Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #1 Skrevet 7. april 2020 Noen som vet hva dette er? Jeg jobber i VGS og har aldri hørt om det før. Vi har vg2 yrkesfag som er avgangselever, samt vg3 studiespesialiserende som også er avgangselever, men vg3 yrkesfag? De nevnte det flere ganger i løpet av pressekonferansen. Anonymkode: af984...e3e
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #2 Skrevet 7. april 2020 Jeg tror de bare blandet litt, de mener nok de som skal ut i læra dette året, altså vg2 yrkesfag, og avgangselever som trenger utstyret på skolen for å gjøre seg ferdig med året. Anonymkode: 2a556...f83
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #3 Skrevet 7. april 2020 Vg3 yrkesfag er for de som har for dårlige karakterer til å få lærlingeplass. Da får de et "tilbud i skolen". Anonymkode: bc133...5d1
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #4 Skrevet 7. april 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vg3 yrkesfag er for de som har for dårlige karakterer til å få lærlingeplass. Da får de et "tilbud i skolen". Anonymkode: bc133...5d1 Ok, det har jeg faktisk ikke vært borti før, enda vi har omtrent 500 yrkesfagselever på skolen vår. Her får de enten læreplass eller tar påbygg. HI Anonymkode: af984...e3e
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 7. april 2020 #5 Skrevet 7. april 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ok, det har jeg faktisk ikke vært borti før, enda vi har omtrent 500 yrkesfagselever på skolen vår. Her får de enten læreplass eller tar påbygg. HI Anonymkode: af984...e3e Og de som ikke får noe tilbud enten i lære eller påbygg har rett på vg3 i skole. Noen fag har fast løp på vg3 også pga lite læreplasser.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #6 Skrevet 7. april 2020 Det stemmer som ..5d1 sier, men man har også f.eks apotektekniker som er 3 årig yrkesfag. Anonymkode: 21b3a...a1d
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #7 Skrevet 7. april 2020 Ok, takk for oppklaring. Man skulle jo tro at etter syv år i VGS som lærer burde jeg vite dette, men siden vår skole ikke tilbyr dette, så har jeg ikke tenkt på det en gang. Men vi har visst svært høy andel som får læreplass da, nesten alle. HI Anonymkode: af984...e3e
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #8 Skrevet 7. april 2020 Flere studier har valgfritt 2 eller 3 år på skole. Eks kan du velge om du vil gå 2 eller 3 år på automasjonsmekaniker, og deretter være lærling. Det har ikke noe med om du er dårlig eller god på skolen. Noen linjer har dette som et valgfritt løp. Hvis du jobber på en vgs med typiske "jentefag" eks helse, frisør etc er det nok derfor du ikke har vært borti dette. Dette et mer vanlig på typiske "guttelinjer". Anonymkode: ae8a3...fd8
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #9 Skrevet 7. april 2020 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Flere studier har valgfritt 2 eller 3 år på skole. Eks kan du velge om du vil gå 2 eller 3 år på automasjonsmekaniker, og deretter være lærling. Det har ikke noe med om du er dårlig eller god på skolen. Noen linjer har dette som et valgfritt løp. Hvis du jobber på en vgs med typiske "jentefag" eks helse, frisør etc er det nok derfor du ikke har vært borti dette. Dette et mer vanlig på typiske "guttelinjer". Anonymkode: ae8a3...fd8 Vi har bygg, tip, elektro og helse, så tre "guttelinjer", men ingen går tre år hos oss med mindre de tar opp igjen et år, har bytter linje eller går påbygg, men jeg skjønner jo nå at det er vanlig andre steder 😊 HI Anonymkode: af984...e3e
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #10 Skrevet 7. april 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har bygg, tip, elektro og helse, så tre "guttelinjer", men ingen går tre år hos oss med mindre de tar opp igjen et år, har bytter linje eller går påbygg, men jeg skjønner jo nå at det er vanlig andre steder 😊 HI Anonymkode: af984...e3e Vanlig og vanlig.. Det er en måte å plassere de som ikke har klart å få seg lærlingeplass, men som fremdeles har rett til videregående opplæring. Noen utdanninger har et begrensa antall lærlingeplasser og man skal ha noenlunde karakterer og ikke gjøre seg bort på intervju for å få lærlingkontrakt. Andre linjer sliter med at en stor andel av elevene har så elendige karakterer og stort fravær at ingen bedrift ønsker å ta dem inn selv om de har kapasitet til å ta inn lærling. Og noen linjer har faktisk treårig løp som standard. Anonymkode: bc133...5d1
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #11 Skrevet 7. april 2020 Vg3 yrkesfag er apotektekniker, helsesekretær og tannhelsesekretær, f eks. Det er treårig skoleløp, ikke lærlingeordning, bestått vitnemål gir autorisasjon som helsepersonell. Anonymkode: e84a4...c8c
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #12 Skrevet 7. april 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vg3 yrkesfag er apotektekniker, helsesekretær og tannhelsesekretær, f eks. Det er treårig skoleløp, ikke lærlingeordning, bestått vitnemål gir autorisasjon som helsepersonell. Anonymkode: e84a4...c8c Nettopp. Det samme med retninger innen elektro, som f.eks automasjon, maritim og flyfag. Samt en del tilrettelagt utdanning for elever med spesielle behov / utfordringer. På elektrofagene med VG3 har man da kortere læretid etter fullfort skole sånn at det totale forløpet blir omtrent det samme for dem som går to år og så ut i lære. Utrolig at en som er yrkesfaglærer på videregående ikke vet det. (Det tok med ca 30 sekunder å google det,forresten) Anonymkode: 31f2c...89a
Anonym bruker Skrevet 8. april 2020 #13 Skrevet 8. april 2020 Min datter går en linje der hun vil gå vg3 yrkesfag. Helselinje, men hun går tre år på skole og hun får ingen utdanning eller fagbrev etter skolen. Hun kan gå alle skoler etterpå untatt to ting. Så det er nesten som allmen, men det er også andre fag. Jeg skjønte det ikke helt når hun forklarte det, men hun har en plan. Anonymkode: 46f6d...e89
Anonym bruker Skrevet 8. april 2020 #14 Skrevet 8. april 2020 Vet at på noen elektrofag er det sånn at du tar noe som kalles vg3 mens du holder på med læretiden. Vg3 er da ikke et skoleår i vanlig betydning, men noen samlinger med undervisning i løpet av et år med oppgaver som skal gjennomføres og leveres mellom samlingene. Denne type vg3 er da en slags spesialisering innen den retningen man har valgt, og det hele avsluttes med eksamen. Anonymkode: 2475b...963
Anonym bruker Skrevet 8. april 2020 #15 Skrevet 8. april 2020 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Nettopp. Det samme med retninger innen elektro, som f.eks automasjon, maritim og flyfag. Samt en del tilrettelagt utdanning for elever med spesielle behov / utfordringer. På elektrofagene med VG3 har man da kortere læretid etter fullfort skole sånn at det totale forløpet blir omtrent det samme for dem som går to år og så ut i lære. Utrolig at en som er yrkesfaglærer på videregående ikke vet det. (Det tok med ca 30 sekunder å google det,forresten) Anonymkode: 31f2c...89a Ja, jeg burde googlet det og ikke spurt her, innser det. At jeg ikke har hørt om det fra før er jo ikke rart når vi ikke har det på vår skole. Jeg et ikke yrkesfagslærer selv, men vi har yrkesfagsklasser på skolen. Jeg underviser bare på studiespesialiserende. HI Anonymkode: af984...e3e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2020 #16 Skrevet 8. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vet at på noen elektrofag er det sånn at du tar noe som kalles vg3 mens du holder på med læretiden. Vg3 er da ikke et skoleår i vanlig betydning, men noen samlinger med undervisning i løpet av et år med oppgaver som skal gjennomføres og leveres mellom samlingene. Denne type vg3 er da en slags spesialisering innen den retningen man har valgt, og det hele avsluttes med eksamen. Anonymkode: 2475b...963 Å joda, vg3yfag kan fint være et nokså vanlig skoleår. Ved "min" skole har vi f.eks. Vg3 automasjon. Anonymkode: 5ff19...107
Anonym bruker Skrevet 8. april 2020 #17 Skrevet 8. april 2020 Feks TIP med påfølgende Vg2 Arbeidsmaskiner, da kan du ta to år lærling før fagprøve, eller gå Vg3 anleggsmaskiner og ta fagprøve etter bestått eksamen. Anonymkode: e3e01...8d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå