflokken. Du har dessuten ansvar for å lære di jente kva som er rett og gale, og at ein ikkje frys ut andre ungar. Om denne eine jenta blir uglesett av alle foreldrene og ikkje får vere med å leike, alltid er den som blir valgt bort når ein inviterer venner på besøk osb, så er det mykje meir alvorleg for ho enn at jenta di er med på litt spikk ein gong i blant altså. Dei er seks år, og di jente klarar seg nok fint sjølv om hp av og til blir med på ting ho veit er gale. Men ein seksåring som opplever at andre born ikkje får lov å leike med henne kan bli merka for lang tid. 

No set eg det sjølvsagt på spissen, men eg trudde verkeleg vi var komne lenger enn at foreldre fortel historier om kor rampete og ulydig den eine ungen er. 

Du setter det veldig på spissen ja. Og du foreslår at jeg skal ta mer hensyn til et problembarn enn mitt eget, hvilket jeg ikke kommer til å gjøre. Trodde det var selvsagt for de fleste foreldre.

Jeg er for øvrig veldig nøye med å lære min jente rett og galt, herunder at alle skal få være med på leken. Men det gjelder ikke for de som ikke greier å oppføre seg. Å oppføre seg dårlig er et valg. Hvis hun lider under det fordi ingen da vil/får leke med henne, kan hun alltids endre atferd.

Anonymkode: fcea8...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor for øvrig på bygda, og et godt stykke unna denne jenta, så det er lett nok å holde dem fra hverandre på fritiden uten at det blir altfor påtakelig.

Anonymkode: fcea8...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi bor for øvrig på bygda, og et godt stykke unna denne jenta, så det er lett nok å holde dem fra hverandre på fritiden uten at det blir altfor påtakelig.

Anonymkode: fcea8...078

Og er det nokon stad det er viktig at alle blir inkluderte er det på bygda, slike tankar og handlingar du skisserer her får ekstra store konsekvensar der utvalet av leikekameratar er begrensa. Og ein seksåring kan ikkje alltid velje åtferd, og tek ein frå dei leikekameratar får dei heller ikkje sjansen til å lære det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Atter en gang: jeg er fullt klar over at det kan være flere sider her. Det var derfor jeg unnlot å konkludere bare basert på egne erfaringer, men passet på å høre om andres.

Det viktigste for meg er selvsagt mitt barn, og at hun ikke havner på ville veier.

Anonymkode: fcea8...078

Og du risiker at hun blir en bitch fordi moren (deg) er en drittkjerring.

Anonymkode: f96a6...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? 
Barn skal teste grenser. Hvis dette er det verste de finner på, så ville jeg ikke laget noen store problemer av det. 

Anonymkode: e69b2...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og du risiker at hun blir en bitch fordi moren (deg) er en drittkjerring.

Anonymkode: f96a6...816

Du har et problembarn selv skjønner jeg. Oppdra ungen din du.

Anonymkode: fcea8...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Syngensang skrev:

Og er det nokon stad det er viktig at alle blir inkluderte er det på bygda, slike tankar og handlingar du skisserer her får ekstra store konsekvensar der utvalet av leikekameratar er begrensa. Og ein seksåring kan ikkje alltid velje åtferd, og tek ein frå dei leikekameratar får dei heller ikkje sjansen til å lære det. 

Du misser fremdeles det viktigste poenget her: For meg er mitt barn viktigere enn den andre jenta. Jeg føler at hun er en fare for min jente. Ergo kan jeg ikke ta hensyn til henne på bekostning av mitt barn.

Anonymkode: fcea8...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På bakgrunn av svarene her skulle man tru at nesten alle var foreldrene til denne rampejenta.. For noen dumme svar! 

 

Hi; Lag avstand mellom dette barnet og din datter, uten at barna selv skjønner det.. Kom opp med unnskyldninger for hvorfor de ikke kan møtes hver gang de spør (de kan jo møtes litt), samtidig som du har jevnlige samtaler med din datter om hjemmets regler uten å blandecinn dette barnet. 

Man skal IKKE forvente av en 6 åring at de tar ansvar å sier nei til å være med  på spikk selv, hårreisende! 

Til syvende og sist har DU ansvar for DITT barn, og de du velger å la barnet omgås vil være med på å forme henne. The hard truth. Samtidig er dette nok bare en periode, og det andre barnet er kanskje helt annerledes om 6 mnd.  Neste gang det barnet er på besøk kan du jo naturlig ta opp dette med spikk, og hva deres hjems regler er. Bli kjent med barnet, litt etter litt, for hver gang hen er sammen med ditt barn. Det hjelper, tro meg. 

Anonymkode: 67416...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du misser fremdeles det viktigste poenget her: For meg er mitt barn viktigere enn den andre jenta. Jeg føler at hun er en fare for min jente. Ergo kan jeg ikke ta hensyn til henne på bekostning av mitt barn.

Anonymkode: fcea8...078

Fatter ikke at folk gidder å svare. Dette er åpenbar trolling. "Meg og mitt betyr mer enn alle ande, jeg tråkker ned andre barn for å få det som jeg vil". Det finnes slike folk, men å skrive det så tydelig er garantert trolling. Hvis det likevel ikke skulle være det, så er HI en så uegnet mor at hun kommer til å miste foreldreretten før eller senere. 

Anonymkode: 497fd...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at å oppføre seg dårlig er "et valg", men samtidig at man kan "havne på ville veier"? Ser du hvordan du selv skriver? Du tillegger én 6-åring fullt ansvar for egne handlinger, men fratar en annen alt. 

Anonymkode: 6bd90...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

For å finne ut om dette er et generelt problem.

Anonymkode: fcea8...078

Sladring og slarv pleier å hjelpe, ja...🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du skriver at å oppføre seg dårlig er "et valg", men samtidig at man kan "havne på ville veier"? Ser du hvordan du selv skriver? Du tillegger én 6-åring fullt ansvar for egne handlinger, men fratar en annen alt. 

Anonymkode: 6bd90...208

Mine barn, andres ormeyngel, vøtt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OMG for noen psycho svar du får her!

Du har helt rett i at ditt eget barn er ditt første ansvar. Hun har det helt sikkert ikke enkelt hun heller, hvis ingen hjelper henne mot denne bølla. Hun risikerer å bli like ille hvis ingen griper inn. Hadde alle tatt ansvar for egne barn, så hadde ikke slike bøller fantes. 

Signerer ellers på denne her:

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

På bakgrunn av svarene her skulle man tru at nesten alle var foreldrene til denne rampejenta.. For noen dumme svar! 

 

Hi; Lag avstand mellom dette barnet og din datter, uten at barna selv skjønner det.. Kom opp med unnskyldninger for hvorfor de ikke kan møtes hver gang de spør (de kan jo møtes litt), samtidig som du har jevnlige samtaler med din datter om hjemmets regler uten å blandecinn dette barnet. 

Man skal IKKE forvente av en 6 åring at de tar ansvar å sier nei til å være med  på spikk selv, hårreisende! 

Til syvende og sist har DU ansvar for DITT barn, og de du velger å la barnet omgås vil være med på å forme henne. The hard truth. Samtidig er dette nok bare en periode, og det andre barnet er kanskje helt annerledes om 6 mnd.  Neste gang det barnet er på besøk kan du jo naturlig ta opp dette med spikk, og hva deres hjems regler er. Bli kjent med barnet, litt etter litt, for hver gang hen er sammen med ditt barn. Det hjelper, tro meg. 

Anonymkode: 67416...8f3

 

Anonymkode: 4d990...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg støtter deg, HI. Lær jenta di gode verdier og god oppførsel. Inkluder den andre jenta (og alle andre) så lenge dei klarer å oppføre seg bra. Dersom oppførselen ikkje er bra, lag avstand. 

For et år siden opplevde eg at det kom en ny gutt i klassen til barnet mitt. Han oppførte seg dårlig mot mitt barn og fleire andre. (Hørte det gjennom venninner som har barn på samme alder). Tenkte at en fin måte å "løse problemet" på var å ta kontakt med foreldrene til det andre barnet. Viste seg at de er spenna gærne. Eg blei anmeldt for dei grove anklagene eg kom med mot deira barn. Deira barn gjorde nemlig ingenting gale. Det var han som var offeret. Er visst best å bare holde seg unna slike folk 

Og selvfølgelig er ditt barn viktigst for deg. Min familie er viktigst for meg. Betyr ikkje at eg ikkje vil at alle barn skal ha det bra. Så lenge folk kan oppføre seg bra, er dei alltid velkomne til å få en ny sjanse. 

Anonymkode: af269...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...