Gå til innhold

Dere som ikke vil sende ungene i skole og BHG når det åpner igjen ..


mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

Har dere jobber hvor det er mulig ( over tid) å ta ansvar for opplæring samtidig som dere jobber 100 prosent ? Hjemmeundervisning vil jo måtte bli mer foreldres ansvar når lærere er opptatt med de som er på skolen..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. 

Mannen har mistet jobben og jeg er hjemmeværende så vi er to stykker som har 100% kapasitet til å ta oss av barna. 

Lærerne må nok fortsatt sende ut ukeplan, siden regjeringen har sagt at de som har familie i/selv er i risikosonen ikke skal på skolen, men fortsette med hjemmeskole.

Du må huske at de mest sannsynlig ikke åpner med man-fre-ordinær skolegang. Kanskje bare 2 dager i uka. 

Anonymkode: 701c5...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett, men det går. Det er jo egentlig ikke lenge til sommerferien. Har barn i de minste klassene da, så jeg henger jo greit med faglig enda for å si det slik. Nå kan jeg selv spre arbeidet mitt utover dagen, og bestemmer det meste selv, bare jeg får det gjort, så sånn går det ok. Men jeg har egentlig ikke noe valg.  Vi er flere i familien i risikogruppen, ene i høyrisiko. Jeg er i tillegg alenemor, far er død. Så det sier seg selv at valget egentlig er enkelt. Risikerer ikke å utsette oss for ekstra smitte, og påføre barna ekstra redsel eller i verste fall sorg, dersom de skulle miste flere i vår lille familie. Så det må bare gå, både jobb-og skolemessig. 

Anonymkode: 414ea...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke lett, men det går. Det er jo egentlig ikke lenge til sommerferien. Har barn i de minste klassene da, så jeg henger jo greit med faglig enda for å si det slik. Nå kan jeg selv spre arbeidet mitt utover dagen, og bestemmer det meste selv, bare jeg får det gjort, så sånn går det ok. Men jeg har egentlig ikke noe valg.  Vi er flere i familien i risikogruppen, ene i høyrisiko. Jeg er i tillegg alenemor, far er død. Så det sier seg selv at valget egentlig er enkelt. Risikerer ikke å utsette oss for ekstra smitte, og påføre barna ekstra redsel eller i verste fall sorg, dersom de skulle miste flere i vår lille familie. Så det må bare gå, både jobb-og skolemessig. 

Anonymkode: 414ea...011

Har du fleksibel jobb hvor du selv kan bestemme når du jobber bare du får gjort det du skal så forstår jeg at det går på ett vis. At noen blir nødt til å holde barn hjemme pga helse forstår jeg også. Jeg tenker i grunn mest på de som ikke er i risikogruppen men ikke ønsker å sende barna av frykt . Hvordan kombinere ansvar for opplæring og en ikke fleksibel jobb samtidig . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. 

Mannen har mistet jobben og jeg er hjemmeværende så vi er to stykker som har 100% kapasitet til å ta oss av barna. 

Lærerne må nok fortsatt sende ut ukeplan, siden regjeringen har sagt at de som har familie i/selv er i risikosonen ikke skal på skolen, men fortsette med hjemmeskole.

Du må huske at de mest sannsynlig ikke åpner med man-fre-ordinær skolegang. Kanskje bare 2 dager i uka. 

Anonymkode: 701c5...d56

Hvor har du hørt det?

Anonymkode: 0a7ee...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på Dagbladet nå at foreldre som velger å ikke sende barna på skolen ( som ikke er i risikogruppen ) selv står ansvarlig for opplæringsplikten og ikke kan forvente å få tilpasset opplegg til hjemmeundervisning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det står på Dagbladet nå at foreldre som velger å ikke sende barna på skolen ( som ikke er i risikogruppen ) selv står ansvarlig for opplæringsplikten og ikke kan forvente å få tilpasset opplegg til hjemmeundervisning 

Det synes jeg var litt rart. Når de likevel skal lage opplegg til de som har familie i risikogruppen, så kan de vel bare sende det samme opplegget til de som velger å holde barna hjemme av andre grunner?

Anonymkode: eeb1d...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det synes jeg var litt rart. Når de likevel skal lage opplegg til de som har familie i risikogruppen, så kan de vel bare sende det samme opplegget til de som velger å holde barna hjemme av andre grunner?

Anonymkode: eeb1d...d64

Poenget er vel at dersom man ønsker å ha hjemmeundervisning så kan man ha det men det blir på en annen måte . Det er jo alltid mulig å velge å hjemmeundervise ungene sine. Jeg tipper man da skal velge skole eller ikke skole og ikke noe midt i mellom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absurd å holde barn hjemme utover det som er anbefalt. Nå har vi hatt korona i hus og har vært syke begge to ,(jeg og barnet). Og er ikke like bekymret. Men å holde barn hjemme og borte fra venner, normale rutiner, et fellesskap osv. i ukesvis kan neppe være bra for den psykiske helsen 

Anonymkode: 8599e...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Absurd å holde barn hjemme utover det som er anbefalt. Nå har vi hatt korona i hus og har vært syke begge to ,(jeg og barnet). Og er ikke like bekymret. Men å holde barn hjemme og borte fra venner, normale rutiner, et fellesskap osv. i ukesvis kan neppe være bra for den psykiske helsen 

Anonymkode: 8599e...a18

Veldig enig med deg. Jeg lurer også oppriktig på hvorvidt foreldre helt har tatt innover seg ansvaret for barnas opplæring . Særlig hvis man skal jobbe fullt i tillegg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Veldig enig med deg. Jeg lurer også oppriktig på hvorvidt foreldre helt har tatt innover seg ansvaret for barnas opplæring . Særlig hvis man skal jobbe fullt i tillegg 

Og at hjemmeskoleopplegget må godkjennes slik at skolen er sikret at foreldrene ivaretar undervisningsplikten når skolen ikke lengre har ansvaret 

Anonymkode: 8599e...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og at hjemmeskoleopplegget må godkjennes slik at skolen er sikret at foreldrene ivaretar undervisningsplikten når skolen ikke lengre har ansvaret 

Anonymkode: 8599e...a18

Nettopp. Jeg lurer på om folk er klar over det. Det innebærer veldig mye mer enn bare det å ikke sende ungene på skolen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg det fleksibelt nok til å kunne kombinere hjemmekontor med hjemmeundervisning, men jeg har ingen planer om å frarøve barnet mitt sosial omgang, lek og den normaliteten hun har savna så mye. 
Ingen av oss er i risikosonen, og jeg er ikke det minste bekymra.

Anonymkode: 88b72...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er mine større enn 4. Klasse, så foreløpig så må de fortsette hjemmeundervisning. Men håper de snart åpner for flere klassetrinn. 

Anonymkode: 0c7a4...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Veldig enig med deg. Jeg lurer også oppriktig på hvorvidt foreldre helt har tatt innover seg ansvaret for barnas opplæring . Særlig hvis man skal jobbe fullt i tillegg 

Det er veldig tydelig at veldig mange ikke har tatt inn over seg det ansvaret. Det virker også som mange aktivt prøver å sabotere skoleåpning ved å ikke følge de restriksjonene som er satt, slik at det må strammes inn igjen. Her inne blir man nærmest halshugd eller satt i offentlig gapestokk for å være dårlige foreldre om man mener skole er det beste for barna. Hjemmeskole er holdbart i kort tid, men ikke i lengden. Å holde samfunnet nedstengt er holdbart i kort tid, men ikke i lengden. Man er nødt til å finne nye måter å leve på, som innebærer at samfunnet faktisk går rundt.

Anonymkode: 31f54...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig tydelig at veldig mange ikke har tatt inn over seg det ansvaret. Det virker også som mange aktivt prøver å sabotere skoleåpning ved å ikke følge de restriksjonene som er satt, slik at det må strammes inn igjen. Her inne blir man nærmest halshugd eller satt i offentlig gapestokk for å være dårlige foreldre om man mener skole er det beste for barna. Hjemmeskole er holdbart i kort tid, men ikke i lengden. Å holde samfunnet nedstengt er holdbart i kort tid, men ikke i lengden. Man er nødt til å finne nye måter å leve på, som innebærer at samfunnet faktisk går rundt.

Anonymkode: 31f54...fd1

Ikke sant. Det vil også være stor forskjell på det opplegget man får fra skolen nå og det å drive ordinær hjemmeundervisning . Jeg tror ikke folk har satt seg inn i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er mine større enn 4. Klasse, så foreløpig så må de fortsette hjemmeundervisning. Men håper de snart åpner for flere klassetrinn. 

Anonymkode: 0c7a4...73b

Det håper jeg også😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at de som har barn eller familiemedlemmer i risikogruppe skal holde barna hjemme fremdeles.

Men hvordan har de egentlig tenkt å overholde dette? Det blir i så fall ekstremt vanskelig å kontrollere at familien Hansen har lovlig grunn og familien Olsen ikke, til å holde barna hjemme. Skal man måtte levere legeerklæring på barnets, søskens eller foreldres/familiemedlemmers helsetilstand? Hvor skal legene ta den tiden fra i så fall?

Og de som da ikke har gyldig grunn, skal de måtte søke om hjemmeundervisning så kneler vel det systemet som skal sikre at de barna faktisk får den undervisningen de har krav på.

Og hva med lærere som skal ha undervisning for en klasse og parallelt kjøre undervisningsopplegg for de barna som må være hjemme fremdeles?

Anonymkode: 4d07a...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som er veldig skeptisk til viruset, og nesten livredd for alt som kan gi smitte. Jeg er lærer i voksenopplæringen, så jeg er vel en av de siste som starter på jobb innenfor læreryrket. Jeg kommer uansett til å sende barnet på skolen når de åpner for det. Det sosiale tar veldig på barnet, og barnet får ikke samme opplæringen som på skolen ettersom jeg selv må undervise hjemmefra. Og jeg er enig. Hvis jeg skulle valgt å ha hjemmeundervisning, er det min plikt å undervise barnet. Jeg kan ikke kreve oppfølgning av barnet av lærer hvis resten klassen er på skolen. Hadde vi vært i risikogruppe hadde det stilt seg annerledes. 

Anonymkode: 5acb4...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig tydelig at veldig mange ikke har tatt inn over seg det ansvaret. Det virker også som mange aktivt prøver å sabotere skoleåpning ved å ikke følge de restriksjonene som er satt, slik at det må strammes inn igjen. Her inne blir man nærmest halshugd eller satt i offentlig gapestokk for å være dårlige foreldre om man mener skole er det beste for barna. Hjemmeskole er holdbart i kort tid, men ikke i lengden. Å holde samfunnet nedstengt er holdbart i kort tid, men ikke i lengden. Man er nødt til å finne nye måter å leve på, som innebærer at samfunnet faktisk går rundt.

Anonymkode: 31f54...fd1

Mitt inntrykk er motsatt, at det er de som har gitt mer eller mindre f... i de tiltakene myndighetene har bedt oss om å følge, fordi de ikke "tror" covid-19 er alvorlig, som hele tiden har sabotert. Disse er jo også de som har ropt høyest om at skolene ikke bør være stengt.

Men smarte er ikke disse, for de forstår ikke at det er deres egen adferd som kan gjøre at skolene ev. må stenge igjen.

Anonymkode: 4d07a...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det sies at de som har barn eller familiemedlemmer i risikogruppe skal holde barna hjemme fremdeles.

Men hvordan har de egentlig tenkt å overholde dette? Det blir i så fall ekstremt vanskelig å kontrollere at familien Hansen har lovlig grunn og familien Olsen ikke, til å holde barna hjemme. Skal man måtte levere legeerklæring på barnets, søskens eller foreldres/familiemedlemmers helsetilstand? Hvor skal legene ta den tiden fra i så fall?

Og de som da ikke har gyldig grunn, skal de måtte søke om hjemmeundervisning så kneler vel det systemet som skal sikre at de barna faktisk får den undervisningen de har krav på.

Og hva med lærere som skal ha undervisning for en klasse og parallelt kjøre undervisningsopplegg for de barna som må være hjemme fremdeles?

Anonymkode: 4d07a...490

Du er inne på noe her. Ingen vil kunne få ett fullkomment opplegg. De på hjemmeundervisning (med gyldig grunn) må dele lærer som samtidig skal undervise unger på skolen. De på skolen som må vente mens lærer følger opp de hjemme . De som blir holdt hjemme av frykt . Ingen kommer godt ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Veldig enig med deg. Jeg lurer også oppriktig på hvorvidt foreldre helt har tatt innover seg ansvaret for barnas opplæring . Særlig hvis man skal jobbe fullt i tillegg 

Tipper noen tenker at feks levende søsken eller foreldre eller besteforeldre er viktigere enn noen ukers skolegang? 

Anonymkode: a5f8c...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har du hørt det?

Anonymkode: 0a7ee...f66

De SA DET på pressekonferansen.. :)

Anonymkode: 701c5...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tipper noen tenker at feks levende søsken eller foreldre eller besteforeldre er viktigere enn noen ukers skolegang? 

Anonymkode: a5f8c...33c

Det må de gjerne tenke men faktum er at foreldre i så fall er pliktig til å undervise ungene sine. Det er DET jeg ikke tror folk har tatt innover seg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Du er inne på noe her. Ingen vil kunne få ett fullkomment opplegg. De på hjemmeundervisning (med gyldig grunn) må dele lærer som samtidig skal undervise unger på skolen. De på skolen som må vente mens lærer følger opp de hjemme . De som blir holdt hjemme av frykt . Ingen kommer godt ut av det. 

Jeg har ikke hørt noen fra myndighetene si noe konkret om hvordan dette er tenkt løst. Det sier seg selv at lærerne ikke både kan ha full klasseundervisning og ha et fullverdig opplegg for alle som er hjemme. Når det er 1,6 millioner i risikogrupper i landet, og en person i husstanden er nok til å bli hjemme, da blir dette en vanskelig situasjon for lærerne. I tillegg må man anta at en del lærer eller deres familier er i risikogrupper og at lærerne utsettes for betydelig økt smitterisiko.

Anonymkode: 4d07a...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...