Gå til innhold

Bare jeg som synes det er helt nydelig å slippe påtvunget påskeferie med alle på hyttetur?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi er en stor familie og mange som reiser på samme hytte i påskeferien. Gruer meg alltid, for familiekonfliktene som ligger å murrer under overflaten bli så mye mer tydelig. Må trippe rundt på tå for at ikke enkelte skal kjefte eller ta seg nær av noe helt banalt. I år så kan vi jo ikke. Og jeg synes det er helt nydelig. 

Anonymkode: 8ae54...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje på tide å bestemme seg for hva man vil bruke livet på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, jeg syns denne påsken er himmelsk og har gleder meg mer til denne påskeferien enn ellers. Vi er vanligvis på min svigerinne og de sin hytte i Hemsedal sammen med deres familie + svigers. Er stor hytte og alt, men får helt klausen av å være så mange folk sammen over mange dager. Ungene elsker det, og de elsker å stå på ski, så sånn sett er det veldig kjekt. Jeg liker jo de vi er på tur med også, men jeg er introvert og blir sliten av å være oppi andre på den måten over tid, uansett hvem de er. 
Jeg har vært på jobb som vanlig siden unntakstilstanden startet, og pga mange i karantene, med omsorg for barn under 12 og noen syke på jobben, har det blitt mye på oss som har vært på jobb - så har vært veldig sliten og utrolig klar for ferie. Koser oss hjemme med brettspill, påskequiz, filmer, baking og turer/trening - helt perfekt! Syns det er utrolig deilig å være bare oss fire for en gang skyld, uten å være «redd» for at noen absolutt skal stikke innom på besøk eller at vi blir invitert steder vi føler vi «må» dra. 

Anonymkode: 73dc5...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg liker jo de vi er på tur med også, men jeg er introvert og blir sliten av å være oppi andre på den måten over tid, uansett hvem de er. 

Ja, dette er og har vært en helt fantastisk pause fra ekstroverte mennesker.

Helt utrolig digg å kunne vise til norsk lov når noen maser.

Halleluja, jeg kommer til å leve leeenge på dette.

Aaaah! 🌷🌷🌷😄

Anonymkode: bc475...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, dette er og har vært en helt fantastisk pause fra ekstroverte mennesker.

Helt utrolig digg å kunne vise til norsk lov når noen maser.

Halleluja, jeg kommer til å leve leeenge på dette.

Aaaah! 🌷🌷🌷😄

Anonymkode: bc475...ef4

Nettopp!😄

Anonymkode: 73dc5...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nydelig! Nydelig!! NYDELIG!!! Kan ikke beskrive følelsen av å vaske, pynte og ordne til påske - HJEMME - for første gang i hele mitt liv! Ikke det at jeg ikke liker påske i fritidsbolig som storfamilien har sammen, men for en sinnsyk jobb med å planlegge, pakke mat, klær og utstyr, vaske og pynte når vi kommer frem, og så pakke og vaske seg ut av fritidsboligen når påska er over. Bare stress, jo! Så denne påska lever jeg lenge på, jeg og!

Anonymkode: f524e...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Kanskje på tide å bestemme seg for hva man vil bruke livet på? 

Joda, ser den, skulle gjerne valgt. Det betyr mye for noen enkelte at vi kommer på besøk, så derfor gjør vi det. Familien velger man ikke, så må ta enten alle eller ingen. 

Anonymkode: 8ae54...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, ser den, skulle gjerne valgt. Det betyr mye for noen enkelte at vi kommer på besøk, så derfor gjør vi det. Familien velger man ikke, så må ta enten alle eller ingen. 

Anonymkode: 8ae54...6c6

Alle livsvalg har sine ulemper, så sånn er det bare.

 

(Men her inne velger man hvem man vil svare ;) aaah!)

Anonymkode: bc475...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Jeg er voksen og velger fint hvem jeg er sammen med og hvem som tilfører livet mitt noe positivt. Jeg har kuttet ut en søster som driver slik terror du beskriver. Og kutter velvillig flere om de ikke kan oppføre seg. Bare fordi man er i familie skal man svelge kameler? 

Anonymkode: ffe04...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært på hyttetur i påsken, og har heller aldri sagt ja til en ferie jeg ikke hadde lyst til. 
Du får begynne å hevde din mening.

Anonymkode: 5fc31...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er så trist at vi ikke skal på hytten. Elsker å være der. Selv om vi er mange. 

Anonymkode: 8d898...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt å dra på hytta annet hvert år. Det er mine foreldre sin hytte. I år var det egentlig hyttepåske, men bypåske er topp det også😊

Anonymkode: fc460...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har aldri vært på hyttetur i påsken, og har heller aldri sagt ja til en ferie jeg ikke hadde lyst til. 
Du får begynne å hevde din mening.

Anonymkode: 5fc31...8f4

Det er noe med det å skulle si nei til alt du selv ikke liker. Jeg har mann og barn som f eks liker å dra på påskeferie, og jeg for min del ville ikke blitt lykkeligere av å nekte hyttetur fordi at jeg selv ikke vil. For mange vil det heller ikke være bedre å feire påske hver for seg, nettopp fordi man innser at familien AS trenger ferien SAMMEN. Når man har egen familie er det nok ganske vanlig å gjøre ting du ikke syns er så rasende festlig selv, men man stiller opp fordi det betyr noe for andre. Tenker heller at det vitner om at man er ansvarlig, voksen forelder, som forstår at livet dreier seg om mer en kun å gjøre det man selv til enhver tid ønsker, heller at man mangler ryggrad om "må stå opp for seg selv"!

Anonymkode: f524e...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er noe med det å skulle si nei til alt du selv ikke liker. Jeg har mann og barn som f eks liker å dra på påskeferie, og jeg for min del ville ikke blitt lykkeligere av å nekte hyttetur fordi at jeg selv ikke vil. For mange vil det heller ikke være bedre å feire påske hver for seg, nettopp fordi man innser at familien AS trenger ferien SAMMEN. Når man har egen familie er det nok ganske vanlig å gjøre ting du ikke syns er så rasende festlig selv, men man stiller opp fordi det betyr noe for andre. Tenker heller at det vitner om at man er ansvarlig, voksen forelder, som forstår at livet dreier seg om mer en kun å gjøre det man selv til enhver tid ønsker, heller at man mangler ryggrad om "må stå opp for seg selv"!

Anonymkode: f524e...b94

Jeg gjør mye sammen med min familie, men akkurat påskehelgen får mann og barn klare selv uten meg. Da reiser de normalt sett på hytten til svigers, og jeg får helt klaustrofobi av å være der, så jeg blir hjemme. Vi feirer uansett aldri påske noe særlig, kun påskeegg til barna, ingen pynt eller noe, så det blir bare som om de reiser bort en hvilken som helst helg.

Anonymkode: 51b0b...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser vanligvis på hytta vår i påsken og har det helt topp. Inviterer gjerne med venner, men oftest er vi alene. En sjelden gang er vi sammen familie. Ferie er det alt for lite av til å «ofre seg» for å ha en en kjip ferie. Vi har det kjempefint bare vi i familien. 

Anonymkode: 50508...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er noe med det å skulle si nei til alt du selv ikke liker. Jeg har mann og barn som f eks liker å dra på påskeferie, og jeg for min del ville ikke blitt lykkeligere av å nekte hyttetur fordi at jeg selv ikke vil. For mange vil det heller ikke være bedre å feire påske hver for seg, nettopp fordi man innser at familien AS trenger ferien SAMMEN. Når man har egen familie er det nok ganske vanlig å gjøre ting du ikke syns er så rasende festlig selv, men man stiller opp fordi det betyr noe for andre. Tenker heller at det vitner om at man er ansvarlig, voksen forelder, som forstår at livet dreier seg om mer en kun å gjøre det man selv til enhver tid ønsker, heller at man mangler ryggrad om "må stå opp for seg selv"!

Anonymkode: f524e...b94

Og derfor skal den ene (som regel oppofrende mor) gjøre noe ubehagelig i to hele uker hvert eneste år? Fordi det ikke går an å lære ungene at det fins noe som heter "behov" etter at man har nådd voksen alder? 

Anonymkode: 5fc31...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og derfor skal den ene (som regel oppofrende mor) gjøre noe ubehagelig i to hele uker hvert eneste år? Fordi det ikke går an å lære ungene at det fins noe som heter "behov" etter at man har nådd voksen alder? 

Anonymkode: 5fc31...8f4

Mange av disse "behovene" settes til side når vi blir foreldre, ja. Og jeg tenker at ved å oppføre deg som ansvarlig, voksen forelder, så lærer du barna akkurat det! Istedet for å lære dem at egne behov trumfer  familiens ønsker. Når man bestemmer seg for å skaffe familie, bør akkurat dette være oppe til vurdering: er jeg villig til å gi slipp på jeg-ønskene, og heller sette barn og familie øverst på prioriteringslista? Det finnes faktisk mange som mener at dette egoistiske fokuset er en stor del av skylden til alle oppløste familier, jfr frasen "hvis bare mor er lykkelig, har barna det bra". (Sistnevnte er for øvrig det største sludder, og en unnskyldning for å kunne jakte egen lykke mens man ofrer barnas trygghet!)

Anonymkode: f524e...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nydelig! Nydelig!! NYDELIG!!! Kan ikke beskrive følelsen av å vaske, pynte og ordne til påske - HJEMME - for første gang i hele mitt liv! Ikke det at jeg ikke liker påske i fritidsbolig som storfamilien har sammen, men for en sinnsyk jobb med å planlegge, pakke mat, klær og utstyr, vaske og pynte når vi kommer frem, og så pakke og vaske seg ut av fritidsboligen når påska er over. Bare stress, jo! Så denne påska lever jeg lenge på, jeg og!

Anonymkode: f524e...b94

😁 litt godt å se at jeg ikke er eneste her. Er litt godt og enkelt å bare være hjemme for en gang skyld. Mye hyggelig i å samles, men krever litt også. 

Anonymkode: 8ae54...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nope, jeg syns denne påsken er himmelsk og har gleder meg mer til denne påskeferien enn ellers. Vi er vanligvis på min svigerinne og de sin hytte i Hemsedal sammen med deres familie + svigers. Er stor hytte og alt, men får helt klausen av å være så mange folk sammen over mange dager. Ungene elsker det, og de elsker å stå på ski, så sånn sett er det veldig kjekt. Jeg liker jo de vi er på tur med også, men jeg er introvert og blir sliten av å være oppi andre på den måten over tid, uansett hvem de er. 
Jeg har vært på jobb som vanlig siden unntakstilstanden startet, og pga mange i karantene, med omsorg for barn under 12 og noen syke på jobben, har det blitt mye på oss som har vært på jobb - så har vært veldig sliten og utrolig klar for ferie. Koser oss hjemme med brettspill, påskequiz, filmer, baking og turer/trening - helt perfekt! Syns det er utrolig deilig å være bare oss fire for en gang skyld, uten å være «redd» for at noen absolutt skal stikke innom på besøk eller at vi blir invitert steder vi føler vi «må» dra. 

Anonymkode: 73dc5...aac

Helt enig med deg! Deilig å ikke må på plikt besøk og ha dårlig samvittighet for ikke å treffe folk😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mange av disse "behovene" settes til side når vi blir foreldre, ja. Og jeg tenker at ved å oppføre deg som ansvarlig, voksen forelder, så lærer du barna akkurat det! Istedet for å lære dem at egne behov trumfer  familiens ønsker. Når man bestemmer seg for å skaffe familie, bør akkurat dette være oppe til vurdering: er jeg villig til å gi slipp på jeg-ønskene, og heller sette barn og familie øverst på prioriteringslista? Det finnes faktisk mange som mener at dette egoistiske fokuset er en stor del av skylden til alle oppløste familier, jfr frasen "hvis bare mor er lykkelig, har barna det bra". (Sistnevnte er for øvrig det største sludder, og en unnskyldning for å kunne jakte egen lykke mens man ofrer barnas trygghet!)

Anonymkode: f524e...b94

Ja, egne BEHOV trumfer alltid familiens ØNSKER. Det er en grunn til at det ene heter behov og det andre heter ønsker.

Det fins mange som mener det motsatte av du, nemlig at vi kun lærer ungene å grue seg til de blir voksne: de ser at det ikke fins noen frihet igjen så snart de er blitt store, da starter en lang ørkenvandring med å føye seg etter andre, ha venner man ikke liker, sitte ved sandkassa og applaudere når barna leker osv. Ingen verdens ting som kan ha interesse for en selv.

Og jo, barna dine har det så bra som du har det. Hvis du tror de koser seg med en mamma på ferie som egentlig bare tripper rundt på eggeskall og biter seg i leppa over alt hun ikke bør si høyt, så tiltror du virkelig ikke barna dine noen store kognitive evner! For mine sier tvert imot at de syns det er så herlig når vi har ferie, for da ler jeg mye mer og virker aldri stressa. Det har de sagt siden de var 6-7 år, så du kan bare glemme den myten om "barna er glade fordi jeg ofrer meg". Selvsagt ville det gjøre ditt offer mer verd, hvis du lyktes, men det gjør du ikke. Se for deg hva du ville ha sagt hvis din mor fortalte deg som voksen at hun hatet feriene dere hadde sammen og sleit med å hygge seg, med bet tennene sammen bare for din skyld? Hvordan ville du føle det? Ungene dine takker deg neppe for ditt martyrium.

Anonymkode: 5fc31...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit for meg å ikke kunne dra på hyttetur det gjør meg ingenting. Men siden faren skal ha sønnen vår noen dager så savner jeg å kunne gå ut å spise,kunne gå på standup show,å kunne gå på kino,kunne shoppe osv.

Anonymkode: 3e6af...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne vært på hytta. Men den er vår og der er ingen storfamilie. Men savner venner og tradisjonen. Heldigvis bor vi også et sted med snø og fjell, så får gått på ski her også. Men nå føler vi at vi må pusse vinduer, rydde i boden, sette opp hyller i garasjen osv. i stedet for å bare ha fri.

Anonymkode: 232ad...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, egne BEHOV trumfer alltid familiens ØNSKER. Det er en grunn til at det ene heter behov og det andre heter ønsker.

Det fins mange som mener det motsatte av du, nemlig at vi kun lærer ungene å grue seg til de blir voksne: de ser at det ikke fins noen frihet igjen så snart de er blitt store, da starter en lang ørkenvandring med å føye seg etter andre, ha venner man ikke liker, sitte ved sandkassa og applaudere når barna leker osv. Ingen verdens ting som kan ha interesse for en selv.

Og jo, barna dine har det så bra som du har det. Hvis du tror de koser seg med en mamma på ferie som egentlig bare tripper rundt på eggeskall og biter seg i leppa over alt hun ikke bør si høyt, så tiltror du virkelig ikke barna dine noen store kognitive evner! For mine sier tvert imot at de syns det er så herlig når vi har ferie, for da ler jeg mye mer og virker aldri stressa. Det har de sagt siden de var 6-7 år, så du kan bare glemme den myten om "barna er glade fordi jeg ofrer meg". Selvsagt ville det gjøre ditt offer mer verd, hvis du lyktes, men det gjør du ikke. Se for deg hva du ville ha sagt hvis din mor fortalte deg som voksen at hun hatet feriene dere hadde sammen og sleit med å hygge seg, med bet tennene sammen bare for din skyld? Hvordan ville du føle det? Ungene dine takker deg neppe for ditt martyrium.

Anonymkode: 5fc31...8f4

Auda, her traff jeg visst et sårt punkt, gitt! Foreldrerollen krever ofte mer enn man hadde tenkt over da man drømte om en levende dukke? For innerst vet du nok at det jeg sier er slik det bør være, ikke sant?

Anonymkode: f524e...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Auda, her traff jeg visst et sårt punkt, gitt! Foreldrerollen krever ofte mer enn man hadde tenkt over da man drømte om en levende dukke? For innerst vet du nok at det jeg sier er slik det bør være, ikke sant?

Anonymkode: f524e...b94

🤣Nei, jeg tror vel heller du selv har grunn til å se deg i speilet, Mrs Martyr!

Jeg har som sagt aldri vært på en påtvunget hyttetur eller en ferie jeg ikke ønsket å være på, og siden barna mine nå et stykke over dukkestadiet, 16, 17 og 20 år,  så klarer de fint å uttrykke at de er fornøyde med hvordan vi har hatt det sammen hele deres oppvekst. De er glade og har vært det bestandig - fordi jeg har vært det bestandig. Surmuling smitter, ved du...

Anonymkode: 5fc31...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...