Gå til innhold

Til dere som sliter med å forstå at vi fortsatt må følge myndighetenes anbefalinger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må folk i Berlevåg og i Folldal og på Nærbø dra i den retningen, hvis der ikke finnes virus hos dem??? Det er jo som å si at alle i klassen må holde seg hjemme hvis én har fått lus! Hva med å holde den lusete ungen hjemme, og ha lusekur i håret hans, mens de andre gjør som de alltid har gjort?

Anonymkode: 52aa1...78a

Dette sa de jo i Oslo også i starten. Det er denne tankegangen her som gjorde at smitten først fikk tak. 

Anonymkode: f7eee...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, dersom alt går etter din og myndighetenes plan, vil veldig få bli utsatt for korona. Da aner vi fred og ingen fare når alt er over. Så en dag, noen måneder etter at seieren er feiret, kommer det en fra Litauen, fra Polen, eller en nordmann hjem fra utenlandsreise, med korona. Da er vi i gang igjen. For fullt. Eneste løsning er en vaksine, og den kommer ikke raskere uansett hva vi foretar oss. Myndighetene bør heller bruke tiden og pengene på å gi oss tilstrekkelig sykehuskapasitet så raskt som over hodet mulig, enn å betale oss for at vi skal holde oss inne for unngå overbelastning på sykehusene.

Anonymkode: 44c12...eb8

Det hjelper ikke å lage ekstra sykehus kjapt, altså.. Noen må nemlig betjene det. Det tar mange år å utdanne nok personale. Regn hvertfall 10 år for leger og spesialsykepleiere. 

Anonymkode: 311e0...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ostepop123 skrev:

Ja, men dette er en veldig god (og edruelig) kommentar.

Det du beskrev som "så elementært" (at tiltakene virker så bra) først er noe annet enn det du sier er "elementært" i ditt neste innlegg (at det blir mer smitte når folk ikke overholder tiltakene). Det siste er jeg selvsagt enig i, men det er ikke gitt at vi hadde vært på katastrofens rand uten lockdown. Det kan hverken du eller jeg vite.

 

Folk ELSKER å føle seg som eksperter. Dette er deres sjanse. De har lest en artikkel, synes den er bra, og kan omsider føle at de er top notch.

Kan ikke vi som er top notch ellers i livet, unne disse menneskene de små gleder?

Anonymkode: f7eee...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, dersom alt går etter din og myndighetenes plan, vil veldig få bli utsatt for korona. Da aner vi fred og ingen fare når alt er over. Så en dag, noen måneder etter at seieren er feiret, kommer det en fra Litauen, fra Polen, eller en nordmann hjem fra utenlandsreise, med korona. Da er vi i gang igjen. For fullt. Eneste løsning er en vaksine, og den kommer ikke raskere uansett hva vi foretar oss. Myndighetene bør heller bruke tiden og pengene på å gi oss tilstrekkelig sykehuskapasitet så raskt som over hodet mulig, enn å betale oss for at vi skal holde oss inne for unngå overbelastning på sykehusene.

Anonymkode: 44c12...eb8

Har folk fortsatt ikke skjønt hvorfor barnehagen og småtrinnet åpnes? Det er for å få kontrollert smitte i befolkningen, slik at de små tar med seg smitte hjem til foreldre og søsken. Da trenger vi ikke å bekymre oss for slengere fra utlandet eller sprengt sykehuskapasitet. Etterhvert vil en stor del bli immune, og samfunnet kan åpne i større grad. Men - vi må fortsatt holde oss unna besteforeldre og de som er i risikogrupper frem til vaksine foreligger. 

Anonymkode: 0949e...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Disse folkene som ikke klarer å overholde restriksjonene de stakkars få ukene det var snakk om , er en skam for Norge. Burde få store konsekvenser for dem. Å si at man er lei osv. Finner ikke ord. Så man ønsker å få tilbake tiden med gapestokken. Vi er en hel haug som er ganske så slitne og lei av oppførselen til hyttefolk, festefolk, gå på tur i flokkfolk også. Betyr det at vi kan gjøre som vi har lyst da? At det er god nok grunn , dersom vi begynner å utagere mot disse ? Orket ikke mer.

Anonymkode: 4a9a6...319

Dette...dette er jo bare sjukt. Fordi du er lei av folk som ikke følger anbefalinger savner du gapestokk og selvtekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i kommunen er ingen smitta. Tror folk må forstå at vi i grisgrendte strøk kan leve mye mer avslappa enn byfolk. 

Anonymkode: 43f4f...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, ostepop123 skrev:

Dette...dette er jo bare sjukt. Fordi du er lei av folk som ikke følger anbefalinger savner du gapestokk og selvtekt? 

Du skulle ikke bli overrasket om enkelte her går for selvjustis etterhvert ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her i kommunen er ingen smitta. Tror folk må forstå at vi i grisgrendte strøk kan leve mye mer avslappa enn byfolk. 

Anonymkode: 43f4f...2ff

Ingen i din kommune pendler til større steder eller har noe på noen som helst måte med andre utenfor kommunen å gjøre? Poenget var vel felles dugnad ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ingen i din kommune pendler til større steder eller har noe på noen som helst måte med andre utenfor kommunen å gjøre? Poenget var vel felles dugnad ? 

Bor på ei øy og ingen pendler. Det er langt med båten. Med hytteforbud kommer det heller ingen hit😊 

Poenget mitt er at vi langt her ute kan leve mye mer normalt enn folk i Oslo og i Bergen 

 

Anonymkode: 43f4f...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke et problem så lenge ingen er smittet. Og det er kun i hovedstaden at de nysmittede finnes. M.a.o. sitter vi andre hjemme og tvinner tomler bare for å være lojale mot urenslige oslofolk som ikke har lært å vaske fingra. I mitt fylke er det pr nå én registrert smittet person...

Anonymkode: 52aa1...78a

Smitten var også hovedsakelig i Nord-Italia i starten. 
Se på dem nå. 

Anonymkode: 80f2e...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bor på ei øy og ingen pendler. Det er langt med båten. Med hytteforbud kommer det heller ingen hit😊 

Poenget mitt er at vi langt her ute kan leve mye mer normalt enn folk i Oslo og i Bergen 

 

Anonymkode: 43f4f...2ff

Hva med de som styrer båten og deres familie bor de også der? Og de som frakter maten, drivstoff og post og deres familier. Alle bor på samme sted og treffer ingen når de tar i mot?

Endret av prekæs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bor på ei øy og ingen pendler. Det er langt med båten. Med hytteforbud kommer det heller ingen hit😊 

Poenget mitt er at vi langt her ute kan leve mye mer normalt enn folk i Oslo og i Bergen 

 

Anonymkode: 43f4f...2ff

Sjansen er nok mindre, men det holder med én person som er smittet, vet du. 

Anonymkode: 4ed22...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, prekæs skrev:

Hva med de som styrer båten og deres familie bor de også der? Og de som frakter maten, drivstoff og post og deres familier. Alle bor på samme sted og treffer ingen når de tar i mot?

De som styrer båten går ikke av båten og bor ikke her.

Uansett kverulering. Tror de fleste forstår at man trenger ikke være like streng i grisgrendte strøk som i byene. Det var mitt poeng. Og det må man ha i tankene når man nærmest biter av hodet på folk. Det fins kommuner som ligger isolert til (der jeg kommer fra, før vi flyttet hit, er nærmest helt isolert på vinteren) og har ingen smitta. På slike steder kan man leve mye mer normalt. 

Anonymkode: 43f4f...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke et problem så lenge ingen er smittet. Og det er kun i hovedstaden at de nysmittede finnes. M.a.o. sitter vi andre hjemme og tvinner tomler bare for å være lojale mot urenslige oslofolk som ikke har lært å vaske fingra. I mitt fylke er det pr nå én registrert smittet person...

Anonymkode: 52aa1...78a

Vær så snill - følg med på det som gis av informasjon. 
 

Hvis du ikke orker annet, bruk i alle fall timen fra 16-17 på å se den daglige pressekonferansen

Uvitenhet tar liv i en slik situasjon som vi er i nå

HI

Anonymkode: 6bea1...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel, dersom alt går etter din og myndighetenes plan, vil veldig få bli utsatt for korona. Da aner vi fred og ingen fare når alt er over. Så en dag, noen måneder etter at seieren er feiret, kommer det en fra Litauen, fra Polen, eller en nordmann hjem fra utenlandsreise, med korona. Da er vi i gang igjen. For fullt. Eneste løsning er en vaksine, og den kommer ikke raskere uansett hva vi foretar oss. Myndighetene bør heller bruke tiden og pengene på å gi oss tilstrekkelig sykehuskapasitet så raskt som over hodet mulig, enn å betale oss for at vi skal holde oss inne for unngå overbelastning på sykehusene.

Anonymkode: 44c12...eb8

Ja, dersom man feirer seieren og kun leser overskrifter - slik veldig mange har vist seg å gjøre, da vil dette skje..

Jeg tør å tippe at myndighetene har en litt mer intelligent plan enn det..men det kompliseres jobba at vi kun er så sterk som det svakeste ledd

Når vi sitter hjemme nå (eller burde gjøre det) så jobbes det med øke beredskap, utvikle vaksine, teste medisiner, øke testkapasitet - for at vi skal stå sterke nok til å takle det den dagen antallet smittede øker.

Det som er så innmari synd er at de også må bruke tid og ressurser på å behandle hytteforbud og å forklare sutrete hytteeiere for millionte gang at «Nei, man kan ikke reise på hytta». Politi og brannvesen må bruke ressurser på å stoppe fester, slukke branner, rengjøre turstier for menneskelig avføring.. 

Det er så skammelig at jeg ikke har ord. 
 

HI

Anonymkode: 6bea1...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Folk ELSKER å føle seg som eksperter. Dette er deres sjanse. De har lest en artikkel, synes den er bra, og kan omsider føle at de er top notch.

Kan ikke vi som er top notch ellers i livet, unne disse menneskene de små gleder?

Anonymkode: f7eee...045

Hvis du nå forsøkte deg på et sleivspark til meg så kan jeg jo spør deg:

Hvem er det du beskriver her?
 

Meg som argumenterer for at vi skal følge myndighetenes anbefalinger - nettopp fordi det er der ekspertisen sitter?

Eller de som mener at man skal tenke sjæl basert på et utvalg artikler av mer eller mindre vitenskapelig grad? 

HI

Anonymkode: 6bea1...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk her inne snakker om nordmenn som bortskjemte folk som ikke klarer å følge enkle instrukser. Som om det er majoriteten av befolkningen. Er dere også en del av de da eller? 
 

Ingen i min næreste omgangskrets gjør det dere snakker om. De holder seg hjemme, holder avstand, vasker hendene, besøker ikke besteforeldre. 

Anonymkode: 44114...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, dersom man feirer seieren og kun leser overskrifter - slik veldig mange har vist seg å gjøre, da vil dette skje..

Jeg tør å tippe at myndighetene har en litt mer intelligent plan enn det..men det kompliseres jobba at vi kun er så sterk som det svakeste ledd

Når vi sitter hjemme nå (eller burde gjøre det) så jobbes det med øke beredskap, utvikle vaksine, teste medisiner, øke testkapasitet - for at vi skal stå sterke nok til å takle det den dagen antallet smittede øker.

Det som er så innmari synd er at de også må bruke tid og ressurser på å behandle hytteforbud og å forklare sutrete hytteeiere for millionte gang at «Nei, man kan ikke reise på hytta». Politi og brannvesen må bruke ressurser på å stoppe fester, slukke branner, rengjøre turstier for menneskelig avføring.. 

Det er så skammelig at jeg ikke har ord. 
 

HI

Anonymkode: 6bea1...b8d

Skjønner ikke hvor det enorme problemet er, se til Sverige, de ligger an til en statistikk tilsvarende en ganske normal influensasesong, likevel blir de framstilt som et skrekkeksempel. Du kan ikke fornekte livets realiteter. Du og myndighetene er overreagerer noe helt voldsomt.

Anonymkode: 44c12...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som styrer båten går ikke av båten og bor ikke her.

Uansett kverulering. Tror de fleste forstår at man trenger ikke være like streng i grisgrendte strøk som i byene. Det var mitt poeng. Og det må man ha i tankene når man nærmest biter av hodet på folk. Det fins kommuner som ligger isolert til (der jeg kommer fra, før vi flyttet hit, er nærmest helt isolert på vinteren) og har ingen smitta. På slike steder kan man leve mye mer normalt. 

Anonymkode: 43f4f...2ff

Så sant myndighetene ikke sier det, så bør alke forholde seg til de restriksjonene som settes for hele befolkningen.

Det er snakk om noen uker.. er det så innmari vanskelig å gi slipp på friheten for noen uker? Alternativet kan bli langt mer dramatisk og inngripende

Vi kommer dit hvor det vil bli differensierte tiltak. Men vi er ikke der enda.. 

HI

Anonymkode: 6bea1...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke hvor det enorme problemet er, se til Sverige, de ligger an til en statistikk tilsvarende en ganske normal influensasesong, likevel blir de framstilt som et skrekkeksempel. Du kan ikke fornekte livets realiteter. Du og myndighetene er overreagerer noe helt voldsomt.

Anonymkode: 44c12...eb8

Vi skal se til Sverige? Normal influensasesong? 

Ok.. 

HI

Anonymkode: 6bea1...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten leser jeg av statistikken at Italia nå er på vei ned, med beste statistikk siden midten av mars.De ligger fremdeles flere tusen døde under influensastatistikken. Likevel roper alle på katastrofe. Selvsagt er det trist med alle som dør, men en må kunne forvente at voksne mennesker aksepterer livet slik det tross alt er.

Anonymkode: 44c12...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan vel tenkes at både vilje og utholdenhet hadde vært bedre om ikke alle restriksjonene som kom var så overdrevne. Nå har halve Norge tilbrakt påsken hjemme til ingen nytte. Mens omtrent ingen pasienter med corona har vært på sykehus i perioden. Vi sluttet å trene og klippe håret for tidlig og folk er drittlei. Naturligvis. Så slutter man å tro på tiltakene. 

Anonymkode: dcebe...c0e

Det er jo sånne som deg som ødelegger alt...

Anonymkode: 0d54b...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må folk i Berlevåg og i Folldal og på Nærbø dra i den retningen, hvis der ikke finnes virus hos dem??? Det er jo som å si at alle i klassen må holde seg hjemme hvis én har fått lus! Hva med å holde den lusete ungen hjemme, og ha lusekur i håret hans, mens de andre gjør som de alltid har gjort?

Anonymkode: 52aa1...78a

Fordi det går mange rundt og ikke merker at de har lus. Og når kusina fra Oslo kommer på festen, igjen med lus uten å merke det, så ryker det lus på alle etterhvert...

Anonymkode: 0d54b...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forresten leser jeg av statistikken at Italia nå er på vei ned, med beste statistikk siden midten av mars.De ligger fremdeles flere tusen døde under influensastatistikken. Likevel roper alle på katastrofe. Selvsagt er det trist med alle som dør, men en må kunne forvente at voksne mennesker aksepterer livet slik det tross alt er.

Anonymkode: 44c12...eb8

At folk med så lav intelligens greier skrive og lese overrasker meg. Du tror de har det slik hvert år, bare litt verre enn i år for det pleier dø flere av influensa? Har du fått med deg NOE om dette??

Anonymkode: 0d54b...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...