Gå til innhold

Hvorfor er BÅDE lærere OG foreldre så fryktelig slitne nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner det ikke.

misforstå meg rett. Jeg og mannen min jobber begge hjemmefra med to barnehagebarn hjemme, og det er definitivt litt slitsomt.

Jeg kan derfor se for meg at det er litt slitsomt for foreldre som må hjelpe barna med skolearbeid i tillegg til å ha hjemmekontor.

Men hvorfor i all verden er lærerne så slitne nå? Lærere jeg har som venner på Facebook skriver om hvor utrolig slitsomt det er å være lærer nå?

Det bare henger ikke på greip at når barna har hjemmeskole blir det både mer slitsomt for foreldrene OG for lærerne?! Kan noen forklare meg hvordan dette er mulig?

Jeg ser for meg at det blir mer slitsomt for foreldrene, men mindre slitsomt for lærerne tross alt...

Anonymkode: c412d...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er ikke jeg lærer, og gar barnehagebarn selv, men: det er jo fremdeles lærerne som må lage opplegget for hva som skal foregå på hjemmeskolen, og hvordan det skal foregå. De har vel egentlig laget et slikt opplegg fra før, men nå må alt legges om til å passe ift hjemmeskole. Og de fleste jeg kjenner med skolebarn sier at det er slik ar barna må sende inn oppgaver/rapporter osv hver dag eller hver uke. Dette må da lærerne gå gjennom og sjekke. De har jo tross alt det faglige ansvaret her. Normalt sett kan de «overvåke» fremgang og nivå på de enkelte barna i løpet av timen, men dette må nå skje i form av retting/gjennomgang av alt barna har gjort. Lærerne ringer også opp hver enkelt elev en gang i uka, for å høre hvordan det går osv. Og siden jeg ikke er lærer, er det sikkert enda mer jeg ikke vet om, som de gjør. 

i tillegg har vel mange av dem egne barn de skal følge opp på hjemmeskole. 
synes ikke det er noe rart at de blir slitne. 

Anonymkode: 22289...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærerne til våre barn har ihvertfall gjort en kjempejobb nå! De tilrettelegger nærmest både for voksne og barn, ved å lage tilpasset opplegg som det er mulig for oss å assistere på og følge opp. Det er klart det er mye jobb for de å tilpasse opplegget sitt til fjernundervisning i stedet for tavle undervisning! Det er teamsmøter felles for klassen, individuelt og i grupper. Enkelte av lærerne til eldste lager i tillegg instruksjonsvideoer som erstatter tavle forklaringene. De legger virkelig sjela si i å skulle gjøre det så enkelt for ungene som overhodet mulig å tilegne seg kunnskapen på egenhånd. All ære til de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke lærer. Men det er selvsagt mer tungvint å ha barn spredd rundt. Det er mye ny teknologi, noen barn får ikke hjelp hjemme da skal disse hjelpes ved hjelp av chat og videokonferanser. Istedet for å gi beskjeder høyt i et klasserom får du kanskje ti meldinger om det samme problemet. Og du kan ikke kalle inn til nettmøter for alle problemer som oppstår.

Jeg skjønner ikke at du ikke skjønner..

Anonymkode: c7429...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av lærerene har jo egne barn. De jeg kjenner jobber på dagtid der de kan, og følger opp elevene (og foreldrene) og så må de følge opp egne barn samtidig, også må de jobbe på kvelden. Lærerene til mine barn skal ha kontakt med oss to ganger i uka. Det er 24x2 mailer som skal besvares (og jeg vet mange ikke er like fornuftige som meg selv når de kommuniserer med lærern), de skal ha møter på teams, de skal gå gjennom innleveringer, de skal sørge for et snev av kommunikasjon med alle samtidig i store grupper på teams.... Det er nok en stor omveltning for de også!

Anonymkode: 079fa...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner det ikke.

misforstå meg rett. Jeg og mannen min jobber begge hjemmefra med to barnehagebarn hjemme, og det er definitivt litt slitsomt.

Jeg kan derfor se for meg at det er litt slitsomt for foreldre som må hjelpe barna med skolearbeid i tillegg til å ha hjemmekontor.

Men hvorfor i all verden er lærerne så slitne nå? Lærere jeg har som venner på Facebook skriver om hvor utrolig slitsomt det er å være lærer nå?

Det bare henger ikke på greip at når barna har hjemmeskole blir det både mer slitsomt for foreldrene OG for lærerne?! Kan noen forklare meg hvordan dette er mulig?

Jeg ser for meg at det blir mer slitsomt for foreldrene, men mindre slitsomt for lærerne tross alt...

Anonymkode: c412d...4c5

Vel.... de skal følge opp x antall unger likevel. De skal passe på at de gjør det de skal ; rette oppgaver , stiller de til rett tid på teams? Hvorfor ikke? Får de oppfølging hjemme? . Skal alle ha samme opplegg? Ole har gjort alle oppgavene i engelsk og kanskje han trenger flere utfordringer ? Anna har tusen skrivefeil.. hvorfor har hun det nå og sjelden på skolen? . De skal setre seg inn i nye måter å undervise på og de prøver og feiler. Hos oss har ungene haugevis av oppgaver som skal leveres inn og lærer retter og kommer med tilbakemeldinger. Ja kort sagt... de har definitivt nok 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner det ikke.

misforstå meg rett. Jeg og mannen min jobber begge hjemmefra med to barnehagebarn hjemme, og det er definitivt litt slitsomt.

Jeg kan derfor se for meg at det er litt slitsomt for foreldre som må hjelpe barna med skolearbeid i tillegg til å ha hjemmekontor.

Men hvorfor i all verden er lærerne så slitne nå? Lærere jeg har som venner på Facebook skriver om hvor utrolig slitsomt det er å være lærer nå?

Det bare henger ikke på greip at når barna har hjemmeskole blir det både mer slitsomt for foreldrene OG for lærerne?! Kan noen forklare meg hvordan dette er mulig?

Jeg ser for meg at det blir mer slitsomt for foreldrene, men mindre slitsomt for lærerne tross alt...

Anonymkode: c412d...4c5

Du har ikke tenkt på at mange av de lærerene og er foreldre? Hva er det med all den shaminga som foregår mot lærere og barnehageansatte om dagen

Anonymkode: 141a7...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeeeh. Lærere har også barn. Og ja jeg kan forstå at det er ekstra slitsomt for lærerne nå. Å undervise digitalt er da myyyyye tyngre enn å ha alle i et klasserom kan jeg forestille meg. Bare tenk på all ekstra logistikk og administrasjon som kreves nå. 
Synes lærere er superhelter nå jeg. Fy søren som de har stått på her altså. De ringer også hver enkelt elev minst to ganger i uka for personlig tilbakemelding og oppfølging. Læreren til datteren har tre barn hjemme selv og fortsatt er hun superwoman liksom. Hatten av. 

Anonymkode: 7efd0...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke lærer. Men det er selvsagt mer tungvint å ha barn spredd rundt. Det er mye ny teknologi, noen barn får ikke hjelp hjemme da skal disse hjelpes ved hjelp av chat og videokonferanser. Istedet for å gi beskjeder høyt i et klasserom får du kanskje ti meldinger om det samme problemet. Og du kan ikke kalle inn til nettmøter for alle problemer som oppstår.

Jeg skjønner ikke at du ikke skjønner..

Anonymkode: c7429...5e6

Det samme tenkte jeg da jeg leste Hi.

Absolutt alt må gjøres på en annen måte, man har ikke fysisk kontakt med elevene lenger. Det er voldsomt krevende å legge om alt.

 

Anonymkode: 34afe...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer i vgs og kan forsikre deg om at det er mye ekstra jobb. For det første må en sette seg inn og lære mange nye ting, jeg hadde f.eks. aldri brukt Meet tidligere. Så er det en ny måte å planlegge undervisningen på, men må bruke nye nettressurser osv. Siden mange elever sliter med tregt nett og It's Learning kneler, kan jeg ikke alltid belage meg på fullt oppmøte til timene og må lage omvendt undervisning i tillegg til forelesninger. Det tar også tid å lage instruksjonsvideoer ol. til elever om hvordan de skal finne fram til ting og f.eks. opprette og dele Google docs. I tillegg må opplegg som var planlagt skrotes og erstattes med nye som egner seg som hjemmeskole. En del elever faller ut og må følges opp. Dette kommer i tillegg til de vanlige forberedelsene og rettebunkene. Men jeg klager ikke da, jeg er tross alt privilegert som har jobb fortsatt, men klart det er slitsomt, spesielt med fire skolebarn selv.

Anonymkode: 90f29...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forelder til fire skolebarn og ikke sliten. 
 

Min erfaring er at det er stor forskjell på hvor omfattende opplegg skolene har. Vi har et system dom er på grensen til vanvittig. Det ville aldri gått om ikke jeg kunne lagt min arbeidstid til ettermiddager, kvelder og netter. At lærerne der blir slitne forstår jeg godt. Andre jeg kjenner har nesten ikke opplegg. 

Anonymkode: 9bf40...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere er alltid slitne. Eller kanskje er det sytekoppene som får all oppmerksomhet. For jeg tror ikke lærere flest er så veldig slitne, tror de fleste takler dette fint. De flinkeste lærerne takler det meste.

Anonymkode: 5406d...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI igjen..

Jeg har jobbet som lærer selv (på videregående). Valgte en annen yrkesvei. Mest fordi jeg er ganske introvert og syntes det var slitsomt å måtte stå foran masse elever hele dagen. Jeg har også drevet med nettundervisning av voksne (som inkluderte skype-møter en-til-en), noe jeg synes var mye enklere.

Så kanskje dette har med min personlighet å gjøre. For meg er det å være i et rom med masse mennesker å ha med mange elever samtidig å gjøre det som var det mest slitsomme med lærerjobben.

Jeg forstår likevel hva dere mener, og man er jo vant med at ting er på en måte og forandring kan være utfordrende.

Selv er jeg i min jobb som jeg har nå (som ikke er lærerjobb, selv om jeg har jobbet som det før) MER effektiv hjemme selv med to barn her enn jeg var da jeg var på jobben og jobbet i kontorlandskap.

Så dette har sikkert med at jeg er introvert og jeg ser det gjennom mine «brilleglass». I tillegg er jeg svært teknisk anlagt og har alltid likt digitale løsninger og satt meg raskt inn i det.

Må da være lov å stille kritiske spørsmål uten at man skal kalles en «shamer»?

Anonymkode: c412d...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærerne må jobbe på en annen måte enn de er vant til, og de mest engasjerte følger fortsatt opp elevene selv om det er på avstand. I tillegg har mange av dem også egne skolebarn hjemme som skal følges opp, og/eller småbarn som må aktiviseres.

Så finnes det sikkert barnløse lærere som bare snekrer sammen en enkel arbeidsplan i starten av uka og ikke følger opp. For dem er det vel nærmest ferie nå, men jeg vil tro de er i klart mindretall.

Anonymkode: 2fb6b...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere liker å klage, man kommer ikke unna det. Og nå har de jobbet på en ny måte, og det er slitsomt. I tillegg sliter de med å tilpasse seg denne formen for undervisning, så de legger opp til et vanvittig kontrollregime hvor de skal sitte og se på elevene i kamera mens de jobber og har laget 100 innleveringer. Så de øker presset både på elevene og seg selv. Angsten for å ikke kunne dokumentere en god standpunktkarakter jager en del. 

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Lærere liker å klage, man kommer ikke unna det. Og nå har de jobbet på en ny måte, og det er slitsomt. I tillegg sliter de med å tilpasse seg denne formen for undervisning, så de legger opp til et vanvittig kontrollregime hvor de skal sitte og se på elevene i kamera mens de jobber og har laget 100 innleveringer. Så de øker presset både på elevene og seg selv. Angsten for å ikke kunne dokumentere en god standpunktkarakter jager en del. 

Her er jeg litt enig med deg. Vår ene lærer har gjort ting veldig vanskelig for seg selv. Pøser på med haugevis av innleveringsoppgaver og ingen undervisning . Oppgavene skal fylle opp skoletimene på skolen og da blir det mye på ungene og på lærer . Lærer retter og ungene må inn å rette feil. Aldri sett en 6 klassing skrive så mye oppgaver jeg. Stiler og fremføringer i hopetall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Her er jeg litt enig med deg. Vår ene lærer har gjort ting veldig vanskelig for seg selv. Pøser på med haugevis av innleveringsoppgaver og ingen undervisning . Oppgavene skal fylle opp skoletimene på skolen og da blir det mye på ungene og på lærer . Lærer retter og ungene må inn å rette feil. Aldri sett en 6 klassing skrive så mye oppgaver jeg. Stiler og fremføringer i hopetall. 

Det er dessverre en gjennomgangsmelodi i denne perioden. Det er mengder av frustrerte elever og foreldre.. Det er gjøing og ikke læring som er i fokus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Det er dessverre en gjennomgangsmelodi i denne perioden. Det er mengder av frustrerte elever og foreldre.. Det er gjøing og ikke læring som er i fokus. 

Ikke sant. Når man får x antall oppgaver av typen : « skriv en fortelling om resirkulering . Bruk humor . Minimum 500 ord» . Skal love deg at det skorter på kreativiteten etterhvert altså . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at lærere liker å klage. Ingen av mine kolleger har klaget. 

Men nå har jeg to under 5 alene hjemme uten avlastning, og skal samtidig skjøte jobben min på en tilfredsstillende måte. Jeg har forsøkt å gjøre det så enkelt som mulig for meg selv, samtidig skal jeg jo være i kontakt med alle de 95 elevene jeg har, og nå må jeg gjøre det individuelt fremfor i klasserommet. Og en telefonsamtale varer lenger enn en kjapp prat i gangen. 

Tror forøvrig de fleste med barn hjemme som sjonglerer hjemmekontor og unger er slitne nå. Dette er tøft uansett hva man jobber med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Det er dessverre en gjennomgangsmelodi i denne perioden. Det er mengder av frustrerte elever og foreldre.. Det er gjøing og ikke læring som er i fokus. 

 

3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ikke sant. Når man får x antall oppgaver av typen : « skriv en fortelling om resirkulering . Bruk humor . Minimum 500 ord» . Skal love deg at det skorter på kreativiteten etterhvert altså . 

Hva vil dere ha da? 

Jeg har ikke gitt noen sånne oppgaver, men jeg har forsøkt å variere så det ikke bare er les diktet og svar på oppgavene på en måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Optatium skrev:

 

Hva vil dere ha da? 

Jeg har ikke gitt noen sånne oppgaver, men jeg har forsøkt å variere så det ikke bare er les diktet og svar på oppgavene på en måte. 

Det optimale hadde vært variasjon . Noe oppgaver og ikke minst nettundervisning .( lærer har valgt bort dette selv . Skolen har lagt opp alle muligheter for slik undervisning men lærer ønsker det ikke) . Lærer velger med måten det løses på null mulighet for nytt stoff i feks matte . De har løst repetisjonsøvelser i 3 uker nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det optimale hadde vært variasjon . Noe oppgaver og ikke minst nettundervisning .( lærer har valgt bort dette selv . Skolen har lagt opp alle muligheter for slik undervisning men lærer ønsker det ikke) . Lærer velger med måten det løses på null mulighet for nytt stoff i feks matte . De har løst repetisjonsøvelser i 3 uker nå. 

Skal også nevnes at de 3 lærene klassen har er godt vokse uten barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det optimale hadde vært variasjon . Noe oppgaver og ikke minst nettundervisning .( lærer har valgt bort dette selv . Skolen har lagt opp alle muligheter for slik undervisning men lærer ønsker det ikke) . Lærer velger med måten det løses på null mulighet for nytt stoff i feks matte . De har løst repetisjonsøvelser i 3 uker nå. 

Det er ikke så all right nei. Jeg har laget videoforelesninger elevene kan se, men jeg er lite tilgjengelig på dagtid pga ungene. Vi har bare gjennomgått nytt stoff, men jeg har avgangselever da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Optatium skrev:

 

Hva vil dere ha da? 

Jeg har ikke gitt noen sånne oppgaver, men jeg har forsøkt å variere så det ikke bare er les diktet og svar på oppgavene på en måte. 

Overkommelig mengde. Lekser i denne perioden er ikke nødvendig. 

Dialog mellom lærere så man ikke har flere vurderingsoppgaver på samme dag

Tverrfaglighet, hvorfor jobber de med hindusime og samtidig får en oppgave i mat og helse om matkultur og religion? Det burde vært løst i dialog. 

Jeg tror ikke noen gjør dette av vond mening, det er nytt og man er redd man skal bli satt til veggs av skoleeier for at man ikke gjør nok. Og for de store så er man redd for at man ikke kan sette karakter på riktig grunnlang. Men læreren mister jo litt perspektivet når man ikke er i rom med elevene. Når man ikke ser de fortvilte ansiktene når man har gitt dem en oppgave som er uoverkommelig, eller faller sammen med en annen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Optatium skrev:

Det er ikke så all right nei. Jeg har laget videoforelesninger elevene kan se, men jeg er lite tilgjengelig på dagtid pga ungene. Vi har bare gjennomgått nytt stoff, men jeg har avgangselever da. 

Det du har gjort hadde løst mye her. Videoforelesninger hadde vært kjærkomment . Vi kommer liksom ikke videre med noe her. Ungene gjør det de får beskjed om men det er klart det er kjedelig å gjøre samme greier hele tiden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...