Gå til innhold

Betalt fritidsaktivitet en ikke får.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min datter har lenge ønsket å begynne på rideskole. Jeg visste at dette er en dyr fritidsaktivitet, men etter en totalvurdering tenkte jeg hun kom til å få god nytte av å begynne med det. 

Jeg sjekket opp i priser rundtom, og kom til å velge den nærmeste. Da kommer hun seg til og fra på egenhånd. Rideskolen koster 6000 for 18 ridetimer. Hittil har hun fått 5 ridetimer før alt ble stengt ned.

Nå har de så smått åpnet opp igjen, men dette gjelder kun viderekomne elever. Rideskolen følger skoleruten, og da er rideskolen ferdig den 16 juni. 

Jeg er alene med 2 barn, jobber innen helse med som kjent, ikke godt betalt jobb. 6000 kr er for meg, mye penger. Jeg spurte om min kunne få ha ridetimer tilgode dersom dette drøyde mer ut. Eier av rideskolen svarer med å poste et innlegg på en gruppe der hun ber om at foreldre ikke ber om å få tilbakebetalt penger. Jeg har full forståelse for det, jeg ba ikke om å få pengene igjen. Hun svarer ikke meg på melding om å få ha tilgode ridetimer. Kjenner meg rådløs. Skal jeg bare la det fare, med så mye penger ut av vinduet følelse? 😔 

Anonymkode: ced79...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg hadde krevd å få 18 ridetimer om det er det du har betalt for. Bare til å sende jenta di dit neste skoleår, det bør ikkje være et problem for dei å gi ho timane sine. 

Anonymkode: 63afe...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en ny melding...

"Ser du har bedt kunder ikke be om pengene igjen, det gjør jeg heller ikke. Men jeg er en enslig mor med begrenset økonomi og jeg ber om at datteren min får ta timene jeg har betalt for til høsten... Har all mulig forståelse for at dette er en vanskelig tid for alle, derfor jeg ber om tilgode istedenfor pengene igjen"

Anonymkode: cc6ac...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problemstilling. Jeg betalte 7500.

Har fått melding der de anmoder om å ikke be om penger igjen.

Klart de trenger pengene til for, medisin og annen drift. Men det vi betaler for er 45 minutter rideopplæring èn gang i uken. Utover dette steller jenta en time i stallen som er gratis jobb.

Alkurat nå er det vi betaler for helt opphørt og jeg må innrømme at jeg har veldig mye annet jeg ville sponset nå er en litt snobbete rideskole som aldri har vært spesielt imøtekommende på grunn av lange ventelister. Jeg er også aleinemor, mange i min familie har mistet jobben og ikke får jeg ferien vår i sommer tilbakebetalt så får null feriepenger til å finne på noe.

Jeg er for å sponse. Men det går en grense. Vi har egentlig ikke råd til denne ridningen i utgangspunktet.

Anonymkode: 1d74a...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i hun over her. Det er stor forskjell på å få pengene tilbake og så ta igjen timene. Hadde det vært en oppegående rideskole burde de gitt tilbud om det uten at man skulle måtte spørre. 

Anonymkode: 21e88...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at dersom alle skal få timene til gode, så får jo ikke skolen satt opp nye kurs med betale de kunder når ting åpner igjen. De kan ikke kjøre dobbelt opp liksom. Så da utsettes bare konkursen.

Anonymkode: e742a...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folkens - dette er force majeure. Ingen forutså dette. Med mindre dere ønsker at rideskolen skal gå konkurs, dropper dere kravene. Pengene er tapt. 

Anonymkode: d9e16...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på rideskolen er sikkert permiterte og får lønn der. Så skal de ha dobbelt da ? Man bør hvertfall få en god del timer til gode 

Anonymkode: 2d66c...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er jo at dersom alle skal få timene til gode, så får jo ikke skolen satt opp nye kurs med betale de kunder når ting åpner igjen. De kan ikke kjøre dobbelt opp liksom. Så da utsettes bare konkursen.

Anonymkode: e742a...802

Dette

Anonymkode: ad76a...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De på rideskolen er sikkert permiterte og får lønn der. Så skal de ha dobbelt da ? Man bør hvertfall få en god del timer til gode 

Anonymkode: 2d66c...54d

Er du klar over hva det koster å ha hester og drifte et ridesenter? Selv om de ikke har ridetimer, så skal hestene fremdeles ha høy og kraftfôr, spon, skoing, vetrinær, stell, forsikring osv. I tillegg til strøm, kommunale avgifter+++. Hvem betaler de utgiftene mener du? 

Anonymkode: fe272...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De på rideskolen er sikkert permiterte og får lønn der. Så skal de ha dobbelt da ? Man bør hvertfall få en god del timer til gode 

Anonymkode: 2d66c...54d

Permitert fra hva da? Tror du hestene steller og trener seg selv?

Anonymkode: ad76a...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, det er veldig få som bare har mange tusen de bare kan se på som tapt, i disse tilfelle vil dette føre til at barna kanskje ikke får muligheten til å fortsette med sin hobby/lidenskap. De mister muligheten til å gjøre andre ting, for pengene er der ikke. De som driver ridesenter får penger fra nav, de kan ta inn betalende kunder i løpet av måneder.

 

Hi, og dere andre, her ber dere om pengene tilbake eller ridetimer til høsten med god samvittighet. Får dere ikke respons så klag det inn til Forbrukerrådet.

Anonymkode: ad6f3...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Permitert fra hva da? Tror du hestene steller og trener seg selv?

Anonymkode: ad76a...a31

De blir permiterte i den stillingsprosenten det tilsier å være instruktør. Alle som driver ridekurs må ha et foretak og dette fører til at de kan søke støtte hos nav. Akkurat som alle andre foretak som har måtte stenge ned drift.

Anonymkode: ad6f3...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ærlig talt, det er veldig få som bare har mange tusen de bare kan se på som tapt, i disse tilfelle vil dette føre til at barna kanskje ikke får muligheten til å fortsette med sin hobby/lidenskap. De mister muligheten til å gjøre andre ting, for pengene er der ikke. De som driver ridesenter får penger fra nav, de kan ta inn betalende kunder i løpet av måneder.

 

Hi, og dere andre, her ber dere om pengene tilbake eller ridetimer til høsten med god samvittighet. Får dere ikke respons så klag det inn til Forbrukerrådet.

Anonymkode: ad6f3...8e0

Tror du Nav dekker utgifter til hestefor, flis, skoing, veterinær osv osv? 
Jeg har forståelse for at ikke alle har mulighet til å ikke kreve tilbake pengene, men da er konkurs og nedlagt tilbud en faktisk konsekvens.

Anonymkode: e742a...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart de vil be kunder om å ikke kreve pengene tilbakebetalt. Dette ser vi på alle fritidsaktiviteter, treningssenter osv. Men det betyr ikke at dere ikke skal be om ridetimer tilgode eller pengene tilbake dersom dere har stram økonomi. De kan ikke kreve betaling for en vare/tjeneste som ikke blir levert, men de kan be fint om at folk betaler allikevel. I ditt tilfelle ville jeg sendt en ny melding og sagt at du vil enten ha tilbakebetalt for timer dere ikke får eller ha timer tilgode. Det er ikke meningen at privatpersoner med stram økonomi, som kanskje har spart lenge for å ha råd, skal sponse slike aktiviteter nå. De som har god råd, og som ønsker å bidra til at aktiviteten ikke stenges for godt, kan gjerne sponse. Vi har selv grei økonomi, og vi betaler fortsatt medlemskap på treningssenter og fritidsaktiviteter, men jeg mener at du, HI, kan kreve penger tilbake med god samvittighet :)

Anonymkode: 06252...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å be om penger tilbake eller å få timene utsatt. Men det har ikke alle råd til, så da må alle belage seg på at det ikke er rideskoler igjen når dette er over. Eller treningssentre. Eller kunstskoler eller andre fritidsaktiviteter. De går konk. Når det gjelder ridesentre betyr det at de fleste av hestene avlives. Håper dere skjønner det og er villige til å ikke ha noe å gjøre de neste årene.

Anonymkode: 5111d...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Send en ny melding...

"Ser du har bedt kunder ikke be om pengene igjen, det gjør jeg heller ikke. Men jeg er en enslig mor med begrenset økonomi og jeg ber om at datteren min får ta timene jeg har betalt for til høsten... Har all mulig forståelse for at dette er en vanskelig tid for alle, derfor jeg ber om tilgode istedenfor pengene igjen"

Anonymkode: cc6ac...85c

Dette. 
Jeg er helt enig i at alle som har mulighet skal bidra. Men det skal ikke gå utover de som har minst fra før av. 

Anonymkode: 6c503...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De på rideskolen er sikkert permiterte og får lønn der. Så skal de ha dobbelt da ? Man bør hvertfall få en god del timer til gode 

Anonymkode: 2d66c...54d

Du fatter ikke hvor mye det koster å drive stall - det er ikke ansatte som velter lasset men det å drifte dyra. Og om du skal få ha timer til gode får de ikke inn betalende nye timer til høsten. Er det sånn du vil ha det? Hestene går max av det de kan, døgnet har et visst antall timer det kan holdes undervisning og det er begrenset antall pr kurs. La nå dette fare, ikke vær et lite menneske.

Anonymkode: 31431...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Folkens - dette er force majeure. Ingen forutså dette. Med mindre dere ønsker at rideskolen skal gå konkurs, dropper dere kravene. Pengene er tapt. 

Anonymkode: d9e16...6d7

Folk strør om seg med «force majeure» for tiden, som om korona er en slags allmenn blankofullmakt for å slippe å stå til ansvar overfor sine kunder. Det er foreløpig ingenting som tyder på at rideskolen ikke vil blink stand til å levere produktet Ts har betalt for (ridetimer) f.eks til høsten. Ts har selvsagt krav på å få disse timene. 

Endret av aanonym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dere skal ha timene det er betalt for. Kanskje det ikke er mulig at alle som har timer til gode får de med det samme ting åpnes igjen, men i løpet av et år etter åpning bør det være rom for å avvikle forpliktelsene sine. 

Anonymkode: 929bc...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må betale full avgift for den kommunale kulturskolen. Det er endel penger. Jeg syns det er dårlig at de ikke kan trekke fra for de månedene barna ikke får undervisning. Vet ikke en gang om det starter opp før ferien.. 

Det er særlig rart siden det er kommunalt, syns jeg.. 

Anonymkode: d34fc...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du fatter ikke hvor mye det koster å drive stall - det er ikke ansatte som velter lasset men det å drifte dyra. Og om du skal få ha timer til gode får de ikke inn betalende nye timer til høsten. Er det sånn du vil ha det? Hestene går max av det de kan, døgnet har et visst antall timer det kan holdes undervisning og det er begrenset antall pr kurs. La nå dette fare, ikke vær et lite menneske.

Anonymkode: 31431...16c

Seriøst? Et lite menneske? 

Anonymkode: d34fc...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.4.2020 den 23.53, Anonym bruker skrev:

Vi må betale full avgift for den kommunale kulturskolen. Det er endel penger. Jeg syns det er dårlig at de ikke kan trekke fra for de månedene barna ikke får undervisning. Vet ikke en gang om det starter opp før ferien.. 

Det er særlig rart siden det er kommunalt, syns jeg.. 

Anonymkode: d34fc...a85

Hvorfor? Tror du kommunene har seddelpresse i kjeller’n? 

Anonymkode: d9e16...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi betalt de 900,- i mnd. Selvom rideskolen har vært stengt. Får ikke igjen timene, men heller det enn at det ikke skal være mer rideskole. Nå har de åpnet igjen, men i små grupper og ingen tilskuere. Et ridekurs jeg skulle på er utsatt, men det får jeg delta på senere heldigvis. 

Betalte med glede i påvente av å kunne ri igjen

Anonymkode: dd616...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor? Tror du kommunene har seddelpresse i kjeller’n? 

Anonymkode: d9e16...6d7

Mener du at de ikke har det???

Anonymkode: d34fc...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...