Gå til innhold

Kan 13-åringer få egne klesbudsjett?


Kakkelovn

Anbefalte innlegg

eg er far til tvillingjenter på snart 13 år, de bor 50/50 hos mor og far. De ønsker i sterkere grad merkeklær, nytt tøy, følge trender, kjøpe det «alle andre har». Jeg ønsker ikke å bidra til dette jaget, ønsker ikke at de skal «skjemmes» bort med alt de ønsker seg. De har fulle skap med det de trenger men ønsker mer. De får mye merkeklær av mor og mange av vanene kommer fra henne. Jeg ønsker å gi dem frihet til å kjøpe det de vil uten at mine meninger skal «farge» alle deres valg. SIFO sin økonomikalkulator sier at en Norsk 13-åring har et ca-behov for 580kr pr mnd til klær og sko, https://kalkulator.referansebudsjett.no/php/blank_template.php

Da jentene bor hos sin mor annenhver uke så vurderer jeg å gi dem 300kr hver i mnd (3600.- pr år pr jente) til klær så de kan shoppeselv. Resten kan de få av mor. De får da en konto som heter eks «jente 1 klær».

Jeg tenker at dette kan dekke alt av klær inkl sko, jakke, vintertøy og sommertøy. Noen mnd bruker de mer, noen mnd mindre.Vurderer også truser og sokker. Kan/skal selvsagt hjelpe dem med å velge, finne gode tilbud etc, men det er deres penger og deres «budsjett»

Hva tenker dere? Er det nok? For mye, for lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker det kommer litt an på modnings nivået på jentene. Kommer de til å forstå at de må spare igjennom sommeren for å ha penger til vinterklær som er mye dyrere f.eks. Men du kan nå prøve det noen mnd å se om de fikser det. Kjempe bra økonomisk trening

Anonymkode: 16874...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres lite ut hvis det skal dekke yttertøy, regntøy, turklær, treningstøy, sko, bher, etc!! 

Anonymkode: c84e8...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres lite ut hvis det skal dekke yttertøy, regntøy, turklær, treningstøy, sko, bher, etc!! 

Anonymkode: c84e8...de2

TULLER DU?

7200 på en 13-åring på klær per år er ikke lite, altså. Det nekter jeg å gå med på. 

Anonymkode: 3b7d8...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

TULLER DU?

7200 på en 13-åring på klær per år er ikke lite, altså. Det nekter jeg å gå med på. 

Anonymkode: 3b7d8...02f

Nekt så mye du vil, men jeg synes også det er litt lite. Far kommer også til å gjøre seg upopulær både hos mor og barn, så hvis han ønsker seg et godt forhold til tenåringene sine, så burde han ikke gjøre det. 

Anonymkode: da272...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente e mine har hatt det fra de ble 13, men vi bruker satsen fra 14 år. Det synes jeg er realt når de er modne mok til å ta ansvaret selv. Nå har de hatt det sån i noen år. De har de klærne de trenger og penger på konto, men det forutsetter at vi foreldre ikke kan stille krav om hvilke klær de skal ha. 

Vi gjorde en avtale om at de bestandog skulle ha bra regntøy og gummistøvler. Det måtte de prioritere. Ellers bestemmer de selv. Mangler de noe kan ikke vi foreldre klage på det.

Anonymkode: 7061a...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

TULLER DU?

7200 på en 13-åring på klær per år er ikke lite, altså. Det nekter jeg å gå med på. 

Anonymkode: 3b7d8...02f

Leste du tvillinger? 7200 er til 2 13-åringer.

Anonymkode: acf35...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene mine får 1000,- i mnd fra de er 13 år. Det skal dekke klær, sko og fornøyelser🙂
 

Anonymkode: 444d1...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

TULLER DU?

7200 på en 13-åring på klær per år er ikke lite, altså. Det nekter jeg å gå med på. 

Anonymkode: 3b7d8...02f

Det er lite. Bare yttertøy, sko og treningstøy koster flere tusen. Betalte rundt 3000 bare for fotballutstyr til min datter. Sleng på turklær og en ytterjakke så er du oppe i 7000-8000 

Anonymkode: f9a0b...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leste du tvillinger? 7200 er til 2 13-åringer.

Anonymkode: acf35...38e

Hei, ja tanken er 3600.- pr jente, 300kr pr mnd. 7200.- tilsammen pr år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er lite. Bare yttertøy, sko og treningstøy koster flere tusen. Betalte rundt 3000 bare for fotballutstyr til min datter. Sleng på turklær og en ytterjakke så er du oppe i 7000-8000 

Anonymkode: f9a0b...88b

Det er ikke noe problem å bruke mye, men det er ikke nødvendig. Hvor mye nytt de trenger kommer jo mye an på om de fortsatt vokser, men for eksempel ytterjakker bør holde i flere år når de har blitt såpass store og du får helt greie jakker til vesentlig under 1000 kr.

Turklær er enkelt å kjøpe brukt og de færreste trenger veldig mye. Man trenger jo ikke spessialklær for en tur i skogen om sommeren for eksempel.

Anonymkode: 7061a...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tenker det kommer litt an på modnings nivået på jentene. Kommer de til å forstå at de må spare igjennom sommeren for å ha penger til vinterklær som er mye dyrere f.eks. Men du kan nå prøve det noen mnd å se om de fikser det. Kjempe bra økonomisk trening

Anonymkode: 16874...d48

God ide:-) det var også tanken min. De er godt vant til å spare og forstår budsjett. Jeg må hjelpe dem med råd i starten men tror også at de må oppleve å ikke ha råd til alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kakkelovn skrev:

God ide:-) det var også tanken min. De er godt vant til å spare og forstår budsjett. Jeg må hjelpe dem med råd i starten men tror også at de må oppleve å ikke ha råd til alt. 

Mi e tok det med sparing som en selvfølge. Da de startet hadde de jo alt de trengte. Pengene var for å skifte ut ting når de trengte noe nytt, ikke for å bytte garderobe. Begge to bestemte seg for at ca 3000 var greit å ha på konto i tilfelle noe skjedde så de trengte mye på en gang. Det har de holdt seg til i flere år.

Anonymkode: 7061a...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det høres lite ut hvis det skal dekke yttertøy, regntøy, turklær, treningstøy, sko, bher, etc!! 

Anonymkode: c84e8...de2

Takk for svar:-)


Treningstøy kommer utenom. Godt tips det du sier om eks regntøy, tror jeg da må lage «kjøreregler» som at regntøy dekker jeg/vi, mtp vinterjakke og vinterutebukse kan jeg dekke eks 300.- kr ekstra. Dvs vinterjakke til 600.- og om mor er med på samme sum 1200.-, samme med vinterbukse. Da ved behov, dvs ikke ny vinterjakke hvert år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mi e tok det med sparing som en selvfølge. Da de startet hadde de jo alt de trengte. Pengene var for å skifte ut ting når de trengte noe nytt, ikke for å bytte garderobe. Begge to bestemte seg for at ca 3000 var greit å ha på konto i tilfelle noe skjedde så de trengte mye på en gang. Det har de holdt seg til i flere år.

Anonymkode: 7061a...b6c

Utrolig smart, takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nekt så mye du vil, men jeg synes også det er litt lite. Far kommer også til å gjøre seg upopulær både hos mor og barn, så hvis han ønsker seg et godt forhold til tenåringene sine, så burde han ikke gjøre det. 

Anonymkode: da272...b2b

Hei, supert med gode innspill, gode diskusjoner. Jeg tenker at denne summen må være eks. treningstøy, og at de kan få 300.- ekstra ved kjøp av vinterjakke og vinterbukse. Takk for råd:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke noe problem å bruke mye, men det er ikke nødvendig. Hvor mye nytt de trenger kommer jo mye an på om de fortsatt vokser, men for eksempel ytterjakker bør holde i flere år når de har blitt såpass store og du får helt greie jakker til vesentlig under 1000 kr.

Turklær er enkelt å kjøpe brukt og de færreste trenger veldig mye. Man trenger jo ikke spessialklær for en tur i skogen om sommeren for eksempel.

Anonymkode: 7061a...b6c

Enig med deg:-) tenker samtidig at de skal få litt «utløp» for nytt tøy, ny stil, men med et budsjett slik at de lærer verdien av penger:-) takk for gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig at det kanskje er litt lite. Vintertøy, regntøy, støvler, vintersko... Jeg synes dette burde komme utenom, men at om de ønsker seg et merke innen dette, så setter du en sum du vil spytte inn i slikt tøy. Så får mora eller de betale resten. 

Jeg har en sønn på 12 år. Han har ikke noe klesbudsjett og har ikke noe ønske om å handle egne klær. Han bryr seg ikke om merker. Jeg blir nesten litt matt av det siden jeg selv ikke vet hva slags merker som er populært nå! Jeg vil jo at han skal ha "rett" type klær og passe inn. Men det ser ikke ut som at det trengs her 😊

 

Anonymkode: ae7d7...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt tips, her i området er presset stort. Merkeluer til 400kr, tights til 6-800kr. Jeg husker selv en tid det tøy var viktig, at jeg ønsket Levi’s, Diesel eller Replay, men mine foreldre var flinke til å holde igjen slik at det ble en balanse. Det er dette jeg ønsker for jentene min, balanse. Som du sier, jeg ønsker ikke at de er «helt uttafor» mtp stil, tøyvalg, merker etc. Utfordringen er at mor kjøper mye til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Kakkelovn skrev:

Tusen takk for godt tips, her i området er presset stort. Merkeluer til 400kr, tights til 6-800kr. Jeg husker selv en tid det tøy var viktig, at jeg ønsket Levi’s, Diesel eller Replay, men mine foreldre var flinke til å holde igjen slik at det ble en balanse. Det er dette jeg ønsker for jentene min, balanse. Som du sier, jeg ønsker ikke at de er «helt uttafor» mtp stil, tøyvalg, merker etc. Utfordringen er at mor kjøper mye til dem.

Dette prosjektet vil nok ikke fungere hvis ikke du og mor samarbeider godt og jeg tror ikke det er noen god idee at du skal betale litt ekstra for yttertøy ol. Da synes jeg heller du skal gi dem litt mer fast og forklare at om de trenger dyrt yttertøy må de spare. Noe av poenget er jo å lære batna å ta eget ansvar. Da må du vise dem at du stoler på dem også. De kommer helt sikkert til å bruke pengene på andre ting enn du synes de bør, men det er deres prioriteringer og de må ta konsekvensene hvis de ikke har ullundertøy når det blir kaldt for eksempel.

Anonymkode: 7061a...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror godt tenåringer kan ha et klesbudsjett, men det høres helt håpløst ut når det er snakk om to hjem som ikke er helt enige i dette...

Jeg har tre tenåringer selv, og de får klær av meg, men bare til en viss pris. Jeg kan f.eks si at du får 400 kr til en hettegenser, ønsker du en som er dyrere enn det må du bruke dine egne penger i tillegg.

De tjener alle litt penger på småjobbing og de får månedspenger av meg som egentlig skal dekke fritiden deres, men velger de å bruke pengene på en hettegenser blir det mindre til kino, kantine osv, det bestemmer de selv.

Anonymkode: c6f68...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...