Gå til innhold

Til dere som sliter med å forstå at vi fortsatt må følge myndighetenes anbefalinger


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Les dette - PLEASE

Vi risikerer at all innsats gjort de siste ukene er til ingen nytte

Det blir ikke mer Moldbo enn det.. 

Vil dere virkelig være dem dem må fortelle barnebarna om den gangen dere fucket opp den nasjonale dugnaden fordi dere ikke forsto bedre, og fordi dere faktisk trodde at det viktigste i livet var å kose seg? 
 

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-bli-nodt-til-a-stramme-inn/72353536

 

Anonymkode: 6bea1...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror noen gir f... uansett. Og de er for dumme til å forstå at det er DE som vil koste landet dyrest fremover.

Unger leker mange i grupper og kommer tett, ungdommer spiller basket i grupper på 6-8-10, større ungdommer/unge voksne kjører rundt i fulle biler og fester. Voksne samler storfamilien og går på kjøpesenter.

Jeg mister troen. Sa tidlig at det MÅ komme strengere følger for de som bryter tiltakene, men regjeringen er for puslete og er ikke tydelige nok i sin kommunikasjon.

Anonymkode: ca8d9...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror noen gir f... uansett. Og de er for dumme til å forstå at det er DE som vil koste landet dyrest fremover.

Unger leker mange i grupper og kommer tett, ungdommer spiller basket i grupper på 6-8-10, større ungdommer/unge voksne kjører rundt i fulle biler og fester. Voksne samler storfamilien og går på kjøpesenter.

Jeg mister troen. Sa tidlig at det MÅ komme strengere følger for de som bryter tiltakene, men regjeringen er for puslete og er ikke tydelige nok i sin kommunikasjon.

Anonymkode: ca8d9...c7c

Det kommer nok nå. Det kan hende den første pressekonferansen etter påske kommer informasjon om at vi kan se langt etter både skoleåpning og sommerferie. 
 

NAUT!
 

HI

Anonymkode: 6bea1...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer nok nå. Det kan hende den første pressekonferansen etter påske kommer informasjon om at vi kan se langt etter både skoleåpning og sommerferie. 
 

NAUT!
 

HI

Anonymkode: 6bea1...b8d

Jeg tror at de kommer til å gå for åpning uansett og fortsette å håpe at folk følger tiltakene... Kanskje innføre mer bøter - men hvordan skal de greie å kontrollere dette når bruddene kommer i alle aldersgrupper, alt fra lekeplasser til private fester.

Regjeringen greide ikke kommunisere tydelig nok før påske at folk måtte følge tiltakene like strengt om det skulle bli åpning, og de ønsket ikke å innføre strenge reaksjoner. Vil tro de også tenker på valg til neste år...

De aller fleste følger jo godt opp om tiltakene, men dessverre er det altfor mange som ikke gjør det. Og i kampen mot for stor/rask smittespredning er vi ikke sterkere enn de svakeste leddene - de som gir f... i dem.

Anonymkode: ca8d9...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen dager siden skrev jeg et innlegg i en tråd om utholdenhet. Jeg mener fremdeles dette: 

 

Det norske folk er et bortskjemt folkeslag, HI. Tålmodighet og utholdenhet er ikke lenger egenskaper de fleste er i besittelse av, egoismen har overtatt. 

 

Det er snart ingen igjen som opplevde krigen med fem års strenge pålegg, og den alminnelige nordmann har aldri opplevd ordentlige vanskeligheter, som f.eks. en flukt fra den visse død, sult eller redselen for å bli skutt. 

 

I Norge settes behovet for min og ev mines frihet ekstremt mye høyere enn samhold, solidaritet og fellesskap. Dette gjelder etter hvert på de fleste plan, men blir skrekkelig synlig nå når myndighetene gjør noen enkle grep for å hindre en kollaps i helsevesenet. 

Anonymkode: 3c320...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. 

Det er folka i hovedstaden som ødelegger. Alle vi andre klarer å forstå en enkel instruksjon. Det ble tydelig på dagsrevyen i dag. Så ta irritasjonen deres der den hører hjemme: til de storsnuta byfolkene som ikke har skjønt betydninga av ordet "solidarisk".

Anonymkode: 52aa1...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel. 

Det er folka i hovedstaden som ødelegger. Alle vi andre klarer å forstå en enkel instruksjon. Det ble tydelig på dagsrevyen i dag. Så ta irritasjonen deres der den hører hjemme: til de storsnuta byfolkene som ikke har skjønt betydninga av ordet "solidarisk".

Anonymkode: 52aa1...78a

Det stemmer absolutt ikke.
 

Hvis du ser på nyhetsoversikten så ser du at det har vært et problem med festing flere steder i landet. Folk besøker hverandre, inviterer til middager og fester, barn leker sammen på kryss og tvers... Det skjer her jeg vor, og jeg regner med det skjer i hver bygd og by, 

HI

Anonymkode: 6bea1...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel tenkes at både vilje og utholdenhet hadde vært bedre om ikke alle restriksjonene som kom var så overdrevne. Nå har halve Norge tilbrakt påsken hjemme til ingen nytte. Mens omtrent ingen pasienter med corona har vært på sykehus i perioden. Vi sluttet å trene og klippe håret for tidlig og folk er drittlei. Naturligvis. Så slutter man å tro på tiltakene. 

Anonymkode: dcebe...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det kan vel tenkes at både vilje og utholdenhet hadde vært bedre om ikke alle restriksjonene som kom var så overdrevne. Nå har halve Norge tilbrakt påsken hjemme til ingen nytte. Mens omtrent ingen pasienter med corona har vært på sykehus i perioden. Vi sluttet å trene og klippe håret for tidlig og folk er drittlei. Naturligvis. Så slutter man å tro på tiltakene. 

Anonymkode: dcebe...c0e

Til ingen nytte?

Tiltakene er jo selve årsaken til at vi så langt har klart oss så bra her i Norge. Resultatene av idiotien vi har sett i påska får vi se om 2-3 uker. 
 

Dette er utrolig elementært.. 

HI

Anonymkode: 6bea1...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel. 

Det er folka i hovedstaden som ødelegger. Alle vi andre klarer å forstå en enkel instruksjon. Det ble tydelig på dagsrevyen i dag. Så ta irritasjonen deres der den hører hjemme: til de storsnuta byfolkene som ikke har skjønt betydninga av ordet "solidarisk".

Anonymkode: 52aa1...78a

Det er da IKKE bare i hovedstaden folk ikke bryr seg! Må si jeg er veldig spent på hvor mye sykdom det er om 2-3 uker. 

Anonymkode: f9187...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan vel tenkes at både vilje og utholdenhet hadde vært bedre om ikke alle restriksjonene som kom var så overdrevne. Nå har halve Norge tilbrakt påsken hjemme til ingen nytte. Mens omtrent ingen pasienter med corona har vært på sykehus i perioden. Vi sluttet å trene og klippe håret for tidlig og folk er drittlei. Naturligvis. Så slutter man å tro på tiltakene. 

Anonymkode: dcebe...c0e

Å milde... Hvor kort er det mulig å være? Det er nettopp fordi vi var flinke i begynnelsen av perioden at det ikke er store tall på antall døde nå. 

Nå er det motbydelig mange som har gitt f**n, og ikke forstått at man må inneha en viss utholdenhet i en slik nasjonal dugnad. Jeg er stygt redd for at vi vil se en relativt kraftig økning i antall smittede og dessverre også døde om et par uker. 

Anonymkode: 3c320...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ostepop123 skrev:

Heh, nei, så utrolig elementært er det ikke. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/BRKnz9/koronafortellingene-kristian-gundersen
 

(For ordens skyld: jeg støtter ikke å bryte myndighetenes anbefalinger. Men å påstå at dette er enkelt er bare tull.)

Dette er en kommentar til myndighetenes valg av tiltak. Det er hundrevis av slike kommentarer.

Det som ER elementært er at det kommer til å bli en oppblomstring av tilfeller når folk ikke overholder smitteverntiltak.

Myndighetene formidler rimelig krystallklart at vi i dag ikke er der hvor helsevesenet vil tåle dette. Vi er på vei dit, med tanke på økt kapasitet, smittevernutstyr, testkapasitet og medisiner som testes for behandling.

Før vi er der vi trenger å være for å takle en stor økning av innleggelser i sykehus så foretas det en gradvis og forsiktig oppmykning av tiltakene. Men da er vi avhengig av at alle til enhver tid følger de restriksjonene som fortsatt gjelder.. 

HI
 



 

 

Anonymkode: 6bea1...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er en kommentar til myndighetenes valg av tiltak. Det er hundrevis av slike kommentarer.

Det som ER elementært er at det kommer til å bli en oppblomstring av tilfeller når folk ikke overholder smitteverntiltak.

Myndighetene formidler rimelig krystallklart at vi i dag ikke er der hvor helsevesenet vil tåle dette. Vi er på vei dit, med tanke på økt kapasitet, smittevernutstyr, testkapasitet og medisiner som testes for behandling.

Før vi er der vi trenger å være for å takle en stor økning av innleggelser i sykehus så foretas det en gradvis og forsiktig oppmykning av tiltakene. Men da er vi avhengig av at alle til enhver tid følger de restriksjonene som fortsatt gjelder.. 

HI
 



 

 

Anonymkode: 6bea1...b8d

Ja, men dette er en veldig god (og edruelig) kommentar.

Det du beskrev som "så elementært" (at tiltakene virker så bra) først er noe annet enn det du sier er "elementært" i ditt neste innlegg (at det blir mer smitte når folk ikke overholder tiltakene). Det siste er jeg selvsagt enig i, men det er ikke gitt at vi hadde vært på katastrofens rand uten lockdown. Det kan hverken du eller jeg vite.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ostepop123 skrev:

Ja, men dette er en veldig god (og edruelig) kommentar.

Det du beskrev som "så elementært" (at tiltakene virker så bra) først er noe annet enn det du sier er "elementært" i ditt neste innlegg (at det blir mer smitte når folk ikke overholder tiltakene). Det siste er jeg selvsagt enig i, men det er ikke gitt at vi hadde vært på katastrofens rand uten lockdown. Det kan hverken du eller jeg vite.

 

Man kan gjerne argumentere for at det er flere veier til Rom

Men det at en innføring av tiltak ble gjort 12. mars, og det at det ble valgt så pass ekstreme tiltak er en direkte årsak til at smittetallet gikk fra 2,4 til 0,7. Det trenger man ikke så tvil om. 
 

I Kommentaren jeg svarte på ble det hevdet at tiltakene var satt inn for tidlig og at de var overdrevne og unødvendige. Elementær kunnskap - tilgjengelig for alle blant annet hver dag klokken 16.00 - forteller at det ikke var overdrevent eller unødvendig. Det har fungert - og det er derfor antall hospitaliserte og døde er så lavt. 
 

Det som nå er viktig er at vi klarer å stå løpet ut sammen. At vi følger de anbefalingene som gis fra de som har kompetanse på dette. Alle kan ikje begynne å synse om alternative løsninger. Det kan man i retrospekt gjøre for å evaluere og gjerne kritisere., men nå må alle dra i samme retning, hvis ikke vil den innsatsen vi har gjort så langt være til waste. 
 

HI

Anonymkode: 6bea1...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor mange er noen svære egoer som kun tenker på seg og sitt dessverre, og det er de som ødelegger for resten.

Anonymkode: 681a7...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer absolutt ikke.
 

Hvis du ser på nyhetsoversikten så ser du at det har vært et problem med festing flere steder i landet. Folk besøker hverandre, inviterer til middager og fester, barn leker sammen på kryss og tvers... Det skjer her jeg vor, og jeg regner med det skjer i hver bygd og by, 

HI

Anonymkode: 6bea1...b8d

Det er jo ikke et problem så lenge ingen er smittet. Og det er kun i hovedstaden at de nysmittede finnes. M.a.o. sitter vi andre hjemme og tvinner tomler bare for å være lojale mot urenslige oslofolk som ikke har lært å vaske fingra. I mitt fylke er det pr nå én registrert smittet person...

Anonymkode: 52aa1...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

men nå må alle dra i samme retning,

Hvorfor må folk i Berlevåg og i Folldal og på Nærbø dra i den retningen, hvis der ikke finnes virus hos dem??? Det er jo som å si at alle i klassen må holde seg hjemme hvis én har fått lus! Hva med å holde den lusete ungen hjemme, og ha lusekur i håret hans, mens de andre gjør som de alltid har gjort?

Anonymkode: 52aa1...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke et problem så lenge ingen er smittet. Og det er kun i hovedstaden at de nysmittede finnes. M.a.o. sitter vi andre hjemme og tvinner tomler bare for å være lojale mot urenslige oslofolk som ikke har lært å vaske fingra. I mitt fylke er det pr nå én registrert smittet person...

Anonymkode: 52aa1...78a

Selv om det er mye nye smittetilfeller i Oslo, betyr det ikke at man ikke tar forholdsregler. Det er tett befolkning i Oslo, kanskje noe man skal tenke på? Jeg har til gode å se gjenger samlet her jeg bor, og de fleste holder god avstand på butikker og gatene rundt her. Bor til og med på østkanten. Sier seg jo selv at antall mennesker har noe å si. En bydel i Oslo har ett par flere mennesker enn en liten bygd midt i landet. 

Anonymkode: 471a0...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om det er mye nye smittetilfeller i Oslo, betyr det ikke at man ikke tar forholdsregler. Det er tett befolkning i Oslo, kanskje noe man skal tenke på? Jeg har til gode å se gjenger samlet her jeg bor, og de fleste holder god avstand på butikker og gatene rundt her. Bor til og med på østkanten. Sier seg jo selv at antall mennesker har noe å si. En bydel i Oslo har ett par flere mennesker enn en liten bygd midt i landet. 

Anonymkode: 471a0...271

Desto større grunn til at det er der, og ikke HER, man burde hatt tiltakene. Hvorfor skal folk i Berlevåg ha samme regler som på Grünerløkka, hvis de øvrige omstendighetene ikke ligner hverandre?

Anonymkode: 52aa1...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse folkene som ikke klarer å overholde restriksjonene de stakkars få ukene det var snakk om , er en skam for Norge. Burde få store konsekvenser for dem. Å si at man er lei osv. Finner ikke ord. Så man ønsker å få tilbake tiden med gapestokken. Vi er en hel haug som er ganske så slitne og lei av oppførselen til hyttefolk, festefolk, gå på tur i flokkfolk også. Betyr det at vi kan gjøre som vi har lyst da? At det er god nok grunn , dersom vi begynner å utagere mot disse ? Orket ikke mer.

Anonymkode: 4a9a6...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke et problem så lenge ingen er smittet. Og det er kun i hovedstaden at de nysmittede finnes. M.a.o. sitter vi andre hjemme og tvinner tomler bare for å være lojale mot urenslige oslofolk som ikke har lært å vaske fingra. I mitt fylke er det pr nå én registrert smittet person...

Anonymkode: 52aa1...78a

Har du fortsatt ikke fått med deg at det er store mørketall? Det er en stor gruppe som ikke testes og dermed ikke registreres.

Anonymkode: 35ccc...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Rogaland erdet nesten ingen smittet nå. Ingen nye smittede på mange dager og nå er vel kun 5 innlagt på sykehus. 
 

Anonymkode: b0eed...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig i at det kan være aktuelt å differensiere tiltakene i forhold till hvor mange smittede det er i området, men det krever nok inn og utreiseforbud og jevnlig testing av alle med symptomer. Hvis ikke vil vi fort få overført smitten fra infiserte områder til friske områder når studenter reiser hjem, folk drar på hytta osv.

Anonymkode: 2ac92...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Les dette - PLEASE

Vi risikerer at all innsats gjort de siste ukene er til ingen nytte

Det blir ikke mer Moldbo enn det.. 

Vil dere virkelig være dem dem må fortelle barnebarna om den gangen dere fucket opp den nasjonale dugnaden fordi dere ikke forsto bedre, og fordi dere faktisk trodde at det viktigste i livet var å kose seg? 
 

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-bli-nodt-til-a-stramme-inn/72353536

 

Anonymkode: 6bea1...b8d

Vel, dersom alt går etter din og myndighetenes plan, vil veldig få bli utsatt for korona. Da aner vi fred og ingen fare når alt er over. Så en dag, noen måneder etter at seieren er feiret, kommer det en fra Litauen, fra Polen, eller en nordmann hjem fra utenlandsreise, med korona. Da er vi i gang igjen. For fullt. Eneste løsning er en vaksine, og den kommer ikke raskere uansett hva vi foretar oss. Myndighetene bør heller bruke tiden og pengene på å gi oss tilstrekkelig sykehuskapasitet så raskt som over hodet mulig, enn å betale oss for at vi skal holde oss inne for unngå overbelastning på sykehusene.

Anonymkode: 44c12...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...