Gå til innhold

Diskusjon med tenåringer og «snu» døgnet i ferien!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

42 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Så absolutt !!! ELLER at det er best for oss å holde på rutinene . Han med ADHD liker godt de rutinene og han andre er trøtt på kvelden. De får lov å døgne med venner når det er noe som avtales . Er det virkelig ikke lov å si at man også nyter å ha egentid som voksne? 

Jo, men det må da være lov for barn og ungdom å nyte ferie også? Det er da de som har ferie nå, ikke vi voksne??

Anonymkode: 9ffe2...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jo, men det må da være lov for barn og ungdom å nyte ferie også? Det er da de som har ferie nå, ikke vi voksne??

Anonymkode: 9ffe2...5ba

Du leste ikke det jeg skrev eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Du leste ikke det jeg skrev eller? 

Jo, de legger seg tidligere enn min 6 og 8 åring i ferien, sikkert heeeeelt frivillig...

Anonymkode: 9ffe2...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste minnene jeg har fra min egen ungdomstid var sent på natta når resten av familien var i seng. Da kom min bror hjem fra sine venner og jeg hjem fra mine venner, og så satt vi i sofaen og skravlet til langt på natt.

Min bror sa nesten ingen ting når alle var samlet. Med en gang det var bare han og meg, så skravla han som en foss. Husker tilmed han diltet etter, og satt utenfor dodøren hvis jeg måtte på do, sånn at vi skravlet gjennom døren.

Jeg hadde nok aldri blitt så godt kjent med min bror om vi ikke hadde hatt denne tiden på natten, uten forstyrrelser fra de voksne eller fra yngre søsken. 

Anonymkode: 47cbf...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jo, de legger seg tidligere enn min 6 og 8 åring i ferien, sikkert heeeeelt frivillig...

Anonymkode: 9ffe2...5ba

Du ser ikke at en med ADHD kan trives best med rutiner? Når din 6 og 8 åring legger seg er da virkelig ikke noe jeg bryr meg om. Jeg bryr meg om hva som fungerer her hos oss. Det er ikke å « være kjip» å holde på rutinene til en med ADHD altså 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her inne er det en dødssynd om man ikke vil være med barna sine 24/7. I den virkelige verden synes alle jeg kjenner det er viktig med litt voksentid og tid til å være kjærester. Det siste har det dessverre blitt lite av nå i disse koronatider, men det skal taes igjen når alt dette er over!

Anonymkode: 1d36b...bda

Det blir ikke så mye tid til slikt her heller😊. Blir sikkert noe tid til det når vi får ferie vi voksne😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Kira skrev:

Nå gleder jeg meg sykt til å få tenåringer. Tenk unger som sover lenger enn 0630!!! Spise frokost, lese nyheter og dusje før barna står opp høres ut som en drøm 😁

Sånn tenkte jeg også, helt til jeg fikk tenåringer. Søvnløse nettet, evig taxi sjåfør, ungene legger seg etter oss..... altså zero egentid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kjip....

 

Min 13 åring er oppe til hun ikke gidder mer , også snur vi det tilbake iløpet av 1 dag etter påske. Ikke engang da mine var baby bekymret jeg meg for sånt. 

Vi legger oss ca 23, og jeg vet ikke når hun legger seg... Noen ganger sier hun 01 og noen ganger 02. Hun er alltid oppe ca 12 dagen etter. Særlig i disse tider der de ikke møtes, synes jeg det er fint at hun får snakke med venner på nettet. Hun spiller og koser seg... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Her har vi en født i 06 og en i 08. De legger seg 21:15 i hverdagen og 22 i helger og ferier . De får høre lydbok / se på YouTube en halvtime etter leggetid . Vi er konsekvente på dette så langt det lar seg gjøre

dersom du har et barn med ADHD er det helt annerledes. 

Det er ikke vanlig at ungdom på 13 år må legge seg 22 i helger... Da er min ute i hagen og hopper trampoline med vennene sine. (ikke nå i disse tider da) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Eliseflisa skrev:

dersom du har et barn med ADHD er det helt annerledes. 

Det er ikke vanlig at ungdom på 13 år må legge seg 22 i helger... Da er min ute i hagen og hopper trampoline med vennene sine. (ikke nå i disse tider da) 

Vi tar hensyn til at vi bør holde på rutinene for hans del ja😊. Han minste er super aktiv hele dagen og når klokken er 22 så er han trøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Du ser ikke at en med ADHD kan trives best med rutiner? Når din 6 og 8 åring legger seg er da virkelig ikke noe jeg bryr meg om. Jeg bryr meg om hva som fungerer her hos oss. Det er ikke å « være kjip» å holde på rutinene til en med ADHD altså 

Så da står de opp 5-6 som til vanlig i helger og ferier også da? Ikke rart han er utslitt klokka 10 da... 

Anonymkode: 9ffe2...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn og unges liv er gjennomregulert og jeg syns virkelig at de kan få bruke feriene til å styre døgnrytmen selv. 

Hva tenker dere at dere oppnår ved å tviholde på rutinene alltid? Blir det bedre ungdom av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så da står de opp 5-6 som til vanlig i helger og ferier også da? Ikke rart han er utslitt klokka 10 da... 

Anonymkode: 9ffe2...5ba

Hvorfor henger du deg sånn opp i andres rutiner? Hun har forklart hvorfor de velger som de gjør, kanskje du kan spare oss for det opphenget du har i denne brukeren?

Anonymkode: 171d9...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her inne er det en dødssynd om man ikke vil være med barna sine 24/7. I den virkelige verden synes alle jeg kjenner det er viktig med litt voksentid og tid til å være kjærester. Det siste har det dessverre blitt lite av nå i disse koronatider, men det skal taes igjen når alt dette er over!

Anonymkode: 1d36b...bda

Men det er da ikke nødvendigvis oss foreldre de er med om de er oppe lenge?? Til vanlig er de jo med venner, men i disse tider gamer de på nett med venner eller ser på film eller bare koser seg med fri. De kan fint være våkne uten å sitte på fanget til mor og far altså😂 Skal vi stue ungene i seng når de har ferie for å få vonsentid? Seriøst? De har faktisk et liv de også. 

Anonymkode: 9ffe2...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så da står de opp 5-6 som til vanlig i helger og ferier også da? Ikke rart han er utslitt klokka 10 da... 

Anonymkode: 9ffe2...5ba

De sover lenger i ferier ja. Når vi reiser bort på ferie alle sammen er vi like lenge oppe ca. Da tar vi gjerne siesta midt på dagen. Spiser sent og legger oss senere . Når vi bare er hjemme så holder vi rutinene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Barn og unges liv er gjennomregulert og jeg syns virkelig at de kan få bruke feriene til å styre døgnrytmen selv. 

Hva tenker dere at dere oppnår ved å tviholde på rutinene alltid? Blir det bedre ungdom av det?

👍🏻 Jeg har de fleste gode ferieminner fra langt etter leggetid. Å få være oppe var helt herlig, å ikke trenge å bli styrt av klokka noen dager. Barn er så flexible at de snur dette lett fram og tilbake. 

Anonymkode: 9ffe2...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her legger 11 og 12 åringen seg rundt 23-24. Litt tidligere når vi skal jobbe til uka, men blir sikkert nærmere 22-23

Anonymkode: 1e039...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor henger du deg sånn opp i andres rutiner? Hun har forklart hvorfor de velger som de gjør, kanskje du kan spare oss for det opphenget du har i denne brukeren?

Anonymkode: 171d9...801

Jeg diskuterer, jeg synes litt synd på barn som ikke får fri når det er ferie, men skal styres av foreldrenes rutiner og behov for egentid. Hva med barnas behov for å slappe av å kjenne at de faktisk har ferie? Ikke tenke på klokka, styre tiden selv. De blir jo styrt i ferien også, av foreldrene istedenfor klokka. 

Anonymkode: 9ffe2...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

De sover lenger i ferier ja. Når vi reiser bort på ferie alle sammen er vi like lenge oppe ca. Da tar vi gjerne siesta midt på dagen. Spiser sent og legger oss senere . Når vi bare er hjemme så holder vi rutinene 

Så når det passer dere voksne så går det fint å ikke holde på rutinene også for han med ADHD? Så det er virkelig KUN for at dere skal få egentid dere tviholder på dette? 

Anonymkode: 9ffe2...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så når det passer dere voksne så går det fint å ikke holde på rutinene også for han med ADHD? Så det er virkelig KUN for at dere skal få egentid dere tviholder på dette? 

Anonymkode: 9ffe2...5ba

Helt herlig hvordan du prøver å forstå😊. På ferie så har vi jo også rutiner ikke sant ... bare ikke samme rutiner som hjemme . For han så er det utrolig nok sånn at en rutine hjemme er greit å forholde seg til og en rutine på ferie. Fordi ; vi har alltid gjort det sånn. Han er vokst opp med det . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man bry seg om hva andre gjør? Man vet vel selv hva som passer best. Min eldste blir 12 i år, hun er faktisk i seng alt nå, får lese/leke litt. Mine unger sover ikke en galv time lenger en gang om de får være oppe lenger, det har vi forsøkt på flere ganger i ferier. Da får vi sure unger dagen etter, nei takk. De har alltid hatt behov for mye søvn og har heller ikke klaget.

Og nå, når vi er på hverandre i 24 timer i døgnet så trenger jeg bitte lit tid alene på kvelden, så ja, kall meg egoist, men tror ikke de tar noen skade av det altså..

Anonymkode: 3db0d...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si det var litt sv et oppbud av tenåringer her i denne tråden! 

Hopp i seng, klokken er over ni! Sjuuush! 

Anonymkode: 47cbf...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

I natt satt poden på snart 13 og jeg oppe til kl 2 😅 Jeg leste bok og snavlet potetgull og han spilte pcspill. Jeg stod opp halv tolv og han tolv. 

FERIE 😜

Anonymkode: f30c2...8a8

Vi er ulike!! For meg er ikke det ferie, for meg er det at barna er selvsagt lenger oppe, sover lenger, vi er ute mye av dagen på tur etc. Til og tenåringen legger seg frivillig en time ca etter vanlig leggetid på hverdager 

Anonymkode: 1c3da...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses... Ser at jeg er for streng. Har en på 11 og en på 12 år. De har vært i seng 21. 30 i flexi skoleukene som har vært. Før var de i seng 21.00 sharp. Fremdeles trøtte 07.00 når de ble vekket. I flexiuka vrkkes de 7.40 og skole 8.30 sharp. 

Kl 19.00 er alt av spill utelukkende. Familietid uten minsten med brettspill og film. Kose oss oh snakke sammen. De spiller max 3 timer i løpet av dagen. Noe lenger i helgene. 

Helger har de fått være oppe til 22.30. Da må de være oppe og dusjet til 10.30 for å spise frokost/lunsj. Jeg ødelagt 22.30 som har en baby i tillegg. Er helt alene med alle 3 barna. Trives godt alene så skal ikke klage på det! 

Men tror reglene har gått til hodet på meg. Slipper alt av tøyer i morgen! Ungene kommer til å få sjokk.. 

Takk for supert innlegg! 

Anonymkode: 9f33c...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal man bry seg om hva andre gjør? Man vet vel selv hva som passer best. Min eldste blir 12 i år, hun er faktisk i seng alt nå, får lese/leke litt. Mine unger sover ikke en galv time lenger en gang om de får være oppe lenger, det har vi forsøkt på flere ganger i ferier. Da får vi sure unger dagen etter, nei takk. De har alltid hatt behov for mye søvn og har heller ikke klaget.

Og nå, når vi er på hverandre i 24 timer i døgnet så trenger jeg bitte lit tid alene på kvelden, så ja, kall meg egoist, men tror ikke de tar noen skade av det altså..

Anonymkode: 3db0d...e3d

Enig....samme her! Min 7 klassing legger seg frivillig kl 22 nå i ferien og er trøtt...i dag var vi på 1 mils tur i skogen, i morgen skal han ut å skate og jogge...da blir man trøtt på kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...