Gå til innhold

Dere som ikke vil sende ungene i skole og BHG når det åpner igjen ..


mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg har forklart deg tydelig og godt hva dette handler om. 

Nei, det har du ikke! Hadde jeg spurt da?? Greier du ikke svare på mine spørsmål? 

Anonymkode: a5f8c...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Elina skrev:

Du må også ta innover deg at de lærerne som skal motta disse elevene igjen etter krisen da vil ha store problemer fordi elevene da er på forskjellige plasser faglig. Hvordan skal læreren da vite at foreldrene underviser i de rette tingene? Selv om de er hjemme med god grunn eller frykt så vil dette til syvende og sist gå ut over eleven og læreren. 

Selvsagt . Noe av det du sier her oppsummerer jo akkurat problemstillingen . Vet folk hva de tar på seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det har du ikke! Hadde jeg spurt da?? Greier du ikke svare på mine spørsmål? 

Anonymkode: a5f8c...33c

Jeg gidder bare ikke å krangle med deg. Veldig mange her forstår godt hva jeg mener og du gjør deg kun vanskelig . Så takk til deg😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men igjen, dette er mest trolig en ikke-problemstilling siden man trolig ikke kommer til å skille de som ikke skal tilbake og de som blir holdt tilbake.

Anonymkode: 4d07a...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to barn i barnehagen og har hjemmekontor begge to. I tillegg har jeg deltidsjobb så jeg har kortere dager (ikke 8 timer). 

Anonymkode: 54b22...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Selvsagt . Noe av det du sier her oppsummerer jo akkurat problemstillingen . Vet folk hva de tar på seg...

Men om de ikke vet det da, hvem blir straffet? Ikke foreldrene! Det er jo læreren som får oppgaven med å få ungen på rett plan. Når man faktisk driver hjemmeskole så er dette utover en lengre periode, man velger da selv når og hva man skal gjennomgå sålenge det er innafor lærerplanen og at kompetansemål blir nådd. Foreldrene vet jo ikke hva som læreren har i sikte man kan jo helt klart undervise, bare synd om ikke foreldre og læreren er på samme plan faglig. Og hvem er det da som får "straffen" når eleven skal tilbake på skolen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men igjen, dette er mest trolig en ikke-problemstilling siden man trolig ikke kommer til å skille de som ikke skal tilbake og de som blir holdt tilbake.

Anonymkode: 4d07a...490

Vi får se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elina skrev:

Men om de ikke vet det da, hvem blir straffet? Ikke foreldrene! Det er jo læreren som får oppgaven med å få ungen på rett plan. Når man faktisk driver hjemmeskole så er dette utover en lengre periode, man velger da selv når og hva man skal gjennomgå sålenge det er innafor lærerplanen og at kompetansemål blir nådd. Foreldrene vet jo ikke hva som læreren har i sikte man kan jo helt klart undervise, bare synd om ikke foreldre og læreren er på samme plan faglig. Og hvem er det da som får "straffen" når eleven skal tilbake på skolen? 

Poenget er jo at hjemmeskole er sikkert rett for noen. Mitt spm er bare om hvorvidt foreldre har tatt innover seg hva det vil innebære. Foreldre som jobber full jobb var det jeg siktet til her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Poenget er jo at hjemmeskole er sikkert rett for noen. Mitt spm er bare om hvorvidt foreldre har tatt innover seg hva det vil innebære. Foreldre som jobber full jobb var det jeg siktet til her. 

Det er det jo sikkert mange som ikke gjør, det frykter jeg også. Det er derfor jeg tror det er lurt å følge opp alle elevene, både for læreren og elevens del. 

Når det gjelder risikogruppen så er jo akkurat dette forskjellig fra land til land, dette vil komme til å skape problemer. De som ikke er i risikogruppen i Norge men er det feks i Tyskland, så kan det være at de velger å være føre var. Dette kan også senere vise seg å være rett og at norske myndigheter da oppgraderer sine risikogrupper etter flere blir alvorlig syke og dør. Dette tror jeg er et helt reelt scenario. Vi har allerede fått råd fra myndighetene som var feil, derfor er tilliten for mange litt så som så. 

Derfor mener jeg du har en helt feil vinkling, feilslått hjemmeundervisning vil straffe eleven og læreren. Det ser jeg bare ikke noe poeng i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elina skrev:

Det er det jo sikkert mange som ikke gjør, det frykter jeg også. Det er derfor jeg tror det er lurt å følge opp alle elevene, både for læreren og elevens del. 

Når det gjelder risikogruppen så er jo akkurat dette forskjellig fra land til land, dette vil komme til å skape problemer. De som ikke er i risikogruppen i Norge men er det feks i Tyskland, så kan det være at de velger å være føre var. Dette kan også senere vise seg å være rett og at norske myndigheter da oppgraderer sine risikogrupper etter flere blir alvorlig syke og dør. Dette tror jeg er et helt reelt scenario. Vi har allerede fått råd fra myndighetene som var feil, derfor er tilliten for mange litt så som så. 

Derfor mener jeg du har en helt feil vinkling, feilslått hjemmeundervisning vil straffe eleven og læreren. Det ser jeg bare ikke noe poeng i. 

Jeg tenker på de foreldrene som velger å hjemmeundervise barna sine av frykt ( de som ikke er i risikogruppen ) . Jeg undrer om hvorvidt de foreldrene vet hva de gjør og hvordan det påvirker barnet de valgene de tar. Velger de hjemmeundervisning uten å vite hva de går til så er jeg redd det går utover barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Poenget er jo at hjemmeskole er sikkert rett for noen. Mitt spm er bare om hvorvidt foreldre har tatt innover seg hva det vil innebære. Foreldre som jobber full jobb var det jeg siktet til her. 

Må si meg enig med deg. De færreste av oss hadde valgt hjemmeskole, fordi vi må undervise pensum. De fleste har ikke kompetanse til å undervise faglig og vurdere. Mange kommer nok til å holde barna hjemme, og jeg har forståelse for det. Det betyr at flere barn ikke blir fulgt opp som dessverre burde. Hva som er riktig eller galt i forhold til smitte vet man ikke. Kanskje man angrer på å ha sendt avgårde barna og.

Anonymkode: 5acb4...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Må si meg enig med deg. De færreste av oss hadde valgt hjemmeskole, fordi vi må undervise pensum. De fleste har ikke kompetanse til å undervise faglig og vurdere. Mange kommer nok til å holde barna hjemme, og jeg har forståelse for det. Det betyr at flere barn ikke blir fulgt opp som dessverre burde. Hva som er riktig eller galt i forhold til smitte vet man ikke. Kanskje man angrer på å ha sendt avgårde barna og.

Anonymkode: 5acb4...258

Nettopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Må si meg enig med deg. De færreste av oss hadde valgt hjemmeskole, fordi vi må undervise pensum. De fleste har ikke kompetanse til å undervise faglig og vurdere. Mange kommer nok til å holde barna hjemme, og jeg har forståelse for det. Det betyr at flere barn ikke blir fulgt opp som dessverre burde. Hva som er riktig eller galt i forhold til smitte vet man ikke. Kanskje man angrer på å ha sendt avgårde barna og.

Anonymkode: 5acb4...258

Og ja... dette i tillegg til full jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Og ja... dette i tillegg til full jobb..

Det kan bli en vanskelig kabal å få til å gå opp. Flere skal tilbake til jobb også, hvem skal da undervise hjemme. Har flere venner hvor begge foreldrene har vært i full jobb denne tiden. Barna har da måtte jobbe hjemme selv. 

Anonymkode: 5acb4...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan bli en vanskelig kabal å få til å gå opp. Flere skal tilbake til jobb også, hvem skal da undervise hjemme. Har flere venner hvor begge foreldrene har vært i full jobb denne tiden. Barna har da måtte jobbe hjemme selv. 

Anonymkode: 5acb4...258

Ikke sant. Hva er planen liksom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg tenker på de foreldrene som velger å hjemmeundervise barna sine av frykt ( de som ikke er i risikogruppen ) . Jeg undrer om hvorvidt de foreldrene vet hva de gjør og hvordan det påvirker barnet de valgene de tar. Velger de hjemmeundervisning uten å vite hva de går til så er jeg redd det går utover barna. 

Jeg tror de aller fleste vil sende ungene på skolen med mindre de selv eller barna har underliggende sykdommer. Men når det gjelder underliggende sykdommer som avgjør om du er i risikogruppen så blir det jo en vurdering fra helsemyndighetene i de forskjellige landene. Kanskje noen land sier at barn med astma er i risikogruppen mens norske myndigheter sier de ikke er det, ville du gamblet med det?

Det er så mye uvisst om Covid-19, derfor er det heller ikke smart å bruke tid på å kverulere med mennesker som er utrygge. Man bør heller sammarbeide så godt det la seg gjøre og sette forskjeller til side. De fleste som ikke har noe å frykte vil helt klart sende ungene på skolen, hvorfor bry oss med de som mener de har en grunn til å skjerme seg og sin familie. Vi sitter enda ikke på fasiten, så kan være at myndighetene i Norge ikke setter alle som skulle vært i risikogruppen på lista med det første. 

Endret av Elina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Elina skrev:

Jeg tror de aller fleste vil sende ungene på skolen med mindre de selv eller barna har underliggende sykdommer. Men når det gjelder underliggende sykdommer som avgjør om du er i risikogruppen så blir det jo en vurdering fra helsemyndighetene i de forskjellige landene. Kanskje noen land sier at barn med astma er i risikogruppen mens norske myndigheter sier de ikke er det, ville du gamblet med det?

Det er så mye uvisst om Covid-19, derfor er det heller ikke smart å bruke tid på å kverulere med mennesker som er utrygge. Man bør heller sammarbeide så godt det la seg gjøre og sette forskjeller til side. De fleste som ikke har noe å frykte vil helt klart sende ungene på skolen, hvorfor bry oss med de som mener de har en grunn til å skjerme seg og sin familie. Vi sitter enda ikke på fasiten, så kan være at myndighetene i Norge ikke setter alle som skulle vært i risikogruppen på lista med det første. 

Når man leser kommentarfeltet på nettavisene så kan man begynne å lure . Folk sier de vil holde unger hjemme i protest. Tiden vil vise hva som skjer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elina skrev:

Noen bor tett oppå besteforeldre, i generasjonsbolig eller i samme hus. De som driver gård f.eks. bor ofte ved siden av besteforeldre der de deler daglig drift av gården. Så ikke alle som kan holde seg unna, ikke alle lever kun med kjernefamilien. 

Hvor stor andel av norske skoleelever tror du bor i samme hus som besteforeldre? Og de få som gjør det: tror du eller tror du ikke de er inkludert i de elevene som ikke må gå på skole?

Denne koronaen har jammen meg gjort folk lite løsningsorienterte og konstruktive. 

Anonymkode: 88b72...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor stor andel av norske skoleelever tror du bor i samme hus som besteforeldre? Og de få som gjør det: tror du eller tror du ikke de er inkludert i de elevene som ikke må gå på skole?

Denne koronaen har jammen meg gjort folk lite løsningsorienterte og konstruktive. 

Anonymkode: 88b72...164

Du dro noe ut av sammenheng, derfor svarte jeg deg. Hun du svarte nevnte søsken, foreldre og besteforeldre. Det er ikke så usannsynlig å bo med besteforeldre av flere grunner, selv om det er uvanlig. Flere har dessuten hentet hjem sine foreldre etter smitte på sykehjem startet å spre seg, derfor har noen sett seg nødt til å gjøre det.  

Du skrev: Ingen er vel dumme nok til at de lar barna sine besøke besteforeldre nå uansett? Og er søsken og/eller foreldre i risikosonen så er det jo uansett ikke dem hi sikter til.

Som svar til: Tipper noen tenker at feks levende søsken eller foreldre eller besteforeldre er viktigere enn noen ukers skolegang? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Når man leser kommentarfeltet på nettavisene så kan man begynne å lure . Folk sier de vil holde unger hjemme i protest. Tiden vil vise hva som skjer 

Det er ofte de få som hyler høyest og får mest oppmerksomhet. Jeg er også veldig spent på hvor mange som vil møte opp på skolen når den starter. Ingen jeg kjenner har til nå sagt at dem skal holde ungene hjem i protest, flere må derimot det pga risikogruppen. 

Selv de som sier de skal holde barna hjemme i protest vil få noen uker til på å marinere tilværelsen med hjemmeskole. De fleste blir nok temmelig lei innen den tid, tror nå jeg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å holde de hjemme. Klarer fint å kombinerer det med egen jobb da jeg er selvstendig næringsdrivende og tjener godt med lite jobb som jeg fint gjør hjemmefra. Grunnen til at jeg ønsker hjemmeundervisning er fordi barna disse ukene har lært så enormt mye mer enn de gjør på skolen. Har vurdert hjemmeskole tidligere også. Vi fulgte skolens plan noen dager, men gikk raskt over til eget opplegg. Barna liker godt å være hjemme og at det er stille når de jobber. Ingen vil tilbake, begge trenger tilpasset undervisning da de ligger over nivået i egen klasse. Fungerer det godt, så hvorfor ikke? 

Anonymkode: c1482...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg mest antagelig på jobb. I tillegg trenger barnet mitt å gå på skolen.

Men å vite hva en skal gjøre med hjemme er ikke så vanskelig her i gården. Lesebok, matteoppgaver, nettoppgaver og fysisk aktivitet. For noen uker hadde ikke jeg hatt problemer med å lage et opplegg for mitt barn. Utfordringen her er at motivasjonen til barnet mitt med hjemmeskole. 

Jeg er litt bekymret for Korona, så kunne gjerne tenkt meg hjemmeskole lenger. Har astma, så må høre om jeg er i risikosonen. Vet ikke helt hvem de regner som risikogruppa enda. 

Anonymkode: d6ae5...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å se an hvordan dette utarter seg før vi sender. Er nøkternt skeptisk.
Vi har begge jobber, så ikke lett. 
Det finnes ikke forskning eller noe evidensbasert vitenskap enda på hva scenarioene kan bli, så jeg vil gjerne se hvilken vei trenden går før vi sender tilbake i bhg igjen. 

Og så lenge vi ikke MÅ (må velge bort søvn og mannen jobbe kveld/natt) så avventer vi litt til. 
 

Helse kommer før trivsel. Vi har resten av livet på og trives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda, det kan sammenliknes. Eneste vi fikk disse ukene var hva de skulle lære og hvilke sider de skulle gjennom. Så det er jo bare å fortsette med samme opplegg i tilfelle. Det tar mye mye kortere tid å gå gjennom pensum med en elev istedenfor en hel klasse altså. 

Anonymkode: a5f8c...33c

For dine erfaringer med hjemmeskole er helt likelydende med alle andre sine? Lærerene til mine barn har laget tilpasset opplegg, gir tilbakemelding på alle innleverte oppgaver og legger inn lydfil med personlig hilsen til barnet hver dag. Dette kan man selvsagt ikke forvente om man velger hjemmeskole for friske barn som ikke er i risikogruppen. 

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor plutselig så bekymret for alle andres opplæring? Hvorfor plager akkurat dette deg så veldig? Dette som nærmest er et ikke problem? Kan ikke folk velge hva som passer dem best? 

Anonymkode: a5f8c...33c

Og der var du igang igjen. Du har virkelig et usunt oppheng i denne brukeren. Du fremstår svært ustabil. 

Anonymkode: 4d2d1...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For dine erfaringer med hjemmeskole er helt likelydende med alle andre sine? Lærerene til mine barn har laget tilpasset opplegg, gir tilbakemelding på alle innleverte oppgaver og legger inn lydfil med personlig hilsen til barnet hver dag. Dette kan man selvsagt ikke forvente om man velger hjemmeskole for friske barn som ikke er i risikogruppen. 

Og der var du igang igjen. Du har virkelig et usunt oppheng i denne brukeren. Du fremstår svært ustabil. 

Anonymkode: 4d2d1...dab

Ikke sant.?velger man hjemmeskole så står man i grunn på egne bein. For de minste så er det sikkert utfordrende nok men dersom ikke de store blir sendt når det åpnes for det blir det fort litt verre. Jeg tror bare ikke folk helt vet hva de tar på seg😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...