Gå til innhold

Til dere som sliter med å forstå at vi fortsatt må følge myndighetenes anbefalinger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helsepersonell og myndigheter som sammenligner disse, så jo. 

Anonymkode: f7eee...045

At de sammenligner en del symptomer og det faktum at begge sykdommene er et virus betyr ikke at man sammenligne dødelighet og sykdomsutvikling. Det er en viss likhet og sammenligningsgrunnlag mellom ulike kreftdiagnoser også, men noen er mer dødelige enn andre, ikke sant? 

https://www.google.com/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/helse-og-livsstil/helse/2020/03/19/195659415/hva-skiller-det-nye-coronaviruset-fra-vanlig-influensa

Anonymkode: f89b0...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

At de sammenligner en del symptomer og det faktum at begge sykdommene er et virus betyr ikke at man sammenligne dødelighet og sykdomsutvikling. Det er en viss likhet og sammenligningsgrunnlag mellom ulike kreftdiagnoser også, men noen er mer dødelige enn andre, ikke sant? 

https://www.google.com/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/helse-og-livsstil/helse/2020/03/19/195659415/hva-skiller-det-nye-coronaviruset-fra-vanlig-influensa

Anonymkode: f89b0...0ea

Det er veldig nyttig når vi skal vurdere hvem som bør skjermes. Det er de som ellers ville blitt vaksinert mot influensa. 

Antakeligvis er også barn og gravide, mindre utsatt.

Dermed kan man faktisk leve nokså likt som under en influensasesong.

Forholder meg til seriøse artikler, fra seriøse kilder:

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/covid-19-versus-influensa/?page=all

Anonymkode: f7eee...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig nyttig når vi skal vurdere hvem som bør skjermes. Det er de som ellers ville blitt vaksinert mot influensa. 

Antakeligvis er også barn og gravide, mindre utsatt.

Dermed kan man faktisk leve nokså likt som under en influensasesong.

Forholder meg til seriøse artikler, fra seriøse kilder:

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/covid-19-versus-influensa/?page=all

Anonymkode: f7eee...045

Ja, forskere fra Oslo universitetssykehus er selvsagt ikke seriøse aktører. 

Fhi skriver forøvrig ikke så mye annet enn det jeg nevnte. Dødeligheten er høyere. Du forstår vel og at 1000 (eksempelvis) døde på et par mnder og 1000 døde over 1 år ikke er sammenlignbart. Hvordan tror du tallene ville sett ut dersom vi lot covid-19 gå sin gang i 1 år? 

Anonymkode: f89b0...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, forskere fra Oslo universitetssykehus er selvsagt ikke seriøse aktører. 

Fhi skriver forøvrig ikke så mye annet enn det jeg nevnte. Dødeligheten er høyere. Du forstår vel og at 1000 (eksempelvis) døde på et par mnder og 1000 døde over 1 år ikke er sammenlignbart. Hvordan tror du tallene ville sett ut dersom vi lot covid-19 gå sin gang i 1 år? 

Anonymkode: f89b0...0ea

Jo, selvfølgelig er de det.

Jeg gidder bare ikke å høre nettavisenes tolkning av det de skriver.

Forskjellen skyldes immunitet og vaksine, og utlignes via karantene/isolasjon og sosial distanse.

Anonymkode: f7eee...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jo, selvfølgelig er de det.

Jeg gidder bare ikke å høre nettavisenes tolkning av det de skriver.

Forskjellen skyldes immunitet og vaksine, og utlignes via karantene/isolasjon og sosial distanse.

Anonymkode: f7eee...045

Og det er jo da brudd på tiltakene rundt karantene/isolasjon og sosial distanse som var utgangspunktet for dette innlegget. 

Så vidt jeg har forstått er spørsmålet rundt immunitet enda ikke avklart. En vaksine kan være langt unna, og det er vel en ganske stor sannsynlighet for at mange deler av verden ikke får nyte godt av en vaksine når den kommer. 

Derfor må vi tåle å ta noen grep som innskrenker vår individuelle frihet. Det er kjipt, men nødvendig. Og noen klarer vare ikke å stå i det, men finner egne svar for å rettferdiggjøre at de slipper opp langt mer enn myndighetene anbefaler. Det straffer seg kollektivt.
 

HI

Anonymkode: 6bea1...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det er jo da brudd på tiltakene rundt karantene/isolasjon og sosial distanse som var utgangspunktet for dette innlegget. 

Så vidt jeg har forstått er spørsmålet rundt immunitet enda ikke avklart. En vaksine kan være langt unna, og det er vel en ganske stor sannsynlighet for at mange deler av verden ikke får nyte godt av en vaksine når den kommer. 

Derfor må vi tåle å ta noen grep som innskrenker vår individuelle frihet. Det er kjipt, men nødvendig. Og noen klarer vare ikke å stå i det, men finner egne svar for å rettferdiggjøre at de slipper opp langt mer enn myndighetene anbefaler. Det straffer seg kollektivt.
 

HI

Anonymkode: 6bea1...b8d

Korrekt.

Og så må vi tåle å åpne igjen når de samme folkene sier vi skal det. 

Anonymkode: f7eee...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som ikke tror dette er sammenlignbart med influensa, skal få verdens beste argument: Tid.

Vent 3 måneder, så ser dere dette selv. 

Anonymkode: f7eee...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som ikke tror dette er sammenlignbart med influensa, skal få verdens beste argument: Tid.

Vent 3 måneder, så ser dere dette selv. 

Anonymkode: f7eee...045

Hva skal vi se da? Siden du allerede har skjønt det.

Anonymkode: 71d51...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det rart man blir usikker: 

https://www.dagbladet.no/kultur/uforsvarlig-og-uklokt-av-regjeringen/72354964

Anonymkode: 6811c...25d

Nei, det er ikke rart i det hele tatt. Det ER vanskelig å forholde seg til ulike meninger, spesielt blant fagpersonell. Men Bjørg Marit Andersen antydet vel også at skoler og barnehager burde stenges under svineinfluensaen, så at hun går hardt ut er neppe overraskende: https://www.dagbladet.no/nyheter/usikre-smitteverntiltak/65153268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ostepop123 skrev:

Nei, det er ikke rart i det hele tatt. Det ER vanskelig å forholde seg til ulike meninger, spesielt blant fagpersonell. Men Bjørg Marit Andersen antydet vel også at skoler og barnehager burde stenges under svineinfluensaen, så at hun går hardt ut er neppe overraskende: https://www.dagbladet.no/nyheter/usikre-smitteverntiltak/65153268

Ja, hun fremstår som litt vel streng ja. 

Anonymkode: 6811c...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Korrekt.

Og så må vi tåle å åpne igjen når de samme folkene sier vi skal det. 

Anonymkode: f7eee...045

Absolutt! Det er jeg enig i. Jeg støtter at skoler gradvis åpnes, at noen servicetilbud gjenåpnes osv. Jeg stoler på at de har kontroll nok til å stoppe og ta noen steg tilbake dersom det trengs.

Det jeg reagerer på er at folk nå tar seg friheter som langt overskrider anbefalingene. Det å samles til fest, fly ut og inn til hverandre uten å ha noen plan på at man forholder seg til noen faste, inviterer de eldre i familien som er i risikosonen på familiemiddag med den utstrakte familien, setter fyr på skauen og lar avføring ligge igjen.. 😱😱

Jeg så Harald Eias program Typisk norsk i helga. Det som var interessant var å se at de to verdiene som kan sies å definere oss nordmenn er Tillit og Uavhengighet. Ironisk nok er det disse to verdiene som nå ligger i krig, og som splitter befolkningen i dem som klarer å følge myndighetenes anbefalinger - og de som hardnakket mener at man ikke ukritisk skal følge saueflokken, men at man må kunne ta egne valg fir seg og sine (og at det er en menneskerettighet å kose seg 24/7). Det at vi ikke klarer å samle oss om en felles vei er en stor svakhet.. 

HI

Anonymkode: 6bea1...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det rart man blir usikker: 

https://www.dagbladet.no/kultur/uforsvarlig-og-uklokt-av-regjeringen/72354964

Anonymkode: 6811c...25d

Det er derfor vi bør forholde oss til myndighetenes bestemmelser. Vi kan selvsagt orientere oss i alle ekspertuttalelser som kommer som innvendinger til myndighetene. Men vi kan ikje dele oss opp i fraksjoner som følger hver vår ekspert.. 

HI

Anonymkode: 6bea1...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det at vi ikke klarer å samle oss om en felles vei er en stor svakhet.. 

Javisst er det det!

Men sånn går det med kombinasjonen dårlig skole + bortskjemte borgere. 

Regner med disse mengdene av idioter er regnet med i regnskapet til regjeringen. 

Er jo ikke noe nytt at disse lever blant oss. 

Anonymkode: f7eee...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Javisst er det det!

Men sånn går det med kombinasjonen dårlig skole + bortskjemte borgere. 

Regner med disse mengdene av idioter er regnet med i regnskapet til regjeringen. 

Er jo ikke noe nytt at disse lever blant oss. 

Anonymkode: f7eee...045

Er vi enig nå? Så forfriskende 😉

HI

Anonymkode: 6bea1...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Smitten var også hovedsakelig i Nord-Italia i starten. 
Se på dem nå. 

Anonymkode: 80f2e...804

De tok jo ikke forholdsregler før lenge etter at spredningen var gått ut i samfunnet generelt. Her har vi jo sittet med tommelen i ræva i 4 uker, og fortsatt er det altså i OSLO at det smittes folk, vi andre har klart å stoppe spredning. Hva forteller det deg?

Anonymkode: 52aa1...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært "flink" pike under denne pandemien. Men da de sa at de åpner bhg og 1-4 klasse må jeg ærlig si jeg mistet motivasjonen litt. Jeg holder meg og barna hjemme. Men har utvidet til å se min veninne og hennes barn, i tillegg til et av mitt barns veninne.

Jeg tror ikke de kommer til å stramme inn mer. Da hadde de ikke åpnet bhg og skole så kort tid etter påske. Det koster for mye å ha bhg/skole stengt, da ikke folk får dratt på jobb. Jeg tror de hadde stengt lenger, om det ikke handlet om økonomi. 

Anonymkode: f7c22...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært "flink" pike under denne pandemien. Men da de sa at de åpner bhg og 1-4 klasse må jeg ærlig si jeg mistet motivasjonen litt. Jeg holder meg og barna hjemme. Men har utvidet til å se min veninne og hennes barn, i tillegg til et av mitt barns veninne.

Jeg tror ikke de kommer til å stramme inn mer. Da hadde de ikke åpnet bhg og skole så kort tid etter påske. Det koster for mye å ha bhg/skole stengt, da ikke folk får dratt på jobb. Jeg tror de hadde stengt lenger, om det ikke handlet om økonomi. 

Anonymkode: f7c22...961

Du er visst ikke riktig informert. Å åpne gradvis er noe man MÅ gjøre, vi kan ikke ha lockdown i årevis. Og dersom man skal åpne, er det lurt å starte med de yngste.

Anonymkode: 52aa1...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært "flink" pike under denne pandemien. Men da de sa at de åpner bhg og 1-4 klasse må jeg ærlig si jeg mistet motivasjonen litt. Jeg holder meg og barna hjemme. Men har utvidet til å se min veninne og hennes barn, i tillegg til et av mitt barns veninne.

Jeg tror ikke de kommer til å stramme inn mer. Da hadde de ikke åpnet bhg og skole så kort tid etter påske. Det koster for mye å ha bhg/skole stengt, da ikke folk får dratt på jobb. Jeg tror de hadde stengt lenger, om det ikke handlet om økonomi. 

Anonymkode: f7c22...961

Så bra at du holder ut 😁

Det myndighetene har vært tydelige på er at en gradvis gjenåpning av samfunnet er nødvendig. Og at for å lykkes er det kjempeviktig at vi overholder de tiltakene og restriksjonene som til enhver tid er gjeldende.

Så det at de åpner bhg og skoler er ikke noe argument for å slippe opp de andre restriksjonene.. selv om mange har argumentert med nettopp det når de har gått tilbake til sin gamle hverdag nå i påsken. 
 

HI

Anonymkode: 6bea1...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så bra at du holder ut 😁

Det myndighetene har vært tydelige på er at en gradvis gjenåpning av samfunnet er nødvendig. Og at for å lykkes er det kjempeviktig at vi overholder de tiltakene og restriksjonene som til enhver tid er gjeldende.

Så det at de åpner bhg og skoler er ikke noe argument for å slippe opp de andre restriksjonene.. selv om mange har argumentert med nettopp det når de har gått tilbake til sin gamle hverdag nå i påsken. 
 

HI

Anonymkode: 6bea1...b8d

Men kunne gjerne tenkt meg å få sett foreldrene mine og søsken snart. Noe som vil ta enda lenger tid nå, som bhg og skole åpner. Kjøpesenter, fester og andre fritidssyssler klarer jeg meg fint uten en god stund. 

Anonymkode: f7c22...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forresten leser jeg av statistikken at Italia nå er på vei ned, med beste statistikk siden midten av mars.De ligger fremdeles flere tusen døde under influensastatistikken. Likevel roper alle på katastrofe. Selvsagt er det trist med alle som dør, men en må kunne forvente at voksne mennesker aksepterer livet slik det tross alt er.

Anonymkode: 44c12...eb8

Du har fått med deg at Italia har stengt ned? Hvor trpr du de hadde vært om alle hadde fortsatt som vanlig og valgt "å tenke selv" heller enn å høre på myndighetene.

Anonymkode: 2ac92...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke hvor det enorme problemet er, se til Sverige, de ligger an til en statistikk tilsvarende en ganske normal influensasesong, likevel blir de framstilt som et skrekkeksempel. Du kan ikke fornekte livets realiteter. Du og myndighetene er overreagerer noe helt voldsomt.

Anonymkode: 44c12...eb8

En normal influensasesong går over flere måneder, fra oktober-november til april-mai. Sverige har oppnådd coronadødsfallene på bare noen få uker. Kan overhodet ikke sammenlignes.

Anonymkode: 4a9a6...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...