Gå til innhold

Bekymret for barnehageåpning på grunn av demotiverte ansatte


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg stoler på helsemyndighetene og de faglige rådene som forsvarer barnehageåpningen. Det som bekymrer meg er om de ansatte klarer å gi tilstrekkelig med omsorg når det er så mange som er umotiverte og som gruer seg til oppstart. Jeg er overhodet ikke bekymret for smitte, men vegrer meg for å sende i bhg fordi den informasjonen vi har fått fra vår barnehage har en tydelig undertone som signaliserer at de MÅ åpne mot deres vilje fordi myndigheten har bestemt det. Noen som opplever samme problemstilling? 
 

Mitt barn på snart fem år er utfordrende å sosialisere hjemme. Hun har ikke hatt særlig kontakt med jevnaldrende i denne perioden, og har et stort behov for å møte vennene sine. Hun gleder seg til oppstart på mandag selv om hun er godt informert om hva som venter. Skulle så inderlig gjerne vært trygg på at barnehagen kunne vise et lite snev av arbeidsglede og optimisme i denne utfordrende tiden. 

Anonymkode: 80e43...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

føler ikke det samme her.

her føler jeg de er veldig motiverte og gleder seg.

og barnet er veldig glad det skal tilbake

Anonymkode: 24e80...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn mange steder. Jeg må si jeg tenker på det litt som en velsignelse. 

Nå har de presset antall fagutdannede i barnehagen ned i mange år. Mange steder i landet kan de ansatte knapt norsk. De beste flykter ut av kommunen eller over til et annet yrkesfelt.

Jeg ser for meg, og håper, at det som skjer nå, er en revolusjon, hvor tingenes tilstand omsider kommer på bordet.

Og at regjeringen - som ønsker å øke fødselstallene - innser at da må de reversere utviklingen i barnehagen.

Vi som opplever at dette skjer må ha is i magen nå, ikke la oss stresse, men rolig melde inn ALT som skjer som ikke skulle ha skjedd, deriblant slike «advarsler» om å komme, «shaming» av foreldre, forsøk på «smittevern» blant de ansatte. Alt. 

Dokumenter dette, skriv det ned, alt sammen. 

Anonymkode: 564f9...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg også gjerne ved lenker til tråder og innlegg her inne, hvor disse holdningene beskrives.

Anonymkode: 564f9...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt. Der jeg jobber er det ytterst få som ser frem til å begynne. 

Anonymkode: e6307...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forventer du av en gjeng lavt utdannete, mindre intelligente mennesker som har tatt til takke med jobb i bhg, som vil være minst mulig på jobb, ha mest mulig plantid og færrest mulig barn i bhg? 

For det er jevnt over holdningen til bhgansatte her inne og i mange andre fora. 

Anonymkode: 17814...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er slik hos oss også. Fikk e-post om at de var «bekymret og nervøse», og at barna kun skulle leke ute i innhegninger (gruppevis). Glad jeg kan ha henne hjemme. Denne bekymringen bunner i mangel på kunnskap, som det er helt naturlig at pedagoger og andre i bhg ikke har. Nå skal bhg, skole, frisører, fysioterapeuter og tannklinikker åpne. Jeg har lest mye om bekymrede frisører og ansatte i bhg, skole, men ikke sett noen bekymring fra fysioterapeuter, tannpleiere og tannleger. Er det noen som virkelig er utsatt for smitte er det tannhelsepersonell, men de har også kunnskap om smitte og beskyttelse. 

Anonymkode: f2acf...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en bra prosess siste uke og særlig i går hvor vi laget planer, grupper, sjekklister og gikk gjennom risikovurderinger og handlingsplaner. Vi samarbeidet om skriv ut til foreldrene og laget ukeplaner som detaljstyrer hvilke barn som er med hvilken ansatt, hvor og leveringstidspunkt. Vår styrer har vært veldig god på å tenke positivt samtidig anerkjenne at dette er krevende og at vi kan kjenne oss usikre. 
 

Vi er heldige med beliggenhet og fine store og moderne lokaler samt uteområde vi kan dele av for å holde gruppene adskilt. Kan se for meg at barnehager med små og gammeldagse lokaler og beliggenhet «midt i et veikryss» kan det bli vanskelig å klare å dele opp i soner. 
 

Må innrømme at jeg har tenkt tunge tanker denne uka, hvordan får vi det til, hva om jeg ikke klarer å holde barna adskilt, glemmer å vaske alle overflater. Når skal jeg holde meg hjemme om jeg ikke er 100%, ved 95% eller (er aldri hjemme fra jobb med sykdom vanligvis)? Det er mye nytt, regler og rutiner som man skal sette seg inn i. Men jeg gleder meg masse til å møte barna igjen. Få tilbringe hele dagen med tre faste 2-åringer jeg ikke har sett på mange uker. 💜 Det går nok bra. 

Anonymkode: 7fddf...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva forventer du av en gjeng lavt utdannete, mindre intelligente mennesker som har tatt til takke med jobb i bhg, som vil være minst mulig på jobb, ha mest mulig plantid og færrest mulig barn i bhg? 

For det er jevnt over holdningen til bhgansatte her inne og i mange andre fora. 

Anonymkode: 17814...b74

Jeg er venn med flere lærere på fb. Lærere på skolen der barna mine går. De klager også. De lavutdannede lømlene!

Anonymkode: be506...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart det er de som tar til takke med den drittjobben som holder ut. Alle de flinke blir utslitte av å passe halvsyke unger i alt for mange timer. Kjenner 8 stykker som ikke klarte mer ! Dårlig lønn, lange dager, for mange unger, foreldre som setter seg selv foran barna sine osv osv. Slutt å klag og vær glad noen gidder. Alle sutrer nå for de har måtte tilbringe mer enn 2 timer i døgnet med ungene sine. Jeg hadde aldri orka den jobben der 

Anonymkode: d3130...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så klart det er de som tar til takke med den drittjobben som holder ut. Alle de flinke blir utslitte av å passe halvsyke unger i alt for mange timer. Kjenner 8 stykker som ikke klarte mer ! Dårlig lønn, lange dager, for mange unger, foreldre som setter seg selv foran barna sine osv osv. Slutt å klag og vær glad noen gidder. Alle sutrer nå for de har måtte tilbringe mer enn 2 timer i døgnet med ungene sine. Jeg hadde aldri orka den jobben der 

Anonymkode: d3130...589

Har du virkelig inntrykk av at alle sutrer? Alle i min omgangskrets tar all den ekstra tiden med barna som en stor bonus. 

Anonymkode: f2acf...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er venn med flere lærere på fb. Lærere på skolen der barna mine går. De klager også. De lavutdannede lømlene!

Anonymkode: be506...a5e

Jeg er lærer og har 480 studiepoeng, men jeg vet at jeg har mer utdanning enn vanlig da. Ikke klager jeg heller. Ikke noen av mine kollegaer klager så vidt jeg har hørt/ sett på FB. 

Anonymkode: 684b1...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er lærer og har 480 studiepoeng, men jeg vet at jeg har mer utdanning enn vanlig da. Ikke klager jeg heller. Ikke noen av mine kollegaer klager så vidt jeg har hørt/ sett på FB. 

Anonymkode: 684b1...f48

Poenget var at det er både lærere og ansatte i barnehager som klager og som ikke klager. Jeg kjenner lærere som klager, altså finnes det lærere som klager også.

Anonymkode: be506...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så klart det er de som tar til takke med den drittjobben som holder ut. Alle de flinke blir utslitte av å passe halvsyke unger i alt for mange timer. Kjenner 8 stykker som ikke klarte mer ! Dårlig lønn, lange dager, for mange unger, foreldre som setter seg selv foran barna sine osv osv. Slutt å klag og vær glad noen gidder. Alle sutrer nå for de har måtte tilbringe mer enn 2 timer i døgnet med ungene sine. Jeg hadde aldri orka den jobben der 

Anonymkode: d3130...589

Holdt ut i 22 år jeg, fortjener premie jeg da! 😉 Det som koster mest krefter er og alltid være knapt med voksne, ikke få vikar ved sykefravær og stadig få flere «barnehagen SKAL» i form av opplegg og læring ut til barna. Kravene øker men det følger ikke med ressurser til flere ansatte. Alltid føle at man ikke har gjort nok for de barna som trenger oss mest. 

Anonymkode: 7fddf...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen som ikke er motivert for å jobbe igjen på mandag. Det du beskriver er ikke gjengs oppførsel.

Anonymkode: ca083...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva forventer du av en gjeng lavt utdannete, mindre intelligente mennesker som har tatt til takke med jobb i bhg, som vil være minst mulig på jobb, ha mest mulig plantid og færrest mulig barn i bhg? 

For det er jevnt over holdningen til bhgansatte her inne og i mange andre fora. 

Anonymkode: 17814...b74

Og dette er jevnt over holding foreldre har til ansatte i barnehagen, her inne på dette og mange andre fora. 

Likevel sender dere barna i barnehagen. 

Anonymkode: 4eba6...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så klart det er de som tar til takke med den drittjobben som holder ut. Alle de flinke blir utslitte av å passe halvsyke unger i alt for mange timer. Kjenner 8 stykker som ikke klarte mer ! Dårlig lønn, lange dager, for mange unger, foreldre som setter seg selv foran barna sine osv osv. Slutt å klag og vær glad noen gidder. Alle sutrer nå for de har måtte tilbringe mer enn 2 timer i døgnet med ungene sine. Jeg hadde aldri orka den jobben der 

Anonymkode: d3130...589

Ja det finnes dårlige barnehager, men de aller fleste er seriøse og profesjonelle. 

Jeg og mine kollegaer stortrives i jobben vår. Vi har en god arbeidsgiver, vi følger alle lover og regler, vi har ikke lengre arbeidsdager enn andre folk, vi får lønn etter tariff (pluss litt til). Foreldre finnes i alle mulige utgaver og det er vår jobb å gi dem den servicen de trenger. Dersom foreldrenes holdninger eller handlinger går ut over barna har vi rutiner på å følge det opp. 

Jeg blir rett og slett litt skremt over folka holdninger til barnehageyrket! Jeg elsker jobben min og stortrives sammen med barna, foreldrene og kollegaene mine. Vi har dager fullt med masse humor og glede! 

 

Anonymkode: 1bcd4...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og dette er jevnt over holding foreldre har til ansatte i barnehagen, her inne på dette og mange andre fora. 

Likevel sender dere barna i barnehagen. 

Anonymkode: 4eba6...162

Ja, det er mitt spørsmål også. Når noen (tror heldigvis ikke de er så mange) har så lite tiltro og respekt for de barnehageansatte, hvordan i all verden får de seg til å sende det kjæreste de har der hver dag? De lar en yrkesgruppe de ikke respekterer ta seg av barna 8-10 t hver eneste dag. Da er man jo skikkelig dårlige foreldre som setter eget behov for barnepass over barnets ve og vel!

Anonymkode: 4b364...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her! Interresante diskusjoner og synspunkter. Jeg vil bare presisere at vi er i utgangspunktet veldig godt fornøyd med barnehagen vår, som vi har hatt barn i sammenhengende i 7 år nå. De ansatte er stort sett helt fantastiske (både pedagogene og assistentene), og dette er snakk om en solid veletablerte kommunal barnehage i en stor by (ikke Oslo). Det er kanskje derfor bekymringen min er såpass stor når det virker som at lufta har gått helt ut av ballongen siden 12. Mars....😔

Anonymkode: 80e43...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her! Interresante diskusjoner og synspunkter. Jeg vil bare presisere at vi er i utgangspunktet veldig godt fornøyd med barnehagen vår, som vi har hatt barn i sammenhengende i 7 år nå. De ansatte er stort sett helt fantastiske (både pedagogene og assistentene), og dette er snakk om en solid veletablerte kommunal barnehage i en stor by (ikke Oslo). Det er kanskje derfor bekymringen min er såpass stor når det virker som at lufta har gått helt ut av ballongen siden 12. Mars....😔

Anonymkode: 80e43...6af

Problemet til mange barnehager femover er bemanning:

en voksen kan kun ha ansvar for 3små eller 6store barn. En kan Ikke bytte barnegruppe. Og en kan bare samarbeide med  EN annen (fast) barnegruppe. 

Feks i min barnehage : Vi har tre ansatte som må være hjemme (pga omsorgspermisjon, sykdom ol) Vi kan ikke ta inn vikarer som ikke kjenner barna og de faste vikarene vi har er allerede satt inn. Vi har ikke lov å flytte barn rundt i gruppene  så noen barn MÅ være hjemme for at kabalen skal gå opp. (Heldigvis holder flere barna hjemme frivillig så hos oss har i allefall første uken løst seg uten at vi må pålegge noen å være hjemme.)

Jeg syns virkelig at de som ikke bruker barnehagetilbudet i denne perioden burde slippe å betale og at staten tok den regninga.

Dersom jeg blir syk så har vi et kjempeproblem fordi vi har ingen i backup som kan ta min gruppe med barn. Dersom vi hadde hatt vikar på gruppe a på mandag, kan ikke denne vikaren brukes på en annen gruppe før hun har vært i karantene i minst to dager... 

Men nå får vi ta første uke og så finner vi vel løsninger etterhvert som problemene dukker opp😉

Anonymkode: 1bcd4...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg til å gå på jobb i morgen. Jeg er pedagog og har 3 barn som jeg skal være sammens med hele uken. 
Jeg forstår smittevernsneilederen vi har fått, men hvem skal passe disse 3 barna når jeg må gå rundt og vaske alt som skal vaskes når barna har vært der? For jeg jobber på småbarns avd og der blir det meste stappet i munnen konstant. Selv om man har ryddet vekk det meste som ikke kan vaskes så skal alt vaskes når neste kohort skal bruke det, selv kohort nr 2 som man skal samarbeide med. Og man skal holde de 3 barna på et avsatt område slik at de ikke går bort og leker med kohort nr 2 på samme område/avdeling. Og det samme gjelder å være ute. Kjenner jeg bekymrer meg for hvordan jeg skal få gjort alt samtidig være der for barna selv om det bare er 3 stk. Men når det er 3 stk som er små og ikke forstår alt. de er heller ikke like selvstendig som 6 store barn. 

Men selvfølgelig så skal man opptre profesjonell ovenfor foreldre og barna. Men er mye som bekymrer meg nå i oppstart. 

Anonymkode: 2c712...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hi her! Interresante diskusjoner og synspunkter. Jeg vil bare presisere at vi er i utgangspunktet veldig godt fornøyd med barnehagen vår, som vi har hatt barn i sammenhengende i 7 år nå. De ansatte er stort sett helt fantastiske (både pedagogene og assistentene), og dette er snakk om en solid veletablerte kommunal barnehage i en stor by (ikke Oslo). Det er kanskje derfor bekymringen min er såpass stor når det virker som at lufta har gått helt ut av ballongen siden 12. Mars....😔

Anonymkode: 80e43...6af

Er det rart lufta går ut av ballongen, når man ser hvordan barnehageansatte omtales. At alle bekymringer ang den nye situasjonen, avfeies med at man er umotivert, lat, dum, enkel, ikke vil jobbe, ikke vil ha barn i barnehagen osv osv

Anonymkode: 47c4f...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og dette er jevnt over holding foreldre har til ansatte i barnehagen, her inne på dette og mange andre fora. 

Likevel sender dere barna i barnehagen. 

Anonymkode: 4eba6...162

Jeg er bhgansatt som skrev innlegget du siterte. Det er ganske demotiverende å lese om holdningene mange har til jobben vi gjør og oss som mennesker. Selv har jeg 5 år på universitet, mastergrad. 

Men tenker mer og mer på å bytte beite, for statusen vår i samfunnet kommer aldri til å bli bedre. 

Anonymkode: 17814...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn løsninger. De hysteriske foreldrene sender ikke barna sine dit nå og vi andre ønsker å jobbe og er glad barnehagene åpner. Har også stor tiltro til at dere gjør det dere kan med de ressurser og det er godt nok! 👏🏼👏🏼👏🏼

Anonymkode: 2db55...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Finn løsninger. De hysteriske foreldrene sender ikke barna sine dit nå og vi andre ønsker å jobbe og er glad barnehagene åpner. Har også stor tiltro til at dere gjør det dere kan med de ressurser og det er godt nok! 👏🏼👏🏼👏🏼

Anonymkode: 2db55...2f7

Du er naiv du!

Anonymkode: e30ba...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...